Call of Cthulhu (7. edice)

Vložil(a) Markus dne
4
Průměr: 3.9 (7 hlasů)
2014
Nejnovější vydání hororového RPG zasazeného do děsivé verze 20. let podle H. P. Lovecrafta

Nejnovější edice jedné z nejstarších herních sérií. Call of Cthulhu přenese hráče do alternativní verze 20. a 30. let dvacátého století, světa založeného na díle H. P. Lovecrafta. V roli novinářek, profesorů a stovky dalších běžných povolání, ze kterých okolnosti udělají vyšetřovatele paranormálních jevů, zkoumají mimozemské entity, temné kulty a monstra, ze kterých smrtelník šílí.

Hra dlouhou dobu existovala ve víceméně nezměněné podobě. 1. až 6. edice Call of Cthulhu vycházely už od roku 1981 a přinášely vždy jen drobné úpravy. Nová 7. edice navazuje na jejich tradici, taky používá systém Basic Role-Playing, ale po dlouhé době přináší výraznější úpravy pravidel (např. mění škálu základních vlastností, přehodnocuje dovednosti...). Přesto zůstává víceméně kompatibilní a umožňuje snadnou konverzi doplňků a scénářů z předchozích edic.

Se svými předchůdci sdílí hlavní motivy a zaměření pravidel. Postavy, vyjádřené především procentuálními dovednostmi, jsou křehké a snadno umírají. Systém příčetnosti – která postavám ubývá, jak čelí mimozemským hrozbám nebo se střetávají s okultními silami – vede k duševnímu úpadku a šílenství. Nově se ale snaží „šílenství“ vykreslovat citlivěji. Už postavám nepřisuzuje stereotypní duševní poruchy, ale pojímá šílenství spíš jako ztrátu kontroly nad postavou a propadání zvráceným ideologiím. V podobném duchu nakládá s jinými kontroverzními tématy počátku 20. století, jako je rasismus, šovinismus, jiné formy diskriminace nebo kulturní apropriace. Přestože jednotlivé produkty svět nijak nepřikrášlují a s problematickými tématy otevřeně pracují, zároveň se snaží vyhýbat stereotypům a dbají na citlivé, inkluzivní znázornění různých kultur nebo diskriminovaných skupin.

Pravidla vyšla ve dvou základních příručkách. Keeper Rulebook popisuje samotná pravidla, herní svět, kouzla a nestvůry. Investigator Handbook je příručka pro hráče, obsahující především možnosti pro tvorbu postavy a popisy povolání a dovedností.

Hra rozeznává dva základní „herní režimy“. Jednak je to „klasický režim“ představený v základních příručkách – obtížnější, drsnější a často vedoucí k šílenství postav. Vedle něj byl v rozšíření Pulp Cthulhu (2016) představen odlehčenější „pulpový režim“, který umožňuje hrát dobrodružství v odlehčenějším, filmovém a především shovívavějším duchu.

Rodina RPG her
Vydavatel

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Seřadit sestupně Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
A Time to Harvest 2021 Dobrodružství Vyšetřování hororových záhad v divočině Vermontu
0
Bez hodnocení
Alone Against the Static 2023 Sólo dobrodružství Sólo dobrodružství o rozpadajícím se manželství... v hlubokých lesích
0
Bez hodnocení
Alone Against the Tide (2. vydání) 2020 Sólo dobrodružství Sólové vyšetřování záhad jednoho městečka u jezera
0
Bez hodnocení
Arkham 2024 Příručka světa Popis legendárního města Arkham jako prostředí pro vyšetřovací kampaně
0
Bez hodnocení
Berlin: The Wicked City 2019 Příručka světa, Dobrodružství Rozšíření adaptující hru Call of Cthullhu do meziválečného Berlína
0
Bez hodnocení
Call of Cthulhu 7th Edition Quick-Start Rules 2013 Alternativní základní pravidla Zjednodušená pravidla a první dobrodružství dostupné zdarma
0
Bez hodnocení
Call of Cthulhu Keeper Screen Pack 2014 Různé pomůcky, Dobrodružství Vypravěčská zástěna a dva scénáře pro Call of Cthulhu

3

CoC není žádný revoluční systém, jádro je jednoduchém k 100 podhazování hodnot, k tomu využívá oblíbenou mechaniku výhod a nevýhod a krom pár maličkostí je to vlastně všechno. Pravidla 

Na jednu stranu tomu chybí hloubka mechanik, na straně druhé je to přesně, to co v hororu oceňuji. Méně mechanik, více atmosféry. Pravidla, žánr a očekávaný styl hry tady jdou hezky v ruku v ruce. Pro hororové jednohubky sice lepší systémy, ale CoC je v kramflecích silné i u delších her, kde postavy postupně šílí.

Dalším plusem je nepřeberné množství modulů, které pro CoC vyšly, systém se ke své 7. edici nezměnil a s minimem práce do něj jdou zrecyklovat veškeré moduly, které za cca 40+ let jeho existence vyšly.



+ Jednoduchost

+ Solidní funkční systém

+ Množství herního materiálu



- Nic co bychom jinde neměli

5

Není divu, že je CoC největším konkurentem D&D - z pohledu srozumitelnosti pravidel i pro prvohráče nemá příliš konkurenci a nabízí plejádu příběhů, které jsou díky zpětné kompatibilitě (víceméně) k dispozici nezávisle na edici (s takovým katalogem prověřených a otestovaných herních scenářů z různých období, ve kterých lze hrát, nemusí mít žádný Keeper obavu, že by mu došly nápady).

 

A když má člověk chuť na trochu dobrodružnější a hrdinštější hru, zapojí pravidla Pulp Cthulhu a rázem může jako Indiana Jones boxovat s nácky a neohroženě bojovat s prastarým zlem v duchu šestákových románů.