Fate, s podtitulem Fantastic Adventures in Tabletop Entertainment, je jednoduchá univerzální hra zaměřená na podporu žánru a příběhu.
Pravidla vycházejí ze hry Fudge. Hlavní inovací Fate a zároveň základem systému jsou „aspekty“ – krátké fráze, které nahrazují číselné základní vlastnosti známé z jiných her. Místo aby tak všechny postavy měly stejné vlastnosti jako „Síla 12“ nebo „Vytrvalost 30 %“, hráči si pro svoji postavu zadefinují vlastními frázemi jako „Zkušený mechanik“ nebo „Vždy vím, kde je východ“. Kromě toho postavy mají dovednosti, opět volně definované, tentokrát ale s číselnou hodnotou. Vyhodnocování probíhá hodem na dovednost pomocí speciálních kostek (hod čtyřmi šestistěnnými kostkami s hodnotami +, – a prázdnými stranami), přičemž hráč může popsat, jak je pro situaci relevantní některý z jeho slovních aspektů a potom jednu z kostek přetočit na libovolnou stranu. Vypravěč ovšem může aspekty postav aktivovat i „negativně“, aby je přiměl konat proti jejich nejlepšímu uvážení nebo je dostal do problému. Za takové negativní využití aspektů dostávají hráči metaherní měnu „body osudu“, které pak můžou utrácet za drobné bonusy nebo za tím účelem, aby na chvíli převzali vyprávění a uvedli do hry nějaký nový fakt.
První edici (leden 2003) vystřídala ještě ve stejném roce druhá edice (srpen 2003). Změny jsou z hlediska pravidel zanedbatelné, jde o stejnou hru, jen v lepší grafické podobě. Právě první a druhá edice hru proslavila ve světě i u nás. Oproti pozdějším verzím jsou tato pravidla relativně minimalistická a mnohde postrádají hloubku možností.
Dalším vývojem vznikla třetí edice, která ovšem nikdy nevyšla samostatně. Byla ale představena v pulpové hře Spirit of the Century (2006).
Znovu jako samostatná hra vyšla až čtvrtá edice Fate (2013), výrazně rozšířená hra se spoustou dalších možností, která dosáhla značného úspěchu.
Externí recenze a shrnutí
RPG.sk | Markus | Představení nezávislých her I |
Překlad
Přeložený název | Přeloženo Seřadit vzestupně | Překladatel | Vydavatel | Jazyk překladu | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Fate (2.0) | 2007 | David „Quasit“ Tausinger, Jiří „Markus“ Petrů, Jozef „Joeyeti“ Kundlák, Sosacek | ![]() |
Odkaz |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Fate (základní příručka, 1e) | 2003 | Základní pravidla | Historicky první inkarnace populární hry Fate | ||
![]() |
Fate (základní příručka, 2e) Fate (základní příručka, 2e) |
2003 | Základní pravidla | Základní příručka druhá edice Fate, která tuto hru proslavila | ![]() |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Provizorní komentář
Nejlepší univerzální systém (pokud nepovažujete za univerzální systém z Příběhů Impéria, který je zjednodušeným F2 s prvky dalších edic).
Nadčasová klasika
Tuto knizku som si ako prvak tlacil v univerzitnom papiernictve. Ubehlo desat rokov a ja ju mam stale v obyvacke pod konferencnym stolikom a ukazujem ju ludom ako najlepsie rpg.
Je jednoduche, pribehovo orientovane, strucne a hlavne, zvladne akykolvek setting od steampunkovej detektivky az po vojnu vo svete chrobakov.
Zastarávající klenot
Tohle byla kdysi převratná, úžasná hra, které se podařilo něco výjimečného - být zároveň funkčním, zábavným a skutečně univerzálním systémem a zároveň designovým manifestem, který ovlivnil prakticky všechny pozdějíš významné hry (od indie produkce až po DnD). Je pravda, že Fate 2e nebyl dotažený herní produkt - ale pravda je i to, že to je hra vzešlá z volného času z disksního fóra (byť stála za pozdějším založením celého herního studia, ale to tehdy byla vzdálená budoucnost). Snadná přizpůsobivost Fate k libovolnému prostředí a jeho schopnost zdůraznit libovolný žánr stejně jako jeho rozpětí od okrajových indie herních stylů po mainstreamovou klasiku z něj dělala skutečně excelentní, 5* systém.
Bohužel, Fate 2e svou vlastní zásluhou překonal a zastaral sám sebe. Jeho koncepty byly později dále rozpracovány do větší hloubky a šířky, jím přinesené věci přepracovány, prozkoumány a posunuty vpřed jinými hrami.
Dodnes to jsou výborná a hratelná pravidla, z nichž se lze stále inspirovat. Dodnes je některé hry využívají, byť popravdě postupně přechází na pozdější edice (Příběhy Impéria, například). Pravda ale je, že když chcete dnes hrát Fate, tak nemá smysl sahat po 2e - vemte do ruky rovnou mnohem modernější, rozvinutější a dotaženější Fate 4e - obsahuje vše dobré z Fate 2e a mnohem, mnohem víc.
Asi nejlepší systém pro RPG.
Asi nejlepší systém pro RPG. Velká variabilita hry je super. Příjemná změna oproti třeba DrD ale někomu to nemusí vyhovovat. Plusy a minusy: + zdarma + česky + možnost hráčů upravovat dění ve hře systém bodů osudu a některých aspektů + zajímavá tvorba postavy + jde využít ve všech možných herních období - od velkého třesku, přes pravěk a středověk až po sci-fi + velká možnost přizpůsobit systém všem možným hráčům + pro hraní jako hráč stačí přečíst jen malou část pravidel, a nebo jen poslouchat chvilku vysvětlování - pro začínajícího pána hry celkem záhul pokud chce ve hře mít velké boje a např. magii - nutnost mít speciální kostky nebo po každém hodu určovat co je +, co 0 a co - (např 1-2= -; 3-4= 0; 5-6= +) Ale i přes tyto mínusy asi nejlepší hra co jsem kdy hrál.
Překrásná slečna která je krásná i uvnitř
Zatím jeden z mích nejoblíbenějších systémů. + opravdu příjemná stavebnice pro každou hru jen si vybrat co právě potřebujete + s věkem je čím dál lepší. Když sem narazil na něco co bych změnil po dvou letech hraní tak jsme zjisti že ve FATE 3e už se tím směrem vydali za mě. + systém vhodný pro nováčky, občas žasnu jak rychle se v něm rozkoukávají - nevýhoda je že pokud chcete hrát hru zaměřenou na taktiku a ne jen příběh je potřeba trošku promyslet a připravit věci do předu, ale existují už připravené světy + opravdu zajímavý styl tvorby postavy pomocí fází Opravdu to není systém jen pro příběhové hry ale i pro taktické,... stačí jen pozorně přečíst pravidla Hodnocení jediná ze všech
Volnost a univerzálnost! zn: Na vlastní nebezpečí
FATE nabízí hráčům věci, o kterých si při hraní RPG klasické školy mohli nechat jen zdát. Prakticky absolutní volnost při tvorbě postavy, možnost charakterizovat ji v narativní rovině přesně podle svých nápadů a práce s vypravěčskými pravomocemi dávají základ skvělému systému orientovanému na příběh. Díky pravidlové nenáročnosti, velmi jednoduché a universální vyhodnocovací mechanice je tak FATE zástupcem ideální "take & go" hry, jejíž příprava nezabere mnoho času a dá se hrát takřka kdykoliv a kdekoliv. Volnost a univerzalita má ale také své stinné stránky. Předně jde o riziko nechat se jako vypravěč strhnout přílišnou volností a sklony k improvizaci natolik, že hra vyskočí z už tak mělkých kolejí a náklad vagónu se nenávratně rozsype po širém okolí. Sám jsem to pocítil, když jsem při hraní dostatečně nevyužil možnosti přenést část vypravěčských pravomocí na hráče, nechal se volností strhnout k velké improvizaci a nulové přípravě, aby jsem byl ve finále po několika málo sezeních značně unaven a vyčerpán. Druhak jednoduchost a univerzálnost pravidel nepodporuje prioritně atmosféru hry, o tu se musejí starat hráči a vypravěč - na jednu stranu zde nejsou žádné mechaniky, které by atmosféru zabíjeli, opačně tu však ani nejsou žádné, které ji vysloveně podporují. Pokud si to hráči a vypravěč uvědomují a hlídají se, je vše v pořádku. Kolem a kolem je FATE skvělou volbou pro hry, kde nechcete řešit velké množství pravidel a naopak se soustředíte na příběh a vše okolo něj, avšak je nutné s ním zacházet obezřetně a nenechat už tak značnou volnost rozmělnit celou hru do nepoužitelné bažiny, ve které se rychle ztratíte a vyčerpáte.
Nedotiahnutosť je vlastne výhodou
Súhlasím s Markusom, že FATE je príbehovo orientovaný systém vymyslený asi len tak mimochodom či náhodou, proste dobré nápady vymyslené zčistajasna a bez jasného rámca či zámeru. FATE je ale skvelá pre účely prechodu, naučiť tradičných hráčov pozerať sa na hru inak. Neobsahuje žiadne mantinely či kontrolné prvky, ktoré by nejako strážili žáner či oblúk príbehu - avšak tu to považujem za výhodu. Odstránite všetky záchranné siete a každý hráč sa musí naučiť "natvrdo", že nesie za hru zodpovednosť. Že keď s pomocou bodu osudu zabezpečí finálnu konfrontáciu už v druhej scéne hry, tak pocíti nespokojnosť s oblúkom príbehu. Že keď z investigatívneho žánru skĺzne do akčnej komédie, tak je to jeho zásluha. Pri dlhšom hraní FATE učí veľmi jemné veci: rozdiel medzi postavou, ktorú tvoríte pre účely príbehu, a postavou, ktorá je vyjadrením snahy chrániť sa pred rizikami; ako formulovať aspekty; ako dodržiavať žánrové kritériá; aká miera detailu je na ktorých miestach potrebná; ako sa zohrať so spoluhráčmi a dosiahnuť ten "flow" (naladenie sa na jednu vlnu, improvizácia a interakcia bez explicitnej dohody); ako dosiahnuť konsenzuálne a kreatívne riešenie konfliktov a interpretovanie kociek. Po veľkom úspechu v indie komunite si Evil Hat postupne začali budovať identitu indie vydavateľstva, ktoré je niekde na pomedzí medzi mainstreamom a vyhranenosťou indie hier, čo sa im silne podarilo so Spirit of the Century - ktorá je vlastne aplikáciou FATE na konkrétny žáner, a ktorú odporúčam pozrieť.
Volnost s potřebou ujasnit si téma
Hodnoceno na základě přečtení a několika oneshotů hraných za postavy
FATE mi na první pohled přišlo příjemně volné, a pohled druhý (a při hře) ale poněkud obtížné na vymezení možností. Pravidla pomáhají a nepřekážejí, ale občas neposkytují dostatek opory. Celkově bych řekl, že hra v tomto systému vyžaduje jistou zkušenost a poté mohou fungovat vcelku dobře. Tolik zmiňované aspekty jsou z tohoto směru nejobtížnější pasáží.
FATE je zajímavý, ale křehký...
FATE je zajímavý systém, ale na můj vkus příliš křehký, takže i pokud hrajete opatrně a jste si vědomi rizik, stejně se na můj vkus až příliš často nevyvarujete sklouznutí mimo žánr nebo jiného kiksu, který mně osobně docela vadí. Systém je prostě příliš nespoutaný a hráčská pravomoc také, což v kombinaci nedává vždycky ideální výsledky (ale možná je to jen můj problém).
Spolehlivá volba, která nezklame a může i překvapit
Fate je pro mne hra s obrovským potenciálem, jehož zákoutí stále hledám a nepřestanu dokud na ně nepřijdu. Tuhle hru bych nedoporučil pouze někomu kdo potřebuje nebo komu se líbí hrát postavu s pevně danými a nalinkovanými schopnostmi, které si přesložitě vybíral. Na druhou stranu, pokud jste munchkin/powergamer a máte i příběhové sklony můžete si s tvorbou postavy (potažmo hry) ve Fate skvěle vyhrát, protože velké kouzlo Fate je ve hře se slovy a dají se v něm dělat divy. Hra se dá hrát mnoha způsoby a je dobrá pro nenásilné přivedení nováčka do RPG, na druhou stranu pokud první co potká bude Fate tak počítejte s tím, že laťku se mu jen tak nebude chtít sundávat. Fate je i výborný systém pro přechod od klasického hraní ke storygamingu. Za uživatelskou přívětivost a podporu aktivní hře dávám pět hvězdiček.
Absolutní hodnocení
Fate si zaslouží hodnocení absolutní, protože přestože není dotažený do konce, je to vynikající systém, ve kterém se dají hrát skvělé hry a v podstatě i povinná literatura pro lidi, kteří to myslí s RPG vážně. Přestože mnoho věcí je jen naznačeno a některé jsou i diskutabilní, dá se snadno použít tak, aby vám vyhovoval - zdrojem mohou být zdejší diskuze (odkaz nahoře), které tuto problematiku poměrně dobře rozebírají. Je to jednoduchý a snadno hratelný systém s převratnými nápady, který dává část pravomocí nad příběhem hráči a usnadňuje život Vypravěči.
Moja vyššia známka ako
Moja vyššia známka ako Markusova a Bajova asi pramení z toho, že som FATE v podstate ešte nehral ;) A možno od toho očakávam automaticky to, čo tam možno nie je na 100%. Ale z toho, čo som čítal a s čím sa stretávam, sa mi to javí ako (skoro) ideálny systém pre mňa a moje potreby freeformu. Samozrejme, pri extrémnych príkladoch (Poison'd, My Life with Master, Mountain Witch) sa určite nájde lepší systém pre tú-ktorú úlohu v hre, ale ako všeobecný "framework" je FATE pre mňa (skoro) naj.
Tak něco mezi
Naprostý souhlas s Markusem. Velký potenciál, ale tak nějak ztrácí rámec. Vyznavačům jednoduchých systému asi bude vyhovovat a rozhodně je to systém vhodný k přechodu od klasických k více alternativním nebo liberálním systémům. Je to jednoduché na vysvětlení a má to pár nápadů, které asi spoustě hráčům příjdou zajímavé a nové. Jenže mě tam chybí nějaká dotažená pointa, která by mě přesvědčila, abych u toho zůstal delší dobu. Je to dobrá hra, ale pro každý příběh který mě napadne, dokážu asi vždy vybrat zajímavější systém.
Bylo to fajn, ale už jsme jinde...
Z Fate mám rozporuplné pocity. Když jsem ho viděl poprvé, byl jsem z něj zcela unešen, ale s čím větším odstupem se k němu vracím, tím více much na něm nacházím. Nejprve to dobré - je to propracovaný a nápaditý minimalistický systém, který vám může doslova otevřít oči a který každému doporučím k přečtení. A to špatné - Fate nedotahuje vlastní nápady do konce, některé prvky jsou jen nastíněny, ale jejich plný potenciál zůstává nevyužit (body osudu), jindy jsou zcela kontraproduktivní (negativní vyvolávání aspektů). Skoro jako kdyby autoři omylem vymysleli "příběhový" systém a sami nevěděli, co s ním mají dělat. Fate je sborník nepostradatelných, ale nedotažených myšlenek.