[Blog] 2k6 goblinů

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Odpovědět
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16467
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od MarkyParky »

Mě ten Dlouhoprsťák přijde v pohodě, jen bych tam dal crosslink, aby to někdo nepřehlédl.

Ale nedělal bych ze čtenáře blbce a nerozváděl bych to víc.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Markus »

Děkuji Bifimu, plně se stotožňuji s dojmem, že Quentinovy materiály potřebují víc prostoru. :)

Fakt tam často vnímám problém v tom, že při tom řezání textu řežeš i věci, které by se mi hodilo mít explicitně napsané... a tím po mě žádáš, abych ten text četl s lupou a pečlivě v něm hledal vazby a významy, když by bylo jednodušší je tam prostě natvrdo napsat.

Jinak jako zápletka je to fajn. Sám bych to ale nepoužil, právě proto, že to přerůstá do celého dobrodružství – a když už mám hrát připravené dobrodružství, tak toho prostě chci víc.

Ale to už jenom opakuju Bifiho a i sám sebe (mnohokrát řečeno), tak toho nechám.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Bifi
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16467
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od MarkyParky »

tím po mě žádáš, abych ten text četl s lupou a pečlivě v něm hledal vazby a významy, když by bylo jednodušší je tam prostě natvrdo napsat.
Takhle to IMHO fungovat nemá.

Ty nemáš ty vazby hledat s lupou. Tobě to má buďto sepnout samo (a pak je netřeba hledat) nebo ty vazby mají vyplout na povrch při hře/dodat je hra.

Tohle minidobrodružství by fungovalo i bez informace, že ti týpci jsou zdrogovaní záměrně.

Samozřejmě ano, tahle informace tomu dodá jednu vrstvu hloubky navíc, pokud ji dokážeš dostat do hry (ale všimni si, že tam zas tolik příležitostí není). Ale. Když ji vynecháš nebo nahradíš jinou, tak se nic nestane.


Kdybych už měl dělat nějakou úpravu, tak teď, když o tom přemýšlím, bych vlastně udělal jen jednu.

Tu předposlední větu bych nenapsal jako oznamovací, ale jako otázku.
Neprodali náhodou včera lotos Dlouhoprsťákovýmu mužům? Protože dnes tu čekají s kuše i a velkou sítí.

To dává signál, že tohle pidi dobrodružství může být i otevřené a důvod může být jinde/náhoda a nic to nerozbije.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Markus »

Asi to beru zpět. Protože kdybych to fakt šel hrát, tak si to budu mezi sezenimi připravovat (beztak musím, kvůli zasazení do mého světa atd) a to si těch vazeb všimnu.

Takže Quentin za mě našel způsob, jak ze zápletek (což považuju za nejvíc zbytečný s nepoužitelný typ RPG obsahu) dostat něco jakžtakž použitelného, což je chvályhodné.

Na mě je to pořád příliš jednoduché, chybí tomu “maso na kostech” a pořádný “content”, ale jako nouzová výplň hry se to použit dá. Ale plné dobrodružství by bylo lepší :)

Srovnej třeba s tímhle, velmi podobný námět, násobně víc obsahu:

https://rpgforum.cz/anotace/gang-lords-lankhmar
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16467
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od MarkyParky »

Já teda zas disclaimer, že svoje poznámky píšu pod vlivem právě dohraného https://rpgforum.cz/anotace/murder-will-out

Kdyby tohle dobrodružství napsal Quentin podobným stylem jak Dlouhoprsťaka, tak to bude nejspíš na jednu A4 a dostane ode mne 4 hvězdičky, i když na obsahu nic nezmění.

Ta 40stránková hrůza, co vysvětluje do posledního písmene všechno, na dvakrát a ještě ty eventy seřadila do railroadu, aby snad hráč něco neminul, ode mne za formát dostala 2 hvězdičky - a stejně jsem tu hlavní pointu nakonec on-the-fly předělal a ze hry z toho vylezla o 1 vrstvu větší hloubka než byla od autorů v modulu.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 26. 1. 2022, 10:53Na mě je to pořád příliš jednoduché, chybí tomu “maso na kostech” a pořádný “content”, ale jako nouzová výplň hry se to použit dá. Ale plné dobrodružství by bylo lepší :)

Srovnej třeba s tímhle, velmi podobný námět, násobně víc obsahu:

https://rpgforum.cz/anotace/gang-lords-lankhmar
Souhlasím, že je to na tom jednom sloupečku trochu podvyživené, ale to, co linkuješ, se zdá být opačný extrém. Jediná stránka (viz níže), která je v preview, vypadá jako klasický ukecaný modul, který by mi byl k ničemu.

Rozepíšu pro tebe ještě nějakou serióznější brožurku $D

Snímek obrazovky 2022-01-26 105958.png
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7501
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Bifi »

Tá summary je meat on bones. Zvyšok presvedčuje GM-a, prečo by sa to vôbec malo hrať :D
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Markus »

Quentin: Fixuješ se na formát a zrovna DCC má formát běžný konverzační, tomu by zeštíhlení prospělo. Ale já se fixuju na obsah. Ten konverzační text je totiž nabytý konkrétním hratelným obsahem: mapky lokací s únikovými cestami, pastmi a tajnými chodbami, cool popisy NPC, poklady a magické předměty. To ti chybí, protože to nedokážeš na tenhle rozsah narvat. Tím jsme v zásadě v zóně: „Zápletka mě zaujala, ale jestli to budu chtít hrát, musím do toho vložit ještě dost práce.“

Což je možná přesně to, co chceš: píšeš inspiraci, kterou já si mám vzít a dotvořit. Ostatně asi proto tomu říkáš zápletka, ne dobrodružství. Neberu, chápu. Já to neocením, ale proti gustu...

Zkusím to stočit k něčemu konstruktivnějšímu:

Jak tohle hraješ?

Je tenhle text všechno, s čím jdeš na sezení? Nic jiného připravené a rozmyšlené nemáš, zbytek vzniká improvizací ve hře? Nebo tenhle text před sezením vezmeš a začínáš na něm tvořit, chystat si další věci?

Protože tady se samozřejmě nabízejí nápady na různé městské scénky, například přepadení sídla nějakého gangu, vloupačky atd... ale nemám pro ně žádnou oporu, je to čistě na mě. Nebo koukám třeba na ten červený lotos. Co přesně dělá? Jaké jsou jeho účinky, když ho hráči pozřou? Kolik stojí? Tohle se dá vytěžit.... ale vymyslet to musím já. Ve hře ti figuruje cech zlodějů, ale jeho příprava je komplet na mě.

Tohle mě na tvých věcech vykolejuje asi nejvíc. Tvoje tvorba je (pro mě) nejlepší, když popisuješ věci, které se skutečně dají vměstnat na pár řádků. „Šest goblinů chytilo do klece dryádu, teď ji chtějí prodat.“ Tady mi vlastně nic nechybí. Jenže někdy na těch pár řádků narveš něco, co si vyloženě žádá o rozšíření. „Dlouhoprsťák je pravá ruka Grojky, vůdkyně cechu zlodějů.“ Počkat! Jaká grojka? Jaký cech zlodějů? To jsou celkem velké a důležité věci, navíc je vysoce pravděpodobné, že na ně ve hře přijde řeč... ale já k nim nedostávám žádné podklady. Prostě se najednou snažíš popsat věci, které se ti do tak malého rozsahu nevejdou. Jakoby ti to utíká, přetéká mimo vyhrazený rozsah.

To je samozřejmě velké IMHO, zabarvené mojí leností a preferencí dostávat hotové věci. Pro mě je fakt jednodušší a příjemnější vzít si to 20stránkové dobrodružství pro DCC, přestože je ukecané, protože ten "obsah" v tom je a dokážu si ho z toho vyzobat – ta Grojka by tam byla popsaná, ten cech zlodějů by tam byl popsaný, byla by tam i jeho mapička, několik místností, rozmístěné stráže, poklady a tajné chodby a do toho ještě nějaké DCC shenanigans jako kotle s vroucím olejem, lidožravá prasata atd. Tohle chci! Jenomže od tebe dostávám „Grojka a cech zlodějů – domysli si sám“.

Promiň, omlouvám se za rant. Chápu, že o tvorbu tak podrobných materiálů nestojíš a že cíleně děláš podklady pro cizí tvorbu.

Teď k té otázce:

Jak to teda hraješ? Jak si tohle připravíš na hru? V jaké fázi se z "Grojka a cech zlodějů" stane "mapička budovy + stráže + kotle vroucího oleje + lidožravá prasata"? Stane se to vůbec někdy?

EDIT: To dobrodrusžví pro DCC nemusíš číst. Záměrně jsem odkázal na něco, co jsme popsali v podcastu, tak si to můžeš poslechnout. :)
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 26. 1. 2022, 11:25Jak to teda hraješ? Jak si tohle připravíš na hru? V jaké fázi se z "Grojka a cech zlodějů" stane "mapička budovy + stráže + kotle vroucího oleje + lidožravá prasata"? Stane se to vůbec někdy?
Máme dost krátká sezení (cca 3 hodiny), takže bych šel na hru jen s tímhle a improvizovat bych musel nejspíš až ke konci, jestli vůbec. A pak bych měl celý další týden na dokreslení Grojky, stráží, vroucího oleje a lidožravých prasat, pokud se o to budou hráči dál zajímat.

A občas bych si během hry pomohl nějakým generátorem. Krox v bazaru může mít nějaký předmět, při finální honičce se třeba vtrhne do random domu. Podle situace.

Začal jsem být příliš líný na připravování obsahu, co se nevyužije. Dělám prep výhradně jen na další sezení. Po hře se udělá veřejný zápis. Jako DM nemám před hráči téměř žádná tajemství, krom té krátké přípravy před další hrou. A tu dělám podle toho, co mi řeknou, že mají v plánu.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16467
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od MarkyParky »

Mám to přesně jako Quentin.

Na hru bych šel s tímhle.

A když dostanu ukecaný modul, tak si ho redukuji na poznámky v tomhle stylu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Markus »

No a to je ten problém, že :) Nabízí se (řečnická) otázka, jestli hodnota herních materiálů není právě v tom, že mi toho dají (mnohem) víc než podklady pro jedno, z velké části improvizované sezení.

Protože ty z tohohle odehraješ tři hodiny a pak jdeš tvořit (třeba) cech zlodějů – jenomže ty máš hlavu Quentina.

Já z toho odehraju horko těžko tři hodiny (a budu hodně improvizovat a pomáhat si externími tabulkami, generátory, předměty atd), načež se hráči rozhodnou „v příštím sezení se chceme vloupat do cechu zlodějů, protože nás naštvali“... a jsem nahranej. Hlavu Quentina nemám. Od Quentina jsem dostal materiály na pár hodin hry, ve kterých byl zabudovaný závazek, že dál musím tvořit sám. (Ten cech zlodějů je tam fakt časovaná bomba – na něj dojde.)

Ale vlastně by mě zajímal výsledek takovéhle kampaně, Quentine. Jestli jdeš na 1. sezení s tímhle, na 2. sezení si připravíš Cech zlodějů, na 3. sezení zase něco dalšího.... odehraj deset sezení, ty materiály za všech deset sezení mi sepiš a pak to bude zajímavé! :)

TLDR: Markus říká Quentinovi, že píše moc krátké věci, po sto padesáté.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 26. 1. 2022, 12:12 ...Od Quentina jsem dostal materiály na pár hodin hry, ve kterých byl zabudovaný závazek, že dál musím tvořit sám. (Ten cech zlodějů je tam fakt časovaná bomba – na něj dojde.)

TLDR: Markus říká Quentinovi, že píše moc krátké věci, po sto padesáté.
Jen není jasné, jestli ti vadí otevřenost nebo stručnost. Smrt v Agnör je sice extrémně stručná, ale zato uzavřená.
Je to lepší?

Jestli tě chápu správně tak vyžaduješ
- nějakou minimální úroveň komplexity
- maximální možnou konkrétnost
- uzavřenost, resp. žádné přesahy

Tohle bude fakt brožura inspirativních městských zápletek, tam už to lepší nebude. Pojďme se bavit o podobě dalších brožurek.

Ale vlastně by mě zajímal výsledek takovéhle kampaně, Quentine. Jestli jdeš na 1. sezení s tímhle, na 2. sezení si připravíš Cech zlodějů, na 3. sezení zase něco dalšího.... odehraj deset sezení, ty materiály za všech deset sezení mi sepiš a pak to bude zajímavé! :)
Ale mezi každým tím sezením bude nějaký vývoj v reakci na postavy. Když je zapíšu v řadě, tak vznikne railroad, ne?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Markus »

Nezapíšeš je v řadě. Nemusíš popisovat děj. Stačí popsat ten cech zlodějů.
Jen není jasné, jestli ti vadí otevřenost nebo stručnost. Smrt v Agnör je sice extrémně stručná, ale zato uzavřená.
Ještě jsem ji nezkoumal, dám vědět. Ale obecně asi nikdy nebudu tvoje cílovka a vždycky budu mrmlat, že toho máš málo. :)

Co se týče těch přesahů – přesahy jsou fajn, a dokonce IMHO můžou být nepopsané (jinak to nejde), ale v tom případě musí jít fakt o "přesahy" – něco nepříliš relevantního pro dané dobrodružství. Cech zlodějů v téhle zápletce není přesah, to je jádrový obsah, protože hráči s tím budou interagovat na 95 %. To mě na tom vykolejuje. Nepopsané přesahy mám rád, nepopsaný jádrový obsah je problém. Pokud má mít tenhle můj rant aspoň nějaké sdělení kromě "Markus nemá rád minimalismus" (což tě nemusí trápit), pak právě tohle: nepopsaný jádrový obsah je problém.

Narazili jsme na to tuším už u Slangy, kde byl „zřícený/opuštěný chrám“ nebo tak něco, což mi přišlo jako jedna z potenciálně nejzajímavějších lokací modulů, ale už se do něj nevešla. A taky celý ten problém s démonem, homunkulem a vykrádačkou baráku by zasloužil víc než tři rádky. A pak ještě strážní věž, kde je celá nepopsaná jádrová zápletka s knězem a těhotnou čarodějnicí. Naopak třeba ve skřetí jeskyni jsem to neviděl – tam máš jádrové děje (skřeti prozkoumávají dungeon, záchrana zajatce) popsané celé a nepopsané jsou skutečně jenom přesahy (vyděračský dopis – nepopsáno, ale pro odehrání dobrodružství to nepotřebuju, takže fajn).

EDIT: Ten rozdíl je podle mě mezi “tohle můžu rozvést, když budu chtít“ (= velký dobrý) a „tohle musím rozvést, abych to vůbec mohl hrát“ (= velký špatný).
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17483
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od York »

Markus píše: 26. 1. 2022, 11:25Tvoje tvorba je (pro mě) nejlepší, když popisuješ věci, které se skutečně dají vměstnat na pár řádků. „Šest goblinů chytilo do klece dryádu, teď ji chtějí prodat.“ Tady mi vlastně nic nechybí. Jenže někdy na těch pár řádků narveš něco, co si vyloženě žádá o rozšíření.
Stejnou zkušenost mám s Trossem. Některý encountery byly v pohodě, jiný byly díky stručnosti nepoužitelný - při hře jsem si všechno musel cucat z prstu a samozřejmě jsem byl s kvalitou hluboko pod připravenym obsahem.

Zápletka nestačí. Musí se někde odehrávat a to "někde" musím hráčům popsat, nakreslit mapku, rozmístit do toho poklady, pasti, protivníky atd.


Tohle jsme tady už ale několikrát točili. Quentin netvoří hratelnou přípravu, ale inspiraci pro GMy, na základě který si mají vytvořit vlastní obsah (ať už při přípravě nebo skrze improvizaci při hře). Pokud to tak budeš používat, nebudeš mít problém.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin »

York píše: 26. 1. 2022, 13:57Tohle jsme tady už ale několikrát točili. Quentin netvoří hratelnou přípravu, ale inspiraci pro GMy, na základě který si mají vytvořit vlastní obsah (ať už při přípravě nebo skrze improvizaci při hře). Pokud to tak budeš používat, nebudeš mít problém.
Encountery v Trossu jsou 8 let staré, to jsem ještě nevěděl, co dělám :D

Z nových věcí považuju všechno za hratelné po přečtení. Něco je konkrétnější (skřetí jeskyně), něco je víc k improvizaci (tyhle zápletky), ale nic nevyžaduje dodatečnou přípravu před hrou.

IMHO tvůj fetish přidávat poznámky o stopách i do detailně popsaných Trossích dungeonů je vcelku extrémní. Nic proti tomu, je to cool příprava, ale neprohlašoval bych to za úroveň detailu nutnou pro vedení hry.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti