Poison'd

Poison'd

Vložil(a) Markus dne 27.12.2008, 14:33
4
Průměr: 3.3 (4 hlasy)
2007
Hra o brutálních, násilnických a nepřikrášlených pirátech z Karibiku.

Hra označená nálepkou „pro dospělé“, v níž se hráči vžijí do role krvěžíznivých pirátů. Ovšem ne těch s Disneyova filmu, ale těch hnusných, zlých a brutálních násilníků z historie. Přepadávají lodě, drancují města, mučí zajatce, vraždí se mezi sebou navzájem. Celým dějem se prolíná motiv křesťanské víry, hříchu a věčného spasení či zatracení duše. Hra má nápaditý systém, který jednak dokresluje brutální tvář pirátství, jednak podporuje aktivitu hráčů a Vypravěče staví do reaktivní polohy. Aby hráči mohli splnit své cíle, musejí sami vyvolávat konflikty. Vypravěč pak už jen čeří vodu pomocí kartiček s překážkami a nenadálými událostmi.

Vydavatel

2

(to tu je v hodnoceních zas jednou historický Baker Forge-indie fanboy fest, koukám... a samozřjemě klasické známé firmy, chybí jen Bifi. Takže trochu příčetného pohledu, abyste se nespálili)

  • Chcete hrát piráty? YAY! Chcete hrát hru o tom, jak je váš pirát traumatizovaný z dětství a svého hrozného živaota a vnitřní krize křesťanské víry a sexuálního zneužívání? He? Nay?
  • Chcete hrát šermovačky a námořní přepady? YAY! Chcete je hrát v abstrahovaném systému ve kterém nejde o to kdo je lepší šermíř, ale kdo je větší svině? Wut? Nay?
  • Chcete prostě hrát piráty, mít hlášky, drsné postavy, házet kostama a bavit se? YAY! Chcete hrát realistickou psychologickou studii o niche části historické (ale vlastně dost vyfabulované a nejspíš ne moc autentické) společnosti která vás natlačí do specifického příběhu abstrahovanými herními mechanikami, aby vám dEMoNsTroVALa SvoU PreMIsU? What? Nay! ...? What?

Takže asi tak.

Poison'd je žánrovka, která narozdíl od jiných her své dávné (a právěm zapomenuté) herní rodiny aspoň trochu funguje. Ale funguje tím, že vám nutí jeden typ příběhu, jeden styl, jeden žánr, jeden typ zážitku. Pokud je tahle super-úzká výseč to, co hledáte, prosím, funguje to dobře, užijte si hru.

Pokud ale hledáte hru, ve keré si chcete zahrát pirátský příběh, tak Poison'd na 97,346% není to, co hledáte. (Zkuste se podívat na Fate nebo 7th Sea atp.)

4

Když jsem tuhle hru s Markusem svého času hráli, přišla mi naprosto genialní. Způsob, jakým je nadesignovaný systém a jak spolu jeho jednotlivé prvky spolupracují mi přišel užasný (cíle, volna, flashbacky, přísahy, apod...). Ještě úžasnější mi příslo, jakým způsobem hra podporovala tvorbu herního obsahu (což se s trochou snahy rovná příběh). Na první pohled se to jakoby hrálo samo a ještě tím vznikal příběh až při hře (tzn. velká spása pro mnoho vypravěčů). Kdyby jsem se zastavil jen u tohohle, hra dostane bez mrknutí 5 hvězdicek. Nicméně jak už naspal Markus, není ve finální podobě a nějaké doladění a rozšířené texty o hraní ji ještě chybí. Vincent Baker ale rozhodně opět ukazuje, že jako designér má spoustu dobrých nápadů.

3

Poison'd je velmi dobry v tom, ako zachytava temu, ktoru si vytycil - vykreslovanie brutality piratskeho zivota je v podstate systemovou nevyhnutnostou... je samozrejme na vas, aku postavu budete hrat. K dispozicii su nielen sadisticki a zvrateni pirati - system dostatocne podporuje aj hru za tyraneho plavcika ci lodneho kaplana, ktory sa snazi miernit sialenstvo, ktore okolo neho prekypuje. Svojim zameranim na silne gradovanie konfliktov hra slubuje pamatihodne zazitky vsetkym zucastnenym. System ako taky je vsak velmi nedotiahnuty, v niektorych momentoch az dysfunkcny. So zaujmom si pockam na finalnu verziu, dovtedy by som ale bez rozsiahlych uprav tuto inkarnaciu rozhodne neodporucal.

4

Vincent Baker má jedinečný dar psát systémy, které nejenže jsou jednoduché a nepřekážejí, ale zároveň odvedou velkou část práce za vás. Poison'D jsou geniální v tom, že snímají obrovské břemeno ze zad Vypravěče a kladou ho na hráče. Funguje to takhle: pokud chtějí hráči splnit své cíle ("unést guvernérovu dceru"), většinou se potřebují dostat na břeh. Aby se dostali na břeh, potřebují peníze. Aby získali peníze, musí přepadat lodě. Aby mohli okrást loď, musejí vyhrát v boji. Aby mohli vyhrát boj, musejí získat žetony. Aby získali žetony, musejí vyvolávat konflikty. Hráči tak neustále vědí, co mají dělat a vy se jenom usmíváte a sledujete, jak se hra přirozeně rozjíždí a graduje do konfliktu. Občas přihodíte nějakou zajímavou postavu, scénu či nepřítele. Minimální příprava. Úžasně jednoduché, úžasně zábavné. Od dokonalosti hru dělí jen skutečnost, že je "ashcan" - tedy testovací verze, která by potřebovala doladit a doplnit některými texty (systém jede hladce, ale "neobvyklé situace" si musíte zaimprovizovat). A pak samozřejmě, že má velmi, velmi, velmi kontroverzní téma.

The website encountered an unexpected error. Please try again later.
Error: Call to a member function id() on string in Drupal\statistics_counter\EventSubscriber\StatisticsCounterSubscriber::updateStatistics() (line 41 of modules/statistics_counter/src/EventSubscriber/StatisticsCounterSubscriber.php).