Chivalry & Sorcery

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23032
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Chivalry & Sorcery

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? rodina Chivalry & Sorcery

Chivalry & Sorcery je rodina fantasy RPG her, které kladou důraz na komplexní, simulační pravidla a „realistické“ ztvárnění evropského středověku, včetně magického systému vycházejícího z tehdejších pověr.

První edici Chivalry & Sorcery vytvořili kanadští designéři Edward E. Simbalist a Wilf K. Backhaus a vydali ji pod nakladatelstvím Fantasy Games Unlimited (FGU). Šlo o masivní knihu plnou historických reálií, rozsahem největší RPG své doby. Hra měla 128 stran, ale každá stránka byla ve skutečnosti tvořena zmenšeninami čtyř jiných stránek (!!!), takže výsledkem je nejenže titěrné a těžko čitelné písmo, ale taky rozsah, který by při zvětšení na původní velikost odpovídal cca 510 stranám. V kombinaci se složitým systémem byla hra těžko přístupná, přesto si získala dostatek fanoušků upřednostňujících realistický přístup a vyšlo pro ni několik rozšíření.

Další edice následovaly. Dnes hra prodělává jakousi vlastní renesanci s novou, pátou edicí, která aktualizovala historické reálie o novější vědecké poznaky a má už početnější řadu rozšíření než kterákoli edice předtím.

Jednotlivé edice:
:arrow? Chivalry & Sorcery (1e) (1977) – Původní, vysoce komplikovaná a nečitelná
:arrow? Chivalry & Sorcery (2e) (1983) – Učesaná verze předchozí hry
:arrow? Chivalry & Sorcery (3e) (1996) – Neúspěšný pokus o oživení fanouškem
:arrow? Chivalry and Sorcery: The Rebirth (2000) – Další neúspěšný pokus o oživení jiným fanouškem
:arrow? Chivalry & Sorcery Essence (2000) – Minimalistická „reklama“ na předchozí edici, paradoxně postavená na úplně jiném systému
:arrow? Chivalry & Sorcery (5e) (2019) – Úspěšný pokus o oživení!

Bonus:
:arrow? Land of the Rising Sun (1980) – Samostatná adaptace C&S do feudálního Japonska
:arrow? Land of the Rising Sun (2021) – Její aktualizovaná verze, tentokrát jako doplněk pro C&S 5e
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23032
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: Chivalry & Sorcery

Příspěvek od Markus »

S vědomím toho, že tahle diskuze je odsouzená k vyhnití (ale co já vím, třeba se tu nějaký zapálený historický realista najde), si dovolím trochu infodump o Chivalry & Sorcery.

Obrázek

:arrow? Chivalry & Sorcery (1e) (1977)
Chivalry & Sorcery s podtitulem Warfare & Wizardry in the Feudal Age je raná fantasy RPG hra, která se od ostatních odlišuje důrazem na realismus jak po stránce pravidel, tak po stránce herního světa. Je zasazená do historické středověké Evropy s prvky fantasy, snaží se vykreslovat věrnou podobu středověké společnosti, dokonce i v magickém systému vychází z tehdejších pověr. Jedná se o jednu z prvních fantasy her, které se cíleně snažily vyvést hru z prostředí dungeonu do širšího světa.

Hra vznikla jako „oprava“ nerealistických Dungeons & Dragons, v pracovní verzi se jmenovala Chevalier a obsahovala spoustu prvků z D&D. Pro komerční vydání ji autoři přejmenovali a převzaté prvky odstranili, byť hra svou předlohu stále připomíná.

Po stránce pravidel je velice komplexní. Náhodně generované postavy jsou definované povoláním, úrovní, sedmi základními vlastnostmi, spoustou odvozených číselných statistik, přesvědčením, náhodně určeným astrálním znamením a případně i fóbiemi nebo duševními poruchami. Hra má spoustu pravidel pro podrobnou simulaci středověkého feudalismu, společnosti a ekonomiky, zabývá se třeba zvyklostmi, náboženskými praktikami, společenskými odpovědnostmi, výdělkem a živobytím postav i dalšími věcmi existujícími „mimo dobrodružství“.

Hra implicitně předpokládá hraní v režimu „velké kampaně“, kdy stejnou kampaň bude hrát celý hráčský klub, několik paralelních skupin, každý hráč pravděpodobně bude ovládat víc postav a v kampani se budou střídat wargamingové bitvy armád s osobním roleplayingem postav.

Ve své době byla hra zdaleka největším publikovaným RPG. Základní příručka „první edice“ (1977) má 128 stran, což z ní dělalo ve své době nejobsáhlejší RPG knihu, ale každá stránka je ve skutečnosti tvořena zmenšeninami čtyř jiných stránek (!!!), takže výsledkem je nejenže titěrné a těžko čitelné písmo, ale taky rozsah, který by při zvětšení na původní velikost odpovídal cca 510 stranám. Velká část tohoto textu je věnováno prezentování „realistické“ středověké Francie, především encyklopedických detailů o všemožných aspektech tehdejšího života. Ve skutečnosti jde o kombinaci skutečných historických poznatků, ale i řady romantizujících představ, a dokonce fantasy prvků.

Pro hru vyšlo několik propracovaných herních světů: „realistická“ Evropa, představená v základní příručce, byla rozšířena o Vikingy, Pikty, Kelty a Mongoly ve Swords & Sorcerers (1978), mýtickou Anglii popsanou v Arden (1979) a svět z éry dinosaurů popsaný v Saurians (1979).

Hru nahradila revidovaná druhá edice Chivalry & Sorcery (1983), která přináší výraznou reorganizaci textu, informací a použitelnosti. Vyšla v běžné velikosti a textový rozsah hry byl omezen zhruba na čtvrtinu. K výraznějším změnám patří zavedení dovednostního systému a bodového nákupu při tvorbě postav. Následovalo několik dalších edic.

Existují nelegální reedice této hry, vydávané jako volně dostupné PDF. První z nich vydal jeden ze spoluautorů Wilf Backhaus jako The C&S Red Book (2000) v dobách, kdy se se zákonným držitelem práv na hru přel o licenci. Fanoušci pokračují ve vydávání dalších verzí, které do textu postupně začleňují původní rozšiřující příručky – viz série C&S Red Books.

Obrázek

:arrow? Chivalry & Sorcery (2e)(1983)
Chivalry & Sorcery je fantasy hra zasazená do evropského středověku s důrazem na realismus jak po stránce pravidel, tak po stránce herního světa. Snaží se vykreslovat věrnou podobu středověké společnosti, včetně magického systému vycházejícího z tehdejších pověr.

Tato druhá edice je celkovou revizí první edice Chivalry & Sorcery (1977). Změnil se v první řadě rozsah, hra se zpřehlednila a zkrátila zhruba na čtvrtinu textu. Zatímco první edice ještě předpokládala hraní ve „velké kampani“, které se účastní celý herní klub a v níž se střídají RPG pasáže s wargamingovými bitvami, druhá edice už je standardní RPG hrou, kde jedna stálá skupina hráčů hraje s jedním vypravěčem. Pravidla pro figurkové bitvy armád byla ze základní hry vyňata, objevila se ale v pozdějším rozšíření Chivalry & Sorcery Sourcebook (2. edice) (1983).

Změnil se systém tvorby postavy, kdy náhodné nahazování atributů bylo nahrazeno bodovým nákupem – ale počet bodů se určuje náhodně, takže některé postavy jsou schopnější jiné. Předpoklad je, že hráči můžou mít různé postavy s různou mírou schopností i různým společenským postavením a střídavě tak hrát příběhy o různých aspektech středověké společnosti. Výraznou novinkou v druhé edici je zavedení dovednostního systému.

Tato edice hry nebyla vydavatelem příliš podporována. Později hru odkoupil fanoušek, který ve svém osobním nakladatelství vydal třetí edici Chivalry & Sorcery (1996).

Obrázek

:arrow? Chivalry & Sorcery (3e)(1996)
Už třetí edice komplexních RPG her z rodiny Chivalry & Sorcery, které se zaměřují na „realistické“ ztvárnění evropského středověku, včetně magického systému vycházejícího z tehdejších pověr.

Po dlouhé době, kdy druhá edice Chivalry & Sorcery (1983) ležela ladem, koupil práva na hru její fanoušek a hráč G. W. Thompson a vydal tuto třetí edici v nakladatelství Highlander Designs, které za tím účelem založil. Zavedl dvě výrazné změny. Tou první je nový dovednostní systém nazvaný Skillscape, který sjednoduje veškeré aktivity ve hře pod procentuální systém s víc než 250 dostupnými dovednostmi. Druhou změnou je „kritická kostka“ – jde o k10, která se hází spolu s každým hodem na dovednost a určuje případný kritický úspěch nebo neúspěch.

Hra zůstává celkově podrobná, nabízí například 7 různých typů magie a 13 různých skupin kouzel. Souboj pracuje s akčními body, které hráči utrácejí za vykonávání akcí, přičemž různé akce stojí různý počet bodů.

Tato edice dramaticky omezila informace o historických reáliích a z velké části předkládá jen „tvrdá“ pravidla a stává se téměř generickou hrou. To pravděpodobně neprospělo její popularitě. Podrobný popis středověkého prostředí přišel o rok později ve vypravěčské příručce Game Master's Handbook (1997), ale to už bylo příliš pozdě. Hra se neuchytila a nakladatel zkrachoval. Práva zakoupilo nakladatelství Brittannia Game Designs, které ještě pár let vydávalo doplňky pro tuto edici, mimo jiné zjednodušenou 40stránkovou startovní verzi pravidel Chivalry & Sorcery Light (1999), ale pak přišlo s vlastní, čtvrtou edicí nazvanou Chivalry and Sorcery: The Rebirth (2000).

Obrázek

:arrow? Chivalry and Sorcery: The Rebirth (2000)
Chivalry and Sorcery: The Rebirth je už čtvrtá edice her z rodiny Chivalry & Sorcery, které se zaměřují na „realistické“ ztvárnění evropského středověku, včetně magického systému vycházejícího z tehdejších pověr.

Po krachu předchozího nakladatelství, které vydávalo třetí edici Chivalry & Sorcery (1996), zakoupilo hru nakladatelství Brittannia Game Designs, které ještě pár let vydávalo doplňky pro předchozí edici, ale pak se dalo dohromady s jedním z původních autorů Edem Simbalistem a přišlo s vlastní, čtvrtou edicí. Čtvrtá edice především do hry opět vrací podrobný popis středověkého prostředí, který v předchozí edici chyběl.

Pravidla jsou lehkým zahlazením komplexního systému. Stojí na jednotném dovednostním systému se stovkami dovedností. Soubojový systém pracuje s akčními body, kritickými zásahy, vykrýváním, zásahovými lokacemi, redukcí zranění díky zbroji... Výrazných změn dostal magický systém, který sice vychází z (poněkud neproniknutelných) magických systémů původní hry, ale opět je optimalizuje a zpřehledňuje.

Hra nebyla příliš podporována, protože nakladatel se potýkal s finančními i personálními problémy. Sám nakladatel vydal jediné dobrodružství, další vydávali externí nakladatelství v licenci. Nakladatel se překvapivě vrátil o mnoho let později s pátou edicí Chivalry & Sorcery (2019).

Obrázek

:arrow? Chivalry & Sorcery (5e) (2019)
Chivalry & Sorcery je hra zasazená do fantasy verze evropského středověku, která klade důraz na komplexní, simulační pravidla a především na propracované prostředí vycházející z vědeckých poznatků o středověku. Kombinuje historický detail a dobové společenské poměry s lidovými pověrami, které jsou ve hře pravdivé, včetně magického systému založeného na dobových představách o magii.

Pátá edice představuje znovuzrození a renesanci hry, která vznikla v první edici už v roce 1977. Následné hry z rodiny Chivalry & Sorcery si nikdy nezískaly výraznější popularitu, jejich vydavatelé se potýkali s finančními problémy a hry nebyly příliš podporované dalšími produkty. Pátá edice tuto bariéru konečně prolomila – nakladatelství Brittannia Game Designs založené fanoušky původní hry s pomocí Kickstarteru nejenže vydalo novou verzi pravidel, ale dále ji rozšiřuje dalšími doplňky. Ve výsledku jde o nejlépe podporovanou edici Chivalry & Sorcery vůbec.

Hra představuje celkové zahlazení hry po desítkách let. Základem je jednotný dovednostní systém Skillkape, který dává postavám na výběr ze stovek různých dovedností odrážejících dobovou společnost. Většina komplexity je ale v tvorbě postavy, samotné vyhodnocování během hry už je relativně svižné – hod na procentuální dovednost určí úspěch/neúspěch, hodem další k10 se určí síla takového (ne)úspěchu. Hra pracuje s náhodou a má tendence vytvářet silně nevyvážené postavy ve vysoce nerovné společnosti, od negramotných rolníků až po šlechtu a smetánku. Hráče vede k tomu, aby si takových postav připravili víc a používali je podle toho, o jaký příběh ze středověku zrovna mají zájem.

Pátá edice taky aktualizuje poznatky o středověku. Zatímco původní hra představovala v mnohém romantizovanou představu, tato verze se ji snaží aktualizovat o výsledky nového vědeckého bádání. Vykresluje společnost, která je mnohem rozmanitější, věnuje se různým minoritním náboženstvím, jako je islám a judaismus, rozebírá dobové předsudky nebo roli žen ve společnosti (včetně žen, kterým se podařilo předsudkům vzepřít), obsahuje i přehled dění v subsaharké Africe.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23032
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: Chivalry & Sorcery

Příspěvek od Markus »

O Chivalry & Sorcery jsem teď psal v článku:

:arrow? Historie RPG 007: Fantasy Games Unlimited – slepé uličky a zrození historického realismu (1976–1980 a dodnes)

Ta pátá edice zní lehce zajímavě. Na jednu stranu to asi pořád má překomplikovaná pravidla (ale po těch několika edicích je to už prý jakžtakž optimalizované), ale péče o historické reálie zní jako něco, co bychom my, co jsme blahé paměti četli historické příručky pro GURPS, mohli ocenit. :)

(Na druhou stranu já už jsem se rozhodl zamilovat do Pendragonu, který mi asi tenhle středověce romantický žánr spolehlivě vyblokuje.)

Zpět na „Hry, systémy, světy“