Volo's Guide to Monsters

Vložil(a) ShadoWWW dne 13.07.2020, 20:21
5
Průměr: 5 (5 hlasů)
2016
Bestiář pro 5e napsaný „v roli“ slovutným cestovatelem Volem a čarodějem Elminsterem

Ctihodný dějmistr Volothamp Geddarm je zpět! Napsal fantastickou disertaci, která se zabývá některými z nejikoničtějších nestvůr ve světech Dungeons & Dragons. Ale slovutný Elminster, Mudrc Stínodolu, se nedomnívá, že Volo chápe některé podrobnosti zcela správně. Nenechte si ujít, jak tým Vola a Elminstera objasňuje nezasvěceným jak obyčejné, tak obskurní tvory.

Tato kniha jistě inspiruje každého Pána jeskyně. Zkoumá příběhy a doupata různých netvorů. Včetně obrů, mozkožroutů, orků a skřetů. Hráči zde mohou také najít pravidla pro hraní různých nových ras, včetně andělského ásimara a kočkovitého tabaxiho. Jsou zde také uvedeny herní statistiky desítek příšer - některé jsou ve hře nové, jiné čerpají z historie této hry. Jsou připraveny se objevit v D&D dobrodružstvích jako mocní přátelé či obávaní neřátelé.

Kniha je rozdělena do tří kapitol. V první je gró celé knihy. Hromada unikátního fluffu k nejikoničtějším nestvůrám D&D. V druhé jsou nové hratelné rasy. Ve třetí je pak klasický bestiář s novými nestvůrami a bloky statistik. V modulu jsou i dva dodatky: první se statistikami nových zvířat, druhý se statistikami nových cizích povolání (určená pro hraní na vyšších úrovních než v základním Bestiáři). V knize naleznete i mapy doupat ikonických nestvůr.

Tento netradiční bestiář je protkán popichováním mezi Volothampem Geddarmem a Elminsterem Almarem.

Určeno po hru
Kategorie produktu

Překlad

Přeložený název Rok Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Volův průvodce netvory 2018 Merlin, ShadoWWW, Sirien, Tarfill Čeština Odkaz

Externí recenze a shrnutí

5

Takhle ma vypadat bestiar! Voluv pruvodce monstry je jedna z nejlepsich, ne-li nejlepsi rozsirujici prirucka pro 5e!

Prvni cast knihy, ekologie monster, je fluff. Ale ne ten objemny, nepouzitelny fluff druhoedicnich prirucek - ne, skvele napsany, tak akorat objemny a pouzitelny. Neni to text pro text - jsou tam zajimave a hratelne veci, ale zaroven dostatecne detailni, aby sly pouzit ve hre.

Druha cast je hracska, rozsireni hernich ras. Neni moc co dodat, jedna se spise o exotictejsi rasy, ale jsou pouzitelne a vybalancovane. 

Posledni treti cast je uz klasicky bestiar, opet neni moc co dodat - monstra jsou zajimava a drzi se klasickeho 5e formatu "nejaky ten fluff + statblock".

Jak uz bylo receno predrecniky, vysoke hodnoceni si kniha zaslouzi hlavne za tu prvni cast. Opravdu vyborna prace.

5

Toto rozšíření je určeno převážně pro pány jeskyně, pro kterého je nachystána spousta nestvůr. Změnou oproti Monster Manuálu je podrobnější na některé z nich, tak se například dozvíte jak vystavět koboltí jeskyni a jak se liší od jeskyně ježibaby. Příručka je zdrojem velké inspirace.

Pro hráče je  zde několik ras, včetně většinou záporných (ork, boblin, hopgoblin...). Dále však už jen pokud hledáte příšeru na vyvolání

5

TAKHLE má vypadat správná rozšiřující příručka. Jedno téma, jeden feeling, obsah pro DMa i pro hráče...

Zejména první třetina je skutečně výstavní kousek - hluboký popis několika skupin tvorů a netvorů s hlubokým vhledem do jejich ekologie. Nicméně není to povídání pro povídání - každá část toho lore je zpracována tak, aby byla herně relevantní, přinášela nějaké možnosti v zápletkách, setkáních, tvorbě konkrétních prvků světa atp. Z těch pár stránek co je v každé té kapitole uvedeno se dá postavit celá kampaň - ať už o daných tvorech nebo v někteých případech klidně i hraní za dané tvory (byť to bude vyžadovat pár hacků pravidel, ale ne moc). 

Zbytek knížky obsahuje nějaké rozšiřující rasy pro hráče a už stručnější popis dalších potvor.

5

Pro DMy - nejlepší příručka, která pro 5e vyšla. Je rozdělena na tři části - Lore, Rasy a Bestiář.

První část je z nich nejsilnější a neuvěřitelně inspirativní a zcela zastiňuje zbytek knihy. Nad touto jednou kapitolou jsem dal dokupy celou domácí kampaň - a to v podstatě z dvou a půl podkapitol z osmi. 

Druhá kapitola (s hráčskými rasami) by mě byla nechala chladnou, kdyby si pro výše zmíněnou kampaň nevybrali všichni hráči, že chtějí být 'kočičky'. 

Poslední část knihy je klasické rozšíření monster manualu, z velké části korespondující s lorem z první kapitoly.

EDIT: Abych nezapoměl, byl jsem dodatkem natolik zasažen, že jsem loni musel pojmenovat familiára své postavy Volo.

5

Ikonických bestiářů je hodně. Dračí doupě Plus mělo ikonický Bestiář (dokonce i v kroužkové vazbě) od Charlese, který byl na svou dobu v ČR nevýdaný. Bestiář k DrD II se taky považuje za to nejlepší, co pro DrD II vyšlo. Ve světě se za ikonický bestiář považuje ten pro AD&D 1E. Pro mě je ale ikonickým bestiářem Volův průvodce netvory, a to hned z několika důvodů.

Za prvé je to první kapitola této knihy. Připomíná Monster Ecologies z dřívější historie D&D, ale tady je to dovedeno k dokonalosti. Když ji pročítáte, máte pocit, jako byste četli z napínavé fantasy knihy. Mimo spousty fluffu tam najdete mapy doupat, návody na efektivní boj dané nestvůry i jak s ní bojovat i tabulky na fyzické a osobnostní rysy, ideály, pousta a vady. Malá ukázka z gnolí kapitoly:

Popěvek lovce
Toto jednoduché vyznání Yeenoghuovy moci vymyslel
malý kult objevený hluboko ve hvozdu. Skupina dřevorubců
hladověla a aby přežila, dala se na kanibalizmus a nakonec
podlehla Yeenoghuově vlivu. Gnolové zpívají podobný
popěvek ve svém jazyce, když hledají kořist.
Prvním darem je hlad.
To je Jeho požehnání.
To je výzva k zabíjení.
Druhým darem je smrt.
Ta dokazuje naši sílu.
Díky ní máme čistou víru.
Třetím darem je strach.
Máme strach, že Ho zklameme.
Máme strach, že zas hladoví budeme.

Za druhé jsou to postřehy slavného autora Volothampa Geddarma, zvaného Vola, uštěpačné Elminsterovy poznámky na Volovu adresu. Vytváří vtipné zpestření knihy.

Za třetí je to angličtina, která na rozdíl od jiných D&D příruček není úplně triviální. Elminster používá spoustu odborných výrazů a Volo se mu snaží sekundovat rádoby archaickými výrazy. Rozhodně nejpokročilejší angličtina, na jakou můžete v RPG příručce narazit a pokud ji úplně neovládáte, doporučuji sáhnout po překladu, ve kterém se Sirien pokusil zachytit onoho ducha v češtině, což bude pro mnoho hráčů jistě schůdnější.

Další kapitoly jsou už docela obyčejné. Ale tu první kapitolu bych doporučoval pro inspiraci i těm, kteří hrají jinou hru než D&D nebo jinou edici než pátou. Nic podobného totiž v Česku nikdy nebylo a není a možná nikdy už nebude. Wizardi se pokusily výjimečnost tohoto bestiáře zopakovat v Mordenkainen's Tome of Foes, ale už se jim to nepodařilo.