Barrowmaze

Barrowmaze

Vložil(a) Bajo dne
4
Průměr: 4 (4 hlasů)
2012
Klasický megadungeon staré školy s tematikou pohřebiště a nemrtvých

Místní vesničané si šeptají o tajemném místě hluboko v bažině - pohřebišti zahaleném mlhou, posetém mohylami, zřícenými sloupy a stojícími kameny. Vykradači hrobek, kteří se vydali na průzkum pod pahorky - nebo spíše ti nemnozí, kteří se vrátili - vyprávějí příběhy o částech bludiště, velkolepých hrobkách a děsivých tvorech číhajících ve tmě.

Jste dost stateční (nebo hloupí), abyste vstoupili do Barrowmaze?

Barrowmaze Complete (BMC) je klasický megadungeon staré školy určený buď pro Dungeons and Dragons 5E, nebo pro ​​Labyrinth Lord a další hry z rodiny OSR. BMC zahrnuje vše, co vyšlo v původním v Barrowmaze I a II a nový obsah, ilustrace, sazbu a obálku od ex-TSR ilustrátora Erola Otuse.

Kategorie produktu
Autoři

4

Barrowmaze je skvělý dungeon. Ohromná spletitá mapa vytváří dojem labyrintu ve kterém můžete bloudit a hledat poklady v podstatě do nekonečna. Velmi dobře funguje, že nad samotným dungeonem se nachází mohyly, které je možné loupit a prozkoumávat samostatně - máte tedy navíc i spoustu "jednohubek," respektive mikrodungeonů. 

Barrowmaze je příjemně "grounded." Dobrodruzi s sebou budou tahat kladiva a vymlacovat zdi, čas od času se potýkat se závaly, zvedat zarezlé padací mříže atp. Líbí se mi, že prostředí je uvěřitelné, a tak nějak hmatatelné. (Až na pár gonzo místností.) Nečekejte žádné převratné pasti nebo dechberoucí scenérii, ale poctivý kompelx hrobek plný nemrtvých.

Nicméně mám k Barromaze několik výtek. Po mnoha a mnoha odehraných sezeních jsem byl lehce frustrovaný, že se pořád "plácáme" jen v jedné části megadungeonu. Říkal jsem si, jestli to není layoutem - Barrowmaze je orientované tak, že směrem na východ jsou silnější monstra a větší poklady. Možná by bylo lepší, kdyby to byl labyrint se skutečným středem, do kterého dobrodruzi dřív nebo později proniknou... pak jsem si zase říkal,  že chyba je možná v tom, jak jsou napsané frakce - mohly by mít zajímavější cíle, a větší potenciál pro jiné interakce s hráčskými postavami než jen boj... Nicméně, myslím že tohle všechno ve skutečnosti zas takový problém není - to, co mo v Barrowmaze chybí nejvíc je dostatek háčků 

Hraní megadungeonu vyžaduje háčky úplné stejné jako hraní např. hexcrawlu. Barrowmaze jich ale poskytuje bohužel jen minimum. Zkušenější vypravěči si s tím možná poradí, pro mě byl tohle první hru v dungeonu kterou jsem kdy vedl, a zpětné vidím, že by hráčům prospělo mít víc informací o tom, co se v Barrowmaze vůbrc ukrývá. Bez informací nemůžou hráči dostatečně plánovat, nic je vlastné netáhne "hlouběji" atd. Barrowmaze vám nějaké ty háčky dá, ale vlastně dost málo - např. v tabulce náhodných drbů je jen jedna jediná geografická informace (v jižních kryptách jsou magické poklady) a ještě k tomu nepravdivá. Bylo by hezčí mít takových háčků a informací o něco víc (např - čím dál jdeš na východ, tím víc nemrtvých; na severozápadě se skrývá prastaré zlo) a modulu by to myslím prospělo. To samé platí ohledně různých "sidequestů." (Démonická brána, osvobozování zvérolidí atd.) Barrowmaze by slušelo víc, kdyby tam nebyl potenciálně zajímavý obsah poschovávaný, ale kdyby byl víc na očích.

To mi asi brání dát Barrowmaze pět hvězdiček - ten modul je plný skvělého obsahu, ale není vždycky navržený tak, aby se snadno a přirozeně dostal do hry. (Samozřejmě není žádoucí aby se dostal do hry všechen. Ale stejně bych ocenil víc háčků, i guess...)

Každopádne ale Barrowmaze vřele doporučuju, jen je potřeba trochu práce modul rozpohybovat, rozehrát, a dostat zajímavé věci do hry. Zkušenější vypravěč s tím nebude mít asi problém, pokud začínáte, je možná lepší věnovat Barrowmaze trochu více přípravy.

4

Aktualizované hodnocení na základě vlastního hraní:

Od prvního nahlédnutí a letmého přečtení tohle prostě chcete hrát. Stačí se podívat na mapu a jste nadšení.  Tohle je ohromný dungeon s jedním jasným tématem (nekropole, nemrtví, kulty bohů smrti), rozsáhlou mapou v jednom patře, spoustou různých vchodů a chytře navrženou extrémně nelineární mapou, která umožňuje postupně prozkoumávat a odhalovat další sekce. Hráči mají naprosto pod kontrolou, kam půjdou a v čem se budou vrtat, a postupně se jim otevírají další cíle a možnosti. Snad nikdy to nemůžete projít celé, takže na volbě vážně záleží.

Barrowmaze je klasický dungeon staré školy se vším, co k tomu patří, což pro vás může, ale nemusí být plus. Je psaný pro styl hraní, kdy postavy jsou vesměs bezejmenní avataři a běžně umírají. Jsou tu smrtící pasti a jedy, často možnost umřít kvůli blbému hodu. Je to taky dost generické fantasy, byť třeba nemrtví jsou tu dost pestří a mají různorodé schopnosti. A jeskyně je plná standardních magických předmětů a běžných pokladů typů „XX zlatých“. Nečekejte tedy žádný ohňostroj nápadů. Přínos Barrowmazu je v tom, že je toho tady hodně a je to chytře rozmístěné tak, že vzniká efekt emergentního hraní, kdy se i zdánlivě obyčejné věci řetězí do zábavné sekvence objevů, událostí a rozhodnutí... Aby něco takového vzniklo, potřebujete fakt obrovský dungeon s různými frakcemi, které mají vlastní cíle. A přesně to Barrowmaze má. Výsledkem je dojem, že skutečně něco objevujete a vaše rozhodnutí se na tom místě skutečně projevují.

Citelná slabina je, že dobrodružství chybí pořádný přehled. Je psané prostě místnost po místnosti, takže ho v zásadě musíte přečíst celé, než pochopíte, o co v něm jde. V jednotlivých místnostech jsou totiž zahrabané různé NPC, jejich cíle, motivace frakcí atd. Místností je asi 500 a většina z nich pochopitelně neobsahuje nic k „hlavní zápletce“. Hodně štěstí. Tip: udělejte to jako já, rychle listujte a čtěte jenom tučně vyznačený text. Tímhle způsobem rychle najdete NPC a důležité lokace. Ty si přečtěte podrobně, udělejte poznámky. Podobně chybí nějaký přehled háčků nebo náměty na „miniquesty“ pro hráče, což je pro sandbox důležité, a ve výsledku to budete muset vymýšlet sami – obsahu je na to tady spousta, jen to prostě autor nevypsal někam přehledně bokem.

Druhá potenciální slabina je v jednotvárnosti. Přestože se dungeon snaží obměňovat, pracuje s frakcemi a obsahuje různě obtížné sekce, pořád je to několik set místností s tématikou nemrtvých, což se může snadno omrzet. Proto mi přijde vhodnější ne jako jediná náplň hry, ale jako středobod kampaně, ke kterému se hráči můžou vracet a zase z něj odcházet.

Barrowmaze je náročnější na přípravu a vedení, ale jestli vás zajímá poctivý dungeon crawl a vykrádání hrobek, patří k tomu nejlepšímu.

Na svém blogu vedu zápisy z kampaně v tomhle megadungeonu.

4

Jeden z kultovních megadungeonů OSR komunity. Z hlediska definice se podle mého vnímání o platonický megadungeon nejedná. Komplexitou a rozsahem se mu ale určitě blíží natolik, že zážitek megadungeonu zprostředkovává (i když by šel považovat i za jen hodně rozsáhlý modul).

Když jsem ho četl, nepřišel mi tak boží. Když jsem to hrál (jako DM), bylo to jeden z nejlepších dungeoncrawlingu, co jsem hrál. Moje sestra byla nadšená. Pak si to ze zvědavosti přečetla a řekla, že nuda, že jí přišlo, že jsme hráli něco jiného. Očividně funguje lépe než se čte. Vzhledem k tomu, že to je někde na půl cesty k megadungeonu, tak to za mě splňuje tu minimalistickou inspirativnost, která se asi nějak podařila vměstnat mezi řádky.

Mnohé nápady totiž nejsou doslova rozepsány, ale dobře nadesignovány ve struktuře modulu, což je praktické pro hru, takže se to tematicky a atmosféricky hraním projeví. Velmi se mi líbil nelineární design. Hráči mají přístup do mnoha částí, které mohou prozkoumávat nejen v libovolném pořádí, ale i mnohými způsoby. Dungeon nemá žádný ústřední příbě nebo zápletku, které by postavy zkoumaly. Ten vznikne až samotným "průzkumem" a rozvinutím motivů a souvislostí, které se v dobrodružství nacházejí. Obsahuje rozmanité, interaktivní lokace, různé druhy nemrtvých nepřátel, kteří nepůsobí genericky, frakce a spoustu atmosférických detailů. Spolu s Deatht Frost Doom pro mě patří do top OSR modulů.

Hodnocení na základě prvního dílu původního dvoudílného vydání.