2000
Postapokalyptická hra založená na stejnojmenné sérii počítačových her
Fallout Pen and Paper je hra odehrávající se ve světě po třetí světové válce, kdy zbytky lidské rasy opustily podzemní kryty a pokoušejí se znovuosídlit radioaktivní pustinu. Najdete tu nájezdníky, supermutanty, ozářené lidi se spálenou kůží i mysteriozní Bratrstvo oceli… Hra stylově navazuje na 50. léta, kdy paranoia světové války dostoupila vrcholu.
Fallout PnP používá, stejně jako stejnojmenná počítačová hra, takzvaný systém SPECIAL – ten připomíná GURPS, z nějž ostatně vzešel. Jde o poměrně snadno pochopitelný, leč místy komplikovaný dovednostní systém s bodovým nákupem vlastností.
Svět
Autoři
Překlad
Přeložený název | Přeloženo Seřadit vzestupně | Překladatel | Vydavatel | Jazyk překladu | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Fallout Pen and Paper | 2003 | Ratman, petruschka, Jay Kowalski, Harley, LotD, SuperGod, Mabfred | ![]() |
Odkaz |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
K čemu takový systém?
Fallout mám rád, hodně rád, ale vážné nevím, proč se ho někdo snažil "tupě" převést na papír. Skutečně celý systém není o ničem jiném než vypsání všech zákonitostí, které jste mohli ve Falloutu najít. Možné je to vhodné jako manuál k PC hrám (Fallout I, II), ale rozhodně ne k hraní. Pokud už Fallout znáte, tak tenhle systém vám mnoho nedá. Pokud Fallout neznáte, tak jste v systému ztraceni. Celá příručka je i pro znalce dostatečně nepřehledně sepsána a hledat v tom nějaké pravidlo byl velký zážitek. Takže pokud budete uvažovat o hraní doporučuji si někde extra opsat/vytisknout všechny zásadní tabulky (nejčastěji jsme hledali tu pro kritické zásahy). Tvorba postavy připomíná tradiční optimalizační orgie - štěstí na 2 nebo 10, obratnost na 8 nebo 10, ať mám 9/10 ap, charismu buď vysoko nebo nízko, dát si ji někde mezi nemá význam... Bojové postavy mají 2-3 zbraňové dovednosti, ty nebojové aspoň jednu, protože všichni víme, že bez toho se přece nedá hrát. :-) Je to prostě Fallout, tak jak ho znáte. Nic víc.
Post nukleární legenda.
Tři hvězdičky za dobrý popis settingu, které je už dnes naproto legendární. Popis mnoha předmětů, věcí lokací, účinků radiace, ras a podobně. První hvězdičku srazilo málo praktických námětů do hry. Další hvězdičku srazila některá složitá, ale občs i naprosto nesmyslná pravidla. Hrát Fallout PnP za skvělá zábava do doby, než dojde ke konfliktu, zejména boji. Z pětiminutové přestřelky se stává hodina házení kostkou.
Slušné pro DÚGM jednoduchou hru
Fallout Pen and Paper má některé výhody, ale také hodně nevýhod. Mezi výhody bych zařadil především klasický Falloutový setting - tj. v pravidlech najdete vše, co tvořilo tak dobrou atmosféru počítačové hry - parače, supermutanty, roboty i Nuka-Colu. To samé se týká třeba i perků. Myslím, že náš GM z tohoto systému vytěžil dost, ale hodně za cenu toho, že se hodně věcí se řeší podle úvahy GM - pravidla samotná v tomto příliš velkou oporu neskýtají. Za nevýhody bych označil především fakt, že podrobnější pravidla jsou jen pro boj a i zde řešení trochu pokulhává. Například pokles pravděpodobnosti trefy o konstatní procento za vzdálenost neodpovídá příliš skutečnosti a vede k některým podivným strategiím. Celkově bych řekl, že hra těží daleko více ze settingu než z pravidel jako takových a hráč musí už svět Falloutu znát, jinak to neocení. Pro fanoušky hry je to ale jasná volba.
Počítačová hra na papíře
Hrál jsem oba Fallouty a miloval jsem je. Stejný fanoušek byl asi i autor této hry, soudě podle toho, že prostě přepsal obsah počítačové hry na papír a dál to neměnil, snad ze strachu, aby neporušil kánon. Jenomže přepsat obsah počítačové hry na papír ještě nedělá stolní RPG hru a na Fallout PnP je to vidět. Pochopitelně - když převezmete statistiky, dovednosti, perky, atd. z počítačové hry, máte z toho sice krásný komplexní soubojový systém, ale jaksi vám chybí systém pro "to ostatní" protože to se v počítačové hře moc neřeší. Na druhou stranu vám spousta věcí přebývá, hlavně výpočtů. Počítač je na počítání frajer a nevadí mu např., že každý zásah porovnává s procentuální odolností vůči různým typům zranění. Jako hráč bych to ale počítat nechtěl. Sečteno a podtrženo - jestli chcete hrát Fallout, najděte si systém, který byl napsaný pro stolní RPG, nikoliv počítačovou hru, a naimportujte si do něj reálie Falloutu. Bude to lepší.
Kromě boje prakticky nic neumí
Hodnoceno na základě přečtení
Část knihy zabírá popis tvorby postavy, následuje boj, vozidla (na kterých se bojuje), zbraně pro boj, zbroje, pak jeden odstavec smlouvání, jeden pro plížení a jeden pro náhodná setkání, a pak zase seznam perků, nepřátel (určených k tomu, aby byli poraženi v boji), a krátkého návodu pro GM, který bych doporučoval nezkušeným vytrhnout a vůbec nečíst, středně zkušeným znegovat některé podstatné části, třeba kdo a jak vytváří příběh, a zkušení se při čtení těchto rad buď zasmějí nebo budou ušklíbat (nebo cokoliv jiného, těm snad tyhle rady neuškodí). Komu se líbí prostředí Falloutu, tomu bych doporučoval použít jiná pravidla, a kdo Fallout nezná, může tuhle příručku s klidem obejít, protože pravidla jsou jednostranně zaměřená a složitá natolik, že je autor doporučuje odhadovat a ignorovat, pokud by zdržovala hru.
Fallout
Není to hra pro někoho, kdo o Falloutu nikdy neslyšel nebo hraje RPG poprvé (protože zde není příliš mnoho vysvětlujících textů), ale pokud někdo chce pokračovat v hraní příběhů Falloutu, pak nemusí hledat dál, protože našel. Pro Fallout je to velice dobrá kniha a dá se s ní hrát. Za sebe musím říct, že to s tou složitostí není tak horké. Pokud se ignorují překombinovaná pravidla pro souboje vozidel a další nadstavbová (která jsou dle mého názoru nepoužitelná), pak ostatní komplikované není - tvorba postavy kratší chvilku zabere (když se připočítá, jak se do procent promítnou vlastnosti a traity), ale to taky poslední zásadní počítání, které se ve hře provádí. Střelba a všechny dovednosti jsou na jednotný procentový skill check, který je jednoduše aplikovatelný a přehledný. Navíc někomu, kdo Fallout dohrál ty pravidla už dávno přešly do krve.
Zbytečně překombinovaný
Zbytečně překombinovaný systém.