Lamentations of the Flame Princess

Lamentations of the Flame Princess

Vložil(a) Conlai dne
4
Průměr: 3.7 (6 hlasů)
2011
Dobrodružná hra inspirovaná starým DnD, metalem a hororovými klasikami
James Raggi III.

LotFP je jako Dungeons and Dragons předělané pro hraní hororových příběhů v renesančním světě. Je to stále hra starého stylu a tak jsou prvky hororového žánru vysvětleny spíše v příručce pro vypravěče namísto toho, aby byly zabudovány do mechanik. Hra je prodávána v krabici se třemi příručkami, kostkami, osobními kartami postav a ukázkovým dobrodružstvím.

Rodina RPG her
Autoři

4

Od d20 systémů a D&D derivátů obecně už osobně ustupuji, ale LotFP bude mít v mém srdci vždy čestné místo jako systém, který jsem miloval vyprávět a hlavně má díky svému vlastnímu vydavatelství neskutečnou plejádu modulů a dobrodružství, která jsou inspirativní, jiná, často divná a je radost je hrát. Kontroverze stranou, LotFP je nesmírně inspirativní spoustou svých zlepšováků a jedinečností magie, filozofií ohledně unikátních monster a předmětů a důrazem na brutalitu života takového (ne)obyčejného dobrodruha.

1

Kdyz chci hrat stare DnD, proc nehraju stare DnD?

Kdyz chci hrat H&S, proc si nevzit nejakou lepsi H&S hru.

Pravidla slabe, nelogicke, popravde dost nanic.



Podle me zabytecny slaby produkt ktery svet vubec nepotreboval.

5

Lamentations znám deset let, vždycky to pro mě byl čtyřhvězdičkový produkt (velmi dobré, ale ne zázrak), ale postupem času začínám oceňovat jejich nenápadné kvality. Vždycky, když dostanu chuť hrát něco oldschoolového, upirátím spoustu různých pravidel, čtu je, hledám zajímavosti... a nakonec vždycky skončím u Lamentations. Je načase přiznat, že jsou super, a dát jim plnou palbu.

Tohle je v zásadě Basic Dungeons & Dragons (B/X) s postupováním „XP za zlato“. Má to smysl hrát, pokud chcete hrát B/X (třeba abyste mohli bez konverze hrát spoustu skvělých modulů), ale přímo na hraní B/X nebo jeho učesané verze OSE stejně jako já nemáte morálku. Lamentations mají minimální, ale velmi dobré změny. Hra skoro bezpravidlová, s minimem číselného počítání, s elegantním systémem „skillů“ (úspěch na X z hodu k6), zjednodušeným soubojem a zjednodušenými věcmi, které vás na starém D&D vždycky štvaly (zatížení, rychlost...). Celé to vede k hraní, při kterém se jen minimálně řeší pravidla, maximálně se řeší fikce.

Existuje spousta jiných „modernějších“ a útlejších hacků starého D&D, jako Black Hack nebo Knave, které jdou cestou ještě většího minimalismu a abstrakce. Žádný z nich mi nesedí, přijdou mi ploché, sterilní a bez hloubky – jako opojení elegantní mechanikou, ale bez obsahu. Lamentations jsou super, protože kromě minimalistické mechaniky mají i nějakou hloubku, texturu, charakter, obsah. Drobnosti jako promyšlený ceník, který dává jakžtakž ekonomicky smysl (na rozdíl od D&D a jiných klonů), funkční pravidla mořeplavby, zrevidovaná kouzla (většina rozsahu knihy), volitelná pravidla pro palné zbraně. Ono se to na první pohled nezdá, ale nakonec prostě vždycky skončím u Lamentations. Protože to není rychlokvaška hack, ale ucelená a kompletní RPG hra.

Celkový skvělý dojem podtrhuje řada kvalitních rozšíření a dobrodružství, která je i v rámci OSR scény na vysoké úrovni, byť - zejména v posledních letech - uvádí i spoustu zrádného obsahu, který se hnusem a kontroverzností snaží dohnat to, co postrádá na kvalitě. Nicméně základní pravidla jsou v zásadě nekontroverzní generické fantasy (i když laděné do hororova) a hlavně první léta LotFP nabízejí spoustu skvělých dobrodružství.

5

Jednoduché a osvědčené mechaniky spolu s několika novými nápady tvoří kompaktní a skvěle hratelnou hru, ve které si postavu vytvoříte během pár minut. Skvělý dojem ze hry ještě umocňuje dobré grafické zpracování a překrásné ilustrace, které jsou dostatečným důvodem ke koupi příručky, i kdybyste hru nikdy nehráli.

Autor sice hru označuje jako "weird fantasy", ale většinu podivnosti si schoval až do následných příruček a dobrodružství, díky čemuž je základ použitelný v libovolném settingu.

4

Obliba old schoolu stoupá a tak přibývá klonů DnD (např. Labyrinth Lord, Swords & Wizardry). LotFP je zajímavé hlavně tím, že narozdíl od klonů původní DnD nedoplňuje o přehlednější uspořádání a lepší layout, ale upravuje si mnohá pravidla k obrazu svému. V této hře se například v boji s přibývajícími úrovněmi zlepšuje pouze bojovník. Jediné povolání. Ostatní povolání totiž mají své vlastní niky a oblasti specializace. Kouzla jsou nově přepsána, působí podivněji a děsivěji (jedním z potenciálně nejmocnějších kouzel je Vyvolávání, které se ale zároveň může nepěkně vymknout z rukou). Hra obsahuje detailní pravidla pro investování nabytého bohatství a najímání sluhů, žoldnéřů a dalších zaměstnanců včetně pravidel pro věrnost. Renesančnost prostředí se mmj. projevuje tím, že povolání nemají "name level" kdy by se například z bojovníka stal lord a obdržel by pevnost, ale jak postavy investují nabyté bohatství, stávají se vlastním přičiněním vlivnými. Hra nemá bestiář a seznam kouzelných předmětů. Místo toho autor razí názor, že každé monstrum by mělo být unikátní, kyždý předmět jedinečný. Příručka vypravěče obsahuje pravidla pro tvorbu monster a několik příkladů. Z těchto několika příkladů je myslím vidět, že DnD v podání LotFP už není úplně to samé DnD. Mě osobně se výsledná směs velmi líbí a tak dávám 4 hvězdičky. Dát 5 mi zabraňuje jen fakt, že jako u každého old schoolu i u LotFP záleží velmi, velmi na vypravěči. Hra poskytuje mnoho rad, jak vést hru, ale pravidlově nemá žádné pojistky proti zvůli vypravěče.