Mausritter

Vložil(a) Muzzug dne 26. 11. 2020, 12:09
5
Průměr: 4.5 (8 hlasů)
2019
Dobrodružná hra mečů a vousků

Ve hře Mausritter se hráči stávají myšími hrdiny, kteří opustí bezpečí myší kolonie a vydají se na nebezpečná dobrodružství.

Hra vychází ze hry Into the Odd, ale čerpá inspiraci i z dalších zdrojů (např. hra Knave nebo blog Goblin Punch). Pravidla jsou minimalistická a dají se snadno zapamatovat. Zajímavý je mimo jiné slotový inventář a způsob užívání magie, kdy postavy můžou získat kouzla tím, že nesou příslušný předmět. Schopnost myši se totiž odvíjejí především od předmětů, které s sebou nese, přičemž ty se postupně vyčerpávají.

Pravidla seznámí Průvodce s tvorbou sandboxové kampaně, provedou ho přípravou vlastního miniaturního hexcrawlu a dobrodružných míst. Hra obsahuje řadu náhodných tabulek, které pomáhají s tvorbou vlastního obsahu. 

Hra je dostupná ve dvou variantách: buď jako samotná základní příručka, nebo jako základní krabice s dobrodružstvím navíc a dalšími drobnými doplňky.

Hra poprvé vyšla v „první edici“ v roce 2019. V roce 2020 vyšla „druhá edice“, která je pravidly v zásadě identická, ale má jinou grafiku a je rozšířená o doplňující obsah, jako jsou generátory a ukázková dobrodružství. (Považujeme je za stejnou hru.) V roce 2022 vychází oficiální český překlad.

Rodina RPG her
Systém
Autoři
Vydavatel

Překlad

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Doubrava 2022 Dobrodružství Hexcrawlové prostředí pro Mausritter Čeština
0
Bez hodnocení
The Estate 2022 Dobrodružství Sandboxová myší kampaň o 19 hexech a 11 nezávislých dobrodružstvích
0
Bez hodnocení
Mausritter (základní krabice)
Mausritter (základní krabice)
2020 Základní pravidla, Dobrodružství Volitelná rozšířená verze Mausritteru v krabici s doplňky Čeština
0
Bez hodnocení
Mausritter (základní příručka)
Mausritter (základní příručka)
2020 Základní pravidla Základní příručka pro myší hru Mausritter Čeština

5

Moc zábavný minimalistický systém, který nezpomaluje hru a dává obrovské možnosti hráčským nápadům a improvizaci.

Skvělý je hlavně deník složený z kartiček a postava tvořená ne deníkem a staty, ale tím co má u sebe.
Tvorba postavy je rychlá a zábavná, tabulky tak ak akorát nakopnou co potřebujete pro vytvoření rychlého backgroundu postavy.

Obě přiložená dobrodružství jsou super. Nápaditá, s kouzelnou atmosférou a halvně v takové přerostlé "pamfletové" velikosti, takže si ho přečtete za pět minut a schopní jste jej hrát za 15. 

Moc mě baví to, jak je hra pro myšky nebezpečná, automatické zásahy v souboji a přiložené tabulky. Sotva ty pravidla otevřete a začnete číst (část pro vypravěče), tak hned budete mít chuť něco vytvořit!

2

Mausritter je značně "Meh". Mechanicky hra trpí určitou krizí identity, kdy se nedokáže rozhodnout, zda-li má být jednoduchá a minimalistická (velice jednoduchý engine, relativně rychlá tvorba postavy) nebo komplikovaná s širokým záběrem (mechaniky pro stavbu, které se jeví značně zbytečné ve hře o za dobrodružstvím se vydávajících myšek; celé spektrum kostek potřebné pro hraní; naložení, údržba,...).

Ty mechaniky, u kterých lze očekávat, že se do hry dostanou často (boj, magie) jsou značně nezajímavé a nudné a pokud z nich má vzniknout alespoň trochu zábavná hra, tak si to GM musí celé odpracovat. Hratelné to ale je, podle všeho i funkční, jen tam vlastně není nic, co by člověka příliš bavilo hrát. Takže ano, hrát to jde, ale proč? Skoro se chce říct, že kdyby hra nebyla o roztomilých myškách, tak by vlastně byla zcela nezajímavá. Což je ostatně i tak, jen má alespoň pěkný a lákavý kabátek.   

Také by bylo vhodné, kdyby nebyla hra až tak moc o náhodě ze strany hráčů (například tvorba myší by určitě ocenila variantu, kdy si hráči součásti své postavy spíše volí, než aby si většinu naházeli).

U hry, která v podstatě z principu cílí spíše na mladé publikum, je až škoda, že hra nijak nepodporuje kreativitu, hravost, ostatně ani hraní myšek, a celá je prakticky hlavně o tom hnát se za co největším ziskem, vzít si co největší zbraň a mít štěstí v kostkách. Nic víc, nic míň. Pro mladší či méně zkušené hráče bych tuto hru doporučil jen se z mnohem zkušenějším GMem, který do ní dá dostatek svého přidaného obsahu, aby byla pro ostatní hráče zajímavá. Jinak ne. Hra mu s tím vyjma podkladů a náhodných tabulek každopádně příliš nepomůže.

Nejsilnější stránkou hry jsou tak právě ony náhodné tabulky a podklady, kterých je dost a jsou hodně pěkné a určitě mohou být v podobné hře hodně užitečné. Docela si to říká o to, aby si je případní hráči vzali a s jejich pomocí šli hrát totéž téma, ale v jiném kompetentnějším systému. Třeba Fate nebo FAE. Další silnou stránkou je Pay what you want Digitální verze.

Závěrem: Jednoduchá ale nudná a nezajímavá hra s pár nadbytečnými součástmi navíc, vyžadující velkou práci od GMa a ostatních hráčů, kterým s tím ale moc kromě přípravy nepomůže, lákající hráče zejména na roztomilé téma (snad hlavně ty zklamané z Mouseguard RPG, které má zas trochu jiné problémy). Hrát sice jde, ale není k tomu příliš důvod. Vhodné pro hráče, kterým nevadí strohý nudný systém a jsou ochotní si zábavu pořádně odpracovat, výhodou pokud jsou fandové OSR. K tomu docela pěkné tabulky, které lze naštěstí používat samostatně. Dvě hvězdičky za to, že to fakticky vzato jde hrát, za cenu a za cool tabulky.

5

Mausritter vychází z pravidel hry Into The Odd od Chrise McDowalla, jehož tvorbu takřka zbožňuju. Mám rád jeho přístup k hraní i k designu pravidel, fascinuje mě funkční minimalismus...

Ve hře Mausritter se navíc projevují vlivy z dalších zajímavých RPG počinů, např. na přístup, kdy je postava definována předměty, které má u sebe, jsem poprvé narazil u Knave. Mausritter tuto mechaniku o myší fous zdokonaluje a přidává navrch parádní kartičky, jimiž vybavení a tedy i myší povolání symbolizuje.

Mausritter jsem hrál primárně s dětma ve věku od 4 do 10 let. Za mě je to naprosto ideální konstelace – samotná pravidla neobsahují mnoho začátečnických návodů, takže je dobré, když má vypravěč už něco málo nahráno, ale díky tomu má zase pro hráče postav raketový start – tvorba myší je rychlá a zábavná.

Tahle hra se zkrátka téměř ve všech směrech protnula s mými hráčskými preferencemi, takže ji bez skrupulí můžu dát 5 hvězd.

4

Mausritter je minimalistické OSR RPG kde hrajete za malé, ale odvážné myši. Na konci tohoto shrnutí vám řeknu pro koho hra je a není. 

Mausritter v bodech

  • Knížka je formátu A5 a má 44 stran. PDF verze je i zdarma.
  • Krabicová verze obsahuje navíc bonusové dobrodružství, blok s deníky postav, kartičky předmětů, zástěnu pro vypravěče, shrnutí pravidel. Část věci si můžete stáhnout ze stránek mytago/imago a vytisknout sami. 
  • Používá se zde standardní RPG sada kostek (d4-d20).
  • Rychlá a jednoduchá tvorba postav.
  • Smrtelnost postav je vyšší.
  • Postava je definována třemi vlastnosti (Síla, mrštnost a vůle) a body ochrany (BO). BO je takzvaný nárazníkový pás kdy po jejím ztraceni se ještě nic neděje. Pokud ztratíte veškeré BO, zranění jde do vašich vlastnosti podle typu zranění. Fyzické do síly, jedové a paralyzující do mrštností a cokoliv s myslí do vůle.  Zranění vaší vlastnosti vám může způsobit kritické zranění a vyřazení. Pokud dosáhnete nuly jednoduše umiráte. 
  • Deník postavy je na A5 a využívá kartičkový inventář. Myš unese 10 předmětů. 6 v batohu, 2 na těle a 2 v rukou. Některé větší předměty můžou zabírat i více políček.
  • Myš je definována převážně předměty a jak ten předmět použijete je na vás. Pokud máte kyblík můžete do něho nabírat vodu. Můžete ho použít i jinak ale musí to dávat smysl.
  • Každý předmět se po použití může poškodit. Rozhodne hod kostkou.
  • Jsou zde artefakty, které mohou mít zvláštní schopnosti. Například neviditelnost za určitých podmínek. V knize jich je pár vyjmenovaných.
  • Pokud hledáte různé komba, schopnosti, talenty atd ty tady nenaleznete. 
  • Hra využívá jednoduchou magii, kdy její sílu určuje množství použitých kostek. 
  • Tím že hra neobsahuje dovednostní systém a jen pouze hod proti vlastnosti (podhazuje se vaše číslo), můžete se dostat do fáze že nebudete vědět jakou vlastnost zvolit. 
  • Je zde kladen velký důraz na vlastní tvorbu. Určité věci jsou jen nastíněny a máte si je dopracovat. 
  • Hry se odehrávají nejčastěji v různých dungeonech. S tím souvisí, že získané zkušenosti jsou za nalezené poklady. 1zl=1xp
  • Hra může být více nefér (hraje zde větší náhoda) a nesnaží se hrát na vyváženost 
  • Útoky vždy zasáhnou a rovnou udělují zranění kostkou podle zbraně. Kdo začíná má značnou výhodu.
  • Část pro vypravěče vysvětluje jak hrát a vést hru - stručně, obsahuje tabulky na generování hexcrawlu, dobrodružných míst, pokladů, jmen, háčků atd. a obsahuje i krátký bestiář 
  • Každé dobrodružství může přinášet nový obsah a mechaniky, které můžete zapracovat do svých her.
  • Relativně velká fanouškovská tvorba. Je podporována samotnými tvůrci přes různé komunitní akce/soutěže. 

Hra se mi osvědčila jako skvělá hra pro oneshoty a nebo takovou tu hru narychlo. Rychle vytvoříte postavy, něco naházíte a hrajete. Vhodný pro ty co nechtějí být příliš svázání pravidly a nějakými možnostmi. A nevhodné pro ty co vyžadují větší mechanickou oporu, více pravidel, větší růst postav alias lepší levlování, a výběr nějakých schopností.

Nejsem si jist, jestli to je úplně vhodné pro nějakou dlouhodobou kampaň. Ano hrajeme na Skoro Hrdinech sérii z Mausritteru, ale vzhledem k tomu že postavy můžou často umírat a jediné co postavu nějak více definuje jsou předměty, ne každému tento styl může dlouhodobě sedět. 

Jestli je hra vhodná pro děti? No ptalo se mě na to dost lidí. Dle mého se to dá, ale je potřeba počítat s tím, že jedna postava může být o dost lepší než druhá, protože zde hraje velká náhoda a druhá věc myši mohou snadno umřít. Dá se řešit několika způsoby, zvětšením BO, nebo že postavy nemohou umřít a jen dostanou například vyřazení. 

Dávám 4  hvězdičky za to, že to nemá tak dobrou vyhodnocovací mechaniku a některé příliš vágní mechaniky. Pokud vám to nevadí připočte si půl až celou hvězdičku.

5

Mausritter je fascinující počin.
Asi mechanicky nejlepší minimalistický pravidla co jsem zatím četl nebo hrál. Silný vliv OSR scény, návody na výrobu vlastního hexcrawlu, bestiář, pravidla pro pomocníky, pro boj ve skupinách, rychlý a akční boje..
Stejně tak jako Mork Borg, ani tady pořádně nejsou mechaniky pro žánrové hraní (v tomto případě za myši). Tady to však jaksi..nevadí ? Asi je to tím, že to že jste myš prostupuje celými pravidly, tím co potkáváte za NPC (žáby, pavouci, další myši...), omezenou nosností a prostředím ve kterým se dobrodružství odehrává.
Mám hroznou chuť Mausritter upravit a udělat z něj generickej fantasy systém se skvělýma mechanikama, ale bojím se že tím by ztratil kouzlo těch malých roztomilých stvoření co se do krve bijou o svoje místo na světě, ve kterém zdaleka nejsou na vrcholu potravního řetězce.  

5

Tuhle hru jsem poprvé rychle projel očima a ignoroval. Teď jsem se do ní začetl a musím říct, že je boží! Jednoduchoučká hra pro hraní myších hrdinů s vychytanými minimalistickými pravidly... dobře, minimalistická pravidla bych čekal, to umí každá druhá hra. Ale Mausritter má narozdíl od jiných minimalistických titulů i leccos navíc.

Tím "navíc" jsou tady především generátory a užitečné pokyny pro tvorbu minihexcrawlu, dobrodružných míst, práci s frakcemi (a sledování jejich cílů...), poklady, zápletky... k tomu ukázku toho, jak může hexcrawl a dobrodružství vypadat. To všechno na velice úsporném rozsahu zhruba 50 stran. Extrémně přehledné a užitečné.

Tohle je v tuhle chvíli asi nejlepší úvod do RPG, jaký znám, a zároveň i funkční úvod do oldschoolového sandboxování. Na něco, co na první pohled vypadá jako hříčka pro ději, je to velký úspěch.

5

Myší hlídku i Mice & Mystics mám doma. Jako newbie jsem se ze začátku bál o co půjde, ale nakonec se z Mausritteru vyklubal krásně jednoduchý, pochopitelný a i pro děti velmi přívětivý systém. Pročteno jsem měl prakticky za pár minut a byl téměř okamžitě schopen začít připravovat podklady pro první hru. Testy jsou řešeny podhazováním d20, což není pro mnohé nic nového. V pokročilejší části jsou k nalezení tabulky pro tvorbu NPC a generování dobrodružství, které mohou připravu hodně usnadnit.

Krabicová verze obsahuje i karty postav, žetony s předměty a stavy a fix. Pokud někomu nestačí základní vybavení, může si ho buď sám dokreslit/domalovat na prázdné žetony, nebo díky generátoru na stránkach distributora vytisknout.