Gang Lords of Lankhmar

Vložil(a) Markus dne
4
Průměr: 3.5 (2 hlasů)
2018
Městské dobrodružství, ve kterém se hráči zapletou do války gangů

Město černé tógy: Domov stovek zapadlých dvorů, hnijících nájemních domů a nekonečného množství gangů, které stoupají a opět padají stejně jistě jako vlny Vnitřního moře. Každý gang zápolí proti ostatním. Žebrák se utkává s chvástalem, zabiják s hrdlořezem, zločinecký lord se zločineckým lordem. Byl by to lankhmarský příběh jako tisíce jiných, zcela zapomenutelný, nebýt jednoho zásadního prvku: hráčských postav.

Gangs of Lankhmar je 1. doplňující dobrodružství produktové řady DCC Lankhmar. Hráči se v něm nechají najmout bossem jednoho zločineckého gangu, aby mu pomohli sabotovat akce jiné skupiny, která v chudinské čtvrti vybírá výpalné. Věci se ale rychle zvrtnou a směřují k válce gangů.

Přestože je dobrodružství zasazené do Lankhmaru, jde relativně snadno použít v jakémkoli jiném fantasy městě, které má chudinskou čtvrť, gangy a zkorumpovanou hlídku.

Kategorie produktu
Série
Autoři
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Dinosaurium obskurních světů Vandalicus a Markus Podcast: Gang Lords of Lankhmar

3

Tenhle modul je skvělý k vykradení, ale mizerný k odehrání.

Láká na zajímavé zápletky a protivníky, atmosféru a cool prostředí, ale představuje je takovou formou, že při praktické hře se v podstatě nedá odehrát, pokud nenasadíte brutální railroad. A i když ho nasadíte, tak najednou zjistíte, že ty skvělé prvky jsou hrozně řídké a proložené tunami nudného generického obsahu.

Že ty skvělé lokace plné atmosféry nemají v sobě nic hratelného.

Že v celém tom městě se zajímavá NPC dají spočítat na prstech, zatímco ta nudná můžete, vlastně musíte přehazovat lopatou.

Mapy lokací jsou nepřehledné, jak už je v DCC modulech zvykem, ale tentokrát ani neobsahují nic zajímavého, co by vůbec obhajovalo jejich existenci.

Kdybych měl nějak doporučit, jak tenhle modul hrát, tak mě napadá jen jedno: Vyzobejte z něj všechny ty dobré nápady - šéfy frakcí, téma lokací, zápletky - a použijte je ve svém městě. Zahoďte všechno ostatní a chcete-li některá místa rozvést v minidugeony, nakreslete si vlastní mapu. A zapomeňte na hlavní časovou osu a skript hlavní zápletky. Encountery z něj se dají odehrát i mimo něj, v libovolném pořadí, tak z nich udělejte třeba random tabulku.

Proč tedy 3 hvězdy a ne míň? Ty nápady na NPC, zápletky a lokace za vykradení stojí a jsou fakt dobré. Ale to je vše, pak už to musíte jen celé zahodit a napsat si s jejich pomocí vlastní dobrodružství, které vám nebude házet klacky pod nohy. 

4

Král Korvul z gangu Krutičů nožů vás najme, abyste trochu pustili žilou konkurenčnímu gangu Frmolů z Ulice pasáků. Věc se trochu zvrtne a do věci ve vloží třetí gang Čtyřiceti sův, městská hlídka a cech zlodějů. Události směřují k válce gangů...

Gang Lords of Lankhmar je dobrodružství odehrávající se ve slumu zkorumpovaného velkoměsta. Nominálně patří do Lankhmaru, ale je dostatečně generické na to, aby se dalo přenést kamkoli – za předpokladu, že chcete hrát morálně pochybné postavy. Protože hráči se musí nechat zaměstnat gangem, aby kazili akce jiného gangu, jinak dobrodružství ani nezačne. Tady jsme v Lankhmaru, kde hráčské postavy jsou vyvrhelové a drobní zločinci (co mají svoje standardy), nikoli hrdinové páchající dobro.

Strukturou jde o kombinaci lokací a událostí. Dostanete cca 10 naplánovaných událostí, které reprezentují především operace cizího gangu – kdy, kde a jak přesně vybírá výpalné. Úkolem hráčů je zjistit si předem informace o tom, co se bude dít, a pak do akce vstoupit a narušit ji. V pozdější fázi události popisují reakce gangů na to, že jim hráči kazí kšefty, a směřují k válce. K tomu dostanete mapu slumu se zhruba sedmi podrobně popsanými lokacemi – svatyně krysího boha, stoky, díra na zápasy, ale hlavně sídla gangů. Sídla gangů jsou podrobně rozkreslená do mapiček plných „interaktivního obsahu“, mají taktiku obrany, obsahují zmotivovaná NPC, rozpisy hlídek atd... Sama hra pak vzniká kombinací naplánovaných událostí s podrobnou mapou, kde se hráči pohybují v čase mezi událostmi. Přijde mi to jako elegantní kombinace vlastní iniciativy a příběhu.

Hlavním tahounem je skvělá atmosféra. Harley Stroh vykresluje nápadité lokace i postavy. Každý boss i každé místo je unikátní. Jednomu gangu vládne otylý žebrácký král, který si upoceně hoví na trůně z odpadního dřeva a je obletován konkubínami. Jiný sídlí v opuštěném podzemním vodojemu, třetí ve stanovém městečku na střechách. Nepřátelští kápové mají stručné, ale působivé charakterizace – jeden třeba rád drtí nepřátele v medvědím obětí a při tom jim do ucha šeptá oplzlé urážky. A hra se s hráči (na 1. úrovni) nesere, a pokud dojde na válku gangů, ti se můžou octnout přepadeni třeba 20 až 30 ozbrojenci najednou. Protože když se chcete zbavit konkurenčních dobrodruhů, nebudete na ně posílat tři nebo čtyři mooky, by měl boj pečlivě vyvážený challenge rating – ne, nachystáte na ně léčku a zajistíte si brutální přesilu. „Hráči musí být chytří, aby vyvázli naživu.“

Tohle je prostě pěkné dobrodružství s potenciálem na nezapomenutelný zážitek. Jeho slabinou je přece jen trochu lineárnost (kompenzovaná značnou iniciativou na straně hráčů) a taky skutečnost, že nejlíp vyzní až v rukou zkušeného Sudího, který ho dokáže "rozebrat", trochu se odprostit od časové osy a rozehrávat volnou interakci s městem a prostředím. Kdybyste odehráli jen ty připravené události a nevyužili možnost volného pohybu po mapičce (a městě) a vymýšlení vlastních skopičin, tak to asi bude slabší.

Víc ve 14. epizodě našeho podcastu.