Till The Last Gasp

Vložil(a) Mag dne
3
Průměr: 3 (1 hlas)
2023
Vyprávěcí hra pro dva hráče o osobních soubojích plných emocí

Till The Last Gasp je vyprávěcí hra pro dva hráče na pomezí deskovky a stolního RPG, ve které hráči svádějí duely plné akce a emočního napětí. Je žánrově univerzální – duel může být cokoli od mnichů bojujících holýma rukama, před střelecký souboj až po střetnutí mágů.

V základu umožňuje hrát v 9 různých prostředích za 12 různých postav vázaných na daná prostředí i na sebe navzájem – od divokého západu přes apokalyptické přežívání až po vesmírné piráty. Zároveň dává návod, jak si tvořit vlastní postavy, a různé tabulky pro inspiraci.

Základní mechanika funguje na výběru „bojového postoje“, který odemyká určité druhy akcí, a na nahazování počtu „akčních bodů“ na začátku každého kola. Získané body pak hráči utrácejí za akce, které jim zvolený bojový postoj umožňuje. Hra mechanicky podporuje drama a hraní rolí. Slouží k tomu „karty dramatu“, které pokládají záludné otázky a nutí postavy například složit kompliment soupeři nebo svěřit se mu s tajemstvím, které je už dlouhou dobu tíží.

Vydavatel

3

Mám trochu rozporuplné pocity, určitě si to budu chtít zahrát znovu a v ten moment upravím svou recenzi tady.



Jak hra funguje: 

Vyberete si místo, kde budete mít duel, vytvoříte si postavy které jsou na sebe vzájemně nějak vázané (a zastávají opoziční názory, alespoň na začátku duelu). A pak hážete kostkami, získáváte za to body akce které musíte (proč je to důležité, k tomu se dostaneme dál) utratit za různé akce které určuje váš soubojový postoj (lépe řečeno váš soubojový postoj ovlivňuje jaké akce můžete konat, to je taky důležitý, taky se k tomu dostaneme dál).



Co se povedlo:

  • Drama cards: Kartičky s různými prompts které musíte vyhodnotit jakmile si jí líznete (různé tahy vám ve hře umožňují donutit protivníka aby si táhl drama kartu, nebo aby jste si jí táhli vy sami..). Ty karty skvěle rozvíjí nějaký příběh a roleplay. Jsou to přesně ty momenty pro rozhovory tváří v tvář se zaklesnutými meči a husté hlášky poté, co si protagonista setře krev ze rtu. "We are the same, you and I" 

     
  • Stances: V rámci souboje máte různé bojové postoje, které víc než to jak se umíte bránit fyzicky jsou reflexí nějakého vnitřního rozpoložení v průběhu souboje a umožňují vám v závislosti na tom dělat různé akce. Je to výborná myšlenka, ty akce jsou zajímavé (Například v Reckless postoji můžete jako tah zatlačit soupeře na jiné místo na mapě a tím změnit prostředí a část tahů co jsou k dispozici). 

     
  • Objectives: Na začátku hry si líznete tři karty s objectives, nějakými cíly/úkoly kterých chcete dosáhnout. Jednu z těch tří karet si vyberete a necháte si jí a to jsou vaše úkoly. Aby jste "vyhráli" musíte aspoň 3 ze 4 co jsou tam napsané splnit. Opět jsou brané hodně z dramatického hlediska, takže například úkol "Pokud půjdu ke dnu, vezmu vše s sebou" má jako jeden z podúkolů napsané "Znič 2 různá prostředí zatímco jsi v Reckless postoji". Jsou to jakési guidelines o tom, jaký feel chcete aby hra měla z vaší strany. 

     
  • Prostředí: Ty prostředí opravdu jdou přes všechny možné žánry, zároveň v každém prostředí je minimálně 5 různých lokací a každá má svůj vlastní speciální tah, takže s tím jak se souboj přesouvá, odemykají se vám nové možnosti. (Například trůní sál na jedné z map má jako tah: "Osoč svého soka ze zrady nebo zbabělství, pokud to popře, získej kostku"). 

 

Co se nepovedlo: 

  • Znič prostředí: Znič prostředí je tah, který vám umožní nějakou dramatickou destrukci scény (Obrovský výbuch, zničení sochy, zborcení střechy chrámu..) a zdraží veškeré akce, které se v daném místě budou provádět o Akčních bodů dle toho, kolik jste ochotni za to utratit (čím víc akčních bodů, tím větší destrukce samozřejmě). To samo o sobě není špatně. Ale rozbíjí to jiný mechaniky jak vysvětlím dál.

     
  • Akční ekonomika: Na začátku každého kola si házíte kostkami kolik bodů akcí (dále AP) na dané kolo dostanete. Hází se vždy 1d20 + Xd6 podle toho, kolik jste zrovna ochotni utratit d6 které máte k dispozici (je docela těžké si je obnovovat, takže si je chcete šetřit). Ikdyž tam existuje převodník, tak d6 vám dá mezi 1-2 AP, D20 vám dá 1-5. Tahle náhoda nemusí být nutně špatně sama o sobě. Špatné to začíná být v momentě, kdy k tomu přidáme další mechaniky.

    Jak už bylo řečeno, to jaký "Bojový postoj" (Stance) zrovna máte ovlivňuje, co za akce můžete provádět. Stance akce jsou většinou za cenu 1-3 AP. Jenže ne vždy je tam akce za jeden AP. Takže se klidně může stát, že máte jeden zbývající AP, ale nemáte žádnou akci co by šla provádět. To v kombinaci s pravidlem že oba hráči musí utratit všechny svoje AP aby mohlo začít další kolo prakticky způsobuje že se zaseknete (v pravidlech nic o týhle možnosti není).

    Navíc do toho hází vidle ještě tah Znič Prostředí, který stojí 1-3 AP a je jen na vás kolik za něj utratíte. Zároveň ale všechny další akce v dané místnosti zdraží o 1-3 AP (v závislosti na tom, kolik jste dali). Už vidíte kam to směřuje ? Použiju tah Znič prostředí, utratím za něj 3 AP, takže všechny další akce se zdraží o 3. To znamená, že můj spoluhráč aby mohl vůbec něco odehrát, potřebuje mít aspoň 4 AP (nejlevnější akce je za 1 AP a to navíc ne vždy (jsou stances které mají nejlevnější za 2 AP, změnit stance je taky tah)). Jak víme, na začátku kola si můžete nahodit klidně i jeden jediný AP a v ten moment nemůžete dělat vůbec nic. Navíc i kdyby se vám nějak podařilo mít aspoň 4 AP (to znamená hodit na d20 nad 15 včetně..) tak můžete použít jen ten jeden jediný tah a to ikdyž se tam třeba zrovna dramaticky nehodí.

 

Shrnutí: 

Hra má spoustu dobrých myšlenek, ale často sebe sama staví do slepých uliček tím, že nemá domyšlenou akční ekonomiku což se mi skoro až nechce věřit že by se při playtestingu neprojevilo. Navíc D20 mi přijde že je tam "naprosto zbytečná kostka" a je tam vlastně jen brandovou záležitostí. A stejně jako spousta dalších vyprávěcích/narativních her, zážitek dost stojí na vyprávěcích schopnostech obou zúčastněných. Věřím že ty problémy které ta hra má jdou opravit a nejspíš se o to i pokusím. Ale přijde mi to, jako by výborný režisér měl dělat deskovou hru. Cokoliv co se týče příběhu, fluffu, dramatických nástrojů a promptů je výborné, cokoliv co se týče čisté matematiky a mechanik mi přijde šité horkou jehlou, řízlé cargo cultem d20 a plné nedomyšlených edge cases které ale vůbec nejsou neobvyklé. Z důvodu, že tahle hra je prakticky Jekyll a Hyde fluffu a mechaniky se nakonec rozhoduju pro přivření obou očí a odejití z místnosti v podobě 3 hvězdiček.