Sailors on the Starless Sea / Plavci po bezhvězdném moři

Vložil(a) Markus dne
4
Průměr: 3.1 (7 hlasů)
2012
Úvodní „síto“ pro DCC, ve kterém postavy prozkoumávají tvrz plnou zvěrolidí

Spolu s dalšími vesničany se od nepaměti plahočíte ve stínu kolosálních rozvalin opředených mnoha záhadami, figurujících v mnoha pověrách. Teď se pod drolícími se kameny cosi probouzí. Nocí se nese vití zvěrolidí, vesničané se ztrácejí z postelí. Kdo se postaví tísnivé temnotě, když není hrdinů, kteří by vás ochránili? Jedině vy můžete odhalit tajemství Chaosu, ale jaké škody to napáchá na vaší příčetnosti?

#67: Sailors on the Starless Sea (česky vyšlo jako DCCcz 01: Plavci po bezhvězdném moři) je první samostatně publikované a zřejmě nejznámější dobrodružství pro DCC, koncipované jako úvodní „síto“ pro postavy na 0. úrovni, z nichž většina nemá přežít. Horda vesničanů se střetává s přisluhovači chaosu. V úvodní části prozkoumává zříceninu tvrzi a potom se noří do nepříliš rozsáhlého (zato kolosálního) podzemí.

Dobrodružství je k dostání ve dvou podobách. Původní verze měla 17 stran. Verze v pozdějším dotisku má 22 a přidává k dobrodružství ještě jednu menší, vedlejší jeskyni plnou rostlinných šlahounů.

Později vyšlo jako součást sborníku Tome of Adventure Volume 1 (2022).

Kategorie produktu
Autoři
Vydavatel

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Plavci po bezhvězdném moři 2022 Petr „Pan Bača“ Libosvár Mytago Čeština Odkaz

Externí recenze a shrnutí

Dinosaurium obskurních světů Vandalicus a Markus Podcast: Sailors on the Starless Sea

Je obsaženo v těchto produktech

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Tome of Adventure Volume 1 2022 Dobrodružství Sborník prvních sedmi dobrodružství vydaných pro DCC

4

Dobrodružství se mi velmi líbilo. Začínala jsem s jedenácti postavami, ale bohužel jsem si k většině z nich udělala citový vztah těsně před tím, než tu postavu sežral leviatan nebo byla rozmašírovaná na kaši. Přežily mi jenom čtyři postavy, ale i přes to to byla sranda. :)

3

Tak nějak nevím, co si o tom myslet. Je to děsně hajpovaný modul a upřímně... přímá uměrnost kvality vs hype tu spíš nefunguje.

Pro Soudce [Judge] je to dobrý čtení. Úplně jsem se ujížděl na představách, jak si s dílčími prvky skupina poradí, a člověka napadaly fakt strašně enjoyable věci. Jenže řekl to někdo tý skupině, aby to takhle skvěle prováděla, a jako výstup byly ty skvělý momenty z mých očekávání? Asi ne. :-D

Už bylo zmíněno např. duem M & V, že je tam spousta věcí, který nejsou skupině nijak telegrafovaný, takže to prostě přejdou, a pokud to neminou, tak leda šťastnou náhodou, resp. pokud není skupina plná šťouralů, který strkaj prsty a čumáky do úplně všeho (not a single finger was lost that day, ehm ehm).

Boje byly až moc dlouhý, beastmanů totiž bylo občas nemálo. Hlavně na hradbách/ve věži a pak na zikkuratu. Různý points of interest jsou svým způsobem taky zajímavý, ale nějak to nedrží úplně všechno dohromady jako celek.

Vlastně nevím, co k tomu víc psát. Na papíře všechny ty momenty vypadaly strašně cool, jen by k nim prostě muselo vůbec dojít, jinak to tak nějak "falls flat". Ale úplně blbý to taky není. Ze skupiny si to někdo užil víc, někdo míň, a já osobně taky tak nějak uprostřed, takže vlastně ty 3* docela dobře sedí.

3

Více méně souhglas s Vandalem, přidám, že na mě to bylo asi více linární, než bych preferoval a trochu mi trvalo, než jsem přeladil své původně více oldschool očekávání na vhodnější sado-maso exploration přístup. V rámci DCC a OSR je to pro mě však spíše blíže k tomu průměru, když to srovnám s jinýmí 3 a 4 hvězdičkovými moduly, je to pro mě spíše lepší 3 i když těšně.

4

Tenhle modul je velmi zradny. Tvari se jako modul vhodny pro novacky a start kampane. Ani jedno z toho neni pravda.

Tohle je ultimatni beer & pretzel modul pro partu veteranu, kteri chci chteji zahrat one-shot a uzit si divokou zabavu. Pokud do toho vstupujete s ocekavanim toho, ze to bude zbesila jizda po horske draze a nebojite se o sve postavy a budete delat obcas i stupidni veci, tak si to vyborne uzijete. Ale chce to mit sehranou partu, partu, co se neboji improvizovat, neboji se o sve postavy a oceni popkulturni narazky. Treba loupani drahokamu z oci sochy demona

Pak je to super a vyborna zabava.

Zabava neni zdaleka tak super, pokud to budete hrat opatrnym oldschool stylem. Zabava to neni zdaleka tak velka, pokud to hraji novacci, kteri neoceni inverzi DnD klise. Zabava to neni zdaleka tak velka, pokud se lidi boji o sve postavy (aby s nejlepsima mohli pokracovat v kampani).

Ne, tenhle modul se musi opravdu hrat jako "banda vidlaku bere vidle, pochodne a spravedlnost do vlastnich rukou" a uzivate si nastale bizarnosti (podporovane pravidly DCC s jeho random tabulkami), pak je to skvely zazitek.

2

Takhle, tohle je, jestli to dobře chápu, první představení konceptu funnelu, a z tohoto pohledu je to rozhodně zajímavý kousek RPG historie. Také je to atmosférický, divoký modul, který rozhodně zapůsobí, a příručka je i rozumně praktická, takže se dá odehrát relativně snadno - byť je u map škoda, že nejsou použitelné přímo ve hře, protože by za to stály.

Jenže pak je tady samotné dobrodružství, a tam nemůžu jít s hodnocením výše - zvláště druhá část, kde postavy jdou do dungeonu, je v podstatě spíš ukázka toho, jak to nedělat. Hra je naprosto lineární railroad, "puzzle" jsou vyloženě moon-logic - postrádají smysl a nevedou k nim ani žádné nápovědy, pasti jsou podlé tím opravdu hnusným způsobem a finální bossfight je zkrátka nudný. Ani omylem nedoporučuju pro nováčky, a zkušené hráče varuju, aby nečekali žádný dungeon crawl, protože dostanou pouťovou jízdu strašidelným zámkem. Já bych i od funhousu chtěl víc.

Podrobněji jsem se rozepisal na fóru: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=90&t=15540&p=573072#p573072

3

Sailors jsou už legendární dobrodružství, protože jakožto první dobrodružství vydané pro DCC to pro mnohé hráče bylo první seznámení s touhle hrou. I pro mě. Hrál jsem ho dvakrát a pořád tak trochu váhám, co si o něm myslet. Myslím ale, že je nutné brát a hrát ho tak, jak je zamýšlené:

Sailors jsou demonstrativní produkt, který má ukázat, že DCC není DnD a že tady musíte odhodit všechny zvyklosti, které znáte z jiných her. Konkrétně:

  • Jste zvyklí hýčkat si postavy? Tak tady budou umírat jako na běžícím páse. Na začátku dostanete tři až čtyři a budete rádi, když vám přežije aspoň jedna (nebojte, v dobrodružství jsou příležitosti k doplnění postav).
  • Jste zvyklí, že hry na prvních úrovních bývají usedlejší, skromnější, že začínající dobrodruzi řeší maximálně pár obřích krys nebo ztracené kovářovo dítě? Tohle jde záměrně proti tomu, dobrodružství je epická jízda, ve které na 0. úrovni bojujete s gigantickými monstry a hatíte intriky mocným démonům.
  • Jste zvyklí, že věci jsou realistické? Tak tohle fakt ne. Tohle je silně přepálené, nadsazené, všude samí mutanti a kultisti a magické kdesi cosi a řach a prásk a uíííí!

Když se to bere jako vyvražďovačka, zábavná jízda a odlehčený úvod do hry, která není „fantasy RPG tvojí mámy“, tak je to ohromná prča. Je tu spousta pestrých setkání, zajímavých překážek, jedinečných monster a magických předmětů a ten pocit, že v roli pěstitele ředkviček pácháte ohromné skutky a zároveň jste neustále jednou nohou v hrobě, je jedinečný. Když se Sailors začnou brát příliš vážně, tak se spíš sypou. Rychle narazíte na to, že věci jsou hodně efektní, ale ne nutně „realistické“ (hlavně nad nimi moc nepřemýšlejte). A hlavně je to dost lineární jízda (zato fakt JÍZDA!). Pozdější dobrodružství pro DCC jsou otevřenější a rafinovanější (a většinou ne tak ujetá), tohle je takový první výstřel.

Čtyři hvězdičky, pokud to budete hrát vážně jako zběsilou vyvražďovačku. Tři, pokud se z toho pokusíte udělat běžné dobrodružství - jde to, bude zábavné a má spoustu zajímavého obsahu, který za to stojí. Jen některé věci asi budete muset trochu poštelovat, aby dávaly víc smysl, a s tou linearitou něco uděláte těžko.

Zápisy z obou mých hraní Sailors najdete na mém blogu.

O dobrodružství jsme mluvili v 22. epizodě Dinosauria obskurních světů.