2015
Jedna z nejznámějších německých RPG her, hrdinská fantasy dobrodružství
Podobně jako je u nás známý pojem Dračí Doupě a v Americe zase Dungeons and Dragons, tak v Německu jsou nejznámější RPG hry z rodiny Das Schwarze Auge, v angličtině vycházející pod názvem The Dark Eye. Čistokrevné fantasy, avšak více hrdinské než epické, s mechanikami, které více simulují realitu, místo aby kladly důraz na jednoduchost.
Hra vychází v různých edicích už od roku 1984. Nejnovější pátá edice pochází z roku 2015. Je k ní vydané velké množství doplňků a rozšiřujících příruček, včetně vlastních světů.
Rodina RPG her
Autoři
Vydavatel
Externí recenze a shrnutí
d20.cz | Tarfill | Úvod do hry Das schwarze Auge 5e |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
DnD 3e a GURPS měly románek...
...a zplodili takový ošklivý děťátko co má špatný vlastnosti obou.
Jakože už jen základní mechanika: hod 3d20, každá kostka přiřazená jedné z 8 vlastností, podhazuju, následně když přehodim můžu rozdělit body z dovednosti mezi všechny tyhle tři vlastnosti a tím hod příslušné kostky "dorovnat". Ne, kromě "realismu" spojení činnosti s více vlastnostmi v tom nic neni - ano, herně složité to je fakt hodně.
Viděl jsem z toho jen část a hrál jsem jednu ukázkovku a docela mi to stačilo - hromada GURPS style detailních oprav a možností, ale souboj nakonec vypadá jako nejhorší DnD "omlacovačka" bez možnosti nějaké nápaditosti nebo improvizace (...v rámci systému). Dávám optimistické 2*, ale pravda je, že kdybych si to nastudoval fakt hodně poctivě, tak by to možná šlo dolu na 1.
Rozhodně zajímavá, ale ne pro každého.
Na to, v jakém měřítku existuje už dlouhá leta v sousedním Německu, se skoro divím, že u nás v ČR po ní neštěkne ani pes. Nebo spíš neznám nikoho jiného, kdo by DSA hrál / propagoval. A ačkoliv mám z této hry smíšené pocity, nakonec asi vyhrávají ty dobré.
Ano, pravidla jsou poměrně obsáhlá a vlastně i docela složitá. Když si k tomu představím navíc spoustu rozšiřujícího materiálu mimo základní příručky a navíc nic z toho není v češtině, náročnost na pochopení a hraní se ještě zvyšuje. Ale to je vlastně i u mnoha jiných zahraničních RPG.
Každopádně základní mechanika DSA má jedinečné ověření výsledku - hod třemi dvacetistěnnými kostkami! Ano, někdo v tom vidí zbytečné počítání čísel, někdo zase větší odraz v realitě v rámci použití vlastností či dovedností. Jedinečné to ale je.
Základ postavy tvoří 8 atributů a systém je dovednostní, což znamená, že se vám nezvyšuje předem určený level, ale dostáváte body, které investujete kamkoliv, kde se vám to hodí. Čímž vrůstá šance, že každý hrdina bude svými schopnostmi jedinečný.
Odraz do reality v rámci mechanik je vidět nejen hlavně ve spoustě detailech umožňujících přičíst nebo odečíst +1 / +2 / +3 za jakoukoliv blbost, ale hlavně taky na zotavování se z utržených zranění a obnově zdrojů. Magie, stejně jako body životů, dorůstají dost pomalu. Čímž je logické očekávat, že družina se bude delší dobu připravovat na nějaký střet a pak se delší dobu zotavovat, než kdyby vymetala jeskyně jako na běžícím pásu a za jedinou noc měli dobrodruzi všechny zdroje doplněné, podobně jako je tomu třeba v D&D. Což v rámci jakékoliv kampaně bude hrát zásadní rozdíl. Jinak je DSA čistokrevná fantasy - elfové, trpaslíci, magie, vlci a draci, prostě klasika.
Pokud jste geekové, od mechaniky ve hrách vyžadujete i jistý odraz do reality, rádi zkoušíte nové hry a ovládáte cizí jazyky, můžu DSA klidně doporučit. Pokud ale nevíte co přesně chcete, upřednostňujete češtinu, nebo ve hře chcete více epičnosti, radši sáhněte po jiném systému jako je třeba D&D, nebo české Dračí Doupě odnože.