Lost City, The

Vložil(a) Bajo dne 14.05.2020, 15:29
5
Průměr: 5 (1 hlas)
1982
Dobrodružství odehrávající se v nitru starodávné pyramidy, s příchutí pulpového fantasy

Moldvay navrhl modul jako jako scénář pro postavy na 1. - 3. úrovni, a je udělaný tak aby novým Dungeon Masterům zprostředkoval i zážitek z vymýšlení dobrodružství. To znamená, že modul je pouze částečně úplný, nižší patra je potřeba Dungeon Masterem dopracovat v tom duchu, jak dobrodružství tohoto druhu reálně vznikala. Tento Modul staré školy má několik pater a kromě různých hádanek, pastí a smrtících nástrah obsahuje i několik soupeřících frakcí.

Zápletka se soustředí na průzkum starověkého, rozpadlého města s obří pyramidou, pod kterou se nachází padlé, starodávné podzemní město, které stihla katastrofa. Dobrodružství je zasazeno do obrovské stupňovité pyramidy, kdy dolní část je pouze načrtnuta a samotné město je popsáno v podobě seznamu hlavních oblastí s mapou. Úhlavním nepřítelem dobrodružství je Zargon, obří monstrum s jedním okem a jeho přisluhovači. Celá pyramida, bez města, obsahuje přes 100 místností.

Ztracené město bylo časopisem Dungeon, při příležitosti 28. výročí hry Dungeons & Dragons v roce 2004, zařazeno na 28. místě mezi nejlepší dobrodružství pro D&D všech dob.

Kategorie produktu
Designér
Vydavatel

5

To co v prvé řadě na tomto modulu oceňuji je jeho pulpový nádech. Atmosférou to asi nejvíce vystihuje můj old school ideál dungeon crawling. Hned v závěsu je množství ikonických prvků tipických pro starou školu. Frakce nestvůr, sestupování po patrech, smrtící pasti a nástrahy (savé or die!). Atmosféra starěvké, padlé civilizace s dostatkem weird elemntu (někdy je to fakt až bizár). Je tu i spoustu nenápadných hintů a foreshadowingů, které mohou postavy na něco upozornit. Což je dobře, protože dungeon to není lehký, postavy tu prostě budou občas umírat. Nápaditostí a variabilitou se jedná určitě o vrchol TSR tvorby, rozhodně to není generický design (snad kromě pokladů a některých příšer - ale tím trpí všechny moduly té doby).

Způsobů řešení a projití, nejen vzhledem k frakcím, ale i k level designu jednoltivých úrovní je podle mě opravdu hodně. Nárokama na přípravu ze strany DM už modul patří k těm komplexnějším (frakce i množství příšer hrají své, včetně oldschool přístupů k designu layoutu). Navíc Pevně je nadesignovaných jen prvních 50. místností (4. patra s tím že první je miniaturní), zbývajících cca 50 místností je rozepsaných, ale nenjsou nijak rozmístěné ani nejsou mapy dalších pater (vyžaduje to již nějakou práci od DMa) i závěrečné podzemní město je spíše v podobě draftu na dopracování. Je to sice záměr (taková výuka pro DM jak připravovat dobrodružství), ale pro někoho to může být komplikace. Plus pro někoho může být mínus, že je to pulp, což někdy znamená přivření očí nad logikou (nebo některé věci musítě vysvětlit designe nižších pater).

Pro mě osobně je to můj nejoblíbenější TSR modul. Neříkám nutně nejlepší, na tuto příčku, z hlediska designu, sahá více aspirantů. Za mě jediné, hlavní mínusy jsou: starý layout (který někdo v použitelnosti během hry nepomáhá, ale to je dané i rokem vydání) a potom možná tematické pojetí některých frakcí (které pro mě v prvních hrách bylo trochu náročnější na uchopení). Pokud jsou pro vás toto podstatné věci, možná hvězšdičku uberta, ale já dávám pět (kd jedna je čistě subjektivně za oblíbenost modulu).