Časy se mění

Vložil(a) Markus dne
4
Průměr: 3.8 (9 hlasů)
2009
Jednoduchá hra vyprávějící příběhy komunistických agentů, kteří se vydávají zachránit historii

Po vynálezu stroje času se Sovětský svaz stal pánem nejen země, vesmíru a počasí, ale zároveň i dějin. Bohužel, imperialisté nikdy nespí a tropí naschvály. Historie se kroutí. Časy se mění. Je třeba jednat, a tak se v této hře vžijete do role neohrožených soudruhů a soudružek, kteří se vydávají zpět do minulosti, aby napravili škody napáchané západními škůdci. Tato maximálně jednoduchá hra je psána jako jeden velký úvod do hraní RPG, který provede hráče za ručičku od naprostých základů až po tvorbu vlastních zápletek.

5

Systém Markus udělal jednoduše a nemám nic proti němu, hra je spíš hříčka na nedělní odpoledne u piva a preclíků (téhle fráze nikdy není dost, že Markusi?), já jsem místo něj použil Fate. Stroj času (Ehrlichmanův Zeitgerät) jsem přidal hráčům jako součást vybavení (Extras) a přidal mu triky a aspekty v duchu Markusových doplňkových pravidel, takže hráči sem tam měli možnost čas zastavit a různě ho ovlivňovat, ale museli za to platit fate pointy. Namísto několika "znalostí" coby dovedností vezměte přístupy z Fate Accelerated a případně si je lehce poupravte podle historický doby, do který se vypravíte. A projeďte si Markusovu kapitolu Příprava na misi, která vás snadno provede tvorbou prvotního námětu na příběh. Netrapte se tím, že víte tužku o historii Mayů nebo Čingischánovy hordy, klidně si udělejte pulpovej příběh plnej cool nesmyslů a realističnost nechte stranou. Generátor historických období se dá snadno rozšířit tak, že nikdy nebudete mít nouzi o náměty a odehrajete tak bez problému celou kampaň.

(Tak jako všude jinde uděluju plný hodnocení, pokud mě věc zaujme a považuju za lepší vypíchnout ji v žebříčku výš, aby ji měli lidi na očích, i když by to reálně mohlo být na nižší počet hvězd. Co mě nezajímá, to nehodnotím, nechci zbytečně hejtovat.)

4

Časy se mění sú skvelá jednoduchá hra, ktorá je celá postavená na časových paradoxoch. Obsahuje výborný generátor vhodný aj pre iné hry.

Setting socialistického cestovania v čase prináša mnoho zábavných okamihov a podporuje imagináciu.

V čom táto hra pokulháva je jedine nižšia znovuhrateľnosť, čo ale nebol zámer hry, ťažko jej to teda vyčítať.

4

Na dlouhodobe hrani to neni, ale jako jednorazovka (pripadne dvou az trirazovka) je to skvele. Sovetske prostredi je vyborne pro absurdni scenky a cela zapletka ohledne "cas musi zustat nezmenen" je genialni. System jednoduchy a slape dobre. Neni to uplne jednoduche na vypravece, ktery musi veci vymyslet doslova v realnem case, coz neni pro ty, kdo nejsou mistri improvizace, ale da se to. Neni to na kampanovite hrani, prece jen to ma dost uzke zamereni.

Celkovy verdikt zni: hra dela to, co delat ma. Setting je vyborne absurdni. Pokud nevite co s vecerem, rozhodne vyzkousejte.

3

Tuto hru s tematikou cestování časem jsem hrál jednou na Gameconu. Má velmi jednoduchá pravidla, zajímavou atmosféru díky tomu, že je situovaná do Sovětského svazu a několik jednoduchých, ale pěkných mechanik: hráči mohou zastavit čas na 10 vteřin, způsobit časovou smyčku, která funguje jako příběhový závazek ji později vysvětlit a přenos věci napříč časem. Nepřehání se to s příběhovými pravomocemi hráčů, za což jsem já osobně rád a díky cestování časem zřejmě umožňuje bohatě čerpat zápletky z historie. Rozhodně doporučuji zkusit.

3

Povedená minihra, která dokáže zabavit na jedno odpoledne nebo večer. Možnost tvorby postavy během samotného hraní urychlí start. Mechaniky (vlastně jde o jednu stěžejní mechaniku) jsou jednoduché a snadno pochopitelné. Při delším nebo častějším hraní by ale nejspíše docházelo k jejich monotónnosti. K jednorázovce jsou postačující. Velkou výhodou se může zdát možnost konce, který je určen na pevný čas v reálu. Ve skutečnosti to funguje jako PJ deus ex machina, nebo to totálně zbortí hru. I tak se u tohoto iluzorního napětí dá užít spousta zábavy. Na závěr můžu hru komukoliv doporučit, šanci na minimálně jedno sezení si zaslouží.

3

Časy se mění je dobře odpočinková hra. Čím víc zhurta jdete na hráče, tím je to lepší. Mě osobně to vyhovuje protože se nemusím přede hrou věnovat přípravě a díky omezenému časovému limitu se nemusím bát sáhodlouhých zdržení. Hráčům to vyhovuje méně a pravidelně nestíhají a většinou mají jen minutu na vyřešení posledního konfliktu. Téma je správně vtipné, mechaniky jednoduché a "chytré". Nedávám vyšší hodnocení, protože je hra pouze monotematicky zaměřená a tudíž se nedá hrát příliš často.

Hranost 23
7