Poison'd

Vložil(a) Markus dne 27.12.2008, 14:33
4
Průměr: 3.7 (3 hlasy)
2007
Hra o brutálních, násilnických a nepřikrášlených pirátech z Karibiku.

Hra označená nálepkou „pro dospělé“, v níž se hráči vžijí do role krvežíznivých pirátů. Ovšem ne těch s Disneyova filmu, ale těch hnusných, zlých a brutálních násilníků z historie. Přepadávají lodě, drancují města, mučí zajatce, vraždí se mezi sebou navzájem. Celým dějem se prolíná motiv křesťanské víry, hříchu a věčného spasení či zatracení duše. Hra má nápaditý systém, který jednak dokresluje brutální tvář pirátství, jednak podporuje aktivitu hráčů a Vypravěče staví do reaktivní polohy. Aby hráči mohli splnit své cíle, musejí sami vyvolávat konflikty. Vypravěč pak už jen čeří vodu pomocí kartiček s překážkami a nenadálými událostmi.

Designér
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

4

Když jsem tuhle hru s Markusem svého času hráli, přišla mi naprosto genialní. Způsob, jakým je nadesignovaný systém a jak spolu jeho jednotlivé prvky spolupracují mi přišel užasný (cíle, volna, flashbacky, přísahy, apod...). Ještě úžasnější mi příslo, jakým způsobem hra podporovala tvorbu herního obsahu (což se s trochou snahy rovná příběh). Na první pohled se to jakoby hrálo samo a ještě tím vznikal příběh až při hře (tzn. velká spása pro mnoho vypravěčů). Kdyby jsem se zastavil jen u tohohle, hra dostane bez mrknutí 5 hvězdicek. Nicméně jak už naspal Markus, není ve finální podobě a nějaké doladění a rozšířené texty o hraní ji ještě chybí. Vincent Baker ale rozhodně opět ukazuje, že jako designér má spoustu dobrých nápadů.

3

Poison'd je velmi dobry v tom, ako zachytava temu, ktoru si vytycil - vykreslovanie brutality piratskeho zivota je v podstate systemovou nevyhnutnostou... je samozrejme na vas, aku postavu budete hrat. K dispozicii su nielen sadisticki a zvrateni pirati - system dostatocne podporuje aj hru za tyraneho plavcika ci lodneho kaplana, ktory sa snazi miernit sialenstvo, ktore okolo neho prekypuje. Svojim zameranim na silne gradovanie konfliktov hra slubuje pamatihodne zazitky vsetkym zucastnenym. System ako taky je vsak velmi nedotiahnuty, v niektorych momentoch az dysfunkcny. So zaujmom si pockam na finalnu verziu, dovtedy by som ale bez rozsiahlych uprav tuto inkarnaciu rozhodne neodporucal.

4

Vincent Baker má jedinečný dar psát systémy, které nejenže jsou jednoduché a nepřekážejí, ale zároveň odvedou velkou část práce za vás. Poison'D jsou geniální v tom, že snímají obrovské břemeno ze zad Vypravěče a kladou ho na hráče. Funguje to takhle: pokud chtějí hráči splnit své cíle ("unést guvernérovu dceru"), většinou se potřebují dostat na břeh. Aby se dostali na břeh, potřebují peníze. Aby získali peníze, musí přepadat lodě. Aby mohli okrást loď, musejí vyhrát v boji. Aby mohli vyhrát boj, musejí získat žetony. Aby získali žetony, musejí vyvolávat konflikty. Hráči tak neustále vědí, co mají dělat a vy se jenom usmíváte a sledujete, jak se hra přirozeně rozjíždí a graduje do konfliktu. Občas přihodíte nějakou zajímavou postavu, scénu či nepřítele. Minimální příprava. Úžasně jednoduché, úžasně zábavné. Od dokonalosti hru dělí jen skutečnost, že je "ashcan" - tedy testovací verze, která by potřebovala doladit a doplnit některými texty (systém jede hladce, ale "neobvyklé situace" si musíte zaimprovizovat). A pak samozřejmě, že má velmi, velmi, velmi kontroverzní téma.