2025
Kniha pravidel pohádkové hry Dolmenwood
Dolmenwood Player's Book je základní kniha pravidel pohádkové dobrodružné hry Dolmenwood. Popisuje prakticky všechna pravidla hry, s výjimkou několika mála specifických pro konkrétní kampaň, která jsou popsaná v knize Dolmenwood Campaign Book (2024). Pravidla jsou v zásadě variantou Old-School Essentials (2017) s několika iterativními vylepšeními a především hráčskými možnostmi specifickými pro zvolený žánr. Výrazné prvky jsou:
- Šest hráčských ras: kozí Breggle, elf, kočičí Grimalkin, člověk, mechový Mossling a netopýrovitý Woodgrue.
- Devět povolání (bard, klerik, „enchanter“, bojovník, potulný mnich, lovec, rytíř, mág, zloděj).
- Čtyři druhy magie včetně kompletních seznamů kouzel: mystická, vílí, božská a „knacks“ (což jsou polomagické řemeslné schopnosti mechových Mosslingů).
- Kompletní seznam vybavení, včetně unikátních nápojů, dýmkového koření, hub a bylin.
- Oproti OSE pravidla rozšířená zejména v oblasti cestování a survivalu.
Určeno po hru
Kategorie produktu
Svět
Vydavatel
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Ultimátní OSE
Celý Dolmenwood si zatím hodnotit netroufám, protože jsem nečetl kampaň, zato jsem velmi, velmi podrobně prošel celá pravidla a ty si rozhodně soudit troufám, protože jsou super.
V základu jde do pravidla OSE, jen lepší. Základní OSE je totiž omezené tím, že klonuje konkrétní pravidla z roku 1981 a snaží se je dělat 1:1, aniž by se autor odvážil je měnit. V téhle hře už se Gavin odvážil do pravidel zasáhnout. Dělá to ovšem s citem a respektem k předloze – nedělá svévolné zásahy, když se mu něco „prostě líbí“, ale cíleně opravuje objektivní nedodělky. Výsledek se předloze podobá do takové míry, že člověk, který se v OSE nevyzná podrobně, nemusí na první pohled poznat rozdíl. (Teda pochopitelně až na to, že ve hře jsou jiné rasy a povolání.) Ve skutečnosti ale hra obsahuje celkem dost důmyslných změn, doplňků nebo vylepšení, které řeší velkou většinu potíží nebo neobratností původní hry.
Takže tu už v základu jsou schopnosti (v originále vyjádřené různými hody X z 6, procentuálními hody i jinak) převedené na jakýsi proto-dovednostní systém, kde všechno se hází X z 6. Nově přidaná volitelná pravidla například prodlužují životnost postav (základní OSE je brutálně smrtící), líp vysvětlují některé okrajové případy nebo přidávají do boje chybějící možnosti a vylepšení. „Opraveny“ byly třeba kouzelníkovy knihy (kouzelníci můžou znát víc kouzel, než kolik jich sešlou), odvracení nemrtvých (už není neomezené) atd. – to sice řeší už i OSE Advanced, ale tady je to přímo v základu, místo abyste měli matoucně uvedené dvě různé verze pravidla ve dvou knihách. Zatímco OSE řeší spoustu věcí stylem „tady musí sudí nějak intuitivně rozhodnout“, Dolmenwood dává konkrétní vodítka s konkrétními čísly atd. Zásadně přepracované je – celkem logicky ve hře soustředěné kolem cestování – především všechno související s cestováním a survivalem (v základním OSE řešené v zásadě stylem „tady jsou dvě pravidla, aby se neřeklo, a pak si to nějak vymyslete).
Jak říkám, pro neznalého to může vypadat drobnosti. Ale pro člověka, který OSE hraje dlouhodobě, budou i takové zdánlivé drobnosti citelným zlepšením hry. Dolmenwood je prostě vyčištěné, modernizované OSE – pořád respektující předlohu, ale zbavené nedodělků a nezabroušených hran. Vlastně mi pokazil OSE, protože teď už se k původní verzi nedokážu vrátit.
Podrobnější rozbory jsem psal v téhle diskuzi.