První sci-fi RPG, které si získalo rozsáhlý ohlas. Představuje budoucnost lidstva, ve které je cestování po vesmíru běžné, ale neexistují sítě ani okamžitá komunikace a informace se šíří jenom tak rychle, jak létají lodě – přičemž cesty trvají týdny, měsíce, někdy i roky. Výsledný dojem připomíná éru mořeplavby a zámořských objevů. Jste vy, vaše loď a širý vesmír. Vesmír je obývaný především lidmi, ale i androidy a některými mimozemskými rasami. Existují rozsáhlé říše, ale každá planeta je jiná a má vlastní správu. Herní svět označovaný jako „Třetí Impérium“ je v základních pravidlech přítomný jen implicitně, ale byl postupně rozvíjen sérií rozšíření.
Hráči pro své postavy volí kariéru a potom ji během tvorby provedou několika lety služby u vojenského nebo obchodního loďstva, při kterých postava získá dovednosti – Traveller je dokonce slavný tím, že postava vám může už během tvorby umřít! Postavy jsou definované dovednostmi (jde o první velký dovednostní systém), ale v průběhu hry už se dál nezlepšují. Hra se vyznačovala i velice podrobnými pravidly lodí a mezihvězdného cestování, která někdy mohly připomínat domácí úkol z matematiky.
První vydání vyšlo jako základní krabice obsahující tři sešity (Book 1: Characters and Combat, Book 2: Starships, Book 3: Worlds and Adventures). Záhy pro hru začaly vycházet doplňující knihy pravidel („Books“, celkem 8), připravené herní materiály pro sudího („Supplements“), zvláštní rozšíření („Special Supplements“), rozšíření věnovaná jednotlivým mimozemským rasám („Alien Modules“) a taky spousta dobrodružství („Adventures“, „Double Adventures“, „Modules“). Autoři taky ochotně poskytovali licence, takže ve hře vyšla velká spousta materiálů od externích vydavatelů. Klasický Traveller tak patří k hrám s nejpočetnější nabídkou různých doplňků a rozšíření.
Oddělením dílčích subsystémů Travelleru vznikly dvě samostatně hratelné deskové wargame: Mayday (1978) pro souboje vesmírných lodí a Snapshot (1979) pro souboje na palubách. Jsou s Travellerem plně kompatibilní a hráči je často používali místo příslušných soubojových systémů.
Původní krabici Traveller (1977) nahradila rozšířená krabice Traveller Deluxe Edition (1981) a tu později kniha The Traveller Book (1982). Ve všech případech jde o stejná pravidla (obsah „Books“ 1–3), jen lehce revidovaná a prezentovaná v aktualizovaném formátu a doplněná např. o mapu nebo ukázkové dobrodružství. Existuje i krabice zjednodušených pravidel pro začínající hráče, Starter Traveller (1983).
Hra má dlouhou publikační historii. Po deseti letech vyšla druhá edice nazvaná MegaTraveller (1987). Celkem následovalo zhruba ještě deset dalších edic, pod různými názvy.
Externí recenze a shrnutí
Zpátky do dungeonu | Markus | Historie RPG 006: Game Designer’s Workshop aneb jak Traveller udělal díru do vesmíru (1975–1981) |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno Seřadit vzestupně | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Book 8: Robots | 1986 | Rozšiřující příručka | Kniha přinášející do klasického travelleru roboty | |||
Alien Realms | 1986 | Dobrodružství | Sborník osmi dobrodružství týkajících se mimozemských ras v Travelleru | |||
Book 7: Merchant Prince | 1985 | Rozšiřující příručka | Rozšiřující pravidla pro kupce a obchodování v klasickém Travelleru | |||
Spinward Marches Campaign, The | 1985 | Příručka světa, Dobrodružství | Aktualizovaný popis jádrového sektoru Spinward Marches a stručná osnova kampaně | |||
Atlas of the Imperium, The | 1984 | Příručka světa | Atlas map zachycující sektory celého lidského Impéria v Travelleru | |||
Desert Environment, The | 1984 | Rozšiřující příručka | Pravidla po dobrodružství na pouštních planetách v Travelleru | |||
Beltstrike | 1984 | Rozšiřující příručka, Dobrodružství | Série scénářů v asteroidovém pásu a pravidla pro pobyt na asteroidech v Travelleru |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit