„Pozor na Včelaře!“ Téhle rady se dostává těm, kdo vyrážejí prozkoumávat jeskyně nedaleko tvrze Huga Hrubiána – a ignorovat ji není radno. Onen podivný poustevník přitom není jediným obyvatelem starého jeskynního systému, byť je rozhodně tím nejnevyzpytatelnějším a nejnebezpečnějším. Pocestné v okolí přepadávají loupežníci a byly spatřeny i pochybné existence, které prý mají kšefty s orky. Hlouběji leží záhady z dávnějších dob Erillionu a proslýchá se, že někteří, kteří prošli jedním ze tří ústí do jeskyně, se vrátili bohatí. Kdo by se s takovou vidinou bál včel?
The Singing Caverns je dungeon pro postavy na 2. až 4. úrovni v AD&D 1. edice nebo jeho retroklonech. Na 12 stránkách A5 (+ mapy) prezentuje komplex přírodních jeskyní o 49 popsaných lokacích ve dvou patrech. Zabydleli se tu lapkové, hospodu tu mají orčí pašeráci a mezi tím se táhne mýtické podsvětí s podzemními lesy a pozůstatky dávných časů.
Dobrodružství vyšlo v 1. čísle zinu Echoes from Fomalhaut. Je zasazené do autorova světa Erilion, ale generické a snadno přenositelné jinam.
Externí recenze a shrnutí
Zpátky do dungeonu | Markus | Recenze: 1. číslo zinu Echoes from Fomalhaut a dobrodružství The Singing Caverns a The Mysterious Manor |
Je obsaženo v těchto produktech
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Hodnota
100.00
|
Echoes From Fomalhaut #01: Beware the Beekeeper! | 2018 | Zine se dvěma dobrodružstvími a řadou dalších doplňků pro OSRIC |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Uvěřitelný i fantastický průzkumný dungeon
Z těch několika „Melanů“, které jsem zatím hrál a/nebo četl, jsou podle mě Zpívající jeskyně nejlepší. Takhle bych chtěl umět psát moduly, takhle nenápadně propojovat linky, nenásilně nabízet sudímu možnosti, pár řádky a pár statblocky vytvořit hratelný, živoucí, uvěřitelný a přesto překvapující a fantastický dungeon. Na okrajích relativně všední, hlouběji překvapivý a úplně nejhlouběji zcela nezmapovaný.
Prozkoumávat Zpívající jeskyně je vyložená radost, a to jak pro hráče, tak pro sudího. Obdivují autorovu schopnost napsat tak málo slovy tak moc. Při pozorném čtení (a hraní) se totiž sudímu v textu za prostými, leč nápaditými popisy místností, pokladů a postav zjevují rovnou celé děje – vyhodnocování nahodných setkání, určování motivací cizích postav i jejich rozhovory s hráči se rodí lehce a snadno, stačí se nechat unášet náznaky v modulu.
Zkrátka vynikající práce, kterou všem doporučuji zahrát si. Stačí dopracovat pár propojení s vnějším světem (a že jich modul nemálo naznačuje), a Zpívající jeskyně se mohou stát hrdou součástí počáteční fáze každé kampaně.
Zápisy z našich sezení si můžete přečíst zde, zde a zde.
Zlatý standard průzkumného dungeonu
Na Singing Caverns se mi nejvíc líbí, jak si hrají s přechodem ze všedního prostředí do kouzelného dungeonu. U vchodu sídlí lapkové a orkové si tam zřídili hospodu – to je ta všední část. Ale jak postupujete hlouběji, nacházíte podzemní lesy a pozůstatky ztracených dob, faunská kouzla, probuzené amazonky... Při 50 popsaných lokacích je jeskyně dost rozsáhlá na to, aby vás zvládala překvapovat a abyste nakonec objevili i nečekané věci – třeba zespodu pronikly do zapomenutého komplexu léčivých lázní. Je to skvělý „průzkumný“ dungeon, který odměňuje zvědavost a riskování.
Snad jediné varování – nikoli výhrada, ale varování – je to, že je to spíš „dobrodružná lokace“ bez jasného děje nebo cíle pro hráčské postavy. Je nutné ji zasadit do širší kampaně a řádně do ní svoje hráče zaháčkovat. Naštěstí prostoru pro háčky nabízí dost: banditi, orkská hospoda, mágova laboratoř, léčivé lázně, starý druid, stopy dávných civilizací, cesta do hlubin země…
Pro mě zlatý standard „průzkumného“ dungeonu a ukázka toho nejlepšího, co dnešní OSR scéna nabízí.
Podrobná recenze i se spoilery je na mém blogu.