Domácí pravidla (house rules)

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
AndyB
Příspěvky: 23
Registrován: 11. 1. 2020, 14:25

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od AndyB »

:think: MarkyParky:

Já vím, že tam je tahle výhoda, jen váhám, jestli to opravdu je "taková" výhoda. Budu se muset ještě zaměřit na to, jak u nás hrajeme střety a zkusit hráčům ukázat výhodnost mocně a lstivě. Možná by skutečně pomohlo, aby měli oponenti více sudby a mohli se tak vyčerpávat lépe proti přesným, ale "slabým" akcím hráčů.
trajda
Příspěvky: 1043
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od trajda »

Aha, takže teď už se nebavíme o "k čemu je dobré velmi přesně". Teď už se bavíme o "proč používat mocně a lstivě". Napadlo někdy průvodce se nevyčerpat? Napadlo průvodce někdy nechat jednu jednotku umřít, aby ostatní jednotky měli dost sudby? Napadlo průvodce někdy snížit si ohrožení nebo doplňovat sudbu přes výhody? Napadlo někdy průvodce, že pokud všichni hráči využijí svou akci z iniciativy, tak nepřátelé, kteří iniciativu ještě mají, si mohou beztrestně přidávat výhody, protože hráči na ně už nemohou reagovat? Protože zatím mám pocit, že na všechny tyhle otázky je odpověď ne.

V souboji jeden proti jednomu ti stačí dva úspěšné hody, abys zabil jakéhokoliv ne-prastarého nepřítele bez ohledu na to, jak je silný. Stačí ti v první akci zahlásit velmi lstivě a zvýšit nepříteli ohrožení na 5 a v druhé akci zahlásit velmi mocně a bude se muset vyčerpávat za 8. Mocně a lstivě radikálně urychlují hru a hráči by neměli být schopni udolat nepřítele bez jejich používání. Pokud se vašim hráčům daří vyhrávat bez použití manévrů mocně a lstivě, tak průvodce posílá moc slabé nepřátele, neútočí v přesile, nepoužívá magii, jedy, pasti, útok ze zálohy a pravděpodobně ani vůdce na generování výhod. A v takovém případě by s tím měl něco udělat.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od MarkyParky »

AndyB píše:Já vím, že tam je tahle výhoda, jen váhám, jestli to opravdu je "taková" výhoda.
Pořád nechápu proč píšeš "taková" výhoda? Oproti čemu?
V rámci as-written mechaniky jak je, je to čistý bonus. Není tam nic, o co bys hraním velmi přesně přišel, můžeš jen získat.


Nebo myslíš oproti tvému zvažovanému houserule? Tam samozřejmě můžeš srovnávat - ale potom si ti srovnání nastavuješ sám, čím výhodnější si své houserule uděláš, tím výhodnější bude.
AndyB
Příspěvky: 23
Registrován: 11. 1. 2020, 14:25

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od AndyB »

trajda píše: 14. 4. 2020, 10:00 Aha, takže teď už se nebavíme o "k čemu je dobré velmi přesně". Teď už se bavíme o "proč používat mocně a lstivě".
Nejsme moc zkušení hardcore hráči, takže uvítám každou radu. Možná opravdu jako průvodce dělám někde chybu. Zkusím nastínit jeden příklad. Dejme tomu, že čtyřčlenná družina se střetne se skupinou šesti skřetů. Skřeti mají sudbu 10 (5 + 5), družina je odpočatá. Hráč lovec nebo čaroděj (jednomu nebo druhému zpravidla padne relativně vyšší iniciativa) hlásí "rozsáhle"+ "přesně" vyřazující akci (v případě čaroděje tedy jen "rozsáhle"). Lovec to má navíc díky ZS a luku zdarma. Pokud mu tedy nepadne na třech kostkách opravdu málo, tak buď je cca polovina skřetů vyřazená nebo přinejmenším vyčerpaná. (a to značně z pohledu celkové sudby. Je to X skřetů každý se vyčerpává o 2 sudby a zvyšuje si ohrožení na 3. Teoreticky se takhle může vyčerpat jen 5 skřetů celkem za 10 sudby. V dalším kole už prakticky není žádná sudba na vyčerpání a aktivace.) Všichni skřeti se pravděpodobně brání z iniciativy, takže potom v tomto kole, když nemají štíty, musí ještě platit za obranu proti akcím dalších hráčů, opět sudba letí dolu. :cry: A proto ani já ani hráči nevidíme moc výhodu v manévrech mocně a lstivě, protože už takhle je to dost rychlé. Možná jsem někde přehlédnul pravidlo, ale skřeti po takovém kole nemají ani akce z iniciativy ani sudbu. Hypotetický skřetí velitel nezůstane naživu dost dlouho, aby rozsáhlou a třeba lstivou akcí zdarma získal pro skřety výhodu/snížil jim ohrožení. Hráč lovec/čaroděj má sice po tomhle pokusu za každého neúspěšně vyřazeného o jedna vyšší ohrožení, ale do konce zbývá kolo, max. dvě a ostatní hráči je dokáží spolehlivě ochránit.

Možná za nepřátele málo využívám slevy ze zbrojí, možná málo využívám plošné akce na celou družinu hráčů... :think:
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od MarkyParky »

AndyB:
Máš tam spoustu předpokladů, které přeci nemusí platit :)

1) Družina je odpočatá. Máte to tak vždy? Pravidla počítají s tím, že družina odehraje vždy několik různých konfliktů, ať už bojových nebo jiných, než se dostane k běžnému odpočinku ... a že kvalitní má jen mezi Výpravami.

2) Předpokládáš, že čaroděj nebo lovec bude hrát z iniciativy. Proč by skřeti nemohli prostě hrát "Kill the mage first!" a využít iniciativy na to, aby zaútočili jako první na toho, od koho očekávají plošnou damage.

3) Můžeš otočit jejich vlastní taktiku proti hráčům - mít mezi skřety nějakého šamana (myslím jako postavením, ne povoláním), co ovládá magii země nebo rostlin, zaplatí si na začátku boje rychle a zasype plošným úderem postavy.

4) Předpokládáš že hráči využijí rozsáhle zdarma ze svých ZS - to ale platí jen pokud vedou útoky plošně. Neboj se vytvářet jim dilemata. Např - mají skřeti mezi sebou zajatce? Najednou si hráč bude vybírat, jestli uplatní ZS, ale jen na část skřetů, nebo jestli je smahne všechny ale zasáhne u toho i zajatce ....

5) A nakonec - samotné nastavení obtížnosti konfliktu - nevím, kolik máš hráčů, ale pokud už mají pokročilá povolání a ZSka na plošné akce, tak je vlastně ok, že smahnou půl tuctu skřetů v prvním kole a neřeší manévry. To už zní jako družina, co má bojovat s nemrtvými, běsi, nestvůrami .... nebo bych čekal že mezi těmi skřety pravě budou i šamani nebo nějaký pořádný zlobr či ochočený ještěr - ideálně takový, který má triumfální příchod.

Pak najednou bude Sudby na stole třeba 15-20 + i proti strany budou mít různá ZSka, co budou moct využít ... a posune se to někam trochu jinam.
trajda
Příspěvky: 1043
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od trajda »

Máš naprostou pravdu. Začít střet tím, že lovec/čaroděj začne úspěšnou rozsáhlou+přesnou vyřazovací akcí prakticky ukončí střet v prvním kole. Ale to pouze za předpokladu, že:

1) lovec vidí na všechny nepřátele a nepřekáží mu terén
2) všichni si házejí na iniciativu ve stejnou dobu a jeden ze čtyř hráčů hodil víc, než kterýkoliv ze šesti skřetů
3) lovec jedním hodem dokáže přehodit 4-6 protiakcí

Pokud se sejdou tyhle tři podmínky, tak lovec skutečně dokáže jedním hodem ukončit souboj a není to nic divného. Takže jak tomu zabránit?

1) Začněte si kreslit alespoň jednoduchou mapu bojového pole. Boj se nikdy neodehrává na rovné louce, v zorném poli překáží stromy, keře a budovy, v běhu překáží kameny, vozy a fontány. A taky je obrovský rozdíl mezi běháním "z kopce" a "do kopce". Některé cíle se zkrátka nedají zasáhnout rozsáhlou akcí, nebo je to při nejmenším náročné.

2) Zkus někdy zaútočit na družinu ze zálohy, když táboří. Když lovec má luk ve stanu a bojovník sundanou zbroj. Když se paleta protiakcí zredukuje na pasivní "uhnu", kterým si nemůžeš snížit ohrožení ani přidat výhody a připraví tě o akci z iniciativy. Nebo klidně nech házet všechny zúčastněné ve stejnou dobu a zaplať si rychle (a třeba ho měj i zdarma). 6 skřetů by mělo statisticky vyhrát iniciativu proti 4 hráčům. Zkus někdy za skřeta začít souboj úspěšnou rozsáhlou + přesnou vyřazovací akcí, uvidíme, jak dlouho družina přežije.

3) A pokud se jednomu lovci podaří přehodit 4-6 protiakcí, tak skřeti zapomněli použít své manévry přesně a nebo mají moc nízkou charakteristiku. Obojí se dá změnit. A pak je tu dlouhodobá magie, postihy ti zakážou používat některé manévry, třeba nepřesně, které ti zabrání používat přesně.
Za tento příspěvek děkují uživateli trajda:
Lyncz
AndyB
Příspěvky: 23
Registrován: 11. 1. 2020, 14:25

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od AndyB »

MarkyParky:

Díky za tipy, rád využiji :clap: Družina není vždycky odpočatá, ale i tak mám pocit, že sudba letí dolu rychleji než zdroje. :eyecrazy:
Zkusím si vypsat z bestiáře příště každou ZS zdarma a každou možnou slevu na vyčerpání u nepřátel, které použiji, abych družině víc zatopil :>;o) Uvidíme, jestli "naučím" hráče používat vhodně i manévry mocně a lstivě. Pak začne v našich hrách dávat i smysl velmi přesně s tím šetřením "slotu" pro jiný manévr.
AndyB
Příspěvky: 23
Registrován: 11. 1. 2020, 14:25

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od AndyB »

trajda píše: 14. 4. 2020, 10:53 Zkus někdy zaútočit na družinu ze zálohy, když táboří. Když lovec má luk ve stanu a bojovník sundanou zbroj.
Něco podobného jsem zkoušel, ale hráči mají samosebou tendence minimalizovat riziko, takže mi hraničář rovnou u táboření zahlásil, že spí v kroužkové zbroji s lukem na prsou. A bylo mu jedno, že jsem mu takto odpočinek penalizoval na doplnění jen jednoho zdroje $D

Jediné vyzkoušené, co mi zatím účinkovalo, bylo když se do boje v druhém či dalším kole přidávaly posily nepřátel, které dodaly z hlediska pravidel sudbu a akce z iniciativy.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od MarkyParky »

AndyB píše:Družina není vždycky odpočatá, ale i tak mám pocit, že sudba letí dolu rychleji než zdroje.
To je v pořádku - Sudba má téct rychleji, je určená ke spotřebování na jeden encounter, zatímco hrdinové se zdroji musí vystačit celou Výpravu.

Je úplně v pohodě, pokud je každý boj stojí pár drobečků, důležité je mít celkovou obtížnost nastavenou tak, aby v nějaký okamžik přeci jen hráči začali přemýšlet, jestli jim zrovna tenhle konflikt nebo tohle vyčerpání za případnou ztrátu zdrojů stačí.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fafrin »

Pokud 6 obyčejných skřetů úročí na čtyřčlennou družinu byť i na 3 úrovni, nutně musí skřeti prohrát. A rychle.
Pokud nevyužijí zásadněji zbraní, terénu a překvapení.
Ergo, skřeti by se do toho neměli pouštět, jsou to zbabělci a útočí zásadně jen ze zálohy(rozuměj s překvapením, sníženým ohrožením a na jejich první akce se dá reagovat jen pasivně/obranně) nebo v alespoň dvojnásobné přesile.

Pokud naopak čtyřčlená družina zaútočila na 6 skřetů, tak je asi cílem skřetů utéct a nikoliv bojovat do posledního dechu.

Čili důležité je hrát, nebo aspoň stavět situace tak, aby družina utratila alespoň nějaké zdroje.

Ale chápu, že pokud mají družinící na výběr mezi přesně zdarma a mocně/lstivě si musí zaplatit, volí přesně. Zvláště když nemají žádnou motivaci snažit se o něco efektivního.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
AndyB
Příspěvky: 23
Registrován: 11. 1. 2020, 14:25

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od AndyB »

Fafrin: No budu muset prubnout jestli zvládnu ohlídat "účetnictví" u čtyř hráčů a dvanácti dalších postav (skřetů, žoldnéřů, banditů whatever) v boji. To bude celkem šestnáct iniciativ každé kolo :roll: :D
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Jerson »

AndyB píše: 14. 4. 2020, 11:14 Něco podobného jsem zkoušel, ale hráči mají samosebou tendence minimalizovat riziko, takže mi hraničář rovnou u táboření zahlásil, že spí v kroužkové zbroji s lukem na prsou. A bylo mu jedno, že jsem mu takto odpočinek penalizoval na doplnění jen jednoho zdroje $D
Šermíři tvrdí, že v kroužkovce se spát dá (a druhý den jít do bitvy). Nevím k čemu by v noci měl být užitečný luk na prsou, ale ani jedno není nic nereálného.
trajda
Příspěvky: 1043
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od trajda »

AndyB píše: 15. 4. 2020, 08:53 Fafrin: No budu muset prubnout jestli zvládnu ohlídat "účetnictví" u čtyř hráčů a dvanácti dalších postav (skřetů, žoldnéřů, banditů whatever) v boji. To bude celkem šestnáct iniciativ každé kolo :roll: :D
Pak přichází na řadu oddíly, ale s tím nemusíš pospíchat. Stačí, když si budeš házet víckrát, než hráči. A účetnictví hráčů se hlídá jen u lidí, kterým nedůvěřuješ nebo neznají pravidla.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fafrin »

Doporučuju pokud máš homogenní skupinu nepřátel, házet za ně iniciativu prostě jen jednou - tzn. při dvanícti skřetech, jednu za kapitána, jednu za stopaře/šamana/vlkovoda nebo co za druhou další zajímavou postavu jim vrazíš a jednu za všechny zbylé skřety.

Hráči si mají svoji iniciativu rozhodně hlídat sami. (Hodí se, všichni dají kostky s iniciativou před sebe a pak se prostě vyvolává od 12tky dolů, kdo se neozve, zjevně vyčkával a jestli zapoměl hrát, tak příští kolo hraje první/má přístup rych/pomalu zdarma.)

Mě se taky osvědčilo určovat část nebo skoro veškerou iniciativu ze situace na základě událostí posledního kola.

Ono kvůli reakcím a obranám se většina hozených iniciativ nevyužije, takže není důvod na jejich přesné a spravedlivé určování klást až takový důraz.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
AndyB
Příspěvky: 23
Registrován: 11. 1. 2020, 14:25

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od AndyB »

Fafrin:
Ano některé nepřátele homogenizuji, jak to dává smysl např. skupinu vrhačů oštěpů, která stejně vrhá naráz plošnou salvou, smečku obřích krys, hejno vampířích netopýrů atd...

Hráče se snaží si to hlídat, ale teď vzhledem k okolnostem hrajeme přes konferenční hovor na netu a sdílený dokument, takže se vyplatí iniciativu i sepisovat, protože na hody kostek není vidět. Taky mi přijde rychlejší napsat na papír/dokument pod sebe postavy s číslem hodu, protože číst postupně 12-2, kde bude hodně hodnot "prázdných" mi přijde trochu kostrbaté. Minimálně teď, když to není setkání naživo.

Určení iniciativy bez hodu používám většinou jen na začátku střetu, podle situace.
Jerson píše: 15. 4. 2020, 09:09 Šermíři tvrdí, že v kroužkovce se spát dá (a druhý den jít do bitvy). Nevím k čemu by v noci měl být užitečný luk na prsou, ale ani jedno není nic nereálného.
Taky jsem to nevyhodnotil jako nereálné, jen to není tak pohodlné -> méně obnovených zdrojů. Luk může dávat omezený smysl i v noci, pokud nepřátelé také potřebují světlo a někteří nesou louče. Lučištník pak střílí po zdrojích světla.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů