2. edice Advanced Dungeons & Dragons je následník první edice AD&D, vzniklý po odchodu zakladatele Garyho Gygaxe. Stejně jako dřívějších edicích, i zde jsou postavami dobrodruhové ve fantasy světech a systém staví na kombinacích ras a povolání.
Druhá edice je v první řadě celkové přepsání, reorganizace a revize dřívějších pravidel, která byla roztahaná do mnoha příruček a stala se nepřehlednými. Přímo do základních pravidel ale přináší nová pravidla, případně pravidla, která dříve vyšla v rozšiřujících příručkách – jako volitelné systémy dovedností, specializací, magických škol atd. Ubírá některá hráčská povolání (assassin, mnich) a mění schopnosti těch zbývajících. Zejména s pozdějšími rozšiřující příručkami začínala narůstat do komplexity a připomínat budoucí třetí edici D&D.
Hra se trochu změnila i stylově – opouští brakovou sword & sorcery fantastiku a věnuje se spíš hrdinské, vysoké fantasy. Kvůli dobovým kontroverzím s „nevhodností“ D&D pro děti byly taky odebrány „problematické“ prvky jako démoni a ďáblové v bestiáři, půlork přestal být hráčskou rasou, assassin už není možným povoláním. (Démoni a ďáblové byli v pozdějších doplňcích navráceni pod jinými, nenápadnějšími názvy „tanar'ri“ a „baatezu“.)
Základní sada se skládá ze tří knih. Vyšly poprvé v roce 1989 a podruhé v lehce revidovaném vydání v roce 1995. Revidované vydání přineslo změny především kosmetické: změnila se především vizuální stránka knih, sazba a ilustrace. Byly zavedeny některé drobnější úpravy a errata. Jednotlivé knihy jsou:
- Player's Handbook: původní 1989, revidovaná 1995
- Dungeon Master's Guide: původní 1989, revidovaná 1995
- Ediční řada Monstrous Compendium (1989+) sloužila jako bestiář vydávaný po částech. Základní nestvůry byly později shrnuty do uceleného bestiáře Monstrous Manual (1993).
Pro druhou edici AD&D vyšlo ohromné množství doplňků. Série PHBR - Player's Handbook Rules Supplement (15 knih) přinášela příručky určené pro hráče, které nabízely nové schopnosti a možnosti přizpůsobení jednotlivých povolání. Série DMGR - Dungeon Master's Guide Rules Supplement (10 knih) přinášela obecné rady a materiály pro Dungeon Mastera. Série HR - Historical Reference (7 knih) adaptovala hru na různá prostředí z reálné historie. Pro hru vyšla taky spousta oceňovaných herních světů.
Ke konci života této edice přinesla série Player's Option (1995) řadu alternativních pravidel a rozšíření: Combat & Tactics rozšiřuje soubojový systém např. o kritická zranění a manévry, Skills & Powers přináší mimo jiné alternativní tvorbu postavy bodovým nákupem a Spells & Magic přináší rozšíření magického systému, včetně sesílání kouzel pomocí bodů many. Hra s těmito rozšířeními se může výrazně lišit od základního AD&D 2e – někdy byla označována jako „dvouapůltá edice“ (2,5e).
Nedlouho potom nakladatel TSR zkrachoval a byl koupen společností Wizards of the Coast, která po čase přišla s výraznou revizí v podobě třetí edice Dungeons & Dragons (2000).
Překlad
Přeložený název | Přeloženo Seřadit vzestupně | Překladatel | Vydavatel | Jazyk překladu | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Advanced Dungeons & Dragons (druhá edice) | 2007 | Jiří Hron, Jiří „Birdman“ Matyskiewicz, Jiří „Markus“ Petrů, Vlasák | Odkaz |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Hodnota
100.00
|
Art & Arcana: A Visual History | 2018 | Četba | Ilustrovaný průvodce historií a vývojem Dungeons & Dragons | ||
Secrets of the Magister | 2000 | Rozšiřující příručka, Příručka světa | Příručka o nejmocnějším mágovi ve světě Forgotten Realms | |||
Hodnota
60.00
|
Inner Planes, the | 1998 | Příručka světa | Průvodce vnitřními neboli živelnými sférami z mnohovesmíru Planescape | ||
Return of the Eight | 1998 | Dobrodružství | Příběhové dobrodružství posouvající svět Greyhawk k novému rebootu | |||
The Adventure Begins | 1998 | Příručka světa | Nová základní příručka světa Greyhawk po rebootu do původní stylizace | |||
Domains of Dread Domény děsu |
1997 | Příručka světa | Třetí verze základní sady pro hraní v goticky hororovém světě Ravenloft | |||
Hodnota
80.00
|
Planewalker's Handbook, the | 1996 | Rozšiřující příručka, Příručka světa | Informace o světě Planescape a jeho specifikách určené pro hráče |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Fajn, ale nic extrovního
DnD 2ed jsem vyzkoušel při přecházení z DrD a musím říct, že nic co by bylo nad rámec DrD se tam nenašlo. Schází mi lepší dovednostní systém. Jinak je ale druhoediční DnD celkem přehledná i když už starší a řekl bych i přežitá záležitost. Slušné.
Stará láska nerezaví
AD&D je komplikovaný a ve své detailnosti také poněkud těžkopádný systém. Řadu hráčů tím bezpochyby odradí, neboť nebudou mít chuť prohrabávat se záplavou tabulek, lámat si hlavu výpočty a neustále listovat v knize (než se sami stanou chodící příručkou). Přesto má v sobě AD&D určité vnitřní kouzlo. Snad je v tom duch nostalgie, neboť s 2. edicí jsem kdysi začínal. Nicméně nejsem asi jediný, jelikož AD&D žije i dvacet let od svého vydání a stále má řadu věrných fanoušků, kteří na ní nedají dopustit.
Na 4 hvězdičky by to samo o sobě nestačilo. Ohromným plusem 2. edice je bohatá sbírka doplňkových sourcebooků a příruček. Odvážím se tvrdit, že dnes už (rozsahem) stěží opakovatelná. Samotné knihy jsou s AD&D svázané často jen velmi volně, namísto čehož přinášejí spoustu "omáčky", kterou můžete využít pro jakoukoliv hru z prostředí klasického fantasy světa. Ach ano, světy… skvěle zpracované a atmosférické prostředí Dragonlance, Forgotten Realms, Ravenloftu či Dark Sunu vynášejí AD&D hvězdičku navrch.
ADnD
ADnD je jedna z mých nejoblíbenějších her.
Racionalita poráží nostalgii
ADnD jsou dvě zcela různé věci. Za prvé je to systém, který zcela jistě nechcete hrát, protože ať už sáhnete po jakémkoliv novějším dobrodružném fantasy RPG (s čestnou výjimkou DrD), ta druhá hra bude jednodušší, přehlednější a svižnější. Na druhou stranu je ADnD fascinující sborník příjemných nápadů, inspirativních myšlenek a kvalitních doplňků pro hru (teď narážím hlavně na rozšiřující příručky a světy). Jeho rozšiřujcí světy, například Planescape nebo Dark Sun, jsou dodnes špičkou mezi herními doplňky. ADnD nechcete hrát, ADnD chcete vykrádat.
EDIT 2022: Nejhorší edice D&D. Základ pravidel je v pohodě, ale na to je naroubovaná strašné kvantum přeplácaných nesmyslů, srovnatelné s Dračím doupětem. Dobrodružství pro druhou edici jsou skoro bez výjimky příšerná mizérie, otřesné railroady, které nechce hrát. A světy mi tehdy přišly ohromně inspirativní, ale dneska si při čtení uvědomuju, já strašně málo je tam hratelných materiálů. Jen nekonečně užvanené líbivé povídání. Celá ta edice a doba je vůbec hrozně užvaněná.
Nostalgie poráží racionalitu
Tohle je po krátkém střetnutí s DrD můj první RPG systém. Vůně příruček, rozlehlost tabulek, obrovské množství skvělých světů (Planescape, Dark Sun, Ravenloft, Al Quadim...) - to všechno je součástí mých kořenů. Je možná staré, pravděpodobně i zastaralé, ale mé 4 bodíky má.
Okrem toho, že som pre toto
Okrem toho, že som pre toto prostredie preložil Wizards handbook, o ADnD neviem prakticky nič. Len to, že mi pripadá trošku ťažkopádne na môj vkus...