Hry v enginu Year Zero
-
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 23032
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Hry v enginu Year Zero





Systém poprvé představený ve hře Mutant: Year Zero a používaný v mnoha dalších hrách švédského vydavatelství Free League. Jde o poolový systém, kdy vám výška základní vlastnosti a použité dovednosti určí počet kostek, kterými házíte. Když padne aspoň jedna šestka, uspěli jste. Jedničky naopak značí zranění, poškození předmětů atd.
Souhrnná diskuze k švédským hrám od nakladatelství Free League zasazeným do engine Year Zero. Patří sem i Forbidden Realms / Zapovězené země, ale ty mají na fóru samostatnou sekci.
Hry v databázi:











SRD verze enginu:

Neoficiální:





-
- Příspěvky: 2135
- Registrován: 13. 10. 2021, 16:41
Re: Hry v enginu Year Zero
Sustainable business practices / Strategie udržitelného podnikání 

Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
-
- Příspěvky: 4907
- Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
- Bydliště: Kostka
Re: Hry v enginu Year Zero
Před nimi podobně úspěšně stejný model aplikoval už britský Cubicle 7.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
-
- Příspěvky: 2830
- Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
- Bydliště: Vsetín
Re: Hry v enginu Year Zero
IMHO je to zajímavá strategie a mrzí mě, že ji nepřiznají veřejně. Oni vlastně nevydávají hry, ale dobrodružství. Vždycky se pustí do nějakého lákavého motivu a šup, tady máte na čtvrt roku něco ke hraní. Až to dohrajete, přestěhujte se na jinou hru. Pravidla vás moc trápit nemusí, všude jsou skoro stejné.Markus píše: ↑8. 12. 2023, 12:13 Stejně je to zajímavý, jak Free League zajela do stálého modu operanti: seznat zajímavou značku (Alien, Walking Dead) nebo něco vizuálně působivého, trochu do toho přiohnout existující engine, vymyslet nějaké nové předměty a talenty a pak fůů, nová hra je na světě!
Každý rok jedna nová, rok za rokem.
(Cynismus záměrný.)
A musím přiznat, že u mě to funguje. většina z toho,co vydávají, mě hrozně bere a hrál bych to skoro všechno.
A co jsem skutečně hrál, mě moc bavilo.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
-
- Příspěvky: 4907
- Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
- Bydliště: Kostka
Re: Hry v enginu Year Zero
Já vidím výhodu snáze nalákat lidi, co běžně stolní RPGčka nehrají. Nalákat je na JaDčko, kdy jim ukážeš obrovskou bichli, může být těžké. V pravidlech typu Fate nebo AW se zas můžou ztrácet. Ale když jim ukážeš hru na jejich oblíbený film, tak je nadchneš už tím. A koho nenalákáš na scifi Aliena nebo Blade Runnera, můžeš nalákat na hororový Walking Dead nebo severský Vaesen, nebo Pirate Borg ala Piráti z Karibiku nebo na The One Ring v legendární Středozemi.
Může to být variace na "každý pátek si děláme s kamarády filmový večer" nebo na "každou středu hrajeme s přáteli různé deskovky".
Může to být variace na "každý pátek si děláme s kamarády filmový večer" nebo na "každou středu hrajeme s přáteli různé deskovky".
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
-
- Příspěvky: 18581
- Registrován: 24. 2. 2012, 17:31
Re: Hry v enginu Year Zero
Tohle mi přijde jako totální minela. Síla stolních RPGček je v dlouhodobejch kampaních. Na oneshoty jsou jiný druhy her lepší.
-
- Příspěvky: 4907
- Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
- Bydliště: Kostka
Re: Hry v enginu Year Zero
Ale ve světě, kde dost prodaných RPG produktů končí v policích, kde si je možná někdo někdy přečte, ale nakonec nikdo nezahraje, tak i krátká série herních večerů je víc.
Hry od FL jsou postaveny na nějaké variaci Year Zero, takže jde mezi nimi docela snadno přecházet nebo hrát jednu po druhé.
A nakonec jsou tu hry jako Zapovězené země nebo Jeden prsten, které mají dlouhodobou podporu, takže můžeš hrát dlouhodobě i jen jednu z jich.
Ale jasně, FL se zaměřují spíš na ty kratší kampaně, kde do další jdeš už v rámci jiné jejich hry.
Hry od FL jsou postaveny na nějaké variaci Year Zero, takže jde mezi nimi docela snadno přecházet nebo hrát jednu po druhé.
A nakonec jsou tu hry jako Zapovězené země nebo Jeden prsten, které mají dlouhodobou podporu, takže můžeš hrát dlouhodobě i jen jednu z jich.
Ale jasně, FL se zaměřují spíš na ty kratší kampaně, kde do další jdeš už v rámci jiné jejich hry.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
-
- Příspěvky: 26070
- Registrován: 14. 7. 2004, 19:30
Re: Hry v enginu Year Zero
Vzdycky me mrzi, kdyz vidim dospeleho cloveka neschopneho videt rozdil mezi "ja to tak preferuju" a "je to tak spravne".
“Hard for me to believe gender is biological, if we need a whole police state to enforce it.”
― Someone on the Internet
― Someone on the Internet
-
- Příspěvky: 18581
- Registrován: 24. 2. 2012, 17:31
-
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 23032
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Re: Hry v enginu Year Zero
Já s tebou sice souhlasím Yorku, ale zároveň je pravda, že Yorkové, co třicet let hrajou stejnou hru nebo její varianty a všechno si dělají doma na koleni, takže nepotřebujou kupovat žádné produkty, rozhodně RPG průmysl neuživí a z pohledu trhu vlastně neexistují.
Pak je tady dnešní realita, že dlouhé kampaně jsou (s největší pravděpodobností) vzácné a lidi hrajou spíš kratší kampaně, pokud vůbec hrajou. Traduje se, že většina RPG knížek zůstane nehraná, což jsou jenom dohady, a já nemám důvod jim nevěřit (ehmmm...). Lidi si kupujou do zásoby hry, co by chtěli jednou hrát, nikoli, co reálně potřebujou k hraní teď a tady. A nějaký stručný odhad toho, kolik knížek se prodá, a kolik člověkohodin by trvalo každou z nich skutečně zahrát, nevyhnutelně vede k závěru, že je nemožné to všechno hrát.
Free League navíc většinu (všechny?) svých produktů financuje přes Kickstarter, což znamená, že tu hru prodají, ještě než ji kdokoli bude hrát. Ty hry se neprodávají na základě dobrých recenzí a doporučení spokojených hráčů, ty hry se prodávají na základě marketingu, super obrázků a zajímavé značky (proto ty licence jako Alien, proto ty herní adaptace zajímavých ilustrátorů). Ano, část lidí pak ty hry skutečně kupuje až po vydání na základě ohlasů, ale je to možná zanedbatelnější část – příjemný bonus, protože vývoj se zaplatí z Kickstateru.
Samozřejmě nesmíš ani na tom Kickstarteru dělat šunty, protože pak tě dožene reputace a lidi ti další Kickstatery nepodpoří. Potřebuješ dobré ohlasy a spokojené zákazníky! Jenomže... většina ohlasů (a recenzí) přichází od lidí, co si tu hru zrovna koupili nebo ji dvakrát třikrát hráli. Pokud se po dvaceti sezeních hraní ukáže, že ta hra se začíná rozpadat nebo se rychle stává vyčpelou, tak je to úplně jedno, protože tak daleko se drtivá většina hráčů (a komentátorů a recenzentů... a zákazníků) nikdy nedostane. Ty dobré ohlasy a recenze už dávno máš a mezitím spouštíš další Kickstarter na jinou značku.
To je realita dnešního RPG trhu, který je silně orientovaný na „spotřební“ produkty s krátkou životností. Nedělá to tak jen Free League, ale vlastně většina středních vydavatelů (Modiphius, Cubicle, Mongoose...). A já to teď nemyslím jako kritizování – jen popisuju situaci (a trh reaguje na poptávku, že.)
Existuje i pár „forever games“ pro lidi, co hrajou dlouhodobé kampaně v jedné a téže hře, namátkou mě napadá Traveller nebo třeba WFRP. Jejich vydavatelé si můžou dovolit vydávat dlouhé produktové řady. Ale i tam silně pochybuju o tom, že lidi ty produkty skutečně stíhají hrát – spíš je jenom kupují do sbírky. Protože i realita dlouhodobého hraní je taková, že pravděpodobně nestíháš hrát všechny produkty, které pro „tvojí“ hru vycházejí, takže se ti doma kumulujou na poličcce. Dlouholetí hráči navíc postupně odpadají, a pokud místo nich přibývají noví, tak ti si zase začnou rozšiřující produkty kupovat od prvního a asi nepotřebují, abys vydával jednadvacátý...
-
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 23032
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Re: Hry v enginu Year Zero
Zároveň musím říct, že mám koupený Alien, chceme si to po Vánocích zahrát a vůbec od toho neočekávám, že by to měla být hra na dlouhodobou kampaň. 

-
- Příspěvky: 4907
- Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
- Bydliště: Kostka
Re: Hry v enginu Year Zero
My o vlku a Vlk za dveřmi.
a na základě fully funded in X hours (což vydavatel náležitě podpoří bonusem pro ty, co to backnou v prvních 24 hodinách.Markus píše:ty hry se prodávají na základě marketingu, super obrázků a zajímavé značky
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
-
- Příspěvky: 399
- Registrován: 27. 1. 2021, 10:22
Re: Hry v enginu Year Zero
Nezlobte se přátelé, ale já si dovolím nesouhlasit. Vlastně nechápu, kde se neustále bere ten argument, že FL své hry nepodporuje. Opak je pravdou. Do každé produktové linie vycházejí pravidelně další dobrodružství. Např. ten Alien už má myslím 4 krabici a k tomu vyšly pravidla pro dlouhodobou kampaň Mariňaků a jiné supplementy. Blade Runner příští rok dostane krabice dvě. Mimochodem je to dlouhodobá na sebe navazující kampaň. Coriolis má dlouhou uzavřenou kampaň přes 4 knihy. Symbaroum přes 5 knih. ZZ kampaň. Do MYZ vychazí něco neustále. Vaesen taktéž. Twilight 2000 teď dostane teď Urban Operations. Atd. atd.
-
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 23032
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Re: Hry v enginu Year Zero
Já neříkám, že je nepodporuje vůbec, ale spíš že jimi cílí na kratší až střední kampaně (a IMHO taky hodně na sběratele). Jednak se ukazuje, že ta pravidla často nejsou na delší hraní dimenzovaná, protože hráči je prostě přerostou (jak se ukazuje tady v diskuzích o ZZ). A jednak i ta podpora je spíš na střední kampaně. Třeba Tales from the Loop jsou jak staré... pět let. Vyšly pro ně tři rozšiřující knížky. Nečetl jsem, tak nevím, na jak dlouho hraní to vydrží, ale rozhodně to není materiál na pět let hraní.
Zapovězenky se tváří, že mají dlouhodobé kampaně, ale jednak těch knížek je taky jenom pár, jednak i "kampaň" jako Krkavcova čistka je ve skutečnosti jen 15 lokací a pak spooooousta bílého místa.
Coriolis je možná výjimka, to má prý nějakou megakampaň?
Jen zopakuju, že tohle nemyslím jako výtky, ale jako popis stavu. Ty hry nepočítají s tím, že by měly být tvoje "forever game", kterou budete se svojí skupinou hrát soustavně každých 14 dní po dobu několika let. Jsou dělané tak, že v tomhle režimu si třeba během jednoho roku zažijete většinu toho, co hra nabízí, a pak přejdete na jinou.
EDIT: ale programy fanouškovského obsahu tuhle mezeru celkem dobře vyplňují
Zapovězenky se tváří, že mají dlouhodobé kampaně, ale jednak těch knížek je taky jenom pár, jednak i "kampaň" jako Krkavcova čistka je ve skutečnosti jen 15 lokací a pak spooooousta bílého místa.
Coriolis je možná výjimka, to má prý nějakou megakampaň?
Jen zopakuju, že tohle nemyslím jako výtky, ale jako popis stavu. Ty hry nepočítají s tím, že by měly být tvoje "forever game", kterou budete se svojí skupinou hrát soustavně každých 14 dní po dobu několika let. Jsou dělané tak, že v tomhle režimu si třeba během jednoho roku zažijete většinu toho, co hra nabízí, a pak přejdete na jinou.
EDIT: ale programy fanouškovského obsahu tuhle mezeru celkem dobře vyplňují
-
- Příspěvky: 399
- Registrován: 27. 1. 2021, 10:22
Re: Hry v enginu Year Zero
Zrovna u Tales from the Loop souhlasím. Tam to umřelo. ZZ hraju dva a půl roku a nepociťuju nějaký nedostatek pro takhle dlouhou kampaň. Máš pravdu, že je to seznam dobrodružných míst a propojení musí vymyslet GM, což osobně neberu jako chybu. Baví mě ty místa zasazovat do hry na základě akcí hračů. Po Krkavcově čistce je tu ještě The Bitter Reach a The Bloodmarch a já vlastně víc nepotřebuju. Nechci dalších 10 knih o floře a fauně, ekonomii nějakého zapadlého království atd. Takže co je hodně a co málo je asi subjektivní. Nejdelší kampaň má od nich myslím Symbaroum. To je opravdu na léta. Vedu jí taky (zdravím Passingby
) a jsme teď po Copper Crown v půlce první knihy. Ale chápu kam tím míříš. Ten model u licencovaných značek mají opravdu zaměřen na dobrodružství vydávané v boxech. (Blade Runner je asi vyjímka, protože jak jsem psal, měla by ty boxy propojovat kampaň). U Aliena mi to vyhovuje. Uzavřené nepropojené příběhy. Teď budeme dokončovat Chariots of the Gods a vlastně bych v tom světě nechtěl asi hrát nějakou dlouhodobou kampaň. Ten "cinematic" mód byl od nich vlastně chytrý tah. Jo a Coriolis hraju jako hráč (i když teď to trochu usnulo) a ano ta kampaň je uzavřená a přes 4 knihy. Takže to trošku vyvrací, že se v jejich hrách nedají hrát dlouhodobé kampaně. 


-
- Příspěvky: 18581
- Registrován: 24. 2. 2012, 17:31
Re: Hry v enginu Year Zero
Rok hraní nepovažuju za oneshot. Stejně tak bych nikomu nevyčítal herní obsah na střednědobou kampaň - u RPGček se předpokládá hráčská tvorba obsahu (ať už vlastní nebo převzaná) a přijde mi lepší soustředit se na kvalitní obsah než na kvantitu. To, že se hra na vyšších úrovních rozpadne, nebo že po krátký kampani postavy nemají kam růst, ale za problém považuju.Markus píše: ↑9. 12. 2023, 11:28Ty hry nepočítají s tím, že by měly být tvoje "forever game", kterou budete se svojí skupinou hrát soustavně každých 14 dní po dobu několika let. Jsou dělané tak, že v tomhle režimu si třeba během jednoho roku zažijete většinu toho, co hra nabízí, a pak přejdete na jinou.