Nejlepší RPG scénáře

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 232
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od Stařec »

Na Karlově Discordu mě zaujalo drobné téma ohledně hraní publikovaných scénářů/modulů/dobrodružství.
A zajímalo by mě, jestli považujete nějaké publikované scénáře za "must-have/read/play".

Nemám úplně kritéria výběru, spíš se zeptám - existuje nějaká skupina scénářů, které jsou natolik výjimečné, že o nich panuje -jakkoliv vágně - všeobecná shoda? Příkladem může být Enemy Within - kdykoliv někam napíšu "best rpg campaign ever", Enemy Within se tam spolehlivě objeví.

Z různých diskusí se často objevují rovněž moduly Tomb of the Serpent King, Keep on the Borderlands (nevím, jestli to není jen nostalgie, nebo jestli je to fakt tak dobré, teprv budu číst) a Hot Springs Island - ale je to subjektivní pocit, statistiku jsem si nedělal, ani kriticky nehodnotil zdroje. Očekávám, že ty scénáře by měly být dobré v tom, co chtějí dělat, ať už je to cokoliv - explorace, důraz na příběh, nebo něco jiného.

Žánrově by mě zajímalo asi cokoliv vyjma čistého sci-fi (které mě zatím zaujalo čistě literárně a v žádném jiném médiu).
Verba vana aut risui apta non loqui!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23032
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od Markus »

Díky za tohle téma. Samotného mě moc zajímá. Mám celkem zpamovanou OSR scénu, tak se proberu poznámkama a budu sem něco posílat. Ale mimo OSR spíš netuším, co by mělo být drobné – kultura recenzování je mimo OSR tristní, až neexistující, takže vyznat se v tom moc nedá.

Můžeme komentovat cizí doporučení? :)

Tomb of the Serpent King bych mezi nejlepší neřadil. Je to celkem průměrný dungeon. Jeho jedinečnost spočívá v tom, že je to tutoriál dungeon crawlu stylem "škola hrou" pro lidi, co s tím mají nulové zkušenosti. Což je fajn, ale pokud to není tvůj první dungeon, tak je to „jenom“ dobré dobrodružství. Hrál jsem to a mám z toho asi třetinu přeloženou, než mě to přestalo bavit, když jsem si uvědomil, že to není nic extra.

Zato Enemy Within je excelentní. Je to kampaň, která stvořila setting Warhammeru. Z původní verze pro WFRP 1e jsou skvělé první epizody až po Power Behind the Throne, zbylé dvě spíš nic moc. Z přepracované verze pro WFRP 4e jsou snad dobré všechny, ty tři první budou asi nejlepší. Obecně nejlepší je asi Death on the Reik. Self-fromo: zápisy z našeho hraní Enemy in Shadows (1. epizoda nové kampaně).

Později budu pokračovat svými doporučeními.
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 232
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od Stařec »

Díky.

Komentovat cizí doporučení považuju za vysoce žádané :)

Tomb bývá chválen právě za to, co se snaží dělat - že je to dobrý tutoriál. S hraním dungeon crawlů zkušenosti ani moc nemám. A ve stejné době jsem četl tutoriálové dobrodružství Troubles in Otari pro PF2 z Beginner Boxu a poté Tomb of the Serpent King. Byl to propastný rozdíl. Troubles in Otari se asi snaží předstírat, že má téma, ale u předstírání spíš zůstává. V PF komunitě je to docela chválené a já pořád přemítám, co mi uniká.

A tvé zápisky z Enemy in Shadows mám už dávno přečtené :)

Jinak další věci, na které jsem narážel opakovaně

Kampaně
  • Glass-Maker's Dragon pro Chuubo
  • Curse of Strahd
  • Pendragon Campaign
  • Darkening of Mirkwood pro One Ring
Dobrodružství
  • Deep Carbon Observatory pro LotFP
  • Maze of the Blue Medusa
  • Hot Spring Island - to často vídávám se superlativy
Jinak mám fakt velkou pifku na všechno od Paiza, i když to hraju. Zkoušel jsem číst Kingmakera, ale připadá mi to jednoduše slabé. A ještě se musím podívat na Rise of the Runelords - tam jsem proletěl pár částí, ale chtělo by to poctivé čtení, abych to mohhl odsoudit s čistým svědomím.
Verba vana aut risui apta non loqui!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23032
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od Markus »

Začnu tím jednodušším, klasickými moduly pro D&D. Obecně u mých doporučení platí, že ty věci většinou nemám pořádně přečtené (v marné naději, abych si je nevyspoiloval), ale většinou mám přečtené recenze, ty moduly prolistované, letmo zkouknuté a mám o nich jakžtakž ponětí. Přesto je to spíš doporučování doporučovaného.

Klasické moduly pro (A)D&D

Jelikož tohle jsou zpravidla 40 a víc let staré věci, budou mít určité společné nedostatky, hlavně z hlediska sazby a řazení informací. Taky bývají generické (ale tehdy to ještě generické nebylo), strohé (háček, děj i charakterizaci musí dodat GM) a obsahují takové věci jako katalogové nestvůry a magické předměty (což není zlo, ale moderní OSR filozofie tím dost pohrdá). Obecně ale představují mistrovský a dodnes mnohdy nepřekonaný level design. Pro kohokoli, kdo se aspoň latentně zajímá o old school D&D a ví, co si s ním počít, by to měla být skvělá volba.

:arrow? Keep on the Borderlands. Obligátní a oprávněné. Velmi basic, velmi dobré. Bez ironie by si to každý měl zkusil, naházet si pár náhodných dobrodruhů a nechat je zařvat v jeskyních Chaosu. Je to „obyčejný D&D sandbox“, ale je v tom učebnicový. Esence low-level D&D. Mnozí napodobovali, málokdo uspěl.

:arrow? Caverns of Thracia. Nejlepší „exploratory dungeon“, věru mistrovské dílo. Zapomenuté město. Podzemní říše beastmenů. Konkurenční (lidský) kult boha smrti. Frakce.

:arrow? Dark Tower. Další dílo od Jennel Jaquays (je to fakt vynikající level designer). Zapomenuté podzemní město boha dobra. V něm věž hadího boha, z níž se šíří zlo. Frakce.

:arrow? Night's Dark Terror. Úplně super, míň známá věc od britského TSR. Na rozdíl od všeho okolo to není dungeon, ale kampaň s cestováním po světě, příběhovou osou. Putování slovanskými oppidy, invaze goblinů, hexcrawl, minidungeony, ztracené město gnollích kněží. Předchůdce Enemy Within od stejných autorů.

:arrow? The Lost City. Ztraceni v poušti najdete zasypanou pyramidu. Sestupujete níž. Klasický dungeon v frakcemi atd., pod zemí zapomenuté město dávných civilizací.

:arrow? Castle Amber. Jeden z prvních funhouse dungeonů ve stylu „strašidelný zámek“. Knížectví vedené mágy. Dobrodruzi se probudí v sídle čarovné prokleté rodiny, jak se dostanou ven? Weird, rozsáhlá křídla, vnitřní les, jednorožci, členové rodiny… Potom quest s cestováním po frankofonním světě Clark Ashton Smitha.

:arrow? Tegel Manor. Původní funhouse strašidelný zámek. Legenda, ale nezkoumal sem, tipoval bych extrémní strohost a těžkou přístupnost.

:arrow? Expedition to Barrier Peaks. Původní gonzo sci-fantasy od Gygaxe. Spadlá vesmírná loď, lasery, mutanti.

:arrow? Against the Giants. Trilogie akčních high-level dobrodružství ve stylu „combat as war“ a „všechny je zabijeme a oloupíme“. Skvělý level design. Viz moje recenze prvního dílu. Tuhle trilogii o obrech následuje trilogie Descent into the Depths of the Earth o drowech – totéž, ještě pro vyšší level.

Míň známá, nemají status klasiky, ale prý skvělá

:arrow? Swordthrust. Hornické město šikanované mágem, z něj výprava do mozku ledového titána (doslova - dungeon je v mozku). Goblini, bílé gorily, šílený archeolog, vegetariánský drak, mravenčí královna. Frakce!

:arrow? The Dancing Hut of Baba Yaga. Jediné AD&D 2e na tomhle seznamu! Interdimenzionání high-level chodící dungeon baby Jagy. Nuff said!

:arrow? Horror on the Hill. V zásadě Keep on the Borderlands pro lidi, co mají vyspoilované Keep on the Borderlands.

:arrow? Lost Caverns of Tsojcanth. Hledáte zdroj arcimágovi moci. Nejdřív cesta krajinou. Gygaxovská ekologie (hraví obři, psionický poustevník, dlakovlčí bardi…). Tvrz gnómů. Finiš ve velké přírodní jeskyni, důraz na gygaxovskou wargame.


Někdy později pošlu moderní OSR moduly. Ale pár dní to asi potrvá, potřebuju si projít poznámky a vybrat z těch 300+ možností to nejlepší. :)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 17654
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od MarkyParky »

Koukám v rychlosti, čemu jsem dal 4 nebo 5 hvězdiček. Nabízím jen to, co mám odehráno.

Pětihvězdy:
Gradient descent - Větší dungeon, sci-fi. Skvělé téma, zpracování, hratelnost, atmosféra, použitelnost ke hře. Pro mě momentálně TOP produkt na téma "Jak psát modul, aby se dal hrát."

Zimoviště opeřené prasnice - Malý dungeon, fantasy zombie horor. Skvělá jednohubka, má to atmosféru, vyvolá pocit podzemní jeskyně, nikoliv placaté čtverečkované mapy, hezký nápad i kompozice.

Čtyřhvězdy:
Hrobka anihilace - Hexcrawlová kampaň + dungeon inspirovaný slavnou (a příšernou) Tomb of Horrors. Kampaň má atmosféru (džungle s dinosaury), spoustu zajímavých lokací k navštívení, několik pěkných příběhů na pozadí. A dungeon na konci je hratelný i samostatně a má dobře zmáknuté fiction-first OSR-like řešení hádanek, signalizaci pastí i řešení i rozumnými "tresty" za chyby, takže je radost si ho zahrát.

Vražedné světlo Hororová jednohubka. Originál Call of C'tulhu, ale je i fantasy překlad. Na to, jak minimalistické dobrodružství to je, má skvěle zmáknutou atmosféru, dávkování informací i pointu.

A nakonec přibalím jednu tříhvězdu, která ale IMHO stojí za zkouknutí:
Kobky Šíleného mága - Megadungeon o 23 patrech. Každé má své téma, svůj konflikt/příběh a vlastně je samostatným dobrodružstvím s více či méně originální zápletkou, NPCčky a podobně. Vlastně sbírka dungenů, z nichž každý je samostatně hratelný. Když se to ale hraje naráz, tak jsou vazby i napříč patry + spojuje to celé jedna megazápletka a rozhodně to stojí za skouknutí. Kvalita jednotlivých pater trochu kolísá (a hlavně je třeba nenechat se odradit první, které je strašné), ale většina jich stojí za zmínku. Ty tři hvězdy jsem tomu vlastně dal hlavně kvůli formě a zpracování + jisté repetitivnosti v závěru, když se to hraje na jeden zátah.


Dále komentáře ke dvěma zmiňovaným:
- Curse of Stradh hraju teď jako hráč, jsme relativně na začátku, ale zatím mi to až tak dobré nepřišlo. Uvidíme, jak se to rozjede.
- Hot Spring Island jsem si nedávno zkusil v soloplayi prolétnout Ironswornem - asi umřel příliš brzo na to, abych dal nějaký celkový obraz, nicméně - zatímco lokace, atmosféra, NPCčka a podobně mě nadchly, to zpracování mi přišlo hrozně těžkopádné. Na to, že to má být vlastně příručka, která je vyzdvihovaná, tak jsem pořád musel někam listovat, něco převracet, přetáčet .... nechci úplně odsuzovat po krátké ochutnávce, možná jsem byl příliš nahypovaný, ale tohle mě zklamalo.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23032
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od Markus »

OSR: Osobní doporučení

Tohle je jednoduché, protože stručné. Z věcí, které mám přečtené nebo dokonce odehrané, jsou za mě „The Best of“.

(Jinak obecně - všechna moje hodnocení tady nebo tady - nahoře vyfiltrovat dobrodružství. Ale ne všechno pětihvězdičkové řadím do Best Of.)

:arrow? Magician's House. Naprosto neznámá perla. Nejlepší dům mága ever. Mág se ztratil ve svém domě na pomezí různých sfér a faérie, vy ho jdete hledat. Rozverné, pohádhově-vílí, kosmicky podivné, plné zábavy. Old-school D&D nebo DCC, ale setting jako z Příběhů Impéria.

:arrow? Castle Xyntillan. Rozsáhlý funhouse megadungeon ve strašidelném zámku ve Švýcarsku. Neskutečná interaktivita, provázanost všeho, pestré nástrahy, kolem 50 rozmístěných NPC, úžasné prostředí na průzkum.

:arrow? Baklin, Jewel of the Seas. Nejlepší RPG město, jaké jsem kdy viděl. Settingově vcelku standardní „dobrá vanilla“ – přístavní s&s velkoměsto plné neřestí, pod ním rozsáhlé katakomby. Provedením geniální. Extrémně gamifikované, interaktivní lokace a situace, všude jsou rozmístěné postavičky, všechno provázané drbama a crosslinkama, na prvním místě zakopneš o dobrodružství a pak už se to veze. Baklin je součástí světa Erillion, který vycházel po částech v zinu Echoes from Fomalhaut. Samotný Erillion je hexcrawl, ten bych do Best Of neřadil (protože neumím posuzovat hexcrawly), ale spousta linků z Baklinu vede právě do okolního světa, takže se to navzájem potřebuje. Je to přinejmenším geniální studijní materiál provázané herní komplexity. Tohle kdyby viděl Quentin, tak ucvrnkává blahem. (Ale ten těch 72 stránek v životě nepřečte. :>;o) )

EDIT: Cokoli od Gábora Luxe je skvělé. Cokoli.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 18581
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od York »

Markus píše: 6. 2. 2022, 21:36 :arrow? The Lost City. Ztraceni v poušti najdete zasypanou pyramidu. Sestupujete níž. Klasický dungeon v frakcemi atd., pod zemí zapomenuté město dávných civilizací.
Hrál jsi The Lost City? Pokud jo, tak mě to doporučení celkem překvapuje - měl jsem za to, že máme hodně podobnej pohled na to, jak by mělo vypadat kvalitní dobrodružství, ale TLC nám přišlo fakt slabý. Koncept, jak jsi ho popsal, je cool, ale provedení dost pokulhává.

Většina místností mi přijde jak z random generátoru - prostě tam jsou a nikdo neřešil, jestli to dává smysl. Koncept frakcí je fajn, ale v pyramidě je pro ně strašně málo místa. Tajný vchody jsou popsaný stylem "je tam tajnej vchod", nijak ti to nepomůže s popisem pro hráče. A hlavně tam chybí ztracený město (aneb "dodělej si sám"), což mi u modulu s názvem The Lost City přije jako celkem podstatnej detail :think:
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 801
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od Nordoslav »

Markus píše: 6. 2. 2022, 21:36 :arrow? Keep on the Borderlands. Obligátní a oprávněné. Velmi basic, velmi dobré. Bez ironie by si to každý měl zkusil, naházet si pár náhodných dobrodruhů a nechat je zařvat v jeskyních Chaosu. Je to „obyčejný D&D sandbox“, ale je v tom učebnicový. Esence low-level D&D. Mnozí napodobovali, málokdo uspěl.
Můžeš tohle prosím rozvést?

Já jsem letmo KotB prolétal, ale přiznám se, že mě nijak nezaujalo. Tím nechci říct že je špatné, já to vlastně ani nevím - nehrál jsem to - ale vždycky jsem měl za to, že v jeho obecně dobrém hodnocení hrají větší roli nostalgic googles, než cokoliv jiného, ale u tebe je nepředpokládám :)

EDIT:
Stařec píše: 6. 2. 2022, 21:16
  • Hot Spring Island - to často vídávám se superlativy
Já teď Hot Spring vedu a několik poznámek:
- Jeho hlavní výhoda je, že v podstatě nemá konkurenci, stejně rozsáhlý a zároveň detailní hexcrawl není
- Jak podotýka Marky, obřas se v něm hodně listuje - hlavně kvůli rostlinám a zvížectvu, ale vadí mi i že dungeony jsou oddělené od lokací na kterých se nachází
- Je nehratelný bez online generátorů, ty několika úrovňové vnořené tabulky a náhodně házené dungeony jsou u stolu už moc
- Není to dobrodružství, je to prostředí. Prostředí plné konfliktů a zajímavých postav, ale neobsahuje ani moc adventure hooky. Ty musí GM dodat sám, což je vzhledem k rozsahu knihy často dost práce.
- To prostředí je super, je tam spousta super nápadů a zajímavých konceptů, jen je třeba k tomu přistupovat jako k DoDo a ne rozbalím a hraju
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 768
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od Vandalicus »

Ty staricky TSR moduly rozhodne nejsou "dodnes neprekonany design". Mam je rad, protoze jakozto archeolog mam rad stary veci a zajimam se o historii DnD, ale jejich legendarni status spociva opravdu hlavne v tom, ze je hralo nekolik generaci hracu. KotB je panelak plny monster cekajich k vyvrazdeni, je tam fajn popsany, jak muzou fungovat frakce a tak, ale nic to nemeni na tom, ze je to extremne narocne na dodelani a nijak to DMovi nepomaha a ve vysledku je to stejne o vyvrazdovani monster. Da se z toho udelat spousta veci, ale to je ciste na vas. Muzete z toho vykresat epickou kampan o valce Radu proti Chaosu, nebo taky to bude genericky hack'n'slash.
Lost City ditto; je to spis hacek do kampane nez hotovej modul. Ostatne, nez abych citoval sam sebe - poslechnete si Dinosaurium a dil o Isle of Dread, da se to aplikovat na vetsinu tehle starych modulu.

Na netu samozrejme najdes spoustu recenzi od lidi, co na tom vyrustali, kteri ti budou rikat, ze to jsou nejlepsi moduly pod sluncem, nicmene i tady v databazi mame petihvezdickove recenze Bileho Hradu.

Ale abych nebyl jenom negativni: Castle Amber je dobrej a zajimavej. Horror on the Hill je skoro to samy co KotB, ale dokonce se tam i neco deje, jsou tam i NPC a cely to pusobi min nez jako kulisy z kartonu (ale taky to neni zadny zazrak, od ty doby bylo napsano spousta podobnych a lepsich modulu).

Tyhle stary moduly jsou dobry, pokud je berete jako to, co jsou - stare moduly a soucast DnD historie/dedictvi. Je to zajimavy vylet a pokud se aspon trochu zajimate o historii DnD, tak je dobry si to zkusit (uz jen pro to, ze budete mit "spolecny vzpominky" s tisicema dalsich hracu). Ale nelhal bych si do kapsy, ze to jsou nejaky vrcholy DnD designu.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 17654
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od MarkyParky »

Nordoslav píše: neobsahuje ani moc adventure hooky.
Jsou schované v popisech NPC.

Ale je to hrozně těžkopádné je vydolovat a všiml jsem si toho jen náhodou.

A úplně dementní teda je, že absentuje ten nejvíc základní ... důvod, proč na ten ostrov vůbec jet a doporučené startovní lokace. (Nebo tam možná je, ale opět dobře maskovaný).


A naprosto souhlasím, že ty třístupňové 3d6 random tabulky jsou hrozný zdržovač, na spoustu věcí z jejich fungování musíš přijít metodou pokus omyl a s interpretací ti nakonec stejně nepomůžou.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23032
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od Markus »

York píše: 6. 2. 2022, 23:52 Hrál jsi The Lost City? Pokud jo, tak mě to doporučení celkem překvapuje
Nordoslav píše: 7. 2. 2022, 08:12vždycky jsem měl za to, že v jeho obecně dobrém hodnocení hrají větší roli nostalgic googles, než cokoliv jiného, ale u tebe je nepředpokládám :)
Proto je tam ten disclaimer, že mají svoje nedostatky a vyžadují, abys věděl, co od starého D&D očekávat, a chtít to. Mají ale obecně skvělý „level design“, tj. komplexitu a rozmístění prvků, který se v mnoha novějších dobrodružstvích ztrácí. Moderní věci bývají často výrazně menší, jednodušší, míň komplexní. (EDIT: A taky mnohem jednodušší... staré věci jsou těžké!). Jinak ale vyžadují specifickou herní mentalitu, především „xp for gold“ a „combat as war“ s umírajícími postavami, jinak to skoro nemá smysl hrát. Zároveň platí, že vyžadují určitou míru vlastní invence a dotvoření (GM musí dodávat popisy, háčky, charakterizaci) – přistoupit k nim bez vlastní invence jako k doslovnému skriptu je recept na neštěstí. Pokud vás tohle neláká, líp vám poslouží nějaké nové OSR věci, které z toho vycházejí. Za mě jsou ty staré moduly většinou čtyřhvězdičkové věci, snad kromě Night's Dark Shadow, což je fakt super počin.

Obecně Gygax je hodně wargamingový, Moldvay a věci pro Basic D&D jsou spíš pulpové, Jaquays a věci od Judge's Guild jsou wargamingové nejmíň, určené pro sword & sorcery příběhy o pár dobrodruzích, pro mě asi nejzajímavější. Takže jestli nevíte, kde začít, doporučil bych Caverns of Thracia a Dark Tower. A Night's Dark Shadow!

Zkrátka jsem uvedl seznam toho IMHO nejlepšího ze starého D&D. Naložte s tím, jak uznáte za vhodné, anebo si počkejte na výběr z novějšího.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23032
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od Markus »

OSR: Megadungeony

Ach, megadungeon! Koncept stejně starý jako D&D samo. Jednalo se o první předpokládaný styl hraní, kdy se celá kampaň odehrával v dungeonu, který GM vytvářel (nebo procedurálně generoval) hráčům skoro pod nohami. Přesto ve zlaté éře starého D&D žádný megadungeon nevyšel a ty, které skutečně vyšly, jsou pozdější a většinou nic moc (Temple of Elemental Evil, Ruins of Undermountain). Teprve v éře OSR byl platonický ideál megadungeonu realizován.

(EDIT: Možná že Gygaxův a Kuntzův Mordenkainen's Fantastic Adventure může stát za pozornost.)

Tohle je tak svérázná dispciplína a mám ji tak málo načtenou (kdo ta mnohastránková monstra má číst!), že si moc netroufám soudit, které jsou horší a lepší. V zásadě uvedu všechny megadungeony, které by měly stát za to. Ono už jenom dokončení megadungeonu je úctyhodný počin. Všechny budou mít podobné přednosti (celá kampaň v krabici), náležitosti (je to spíš toolbox než skript) i úskalí (může se to omrzet). Ale pokud vás zajímá explorace a objevování, měli byste si aspoň jeden megadungeon zahrát. Myslím, že v tomhle výběru není možné šlápnout vedle.

Řazení podle čistě subjektivní dojmologie od těch nejzajímavějších.

:arrow? Castle Xyntillan. Rozsáhlý funhouse megadungeon ve strašidelném zámku ve Švýcarsku. Neskutečná interaktivita, provázanost všeho, pestré nástrahy, kolem 50 rozmístěných NPC, úžasné prostředí na průzkum.

:arrow? ASE1 - Anomalous Subsurface Environment a ASE2–3. Jedna z nejlepších věcí, co na OSR scéně vznikly. Divný sci-fantasy technomegadungeon. Gonzo. Vzdálená budoucnost. Magie, lasery a dinosauři. Bohové jsou AI satelity. A potom gonzo dungeon s frakcemi. Bohužel nedokončený. Měl mít tuším osm nebo devět pater, publikovaná jsou tři (ve dvou sešitech), ale i tak jsou to stovky místností a spousta zábavy.

:arrow? Rappan Athuk. Chronologicky první dobrý publikovaný megadungeon. Vznikal už někdy v 70. nebo 80. letech, autor si ho hýčkal, potom ho publikoval v éře 3e a postupně rozšiřoval a konvertoval do OSR systémů a myslím že i 5e. V zásadě asi platonická představa menšího sandboxového prostředí s krajinou, dílčími dungeony a jedním ústředním megadungeonem. Spletitý a obří (55 levels!). Města, džungle, má prostě všechno. Set-piece encounters. Verze pro 5e je lehce rozšířená.

:arrow? Stonehell Dungeon. Další legenda z prvních roků OSR a chronologicky první megadungeon vzniklý v éře OSR (myslím). Taky v zásadě učebnicový. Začíná jako generické D&D na vrchních patrech a je čím dál divnější, čím hlouběji pronikáte. Realističtější, spousta frakcí s vlastní agendou, živé detaily. Celé je to bývalé vězení. Dnes hobgoblini, ogrové, bersekři.

:arrow? Tomb of the Bull King. Málo známá věc pro Mazes & Minotaurs. Řecká mytologie. Město na „Krétě“ a potom výprava do paláce býčího krále. Frakce. Tohle je doslova palác Knóssos – autor vzal jeho mapu a udělal z něj antický megadungeon.

:arrow? Barrowmaze. Krajina plná mohyl a v ní středně velký megadungeon. Spousta nemrtvých. Záhadné frakce. Unikum je, že celý megadungeon je jedno patro, z něhož vedou různé východy na povrch, které hráči postupně odhalují. Jedna z nejlepších map, které v RPG kdy uvidíte, a skvělé prostředí pro emergentní hraní. Bohužel kvůli jednotně nemrtváckému ladění je tady riziko, že vás to omrzí, výrazně vyšší.

:arrow? HighFell, The Drifting Dungeon. Od autora Barrowmaze. „Ztracené údolí“ (hexy) s asi 20 věžemi mágů (dungeony), plovoucí jako ostrov nad zemí. Střední až rozsáhlé dungeony. Explorace, interaktivita. Konkurenční skupiny, živelné sféry… Technicky ne megadungeon, jen plovoucí ostrov plný menších propojených dungeonů, ale efekt je stejný.

:arrow? Forbidden Caverns of Archaia. Od autora Barrowmaze. Opět technicky ne megadungeon, ale efekt stejný. Rozsáhlá horská rokle, v ní spousta menších dungeonů. Fajn, ale velmi generické DnD. Jako kdyby z Keep on the Bordelands někdo udělal megadungeon.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 9178
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od sirien »

Osobně musím vyzdvihnout GUMSHOE scénáře obecně a zejména Ashen stars.

Jako celoživotní odpůrce předpřipravených dobrodružství co je vždycky používal max jako inspiraci jsem si jedinkrát přečetl Dead Rock Seven a okamžitě jsem ho chtěl jít hrát as written. Nakonec jsem z něj hrál dva scénáře (titulní DR7 a Pleasure bringers), hned několikrát a absolutně jsem nelitoval. Viz i moje recenze v místní DB a obsáhlá recenze na Kostce.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Savage Worlds: SWADE Edition - PDF v grafice, Deluxe Edition - PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 232
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od Stařec »

Markus píše: 7. 2. 2022, 11:04
:arrow? Rappan Athuk. Chronologicky první dobrý publikovaný megadungeon. Vznikal už někdy v 70. nebo 80. letech, autor si ho hýčkal, potom ho publikoval v éře 3e a postupně rozšiřoval a konvertoval do OSR systémů a myslím že i 5e. V zásadě asi platonická představa menšího sandboxového prostředí s krajinou, dílčími dungeony a jedním ústředním megadungeonem. Spletitý a obří (55 levels!). Města, džungle, má prostě všechno. Set-piece encounters. Verze pro 5e je lehce rozšířená.
A tenhle načtený máš? Na ten jsem zase viděl kritiku, že to vítězí jen velikostí a vesměs je to jen řada náhodných encounterů rozházených opět čistě nahodile, bez telegrafování hrozeb, což vede k frustraci, nikoliv zábavě. Ale všechny tyhle papouškované názory jsou věru "random internet stranger said so". Ale takový názor jsem viděl už v několika různých recenzích.
Verba vana aut risui apta non loqui!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23032
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: Nejlepší RPG scénáře

Příspěvek od Markus »

Telegrafování hrozeb je něco, co je v mentalitě tradičního OSR úkol GMa, ne modulu.

Jinak o Rappan Athuku nic moc nevím.

Zpět na „O hraní obecně“