GURPS Vehicles je rozšiřující příručka pro třetí edici GURPS věnovaná vozidlům všech možných druhů a tvarů, od vorů a dlabaných kánoí z doby kamenné až po vesmírné koráby a obří roboty. Pokrývá vozidla pozemní (včetně kolejových), plovoucí (včetně ponorek), létající i vesmírná.
Tato druhá edice je kompletním přepracování první edice GURPS Vehicles (1993). Byla rozšířena a přepracována tak, aby byla kompatibilní s podobným systémem v GURPS Robots (1995) od stejného autora, a stala se oficiálními pravidly pro vozidla v dalších tematických příručkách (např. GURPS Autoduel, GURPS Mecha, GURPS Space 3e...).
Největší část 208stránkové příručky zabírá pravidlový subsystém, podle kterého lze navrhovat vozidla a zbraně, a hlavně podrobný výpis komponent s jejich statistikami a dalšími pravidly. Vedle toho je zhruba 50 stran věnováno novým, rozšířeným a doplňkovým pravidlům pro pohyb, detekci a boj vozidel a zhruba 6 stran poznámkám o úloze vozidel v kampani.
K příručce vyšly dva 32stránkové dodatky GURPS Vehicles Expansion (oba 2002) s dalšími komponentami a pravidly pro tvorbu vozidel a příručka GURPS Vehicles Lite (2002) se zjednodušenými pravidly pro tvorbu reálných vozidel z let 1955–2010. Vydavatel GURPS prodával i počítačový program GURPS Vehicle Builder, který měl návrh vozidel usnadnit.
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Tel mí uááá-ááá-ááá-ááá jů kráj...
Geniální ukázka toho, k čemu v simulacionistických RPG vede snaha o absolutní porovnatelnost a poměřitelnost čehokoliv s čímkoliv, napříč věky a žánry. Výsledkem je crunch na kvadrát a často i na vyšší mocniny pro všechny, kdo už svou GURPSovou postavu stihnou spočítat a zoptimalizat za míň jak hodinu (včetně balancování ideální kombinace vlastností a výhod, která minimalizuje cenu dovedností) a tabulky cen dovedností, výhod a nevýhod si už dávno pamatují zpaměti (i s obsahem Kompendia I). Můžou tak svůj čas účelně vyžít iterativním navrhováním, počítáním a optimalizovaním vozidel a zbraní všech možných tvarů nebo si počíst v herní fikci, kterou začínají některé kapitoly, a pak přemýšlet, jak dlouho jim zabere takovou situaci podle pravidel vyhodnotit.
Na některých stránkách je víc vzorečků než ve středoškolských učebnicích fyziky, ale příručka naštěstí myslí i na to, že hráč nemusí mít k dispozici kalkulačku se třetí odmocninou a tak v ní najde i tabulku, podle které si ji může pro nejběžnější hodnoty snadno přibližně spočítat.
Použití imperiálních jednotek (stopy krychlové, libry; v některých tabulkách s přesností na tisíciny nebo desetitisíciny) už je jenom takový detail, protože po téhle příručce u nás už dneska fakt nikdo nesáhne... Dvě hvězdičky jsou pocta autorovi za objem práce, který musel být k napsání potřeba.
Jinak vedle této zrůdnosti měly GURPS v žánrových příručkách (původní Space pro 3e, Swashbucklers, Age of Napoleon, Cops...) i relativně jednoduchá abstraktní pravidla přizpůsobená pro jejich prostředí a žánry.