Brindlewood Bay je detektivní hra, ve které hráči představují důchodkyně z městečka Brindlewood Bay, které se ve volném čase věnují amatérské detektivní činnosti. Hra se snaží napodobit atmosféru příjemných detektivních seriálů jako jsou To je vražda, napsala nebo Columbo s občasnými výlety do mysteriózních vod typu Twin Peaks. Na pozadí totiž bublají lovecraftovské motivy, které by se měly v každém případu aspoň na okamžik vyskytnout. Hra je nenáročná, GM by měl být schopný vést ji téměř bez přípravy. Hodně se dbá na přístup „Hraj, abys zjistil, co se stane“.
Hra je postavená na zjednodušené variantě enginu Powered by the Apocalypse, pojmenované Carved From Brindlewood. Vyhodnocování probíhá skrze takzvané „tahy“ – hráč hodí 2k6, přičte hodnotu příslušné dovednosti a podívá se, jaké výsledky to u zvoleného tahu znamená. Tahů v této hře existuje jen několik málo: na různé činnosti se používá buď „denní tah“, nebo „noční tah“. Noční tah se liší v dopadu neúspěchu, je tvrdší a krutější než u denního tahu. Aktivuje se nejen v noci, ale i v nebezpečnějších a strašidelnějších situacích (temný sklep, opuštěná márnice…). Pro hledání stop, průzkumu (místnosti, těla oběti, knihovny podezřelého…) nebo výslechu podezřelých se používá „šťouravý tah“. Důchodkyně-detektivky můžou dostávat negativní stavy, které jim zhoršují hody (vyvrtnutý kotník, naštvání, smutek, lehký otřes mozku…). Ty si vyléčí zahráním scénky s jinou detektivkou, ideálně během činnosti, které se postava věnuje mimo vyšetřování zločinu.
Hráči a vypravěč společně improvizují průběh děje a rozhovorů hrdinek s podezřelými. Hráči se podílejí na tvorbě prostředí, protože GM jim klade otázky jako „Jedna z vás oběť znala, vzpomenete si na to, kdy jste se viděly naposled?“ Jakmile vyšetřovatelky nasbírají dostatečné množství stop, hra přechází do fáze „teoretizování“, kdy hráči přednesou svou verzi toho, jak ke zločinu došlo. Připravené případy příklady těchto verzí schválně neuvádějí, nechávají je zcela hráčích – ti tak nejsou nuceni odhadnout a pochopit, k čemu je vypravěč vede, naopak musí podstatu případu vymyslet sami. Každé řešení je tak unikátní a zároveň pokaždé správné. Následuje finále: usvědčení pachatele, případně jeho polapení a ponížení.
Základní hra obsahuje několik připravených případů. Ty vždy obsahují výchozí zápletku, stručné charakteristiky podezřelých a lokací a nakonec poměrně bohatý seznam generických stop („anonymní dopis o nemanželském dítěti“, „zakrvácený koberec“). Z nich vypravěč vybírá odměny hráčům za jejich úspěšné „šťouravé tahy“.
Hra původně vyšla v roce 2020 jako PDF. V roce 2022 vyšla po úspěšném Kickstarteru rozšířená verze doplněná o nové rady k vedení hry, připravené scénáře a informace o temném metaplotu.
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Těžko hodnotit
Jak ohodnotit tak moc specifickou hru? Umím si představit, že někdo bude extrémně nadšený a jiný úplně otrávený a znuděný.
Hrajete staré babky vyšetřující na anglickém/americkém venkově detektivní záhadu stříknutou trochou nadpřirozena. Jak již bylo řečeno, pravidla jsou primitivní a detektivní hru nijak zvlášť nepodporují. Ale podle mě ani ničemu nebrání a bohatě stačí. Nemůžu si pomoct, tahle hra o pravidlech vůbec není. Nepotřebuje je. Středobod Brindlewoodu je úplně jinde, než ve vypucovaných mechanikách. Tady jde o hraní babiček, nadšených amatérských vyšetřovatelek a využívání atmosféry známé z detektivek jako je Slečna Marpleova, Vraždy v Midsomeru a To je vražda napsala. Této atmosféře je podřízené všechno a hráči ji musejí přijmout a jít jí na ruku. Kdo toho není schopný, hru si asi neužije.
Tady nebudete rozjíždět žádné šílené akční tornáda, ke kterým potřebujete oporu v pravidlech. Ne, budete hodně vyprávět, popisovat, mluvit, hrát postavu a sem tam na něco hodíte.
Tak kolik tomu sakra dát teček?
K čertu, už jako malý jsem s rodiči sledoval Adama Dalglieshe, pak Vraždy v Midsomeru a věci podle Agathy Christie a vlastně i naše Četnické humoresky. Copak tomu můžu dat míň než 4*? (Ale kdo máte rádi hry jako Markus a baví vás OSR, tomuhle se vyhněte obloukem.)
Pěkné téma, zajímavá forma hledání stop, moc volné pravidla
Hodně souhlasím se Selhanovým komentářem na fóru. Tahy jsou hodně obecné a nijak nepodporují zvolené téma, finále se aktivuje typicky až když hráče přestane bavit hrát. Ale nemůžu si pomoct, to téma se mi strašně líbí. Baví mě představa, že hraju vtipnou a trochu otravnou babču, takovou ženskou variantu Columba a svou hranou naivitou všechny podezřelé vytáčím. A princip, že u případů ani GM nemá určeno, kdo za tím stojí, je osvěžující. Ať si to hráči vyfantazírujou - když to přijde od nich, aspoň je větší šance, že tomu uvěří.