GURPS 3e (třetí, revidovaná edice)

Vložil(a) Markus dne

GURPS (3e, Classic)

Vložil(a) rpgforum dne
3
Průměr: 2.9 (12 hlasů)
1988
Univerzální systém pro hry jakéhokoli žánru, postavený na bodovém nákupu

Třetí edice GURPS nebo taky GURPS Classic je výraznou revizí rodiny GURPS, nahrazující předchozí první a druhou edici (1986, 1987). Jde o univerzální systém pro hraní v libovolném prostředí a žánru. Má jednoduché „jádro“ založené na jednotné vyhodnocovací mechanice a volnou tvorbu postavy bodovým nákupem schopností a dovedností. Základní princip spočívá v tom, že hráč při tvorbě postavy investuje body do předností a výhod, zatímco dobrovolným pořizováním různých nevýhod dostává body navíc. Na to se nabaluje mnoho dalších, většinou volitelných pravidel a procedur, které z velké části řeší, jak promítnout různé herní situace do bonusů a postihů k hodům a které dovednosti pro k vyhodnocení použít. Výhodou – ale současně i nevýhodou – systému je snaha o vzájemnou souměřitelnost a porovnatelnost herních statistik ze všech možných prostředí a žánrů, ať už jde o fantasy, sci-fi, nemrtvé, western, atd.

Základní příručka pro třetí edici vyšla v roce 1988 (původní GURPS Basic Set). Pravidlové rozdíly proti předchozím edicím byly spíš technické, ale do základních pravidel byly zahrnuty i kapitoly věnované psionice a magii, převzaté ve zkrácené podobě ze samostatných příruček, a další pravidla a materiály z rozšíření a z časopisu Roleplayer. V roce 1995 byla nahrazena lehce rozšířenou verzí (revidovaný GURPS Basic Set), obohacenou o 16 stránek nejčastějších pravidel z doplňků.

V roce 1996 k jádru systému přibyly i příručky GURPS Compendium I: Character Creation (seznam doposud publikovaných výhod, nevýhod, dovedností a dalších pravidel týkajících se tvorby postavy a ras) a GURPS Compendium II: Combat and Campaigns (vybavení, volitelná pravidla pro boj a zranění, rady k vedení různých druhů kampaní), které znovu zpřístupnily mnoho materiálů ze starších, už vyprodaných příruček a časopisu Roleplayer (tato verze pravidel, tzn. Basic Set a Compendia, se po vydání 4. edice GURPS začala zpětně označovat jako GURPS Classic). V roce 1998 vyšel samostatně hratelný zkrácený a zjednodušený výtah z pravidel, GURPS Lite.

Dalšími příručkami, které ovlivnily podobu vydávaných doplňků, byla GURPS Wizards (1998), která se snažila zjednodušit tvorbu postav zavedením systému šablon (do té doby měly archetypy postav volný jedno- až dvojodstavcový popis, doplněný stručnými poznámkami o vhodných výhodách, nevýhodách, dovednostech a vybavení) a GURPS Vehicles (1996), která zavedla univerzální subsystém pro popis vozidel všech druhů a pravidla pro jejich ovládání, pohyb a boj. Později vydávané revize starších příruček byly upravovány tak, aby byly v souladu s těmito novými univerzálními pravidly.

Systém třetí edice GURPS se stal i základem několika dalších her založených na GURPS 3. Vycházely pod značkou Powered by GURPS, obvykle obsahovaly zjednodušená pravidla GURPS Lite a byly prezentovány jako samostatné hry. Hranice mezi tím, kde končí GURPS, a začíná některá z jeho adaptací, je velice mlhavá. Díky plné kompatibilitě je možné používat příručky pro tyto hry i při hraní GURPS, nebo naopak chápat všechny dílčí hry jen jako rozšíření GURPS.

Přestože třetí edice byla v roce 2004 nahrazena čtvrtou edicí GURPS, většina příruček 3. edice pro 4. edici aktualizována nebyla.