Ω Projekt Omega

Diskuze k Jersonovým projektům, především o Projektu Omega - RPG o alternativním předválečném světě roku 1939, ve kterém fungují různé technické vynálezy a okultní praktiky. Ale taky o jeho starší hře Čas pro hrdiny.

Moderátor: Jerson

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od Jerson »

Otázka na všechny agenty - Jaký je váš názor na koncept multikampaně?"
Když to rozvedu - co říkáte na to, že ve stejném lokaci působily nebo paralelně působí další skupiny hráčů, kteří ovlivňují dění a tím i vaše možnosti? Jaký máte názor na související jevy - psaní hlášení a/nebo zpráv na nástěnku v klubu, do jisté míry nutnost v těchto zdrojích hledat informace, možnost spojení s jiným agentem během hry, doptávání se na konkrétní věci, na které (ne)dostáváte odpovědi, možnost hrát s lidmi, kteří už v dané lokaci byli, atd. Zajímá mě všechno, co vás k tomuto napadne.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od Selhan »

Zopakuji svou odpověď ze sleziny, kdy jsme to probírali – multikampaň je dle mého věc, která je docela těžká na zprovoznění, a jen vzít kampaň a poslat do ní více skupin hráčů dle mého nefunguje. To je můj závěr nejen z Omegy, ale ze všech pokusů a debat o west marches apod., které jsme tady poslední roky řešili.
A Omega je v tomhle podle mě extrém, protože oproti ostatním wm je je její koncept naprosto protichůdný s tím, co je v multikampani dle mého potřeba. Je to mysteriózní vyšetřovačka, v takových je hlavní cíl a odměna hráčů když přijdou záhadě na kloub. To v Omeze za jedno sezení, by design, nelze, za jedno sezení se lze těžko zorientovat v tom, co vlastně za mystéria existují. Co naopak lze velmi snadno je něco pokazit a ztížit tak následné vyšetřování dalším hráčům. Jistěže to vede k tomu, že nejangažovanější skupinka s ostatními "nespolupracuje" – proč by měla? Vzhledem k tomu, že neexistuje žádná organizace a systém, tak ostatní hráči jen překážejí. Tvé šance na úspěch by byly větší, kdyby tam nebyli. (Nemluva o tom, že ještě často přikládáš pod kotel antagonismu hráčských postav, protože tě baví, když se spolu dohadují)

Přijde mi to analogické, jako kdybys hrál multikampaň dungeoncrawlu, ale skupiny si nesdílely mapu, každá nová skupina by se tak od píky snažila zorientovat, a ještě by u toho provokovala silnější a silnější kostlivce, takže by to pro následující dobrodruhy dělala těžší. A pokladu je tak málo, že skrblení si ho pro sebe vyloženě překáží ostatním v další hře.

Mně se povedlo získat nějaký pocit zaangažovanosti a zvědavosti na to, co se stane dál, až po tom, co jsi mi na slezině povyprávěl a vysvětlil, co se vlastně děje. Před tím jsem byl akorát frustrovaný.

Můj závěr je, že když to má být realistické vyšetřování, tak je třeba v potaz realisticky brát jak se dá takové vyšetřování vést. Náhodnými podivnými individui bez nejmenší koordinace to podle mě nelze. Takhle to na mně působí jako taková horrorvá story o nefunkčním pracovním prostředí – týmy spolu vůbec nekomunikují a nemají se rády, manažera v kanclu už dva roky nikdo neviděl, a nedaří se splnit jediný projekt.

Podle mě by vyšetřovací multikampaň mohla fungovat buď za podmínky, že záhady budou mnohem jednodušší, aby se za prvé daly uzavírat a za druhé vysvětlovat za běhu ostatním, a nebo s tím, že zde bude někdo kdo Omegu (jako fikční organizaci) řídí, aby počet agentů přetavil z průšvihu ve výhodu – tedy že by sbíral a sestavoval získané důkazy, zadával úkoly a koordinoval vyšetřovatele.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od smrq »

Omegu nehraju a tak nevím, jestli je dotaz i pro mě. Přesto...
Selhan má pravdu. Přesně takto špatně by to fungovalo v našem reálném světě.
Vy jste ale ve světě herním, na který má vliv GM/Jerson. A proto je možné překrucovat realitu a ději příběhu pomáhat, aby dopadl tak, jak si GM/Jerson přeje.

Druhá otázka ale je, jestli Jerson podobné věci dělá. Jeho snaha o realističnost je známá. Možná nechce a nedělá kroky vedoucí k překrucování/napomáhání příběhu pro lepší výsledek.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od Jerson »

smrq píše: 18. 1. 2023, 06:47A proto je možné překrucovat realitu a ději příběhu pomáhat, aby dopadl tak, jak si GM/Jerson přeje.
To je přesně věc, které se snažím za každou cenu vyhnout, a proto vytvářím různé mechaniky, které mi v tom mají zabránit. Ne že bych nechtěl mít žádný vliv na hru, ale chci ho mít v rovině NPC a případných dalších entit, nikoliv tak, že bych postavami manipuloval metaherním dodáváním informací a naopak selektováním informací, které zjistily jiní hráči.

Druhá věc je, že dost zásadně jinak odpovídají "oneshotoví" hráči jako Selhan (který hrál 1 misi) nebo Loki (který hrál čtyři mise, z toho jen dvě ve stejné oblasti), a jinak pravidelní hráči. Což je docela pochopitelné, když nejasnost v tom, co se děje, mají po první misi všichni hráči, a dokonce i pravidelní hráči neví všechno, ale teorie (přesněji hypotézy) o souvislostech kampaně se skládají jako skupina, přičemž k tomu využívají i hlášení od jiných postav, které si někteří z hráčů přečtou.

Tedy reálně oneshotové skupiny fungují jako náhodní průzkumníci nebo občas jen jako turisté, kteří prošli okolo a zanechali pár otisků v daném místě - třeba jen tím, že tak jako několik hráčů po nich zajdou za NPC doktorem Woodem a řeknou mu "slyšeli jsme o vašem výzkumu", takže Wood je na jednu stranu potěšen, jak se o něm ví, a na druhou stranu zklamán, že ho nikdo nekontaktoval podruhé, a tak má podezření, že mu někdo krade poštu. Je pravda, že zrovna tohle jsou metaherní vlivy, ale na druhou stranu - kolikrát se vám v reálném životě stala situace "děkuji za navštívenku, ozvu se vám" a už se dotyčný (nebo třeba vy) nikdy neozval? Podle mě je to naopak mnohem uvěřitelnější, než kdyby se většina postav doktorovi skutečně ozvala, nebo se k němu vrátila.
Selhan píše: 13. 1. 2023, 11:20 Je to mysteriózní vyšetřovačka, v takových je hlavní cíl a odměna hráčů když přijdou záhadě na kloub. To v Omeze za jedno sezení, by design, nelze, za jedno sezení se lze těžko zorientovat v tom, co vlastně za mystéria existují.
Tohle je pravda. Na druhou stranu pokud by oneshotový hráč chtěl zjistit víc, tak po hře má tu možnost. Může se zeptat ostatních aktivních hráčů, případně je i částečně úkolovat, aby zjistili to, co ho zajímá. A tady tomu metaherně trochu pomáhám, kdy na takové zprávy a požadavky upozorňuju hlavně hráče, kteří na to pozitivně reagovali v minulosti, případně kteří jsou ochotni dodávat informace. Protože mám silný dojem, že hráči mnohem lépe reagují na "úkoly od vedení Omegy", tedy za zadání od nějakého virtuálního questgivera (kteří v Omeze nejsou), než na zadání od konkrétní postavy vedené hráčem. Jako kdyby ten questgiver zadával skutečný úkol, zatímco na úrovni hráčů bylo zadání úkolů jen nepříjemnou prkotinou. A myslím si (jako pracovní hypotézu), že důvodem je naprostý nezvyk hráčů RPG na situaci, kdy za úkolem nebo požadavkem stojí reálná osoba, která má skutečný důvod pro svůj úkol.

V posledních týdnech možná pomohlo, že jsem hráče z jedné aktivní skupiny - vlastně té nejaktivnější, protože jde o kroužek hraný každý týden - pozval do své "hlavní" skupiny, což jsou hráči hrající až čtyři roky, se kterými hrajeme v průměru jedou za měsíc. Takže se osobně seznámili, a pak jsou hráči z "hlavní" skupiny ochotnější s někým takovým spolupracovat. Možná v tom hraje roli i to, že pokud je ostatních "oneshotových" hráčů třicet, tak se o jejich akcích moc nedozví, protože těch stop je mnoho a žádná nevyčnívá.
Selhan píše: 13. 1. 2023, 11:20 Vzhledem k tomu, že neexistuje žádná organizace a systém, tak ostatní hráči jen překážejí.
To není úplně pravda. Organizace a systém existuje, třeba právě v tom psaní hlášení a zpráv na nástěnku, čehož hráči občas využívají. Rozdíl je v tom, že to není "instantní". Tím myslím, že když si hráči nějaké hlášení přečtou, a potřebovali by doplnit nějaký důležitý detail, tak pokud by šlo o NPC informátory, prostě by se zeptali mně jako Vypravěče a já bych jim ten detail (třeba na základě hodu) doplnil - jako že jejich postavy tomu informátorovi zavolaly a zeptaly se. Jenže v dané chvíli ve hře hráči ví, že když napíšou otázku cizí postavě vedené reálným hráčem, tak rozhodně nedostanou odpověď hned, a možná ji nedostanou vůbec. Takže je pro ně jednodušší a hlavně rychlejší si tuhle věc si zjistit sami na aktuální misi.
Selhan píše: 13. 1. 2023, 11:20 Nemluva o tom, že ještě často přikládáš pod kotel antagonismu hráčských postav, protože tě baví, když se spolu dohadují
To se ale týká jen názorů v rámci jedné herní skupiny, kdy je zajímavější mít postavy s různými názory, než mít jen postavy se stejným pohledem na věc. Navíc je to pro vyšetřování záhadných jevů i efektivnější, různé postavy přijdou s různými nápady. A zatím to bylo zajímavější i pro část (podle mě větší část) hráčů. Naopak mezi skupinami by nebyl takový problém najít postavu s podobnými názory a vyměňovat si informace s ní. Problém je spíše, aby byl její hráč aktivní, protože to u dlouhodobých skupin bývá tak jeden.
Selhan píše: 13. 1. 2023, 11:20 Můj závěr je, že když to má být realistické vyšetřování, tak je třeba v potaz realisticky brát jak se dá takové vyšetřování vést.
No, zeptám se jinak. Myslíš, že různí ufologové, hledači duchů nebo pokladů mají reálně nějakou lepší organizaci své práce? A to i teď v dobách internetu, natož v předinternetové době? Protože to jak funguje Omega je převzaté z fungování několika historicky existujících organizací, byť popisů jejich fungování je strašně málo. Což ostatně hezky ilustruje fakt, že ani po 200 letech pozorování různých záhadných fenoménů nemáme žádnou zastřešující organizaci, která by je systematicky sbírala, vyhodnocovala a předávala mezi jejími členy informace. To co máš jsou volná sdružení jednotlivců, kteří občas přispívají do stejného časopisu, občas se setkávají, různě se dohadují, nesouhlasí spolu - tak vypadá realita.
Selhan píše: 13. 1. 2023, 11:20 Podle mě by vyšetřovací multikampaň mohla fungovat buď za podmínky, že záhady budou mnohem jednodušší, aby se za prvé daly uzavírat a za druhé vysvětlovat za běhu ostatním, a nebo s tím, že zde bude někdo kdo Omegu (jako fikční organizaci) řídí, aby počet agentů přetavil z průšvihu ve výhodu – tedy že by sbíral a sestavoval získané důkazy, zadával úkoly a koordinoval vyšetřovatele.
Reálně jsou záhady výrazně jednodušší než skutečné záhady. Je možné je odhalit v řádu týdnů herního času a v řádu měsíců reálného času. Není možné je odhalit během jedné mise prostě proto, že při třiceti misích za rok by mi ty záhady strašně rychle došly. Teď se snažím, aby se jedna část kampaně s účastní hlavních skupin vyřešila během jednoho reálného roku, přesněji od září do června.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson:
smrq
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od Selhan »

Jersone, problém je, že mi zase píšeš, co je realistické, zatímco já píšu o tom, co je zábavné.
Za tento příspěvek děkují uživateli Selhan:
Antharon
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od Jerson »

Psal jsi, že pokud to má být realistické vyšetřování, tak je třeba brát realisticky brát, jak takové vyšetřování vést. A že se to nedá dělat náhodnými individui bez koordinace.

Na což ti odpovídám, že realisticky to přesně takhle funguje - a Omega má být právě o tom.

Tedy abych byl přesný - před patnácti lety (reálného času) při svém založení měla být Omega partou koordinovaných profesionálů, kteří by dostávali jasná zadání, psali hlášení, která by někdo vyhodnocoval, shromažďoval a třídil informace, předával je agentům a určoval další postup. Něco jako Akta X, Skladiště 13, Man in Black ...

Mělo to dva háčky. Ten první je, že vzorové zdroje, tedy různé seriály, nikdy nepočítají s velkou skupinou a její koordinací, ale jen s velmi malou skupinou, často jen dvou lidí. Ale možná jsem jen dobře nehledal, a nějaký funkční vzor velké skupiny bych našel.

Druhý háček byl, že to znamenalo enormní množství práce pro Vypravěče. Hráči psali hlášení - ale udělat z nich shrnutí zjištěných informací bez toho, aniž bych do nich vkládal metaherní informace Vypravěče, které byly hráčům neznámé, bylo strašně náročné. Při více skupinách to ještě chtělo dělat různá shrnutí, zadávat úkoly, aniž jsem věděl, zda hráči zjistí potřebné informace a hlavně zda napíšou hlášení - a zda do těch hlášení napíšou ty správné informace. Což zpočátku nebyl problém, hlášení bylo dost - ale informace v nich byly občas protichůdné, takže nešlo ani udělat nezávislé shrnutí.

A co hůř - od části hráčů přicházeli opakované stížnosti typu "Někdo měl udělat prvotní průzkum a tyhle informace nám dát, abychom to mohli vyřešit, a ne jen zjišťovat." Tedy reálně byly požadavky, abych první či druhou misi přeskočit, pověřili jimi nějaké NPC, sepsal za něj hlášení, poskytl zjištěné informace hráčům a oni by to vyřešili. Tedy ještě více práce a mnohem více informací od Vypravěče už na začátku. Což jsem napůl dělat nechtěl, a napůl nemohl, protože místo pěti hodin přípravy a vyhodnocení na hodinu hry bych se dostal možná na dvacet hodin, a na to jsem prostě neměl čas.

Když se mi pak narodil syn a měl jsem ještě o řád méně času, tak byl tenhle model dál neudržitelný celkově, zejména když od začátku nesplňoval zamýšlenou funkci. Jeden člověk prostě nedokáže simulovat podpůrnou funkci celé organizace. To už bych mohl hrát vševědoucí entitu, která agentům nadiktuje, co je třeba udělat (jako teď dělají různé počítačové systémy ve filmech)

Takže jsem na to šel opačně, a zdůraznil, že Omega od začátku neměla žádné "přípravné skupiny", a teď jsem vyřadil i koordinátory, tedy NPC zadavatele úkolů, a zavedl, že Omega jsou jen postavy hráčů, plus někde na pozadí skupiny techniků a správců financí, kteří se starají o fungování těch opravdu nezbytných částí (ke kterým se hráči nikdy nedostanou). A není nikdo další, kdo by ty informace třídil. Změnil jsem i způsob přidávání postav do Omegy, kdy namísto prvotního naverbování a následného vyslání na misi to funguje opačně - postavy se z nějakého vlastního důvodu zapletou do záhad, a až dodatečně o ně Omega projeví zájem (opět z velké části metaherně, i když někdy stávající agent napíše doporučení na přijetí nováčka.)
Tedy Omega už dlouho nemá být organizací profesionálů, ale volným sdružením víceméně nezávislých výzkumníků. Zábavnosti na té úrovni, kterou požaduješ, se mi nikdy nepodařilo dosáhnout - naopak při pokusech to bylo ještě horší.

Řešením, které by nejspíše fungovalo, by bylo opustit koncept multikampaně a prostě hrát jedno dobrodružství s více skupinami opakovaně, jakoby v paralelních verzích té samé reality. Takhle hrajou prakticky všichni ostatní a funguje to - jen tím nikdy nevytvoří dojem světa žijícího i tam, kde se současná skupina nedívá. A taky to často neumožňuje hraní jedné zkušené postavy společně s nováčky, nebo opakovaného hraní náhodných hráčů z různých skupin spolu.

Takže ano, výhody a zábavnost multikampaně se projeví až postupně ve více hrách. Jen mám dojem, že to se vůbec neliší od zábavnosti jiných (nemulti) kampaní, do kterých se hráči dostanou při jejich běhu.

Svou roli určitě hraje i to, že experimentuju s velikostí sandboxu, do kterého postavy vypustím. Předchozí mi přišel příliš malý pro udržení roční kampaně, tak jsem ho pětkrát zvětšil, a ukázalo se, že je už hodně velký, protože počet prvků a vztahů narostl asi dvacetkrát.

Poslední věc je, že jsem prostě jeden z prvních a jeden z mála, kdo tenhle koncept zkouší. Což znamená, že se vynořuje řada potíží a nezábavných kusů, které prostě řeším za pochodu pomocí různých pokusů, protože se nemám kde inspirovat, a často ani s kým poradit.

Každopádně pro tebe a další hráče mám v plánu pokračovat v Lincolnu, který je mnohem menší, mnohem více tesla-orientovaný, a mnohem méně vytěžený, protože s něm fungovaly zatím jen dvě skupiny na dvou oneshotech, žádní pravidelní agenti tam nebyli. Tak doufám, že to bude fungovat lépe.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od smrq »

Jerson píše: 18. 1. 2023, 08:00
smrq píše: 18. 1. 2023, 06:47A proto je možné překrucovat realitu a ději příběhu pomáhat, aby dopadl tak, jak si GM/Jerson přeje.
To je přesně věc, které se snažím za každou cenu vyhnout,
Myslel jsem si to. No, budeš to mít (máš to) těžké. Opravdu se ti může stávat, že jedna skupina vyfoukne pomyslný cíl hry té druhé pod nosem.
Na druhou stranu, co čtu o tvém přístupu ke hrám, jsi určitě člověk, ve kterého mám důvěru, že se mu to pod rukama nerozsype.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od Markus »

Já to tady jen čtu a nemám žádné podnětné úvahy, jen mě zaujala jedna věc a chtěl bych položit doplňující otázku:

Jersone, zmiňuješ, že odehraješ tak 30 sezení za rok. Dokážeš napsat, kolik z toho tvoří nějaká stálá parta (případně stálé party – a jaký mají mezi sebou poměr) a kolik z toho jsou hráči oneshotů?

Jinak mě napadá to, co už jsem psal v hlavním vláknu k West Marches – tenhle způsob hraní je ve skutečnosti dost debilní a zajímá málokoho. Ty reálně chceš, aby hráči hráli i mimo sezení – aby studovali cizí zápisy, hledali v nich stopy, psali si mezi sebou zprávy a vlastně vyšetřovali i doma, mimo hru. Což je strašně krásná představa a taky asi strašně nereálná.

EDIT: A konkrétně u oneshotových hráčů, například na slezinách nebo conech, vůbec nemůžeš očekávat, že by tvojí hře věnovali víc jak minutu pozornosti mimo samotné hraní. To fakt nejsou lidi, co budou před sezením číst zápisy a psát zprávy předchozím skupinám, po sezení psát hlášení a úkolovat jiné skupiny. Proč by měli?
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 18. 1. 2023, 12:30 ... tenhle způsob hraní je ve skutečnosti dost debilní a zajímá málokoho.
Musím se Jersona zastat, protože si myslím, že si to nezasluhuje nálepku "debilní" - rozhodně tomu můžeme říkat, že to je okrajové či s úzkým profilem hráčů, ale odsuzovat to kvůli tomu, že to baví jen úzkou skupinu lidí mi nepřijde fér. :naughty:

Je to jako dát podobnou nálepku korespondenčním hráčům šachů (kteří stále existují) a to proto, že většina lidí hraje šachy on-line nebo proti šachovému programu.
Markus píše: 18. 1. 2023, 12:30 Ty reálně chceš, aby hráči hráli i mimo sezení – aby studovali cizí zápisy, hledali v nich stopy, psali si mezi sebou zprávy a vlastně vyšetřovali i doma, mimo hru. Což je strašně krásná představa a taky asi strašně nereálná.
Myslím, že to není nereálná představa, jenom velmi okrajová, protože v dnešní době už většina hráčů nechce jít do té intelektuální a časové investice, aby si něco připravovali či nastudovávali mimo hlavní herní čas. Ale to neznamená, že takoví hráči nejsou - stačí se podívat do jiných herních i neherních komunit. Za mne si Jerson jen vytyčil náročný cíl, a to dostat k takto náročné zábavě další lidi...
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od Selhan »

Já si taky myslím, že to není nereálná představa, jen já momentálně nevím, jak bych tu hru mohl sledovat. Krom toho, že se někdy potkám s Jersonem a on mi to povypráví.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od Markus »

Tak dobře, není to debilní, jen hodně náročné až nereálné. Já mám sám průběžně sny, že někdy něco podobného povedu nebo se toho zúčastním jako hráč (byť v jiném žánru než Omega) – nejblíž tomu mělo asi tady ASE, vydrželo to 14. sezení a i tam bylo vidět, že lidí ochotných „hrát i mimo hru“ je naprosté minimum. A to se bavíme o žánru dobrodružné akce, který je o několik řádů jednodušší než realistické vyšetřování.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od MarkyParky »

Hele, a nemůžeme zkusit nějak dát dohromady partu lidí, co chtějí hrát i "mimo hru" a začít spolu něco hrát?

Pže já se třeba k téhle úzce profilové skupině hlásím taky, ale zároveň souhlasím s Markusem, že sehnat spoluhráče na takové naladění je peklo.

EDIT: Ale Omega to nebude, tam mě nechytil setting :/, takže sorry za OT.
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od Jezus »

Já bych si něco takového představit uměl (a dokonce jsem koketoval s myšlenou něco koordinovat v Omeze - před rokem nebo dvěma tu nějaký takový návrh byl). Ale ztroskotává to u mě na nedostatku času :-(

Ale nemít další dvě pravidelné rpg hry, co hraju na živo (a další nepravidelné on-line :lol: ), tak bych do toho šel.

Souhlasím ale s myšlenkou, že to není zdaleka pro každého (těch lákadel je prostě víc než v devadesátkách - i rpg hraní je dostupnější - a času je tak míň). A i tak to stojí na pravidelnějším hraní (nemusím být v každé výpravě, můžu i úkolovat, zpracovávat, ale občas chci vyrazit do terénu...)

Druhou podmínkou je pak ten aktivnější přístup alespoň části těch aktivnějších hráčů, který taky není samozřejmý (sám nejčastěji hraju tak, že před hrou jsem ochoten dát max. hodinu svého času a ani ne stejné množství po ní...). Takže ono by to šlo, ale fakt je to spíš okrajovější záležitost.

Ono taky aby člověk mohl probírat hypotézy a komunikovat s ostatními... musí mu někdo odpovídat :-D Což se ale ne vždycky děje.

Jinak teda co vidím za hlášení z Omegy, tak mi připadá, že nějaké to nutné minimum splněné je. Mně to teda stačilo na to, abych se v Lincolnu zorientoval, a to jsem hlášení četl docela grogy v rámci přípravy hry (byť něco o Omeze i fenoménech jsem už znal z dřívějška). Tím chci říct, že to není ideální, ale se současnou podobou Omegy bych si uměl představit pozici poradce, co vyráží do terénu jen zřídka. Jen prostě mám lepší (čti "živé") nabídky.

BTW podobná příprava mě baví i v rámci OSE, konkrétně Xyntillanu. Přečtu si zápis, vyhodnotím překážky a navrhnu a zrealizuju (koupím) řešení, které pak aplikuji v praxi (s různou mírou úspěchu). (Jinak to je zrovna ukázka toho, kdy hráči nejsou moc schopni/ochotni komunikovat nějaké plánování na fóru).
Stejně tak mě bavilo sledovat (číst) i akce družin v Dětech mraků. Pokoušel jsem se i radit, kam by měly směřovat další výpravy... Nicméně ztroskotalo to na některých aspektech (krom času bych řekl i rozdílných preferencích nejaktivnějších hráčů; trochu i geopolitikou vs. systémem expů...). Dokud jsem ale měl čas sem tam hrát, tak mě bavila i ta "omáčka" okolo.

Obecně myslím, že je to i hodně o tom poměru času mimo hru, který je tomu třeba pravidelně dávat. Když stačí hodinka týdně, plus nějaké dobrovolné chatování sem tam, tak to jde. Víc je imho pro hodně lidí dlouhodobě neúnosné.

Poslední poznámka: Není moc lidí, co by chtěli opravdu hrát detektivní práci jako realistické vyhodnocování svědectví a hlášení. Takové ty filmové koláže, kdy se popíjí kafe, prochází stohy složek, dělá se mapa na zdi... na tohle má reálně málokdo čas a ještě méněkdo chuť :-) Nicméně v Omeze mi (zatím) přišlo, že to není až tak třeba (ostatně Lincoln se výrazně posunul po druhé výpravě a osobně tam vidím prostor pro jednu "dočišťovací" výpravu a pak bych si klidně odškrtl jako "z většiny splněno", byť tak samozřejmě vidím potenciál k dalším a dalším výpravám).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od Jerson »

smrq píše: 18. 1. 2023, 11:00Opravdu se ti může stávat, že jedna skupina vyfoukne pomyslný cíl hry té druhé pod nosem.
To je asi jediná věc, která mě nikdy ani nenapadla, tedy ne v v této části kampaně. Vzhledem k tomu, že postavy nehledají žádné poklady, maximálně tak asi čtyři různé artefakty - Necronomicon, kámen z vesmíru, vysokofrekvenční oscilátor (který ani není unikátní) a hlavu robota - přičemž nikdy neprojevilo o jednu věc zájem víc skupin, tak žádné "vyfouknutí cíle" asi nikdy nenastane. Jedině když by postavy měly různý cíl, jako při hraní na Slezině, ale to bylo stejně v rámci jedné skupiny, což se může stát i v jakékoliv jiné hře.
Markus píše: 18. 1. 2023, 12:30Jersone, zmiňuješ, že odehraješ tak 30 sezení za rok. Dokážeš napsat, kolik z toho tvoří nějaká stálá parta (případně stálé party – a jaký mají mezi sebou poměr) a kolik z toho jsou hráči oneshotů?
Spočítal jsem to - za rok a půl v kampani Lovecraftova země hrála moje hlavní skupina 14×, skupina na kroužku (za loňského půl roku) 13×, a oneshotů bylo 7, včetně letu vzducholodí při úvodní misi. Takže téměř přesně oneshoty tvoří pětinu, a o zbytek se dělí dvě skupiny rovným dílem. (Tedy kroužek se hraje jen dvě hodiny, tak to můžeš počítat za polovinu času, ale zase hrajou jen půl roku, do května to naženou.) Každopádně oneshoty nepřesahují 1/4 celkového počtu sezení.

Pokud spočtu hry za čtyři roky (v bezčíselné Omeze), je to 31 her hlavní skupina, 24 her na kroužku (dvě různé skupiny), 13 oneshotů, sem tam s opakující se postavou. Přičemž v části her hlavní skupiny a kroužku hráli dva hráči tam i tam, takže byly o něco více provázané.
Tedy opět na oneshoty připadá pětina her, když budu jeden kroužek počítat za půl běžného sezení, tak čtvrtina.

Co z takových čísel dokážeš vyvodit?

Debilní mi tenhle způsob nepřipadá. Zdaleka nejsem sám, kdo by ocenil hráče aktivní i mimo sezení. To s multikampaní prakticky nesouvisí - třeba Count takové hráče má a hraje klasicky. Navíc na nějakou velkou aktivitu mimo herní sezení jsem u pravidelných hráčů rezignoval, byť v každé pravidelné skupině se na většině misí najde alespoň jeden aktivní hráč, který hlášení napíše, a občas i čte cizí hlášení mimo hru. Jinak si je občas čtou při hře - v hlavní skupině někdy čtou i vlastní hlášení, pro připomenutí.

Naopak z oneshotů mívám pravidelně hlášení od 80% postav, občas i šest hlášení od šesti hráčů. Tam musím říct, že v tomto směru nechávají oneshotoví hráči hodně silnou stopu v herním světě, jak svými činy, tak zprávami. A ti aktivní hráči z hlavní grupy i kroužku je fakt čtou, pokud téma souvisí s jejich případem.

Btw. všechny počty hlášení se dají dohledat na stránkách Omegy, vedu si dost podrobnou evidenci. Na účast postav mám i grafy, klidně ukážu, aby sis mohl dělat vlastní závěry.

Tedy nemyslím si, že by to byl až tak úzký profil. Podle mě je v průměru v řadě skupin jeden z pěti hráčů někdo, kdo píše záznamy, povídky ze hry, kreslí výjevy, atd. A když nechce jen tvořit, ale i číst, tak stačí jeden takový na skupinu, aby spolupráce mezi dvěma skupinami a případně i nějakou další mohla fungovat, přičemž hráči nebudou zahlceni. Napsat odstevec hlášení / dopisu a podobný rozsah přečíst se dá za hodinu. Navíc to mi hráči píšou tak jednou za 14 nejvíc, i na kroužku bývá mise spíše na dvě schůzky.

Ještě prozradím jednu věc - v roce 2018/19 hráli Sirien a PardGalen šéfy Ahnenerbe, tedy německé výzkumné organizace mimo Omegu. Každý měl k ruce nějakých 10(?) NPC polních agentů a výzkumníků, každý (reálný) týden jim přidělili úkoly a já během týdne vyhodnotil akce těchto NPC a poslal jsem jim výsledky. Sirien z toho psal o reporty a zprávy, mě to zabíralo asi dvě, možná čtyři hodiny týdně - opět mám vše uložené. A tyhle NPC občas potkávali postavy na kroužku i z hlavní skupiny. Mělo to naprosto úžasný feeling, mít NPC s instrukcemi z hlavy jiného hráče.

Podle mě je takových hráčů podobné množství jako hráčů s řadou jiných preferencí. A přístupnost se dá zvýšit tím, že kromě hlášení můžou napdst vzkaz na nástěnku, který může mít rozsah tweetu/SMS. To je pět minut i na mobilu. Přečteno za pár sekund.

Podle mě ten cíl není tak velký - to jen mám ve skupině dva učitele (měl jsem tři), kteří nesnáší "domácí úkoly", a dva další hráče - všechny s rodinou a dalšími zájmy, a hrajeme v úterý od šesti do deseti, takže v deset večer se jim už fakt psát nechce.
Selhan píše: 18. 1. 2023, 12:45jen já momentálně nevím, jak bych tu hru mohl sledovat. Krom toho, že se někdy potkám s Jersonem a on mi to povypráví.
Můžu házet upozornění na novou odehranou misi, která je na stránkách, a na nová hlášení a vzkazy. A když bys chtěl, najdeš si, kdo se mise účastnil, a můžeš se ho přímo jmenovitě zeptat, co dělali a případně co se stalo s tou nebo onou věcí. Na osobní vzkazy hráči reagují častěji. Jen jsem nevěděl, zda by měl někdo zájem, tak to zatím nikde nepromuju.
Markus píše: 18. 1. 2023, 12:52 Já mám sám průběžně sny, že někdy něco podobného povedu nebo se toho zúčastním jako hráč
Chtěl bych si to jako hráč zkusit taky, nejlépe mimo fantasy.
MarkyParky píše: 18. 1. 2023, 13:26 Ale Omega to nebude, tam mě nechytil setting :/
Nevíš, co je dobré :-) Indiana Jones s Lovecraftem a Teslou? Ty v tom jen pořád vidíš válečná témata :-)
Jezus píše: 18. 1. 2023, 15:00 dokonce jsem koketoval s myšlenou něco koordinovat v Omeze - před rokem nebo dvěma tu nějaký takový návrh byl). Ale ztroskotává to u mě na nedostatku času
Vidím to na max jednu hodinu za dva týdny, nikoliv nutně v kuse. Nebo to málo, ale není to ani nereálně moc.

Jinak lákadel je hodně, ale ve hře naživo koordinovat skutečné lidi? A vyšetřovat?
Btw hráli jsme deskovku "Detektiv" či která to byla, kde se fakt vyšetřovalo. Jen možnosti byly omezené, žádná možnost "vymlátím z něj informace*. A tyhle hry jsou docela oblíbené. Vyšetřování není až tak minoritní preference.

Neskromně si myslím, že na jeden z prvních (ne-li první) takový pokud u nás to není úplně špatné. A navíc - i. Kdyby nikdo z hráčů nenapsal a nečetl ani čárku, tak pořád mám v lokaci další "opravdové" postavy, které dělají podivné, ale naprosto logické věci, o kterých můžou ostatní alespoň slyšet a setkat se s následky. ("Proč někdo z nabouraného auta odmontoval zadní dveře a nechal tu ty samé? A kdo to střílel z brokovnice? Byl to šerif?") To při hraní jen s jednou skupinou nikdy nenastane.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Ω Projekt Omega

Příspěvek od Jerson »

Shrnutí nových událostí pro ty, kteří chtějí sledovat dění v Readingu.

V hlášení se objevily informace o mladém doktorovi ze Severního Readingu, který pomocí různých postupů pokouší oživit – reanimovat - mrtvoly vytažené z bažin. To se mu občas daří, už má i teorii, proč se to děje (cizí organismus napadající nervovou soustavu), a uvedl, že mívá problémy výsledky svých pokusů opět umrtvit.

Doktor Wood (ten, který po svém propuštění ze sanatoria soukromě prováděl elektroléčbu) prodal dům bance a i se svým zařízením se odstěhoval, údajně do Bostonu. Nábytek a další vybavení nechal na místě, takže dům momentálně obsadila skupina „Kazatel, Maďar, Japonka a Ta druhá ženská.“ Maďar už s brokovnicí v ruce vyhrožoval lidem, kteří dům sledovali, takže teď se mu všichni spíše vyhýbají.

Druhá skupina ve městě (Doktor, Detektiv a Mechanik) se pohybuje po městě. Sem tam po nich zůstává rozházené nářadí a mrtvoly lidí, kteří je napadli.

Obě tyto skupiny postupně navštívily knihovnu, protože ve sklepení se zřítil regál s knihami, který odhalil prastaré dveře za ním. Rám dveří je popsaný neznámými značkami, mezi kterými se vyskytuje pěticípá hvězda s okem nebo plamenem uprostřed. Tento symbol nějak souvisí s nakaženými studenty ve shořelém hotelu. Maďar s oběma ženami dokázali dveře otevřít a vydali se do podzemí.

V ten samý den přijeli do města dva detektivové s čínským řidičem a britským novinářem. Detektivové hledali dva muže – jeden pravděpodobně už před měsícem skončil v bažině – vyzpovídali kdekoho ve městě, jeli do sanatoria a pak zmizeli z města. Novinář odjel se čtveřicí cizích mužů někam k bažině.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson tito uživatelé (celkem 2):
Selhan, smrq
Odpovědět

Zpět na „Projekt Omega (a CPH)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti