Stín meče

Vložil(a) Thanathos dne
2
Průměr: 1.7 (19 hlasů)
1996
České fantasy RPG se spoustou povolání a ras.

Česká na hra hrdiny, která vyšla v 90. letech jako jedna z mála publikovaných alternativ k tehdy dominantnímu Dračímu doupěti. Ze svého vzoru přebírá princi hry, v níž se skupina dobrodruhů vydává za dobrodružstvím, i celkové ladění do „generické“ fantasy.

Systém hry je postavený na tradiční kombinaci ras (celkem 15), mezi nimiž se objevují i netradiční zástupci jako ptakohlav nebo vlken, a povolání (celkem 20), mezi kterými se objevují fantasy stálice jako lovci a bojovníci, ale i méně tradiční volby jako lupič nebo nekromant. Postavy postupem hry získávají zkušenosti a postupují po úrovních. Hra má podrobný soubojový systém se zásahovými zónami.

Základní pravidla vyšla ve dvou vydáních: původním a opraveném, které zahlazuje některé dílčí chyby. Hra se ale nesetkala s úspěchem. Vyšlo pro ni jedno dobrodružství a posléze přestala být vydávána.

Externí recenze a shrnutí

Nokturno.net Skaven Recenze: Stín meče
Dech Draka 1996/2 Jan Josef Beran Není proč jásat
Herní snob davesade Recenze: Stín meče

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Boj o vesnici Fanli 1996 Dobrodružství Vzorové dobrodružství pro Stín meče ve vesnickém prostředí Čeština

1

Stín meče je reálná a praktická ukázka mnoha faktických skutečností, které se dodnes občas snaží někdo rozporovat. Takže si je shrňme:

  • Znát JEDEN systém, jedno jak dobře, znamená nevědět nic o game designu nebo o tom, jak to udělat líp
    • (Znát několik málo systémů není o moc lepší, jak nám ukázaly Končina nebo Dračí hlídka...)
  • To, co hráč křičí, že CHCE, často nemá nic společného s tím, co skutečně POTŘEBUJE (ocení, užije si atp.)
    • ...to je velmi důležitá lekce pro všechny nadšené obnovovače dračáku, mimochodem
  • Víc (ras, povolání, zbraní, ceníků vybavení...) může v některých případech znamenat lepší - obvykle to tak ale není
  • Snaha být papežtější papeže z vás neudělá lepšího křesťana - snaha být dračákovštější dračáku ze hry neudělá lepší dračák
  • Elegance designu spošívá v jednoduchosti, nikoliv v miliardě tabulek a mikro-pravidel. Elegantnější JE lepší.
  • To, že se některé mechaniky přestaly používat, není otázka trendu - často to je prostě protože jsou horší. Snaha na nich lpět není retro design, ale shit design (dobře, tohle je nefér vůči Stínu samotnému - tohle TEHDY autoři vědět nemohli. Dnešní designeři to ale vědět mají)

 

No... to je to nejdůležitější. Ten systém není (na svou dobu) katastrofálně špatnej - ale ani tehdy nebyl dobrej a lidi co znali aspoň trochu něco jinýho než DrD to viděli na první pohled. Smutný fakt je, že se z toho někteří nadšenci nepoučili a později nám tu dokázaly vzniknout další, ve skutečnosti ještě horší systémy. Holt kdo se z historie nepoučí...

3

Tenkrát nebylo moc co hrát. Anglicky sem neuměl a DrD 1.x a Pána prstenů dobrodružná hra jsem byl už přehraný. Takže jak tohle vyšlo hned sem to kupoval. Je pravda, že 1. edice byla nic moc, ale 2. edice už měla více našlápnuto. Tenkrát spousta ras a povolání bylo terno a reálný soubojový systém tahák jak prase. Co hru zařízlo bylo, že pravidla byly jen do 9. úrovně a další pravidla v nedohlednu. Tudíž bylo jasné, že tento systém opustíme.

Ve 2. edici bylo pár zajímavých věcí. Například odlišný způsob kouzlení pro různé sesilatele. Což při hraní super odlišovalo druida, kouzelníka či zaklínače na rozdíl od DrD nebo AD&D kde všichni kouzlili stejně.

Momentálně hru pro hráče nedoporučuji už nemá co nabídnout. Ale tenkrát to byla zajímavá inspirace.

Hodnocení je pro druhou edici. Pro první odečtěte 2 hvězdičky.

3

Hra s nádherným settingem, jakkoli v pravidlech latentím. Hodně zajímavý, leč zdlouhavý soubojový systém, spousta hezkých myšlenek, velice inspirativní. Určitě to není ideální systém, ale já jsem si u Stínu meče prožil mnoho hodin dobré zábavy.

Stín meče ve své době přinesl vše, po čem srdce hráče Drd toužilo - větší výběr zbraní, více povolání, více ras a více kouzel a dovedností. Pravda, vše bylo poslepováno poněkud chatrněji, ale hrát se to s menšími úpravami dalo... snad až na ten soubojový systém, který byl neuvěřitelně zdlouhavý. Co by ale stálo za další vývoj je dle mého hezký a nápaditý setting, ten mě na hře hodně oslovil a proto hodnotím třemi hvězdičkami...

1

Stín meče jsem hrál už dávno, takže jsem možná pozapomněl nějaké detaily, ale pamatuju si však toto: Jeho přednost oproti DrD spočívala především v soubojovém systému, který skutečně byl reálnější. Bohužel obsahoval tolik hodů, že nebyl moc praktický. Zato vše ostatní se mi zdálo vykradené a nedotažené. Dvacet povolání je sice hezkých, ale jejich schopnosti se často překrývají co do schopností, a to doslovně, takže skutečně originální koncept nemáte. Systém magie mi nepřipadne vůbec dotažený. Celkově myslím, že jsou k dispozici lepší hry.

1

(hodnotím po zbežnom prelistovaní, nehral som) Stín meče sa mi dostal do ruky úplnou náhodu a po stručnom prelistovaní mám pocit, že je to takpovediac zlý klon niečoho, čo samo o sebe je klonom, a to nie práve najlepším. Príručka očividne pôsobí dojmom vykrádania veteránov svojho revíru -- prevažne Dračí Doupě a AD&D -- lenže na rozdiel od bežných srdcolamov nepridáva takmer žiadnu významnú hodnotu. (Nehovoriac o sebavyhlasovaní sa za prvý rýdzo český RPG systém, čo nehanebnosť, kedže už 6 rokov existovalo DrD). Súbojový systém, ktorý chce byť realistickejší -- ibaže vydá sa cestou rozdelenia klasických životov a obrany medzi jednotlivé tela, čo vylepší hodom na obranu. Opticky teda získa na realite, ale v praxi ju dosahuje ,,obohatením" útoku o dodatočné štyri hody, a niekoľko matematických operácií. Zvyšok príručky je vypchatý záplavou kúziel, nezvyčajne veľkým množstvom povolaní (20!, popravde, niektoré vznikli kombináciou dvoch iných), množstvom schopností (je veselou iróniou, že formát je podobný powersom z D&D 4e) a niekoľkými radami, ktoré pevne zakotvujú túto v hru v mentalite hrdinov, ktorí pobehujú po štvorčekovaných dungeonoch a mlátia voľne pohodené príšery (a radšej nech ani nepomyslia akúkoľvek inú exteriérovú aktivitu). Navyše, v súčasnosti sú niektoré dobre mienené vlastnosti už len komické (trestanie hráča za nesprávne hranie, či tabuľka, ktorá vám na prvej úrovni povolí len najzákladnejšie zbrane). Stín meče je vo svojej podstate zlým príkladom filozofie, že realistickosť je to, po čom hráči túžia, ale čo je horšie -- že jediný spôsob, ako ju dosiahnuť, je zvýšiť počet hodov kockou. Paradoxne, vo svojej realistickosti nie je v konečnom dôsledku o nič lepší od produktov, ktoré už v dobe vzniku boli na trhu takmer 20 rokov. V súčasnom kontexte absolútne neexistuje dôvod, prečo túto hru hrať -- ak máte jazykové problémy, tak skúste DrD a ak nie, tak prehistorické AD&D.

1

Kdysi jsme vlastnil první edici prvního dílu. Jako člověk jedoucí na vlně drd a LOTRa jsem tomu moc na chuť nepřišel hlavně kvůli složitosti, poté jsme od této hry odešel a cca před rokem jsme doma našel zapadlý kus prvního vydání edice 2 (dnes už víme že i posledního dílu) znovu jej pročetl a znovu odložil. Už ani ne kvůli vyšší náročnosti, ale spíš kvůli jeho nedodělanosti, copak se dá hrát něco, co skončí po 9ti levelech a není vlastně mimo homerules kolegů JH kam pokračovat?

1

Tak zacal jsem cist pravidla a zatim jsem se neodvazil je docist. Po par strankach - zejmena te hromade ras a nasledne povolani, ktere jsou v podstate stejne a pak jeste vznikaji nejake kombinace, kde se tvurci ani netaji, ze je to kobinace.... a pak jeste tabulka zkusenosti... a... no, skoda mluvit. Nejak jsem nenabil dojmu, ze bych to mel vubec docist na toz navrhovat nekomu, zda si to nechces zahrat. Az se odhodlam docist treba hodnoceni zmenit do te doby je to u me hooodne nizko.

1

Ak sa na niektorú hru hodí nálepka "This game sucks", tak je to táto. Systém napísaný s minimálnym pochopením pre potreby hráčov, pre spôsoby, akými systém podporuje nejaký štýl hrania, či pre vývoj RPG ako "priemyslu", ale aj ako hernej praxe. Ak si chcete zahrať class-and-level systém, určite vezmite niečo iné - napríklad AD&D, ktoré je aj napriek nedostatkom stále o niekoľko tried ďalej. Neponúka absolútne nič funkčné, zaujímavé či inovatívne, podpora je minimálna, ešte aj class-and-level je vlastne nepodarený hybrid class-skills-and-level.

1

Stín meče je hra ve které se vyskytuje rasa jménem Ptakohlav... celá ta hra je takový Ptakohlav. Zmatená, chaotická, jednotlivé mechaniky na sebe nepasují a navíc obsahuje poměrně hodně tabulek. Osobně mi tato hra připadá jako takový horší Dračák, přičemž samotný Dračák je už jako takový dost špatný, takže neexistuje nejmenší důvod, proč to v současné době tahat z hrobu...

1

Stín meče bylo třetí fantasy RPG, které jsme hráli a hráli jsme ho dost dlouho, vyčerpali jsme téměř celý potenciál prvních pravidel. O něco lepší systém než DrD, zejména pokud jde o nebojové dovednosti. Celkově ale pořád příliš zaměřený na boj, složitý a s mezerami, které jsme se (stejně jako u Dračáku) pokoušeli zalepit vlastními úpravami. Velké množství ras považuju za zbytečné, způsob výběru postavy za nešťastný, ale jisté možnosti měl.

1

Stín meče jsem kupoval hned když byl k mání a chtěl jsem alternativu k DrD. Byl jsem z něho docela zklamán, spousta šílených čísel, propočtů a zbytečností přičemž prostředí bylo více než zmatečné a vůbec ne inspirativní. Dodnes ho mám jako odstrašující příklad jak by neměl vypadat design hry. Promiň Stíne meče, ale nemám tě rád.. krom toho jsem tě někde půjčil a už ses mi nevrátil.. Jinak ale kvituju aspoň to, že autoři byli schopni věc dodělat a vydat (a snad se i někomu líbí, respektive si na ni zvykl).

Hranost 23
2