Curse of Strahd

Vložil(a) ShadoWWW dne
5
Průměr: 4.4 (10 hlasů)
2016
Rozšíření legendárního hororového dobrodružství Ravenloft do širší kampaně

Pod tmavými bouřkovými oblaky stojí osamělá postava, jejíž silueta vrhá stín na starověké zdi hradu Ravenloft. Burácení hromu rozechvěje vrcholek hradní věže. Kvílení větru zesílí a Strahd upře zrak na Barovii pod sebou. Hluboko pod ním právě do jeho panství vstoupila družina dobrodruhů. Strahdovu tvář se ušklíbne – plán se vyvíjí přesně podle jeho představ. Věděl, že přijdou, a ví taky, proč přišli. Všechno jde, jak si usmyslel. Temnotu prozáří svit blesku, ale Strahd je pryč. Půlnočním vzduchem se nese jen skučením větru. Pán Ravenloftu čeká na večeři hosty. A vy jste zváni.

Curse of Strahd je kampaň pro dobrodruhy na 1. až 10. úrovni v páté edici Dungeons & Dragons laděná do žánru gotického hororu. Jedná se o moderní remake a rozšíření legendárního starého dobrodružství I6: Ravenloft (1983) vydaného pro první edici AD&D. Stejně jako v něm se dobrodruzi vypraví do strašidelné země Barovie ovládané upířím vládcem, hrabětem Strahdem von Zarovichem. Postupně proniknou do tajemství, která hraběte Strahda obklopují, a nakonec se vypraví do jeho spletitého hradu, aby ho přemohli.

Oproti předloze je dobrodružství výrazně rozšířené na délku celé kampaně. Zatímco v původním modulu je popsaný především Strahdův hrad a jeho okolí obsahuje jen jednu vesničku a slouží spíš jako expozice, v Curse of Strahd autoři rozšířili Barovii do podoby rozsáhlé otevřené mapy. Kampaň je nelineární a umožňuje hráčům volně prozkoumávat různá místa – kromě vesnice Barovie i další osady i jiné dílčí lokace rozeseté po mapě. Finálem je opět průzkum Strahdova hradu, rozsáhlého dungeonu o bezmála 100 popsaných lokacích, který se z velké části shoduje s předlohou. Zachováno bylo i losování některých důležitých prvků hry pomocí tarotových karet na začátku hry – a nově se losuje i Strahdův nepřítel a potenciální spojenec hráčských postav.

V roce 2020 vyšla revidovaná verze nazvaná Curse of Strahd Revamped, která lehce mění popisy některých postav a národů, aby byly méně problematické a inkluzivnější. Vyšla v podobě krabice obsahující doplňkové „sběratelské“ materiály jako balíček tarokových karet nebo pohlednice.

Určeno po hru
Kategorie produktu
Svět

Překlad

Externí recenze a shrnutí

5

Hrál jsem to jako DM. Kvalita map, propracovanost a vazby mezi postavami, hutná atmosféra, všudypřítomná bezmoc a utrpení a relativně velká uzavřená lokace z toho všeho dělá dobrý mix pro mnoho hodin kvalitní zábavy, aniž by DM musel cokoliv výrazně upravovat.

Skutečně jediná věc, která mi chyběla jsou nějaké tipy na Strádovo chování vůči hráčským postavám. Musím nesouhlasit s tím, že je kniha zcela nepřehledná - mě se nějaké zběsilé listování stalo asi v sedmi případech (což při kadenci 50 sezení, které jsme v Barovii měli, není mnoho). Když si vypravěč vypíše tabulku náhodných setkání, několika příkladů šílenství a nejdůležitější NPC postavy,  má půlku problému za sebou.

Nicméně nejlepší podle mě na modulu je, že klade před hráče morální dilemata. I dobré postavy mají temné šrámy na duši a některé události neskončí happy endem.

4

Ikonické DnD goticky hororové dobrodružství, v novém podání, rozšířené a pro 5. edici vybroušené do podoby sandboxu s propojující příběhovou linkou.

Kde je problém? V chaotickém zápisu. Vyznat se v tom je... občas na migrénu. Sám jsem to nehrál a jen si to pročítal případně tam něco dalšího dohledával, ale i tak jsem na tenhle problém narazil. Jak to tu tak vypisuju do těhle mini-recenzí, tak začínám mít dojem, že to je problém co prochází celou DnD 5e tvorbou. :( U dobrodružství, zejména sandboxového, je tohle ale citelně větší problém než u Příručky hráče nebo DMG.

5

Tohle dobrodružství je moje srdcovka, sandbox v uzavřeném prostředí, který nám vygeneroval spoustu zajímavých situací s morálními volbami. 

Jako DM jsem si užíval hru z pohledu hraběte Strahda - co vlastně ví a co by udělal? Jak by postavy potrápil aby si ukrátil léta v izolaci?



Bohužel spousta situací také vznikla nutností improvizovat, aby se hra nezasekla - protože jsem neměl nějaké informace, které jsou rozptýleny napříč celou knihou.



Kdybych chtěl objektivní, tak by to byly čtyři hvězdy, ale po odehrání mi příliš přirostlo k srdci. 

4

Pokud by takto vypadal i zbytek dobrodruzstvi pro 5e, tak by kvalita 5e rady byla zasadne jinde. Modul vypusti postavy do skoro sandboxu, kde neni predpripravena dejova linie, ale je to spletenec mist, vztahu a hrozeb se skvelou atmosferou. Super.

Ale bohuzel to neni dotazeno do konce.

Od DM to vyzaduje znacnou davku pripravy, musi si to nekolikrat precist a udelat poznamky. Idealni je podivat se do komunity na rady, tipy a triky, a pokud ma DM cas, tak se i podivat na serii Dice, Camera, Action! kde autor (Chris Perkins) tuto kampan vede pro svoji druzinu (a ktera osvetli spoustu veci ve stylu "aha, tak takhle to zamyslel!).

Pokud tomu autor tu pripravu venuje, tak tahle kampan bude stat za to. Skoda, ze spousta z tehle veci nemohla byt v knize rovnou.

4

Strádovo prokletí vzniklo jako součást Ravenloftu někdy v ADnD 2e a od té doby patří jeho revidovaná verze k povinnostem každé edice. Při tom pokaždé trochu narostlo, takže z jedné vesnice a hradu tu máme kompletní kraj s hromadou obsahu, co (aspoň dle doporučeného rozsahu levelů), pokryje většinu kariéry jedné skupinky hráčských postav.

Dobrodružství přenese postavy do prokleté země, kde si s nimi prastarý upír hraje jako s hračkami - a kde se musí vyrovnat se situacemi, které nemají často jasnou a dobrou odpověď. I ti nejsvětlejší tu mají trochu šedi.

Potud super.

Implementace pokulhává. Knížka je napsaná formou dungeonu s popisem jednotlivých místností jednou za druhou. Celkovému přehledu situace, vztahům postav, hlavním důležitým bodům, obvyklým zádrhelům a dalším věcem, které člověk potřebuje pro to, aby mohl trochu myslet dopředu, improvizovat a nejen číst z knížky těsně před hráči, je věnováno minimum prostoru. Je běžné, že postavy bojují s nepřítelem, jehož staty jsou u jeho popisu na konci knihy formou "tahle věc z Monster Manualu ale tohle a tohle má jinak" a co u něj najdou je v popisu místnosti, takže člověk musí koukat na tři místa najednou. Někdy je v popisech místností jenom popis nábytku, nebo někdy jsou tam klíčové detaily o chování a vztazích NPC.

Ta kniha je prostě jeden velký bordel, který aby člověk mohl efektivně GMovat, musí si ji dvakrát přečíst od začátku do konce a dělat si výpisky - a na to při 250 stranách nikdo nemá čas. Naštěstí kolem hry existuje komunita, takže na různých kusech internetu (v mém případě redditu) člověk najde spoustu přehledových článků, návodů a vysvětlení. To jsou ale všechno věci, které by podle mého názoru měly být v knížce, mnohem víc než detailní mapka a popis kanceláře hrobníka, kterou většina postav ani neuvidí.

5

Tohle je jasně nejlepší dobrodružství pro DnD 5E, se kterým jsem se setkal. Je skoro sandbox, ale má to jednotící téma a linku, takže se z toho nestane bramboračka, lokace mají atmosféru, NPC jsou stylová a vůbec, po prvním přečtení to vypadalo skoro dokonale. No, po zkušenostech z hraní bych býval provedl docela dost úprav, ale i když jsem dělal jen menší úpravy za běhu, pořád to fungovalo.

Přesto  obsahuje docela dost věcí, které mě u hry neskutečně štvaly a celé to dost kazily.

1) Je to hrozně nepřehledné, informace jsou neskutečným způsobem rozházené po celé knížce, a prolinky neexistují. Matka pláče pro zmizelou dceru, postavy se ptají na to, jak zmizela. Což je schované mezi padesáti nesouvisejícími místnostmi Ravenvolfu. Nejenže tu je nulová snaha o nějaký take-and-play-friendly přístup, ono je to těžké najít, i když víte, že tam ta informace musí někde být.

2) Je to na první pohled sandbox, ale ve skutečnosti nemají hráči tolik možností volby, kvůli rozlétanému powerlevelu, což se dá zachránit trochou combat-as-war přístupu, ale je to dost o hubu. A nemají ani moc možnost vybírat si zápletky, které je zajímají, protože musí vylevlit, a nějaký návod, jak to udělat (krom expů, které se tu hodí asi jako rána pěstí), to úplně chybí.

3) Losování prostřednictvím karet je dobrý nápad na papíře, ale ve skutečnosti dost škodí. Nám to vyšlo blbě, dvě věci na Ravenlofu, jedna skoro na začátku, takže přirozený milestone byl pouze jeden.

4) Některé sideqesty vyžadují návštěvu Ravenlofu a Jantarového chrámu. Ou...Kej... Takže mám signalizovat, že to tam je nebezpečné (srsly, postavy chrám jen prolítly, a i tak jim dal zabrat, Ravenlof až tak ne, ale jen protože jsem jim šel ve skutečnosti trochu na ruku.) ale pokud chtějí splnit sideqest na nízké úrovni (abych jim nedával levely jen za účast), tak tam musí.

5) Nejsou tam žádné návody, jak Strád přímo či nepřímo reaguje na některé akce postav. Jasně, že si to můžu jako PJ vymyslet, ale...nějaké tipy? Fakt chci moc?

Nakonec tomu dávám 5 hvězdiček, protože je to nejlepší a moc nečekám, že bych je mohl někdy dát něčemu jinému, když je nedám tomuhle. Ale je to hodně umaštěných pět hvězd, fakt jsem nad tou poslední hodně váhal.