Ach, Baklin, perla moří, brána k Erillionu! Minstrelové pějí o jeho bohatství a námořní moci, o vybranosti a vkusu jeho magnátů a šlechty. Minstrelové, jak už to tak bývá, mají ovšem sklony k přehánění, a možná že Baklin není ani tak mocný ani tak spanilý, jak tvrdý balady. Přesto existuje důvod, proč o něm minstrelové zpívají, protože Baklin má bohaté patrony a jeho flotila není zanedbatelná – a copak jeho ulice nejsou ty nejlíbeznější na týdny daleko?
Baklin: Jewel of the Seas je 72stránkový sešit s popisem města v žánru sword & sorcery a zároveň dobrodružství pro postavy na nízkých až středních úrovních v OSR hrách. Popisuje středně veliké, lehce dekadentní přístavní kupecké město, včetně jeho vládců, zločineckého podsvětí, podniků a třípatrového dungeonu pod ním. Baklin má sloužit jednak jako základna, ze které vznikne můžou postavy vyrážet do širší kampaně, jednak jako komplexní dobrodružství samo o sobě. Popisuje 39 důležitých lokací ve městě, včetně nehráčských postav a zápletek, a přes 100 popsaných lokací pod ním, to všechno hojně propojené vzájemnými vazbami, příběhovými linkami, tajnými vchody a cíli nehráčských postav.
Baklin je součástí minisvěta Erillion, který byl publikován ve fanzinu Echoes from Fomalhaut, ale dá se snadno převzít jako lehce středomořské přístavní město i do jiných světů.
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Skutečný klenot
Cokoliv jsem napsal o Gontu, mohl bych zopakovat i zde, ovšem s ještě většími superlativy. Baklin může posloužit jako centrální bod kampaně nebo město, které postavy jen štrejchnou kvůli jednomu dvěma questům, pro oba účely poslouží bezvadně. A ačkoliv je do Erillionu zadrátovaný docela dost, myslím že se dá použít i mimo svůj domovský svět, případně bez něj, protože 1) klíčová erillionská faktografie je ve zkrácené podobě obsažena i v tomto modulu a 2) háčky a dějové linky vedoucí ven jsou zpravidla natolik sandboxově vágní (což považuji za správné!), že není problém napojit je kamkoliv DM potřebuje. A i kdyby člověk nechtěl nebo nemohl využít přímo Baklin a jeho mapu, najde tu alespoň tuny inspirace, tabulky obchodníků, předmětů, setkání… A to jsem zatím nechal stranou vyníkací spletitý třípatrový dungeon. Ten už je ovšem s městem nad ním provázaný natolik pevně, že mimo Baklin použít nepůjde.
A nemůžu nezmínit pro Melana typickou úspornost, schopnost kondenzovat důležité bez ztráty detailu. 72 stran zní jako poměrně hodně, ovšem jsou to strany formátu A5 prokládané obrázky a statblocky. Většina textů slouží přímému odehrání, vyloženě faktografické jsou čtyři a půl stránky, pak se jde rovnou na věc. A třebaže autorův styl je úsporný, nezřídka se z něj vynořují atmosférické detaily. Což je za mě mnohem užitečnější přístup než tuny obrazotvorné omáčky, ve které se kousky herních materiálů ztrácejí před očima.
(Hodnoceno na základě kompletního přečtení a odehrání dvou sezení, zápisy z nich najdete zde.)
Nejlepší důraz na přímou použitelnost
Baklin je jedno z nejlepších, ne-li nejlepší město pro RPG, jaké jsem kdy viděl. Zaujme především zpracováním, protože na rozdíl od typických produktů není pojaté jako souvislé „povídání“ – ze všech 72 stránek je tu „povídání“ jen na pár stránkách na začátku (dozvíme se něco o stručné historii města, jeho osobitostech, zřízení, důležitých frakcích a osobách), ale pak už začíná „implementovaný popis“ konkrétních baráčků, postav, zápletek, pokladů...
Celé město je zpracované podobně jako relativně minimalistický OSR dungeon. To znamená, že když tu máte popis dejme tomu třeba hospody, nedostaneme tři odstavce atmosférického povídání. Dostaneme strohý popis a pak už jen víceméně odrážkovým stylem: jaké tu jsou postavy, jaké se tu postavám naskytnou obchody, jaké odsud vedou zápletky (plus samozřejmě herní statistiky všeho pro D&D). Žádná abstrakce, všechno konkrétně implementované.
První zhruba polovinu sešitu zabírá popis 39 lokací ve městě, které působí trochu jako Lankhmar nebo jiná S&S velkoměsta (spousta neřestí, pašeráků a jiných skopičin, do kterých se dobrodruzi můžou namočit). Každý řádek je napěchovaný konkrétními hratelnými situacemi a je tu asi milion zápletek, které odkazují napříč městem, do jeho podzemí nebo do širšího světa Erillion (ten taky doporučuju, ale město se dá snadno umístit kamkoli jinam). Město je vlastně koncipované jako základ kampaně nejen geograficky, ale i herně – obsažené zápletky a linky vám skutečně vystačí na kampaň. Vlastně stačí jenom, aby postavy někam přišly... a věci se začnou samy dít, postavy se do něčeho zapletou a už to jede.
Druhá polovina je rozsáhlý dungeon pod městem, více než 100 popsaných lokací. Je extrémně nelineární, má spoustu vchodů a východů, pohybují se v něm různé nezávislé frakce a osoby a je taky plný záhad, které nechci spoilovat – ale vězte, že i jednoduchá výprava do zdánlivě nevinného městského sklepení se může zvrhnout v průzkum bezmála mýtického podsvětí.
Celou tuhle anotaci a minirecenzi píšu především proto, abych vás upozornil na to, jak může vypadat herní produkt orientovaný ne na povídkové čtení, ale maximální použitelnost u herního stolu. Sežeňte si to a studujte.
Ostatně veškeré dílo Gábora Luxe a jeho zine Echoes from Fomalhaut stojí za studování. A navíc je z Maďarska a jedno číslo/sešit se dá objednat přímo od něj (nebo dokonce z Imaga!) za pár šupů s minimálním poštovným. Jestli hledáte vysoce použitelné OSR produkty, tady chybu neuděláte.
Viz taky zápisy z mé kampaně, kde jsme Baklin navštívili.