Better Than Any Man

Vložil(a) Selhan dne 01.08.2020, 11:32
3
Průměr: 3 (1 hlas)
2013
Oldschoolový horrorový sandbox zasazený do třicetileté války

Válka je Peklo!
Švédská armáda je na pochodu
Čarodějnice za pomoci podivných nestvůr ovládly Karlstadt
Kníže-biskup ve Würzburgu vymýšlí, jak své panství udržet pod kontrolou
... a přec se sbírají ještě temnější síly ...

Tisíce - možná desítky tisíc - zemřou, než tento týden skončí. Může skupina smolařských dobrodruhů změnit běh událostí? Či dokonce profitovat po cestě? Ale jak se zvládnou postavit těm, které si myslí, že jsou lepší než kterýkoli muž?

Původně publikováno jako vstup do každoročního Free RPG Day, a je označeno jako 18+.

Zamýšleno pro Lamentations of the Flame Princess, nicméně kompatibilní s jakýmkoli OSR, temné a horrorové dobrodružství je zasazeno do okolí německého města Karlstadt za třicetileté války - město ovládl kabal sedmi čarodějnic, a postupující švédská armáda v nejbližších dnech takřka jistě spálí herezi spolu s celým městem město na popel. Dobrodružství je označeno jako vhodné pro úrovně 1-4, a obsahuje 90 stránek náhodných encounterů, podivných protivníků, několik dungeonů a sbírku originálních kouzel.

Kategorie produktu

3

Better Than Any Man má zajímavé nápady a vcelku působivou atmosféru, ale mám k němu pár výhrad. Za prvé je to takový ten starý typ sandboxu, ve kterém je svět zcela statický. Anonymní, nepopsaná a neinteraktivní švédská armáda sice jde vpřed a zničí všechno, co jí stojí v cestě, ale charaktery reálně vystupující ve hře nemají žádné cíle, nevyvíjejí žádnou snahu, nemají žádné zájmy a sedí na zadku. Biskup je na přebalu popsán jako "scheming", ale nedělá vůbec nic. Čarodějnice jsou vyloženě charakterizovány jako naprosto bezradné. Démon, který ohrožuje celou oblast... leží ve své noře. To dost zásadně limituje cesty, které se dá hrát. V podstatě tak zůstává opravdu jen autorem navrhnutá možnost - zabít čarodějnice. Je tady sice celkem dost random encounterů, šest (!) dungeonů, z toho tři velké, a pár popsaných postav s obrázky, nicméně osobně by se mi zamlouvalo, kdybych měl v materiálu větší oporu i když hráči nebudou chtít jen bezcílně bloumat po krajině a vrážet do věcí.

Text k tomu nabádá gamemastery k opatrnosti, aby nerailroadovali přílišným cpaním vodítek, které by hráče směřovaly hlavní linií, ale myslím, že tohle je dost špatně umístěná rada, protože ten problém prostě bude opačný - hráči nemají příliš mnoho šancí zjistit... No, vlastně nic moc. To je má druhá výhrada - hra sice vypráví zajímavý příběh, ale z velké části ho vypráví jen gamemasterovi, a hráči nemají mnoho příležitostí jej odhalit. Ve hře je sice jedna postava, která funguje jako infodump, ale je to podmíněno roleplayováním sexuálních orgií. Což by samo o sobě bylo prostě jen o tom, zda tohle překousnete, jenže mechanicky je to prostě vymyšleno špatně - hráči mohou získat až 17 střípků informací, a sedm z nich je podmíněno popisem sexuální scény. Ještě si dovedu představit, že někoho může bavit to popisovat jednou, ale po sedmé? A je tam napsáno, že když je jednou takový úkol zadán, tak se s vámi informátorka nebaví, odkud ho nesplníte - smlouvat není možno. Eh. No, jinak je dobrodružství docela při zemi - nějaký body horror, ale jediná opravdu edgy věc je tohle.

A třetí výhrada je už o mém subjektivním vkusu, nicméně rozhodně je třeba zmínit, že Raggi prostě rád jebe hráče do ucha (technický termín), a co chvíli se objeví nějaký zákeřný "character dies instantly" efekt - včetně finálního souboje s démonem, který se nedá vyhrát, a postavy jsou změněny na příšery. Tyhle veselosti nejsou nějak telegrafovány a nejdou podle mého ani nějak dobře obejít, protože když budou hráči hrát opatrně, tak nemají šanci ničeho dosáhnout. Pasti k tomu nemají popsáno, jak se dají deaktivovat. A jakkoli beru, že tohle je zkrátka součást Raggiho pojetí OSR, tak pro mě osobně je to přes čáru. I old-schoolové dungeony lákaly hráče nějakou odměnou a vidinou úspěchu - tady mi přijde, že je reálně jediným rozumným postupem utéct.

 

Takže, můj verdikt - jestli se vám zamlouvá setting třicetileté války, tak to můžete zkusit, byť je podle mého třeba počítat s tím, že je to v některých ohledech polotovar, který je třeba dodělat - nečekejte tak úplně, že ho budete moci hrát rovnou z knihy. Druhé důležité upozornění pak je, že jak je dobrodružství napsáno dává hráčům pramalou šanci na úspěch, a ověřte si tedy radši, že jsou s tímhle všichni ok, protože s chybným očekáváním bude tohle frustrační maraton. Jestli vás (a tím vaše hráče!) ale setting neoslovuje, tak Better Than Any Man doporučit nemůžu. Historické sandboxy je třeba brát trochu opatrně - hráči, co se v dané historické periodě neorientují, s tím mívají potíže, a BTAM jim rozhodně vstříc nevychází. Můžete samozřejmě vytáhnout jednotlivé kousky (dungeony a vládnoucí čarodejnice se nabízejí) a zasadit je jinam - ale mně osobně přijde, že to zajímavé je právě třicetiletá válka, jinak to zas tak originální*, jak jsem podle přebalu čekal, není.

 

 

*Abych byl fér, je tam jeden one-page rekurzivní dungeon - nejsem si jistý, nakolik mi přijde hratelný, ale originalitu mu upírat nemůžu.