Váš názor na {insert problem here}
Váš názor na {insert problem here}
Manuál k použití:
- Postněte nějaký problém, záležitost, nebo třeba nějakou osobní zkušenost z některé vaší hry.
- Zeptejte se na názor ostatních na danou věc.
- Reagujte na otázky ostatních.
- Pointou každopádně je, že daná záležitost nemá potenciál uživit samostatnou diskusi - tohle téma má zastřešovat právě ty témata, kvůli kterým vám ani nestojí za to zakládat vlastní, protože by pravděpodobně shořela jako papír.
- Pokud se jak na potvoru diskuse rozproudí, asi nebude od věci odstřihnout ji do samostatného tématu (nebo preventivně založit nové).
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.
I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16477
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
Praktické příklady:
Dostaneš za úkol infiltrovat hrad. GM má připravený dungeon "cesta skrze stoky".
Přiznaný railroad: GM řekne hráčům" "Máte za úkol dostat se do hradu skrze stoky. Jinudy to nejde."
Iluzionismus: GM nechá hráče zahrát svůj nápad: "Přelezeme v noci na západní zeď," ale zajistí, že hráči budou hrát to, co chce on. "Přelezli jste ji. Dostali jste se na malé nádvoří, v jeho středu je průchod do stok a jediné dveře na další nádvoří jsou zamřížované..."
Bagrování: GM nechá hráče zahrát svůj nápad: "Přelezeme v noci na západní zeď," ale zeď má nesmyslně vysokou obtížnost a je nechutně strážená. Pak hráče napadne: "Tak půjdeme uplatit stráže u brány," ale stráže jsou svědomité, neúplatné a posílené. A nakonec hráče napadne, co teda stoky a to najednou jde.
Dostaneš za úkol infiltrovat hrad. GM má připravený dungeon "cesta skrze stoky".
Přiznaný railroad: GM řekne hráčům" "Máte za úkol dostat se do hradu skrze stoky. Jinudy to nejde."
Iluzionismus: GM nechá hráče zahrát svůj nápad: "Přelezeme v noci na západní zeď," ale zajistí, že hráči budou hrát to, co chce on. "Přelezli jste ji. Dostali jste se na malé nádvoří, v jeho středu je průchod do stok a jediné dveře na další nádvoří jsou zamřížované..."
Bagrování: GM nechá hráče zahrát svůj nápad: "Přelezeme v noci na západní zeď," ale zeď má nesmyslně vysokou obtížnost a je nechutně strážená. Pak hráče napadne: "Tak půjdeme uplatit stráže u brány," ale stráže jsou svědomité, neúplatné a posílené. A nakonec hráče napadne, co teda stoky a to najednou jde.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15085
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
Veci, co mě vyloženě štvou, a ne jenom vadí, se obvykle točí ohledně kolejí - když je ta hra/kampaň buď evidentně tažená po kolejích, nebo si zpětně uvědomím, že všechny náznaky vlastních rozhodnutí byly fakt jen náznaky a nakonec se vlastně vůbec neprojevily v ději.
Druhý podobně zásadní problém mám s přílišným důrazem na realističnost. "Tak mi popiš, jak odemykáš ten magnetický zámek. Hmm. Tak tenhle postup by ve skutečnosti způsobil, že se dveře zablokují. (A neříkám to nahlas, ale zároveň by to na centrále spustilo alarm, takže zatímco tam stojíte a vymýšlíte, co dál, počítám vám pět minut do příjezdu policie.)"
Měnit lidi není úplně můj styl, a měnit sebe neumím, takže mám pár tipů na vypravěče, do jejichž her už se přidávat nebudu, ale nahlas jsem to téměř nikdy neeskaloval.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21017
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
Jo a ještě něco mě na Jersonovu otázku napadlo.
Nemám rád, když je GM nepřipravený a doufá, že to sezení nějak uvaří z vody.
(Nemám to rád i na sobě, když se mi to stane.)
Jsem v tomhle tradicionalista a RPGčko je pro mě hra, kde GM připravuje zajímavé a propracované prostředí, které nabízí ostatním k odehrání. Hry opřené o důkladnou přípravu mě baví. Improvizované hry a „kolektivní vyprávění“ mě nebaví. Tenhle problém se většinou efektivně řeší volbou systému (prostě mi stačí nehrát story games), ale vadí mi, když se stane, že jdu hrát nějakou tradiční hru... a ono se ukáže, že GM k tomu přistupuje jako ke storygame stylem: „Nic jsem si nepřipravil, to nějak vymyslíme společně, ne?“
Tady už ale sahám do velice dávných a hlubokých vzpomínek, vesměs na nějaké akce, kde se hrály jednorázovky.
Nemám rád, když je GM nepřipravený a doufá, že to sezení nějak uvaří z vody.
(Nemám to rád i na sobě, když se mi to stane.)
Jsem v tomhle tradicionalista a RPGčko je pro mě hra, kde GM připravuje zajímavé a propracované prostředí, které nabízí ostatním k odehrání. Hry opřené o důkladnou přípravu mě baví. Improvizované hry a „kolektivní vyprávění“ mě nebaví. Tenhle problém se většinou efektivně řeší volbou systému (prostě mi stačí nehrát story games), ale vadí mi, když se stane, že jdu hrát nějakou tradiční hru... a ono se ukáže, že GM k tomu přistupuje jako ke storygame stylem: „Nic jsem si nepřipravil, to nějak vymyslíme společně, ne?“
Tady už ale sahám do velice dávných a hlubokých vzpomínek, vesměs na nějaké akce, kde se hrály jednorázovky.
Re: Váš názor na {insert problem here}
Improvizace je příprava v průběhu hry
- Za tento příspěvek děkují uživateli Nordoslav:
- MarkyParky
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.
Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.
Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21017
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
- MarkyParky
- Příspěvky: 16477
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
Asi s tebou souhlasím, že tenhle styl je blbý, jen nevím, proč u něj máš označení storygame, když nemá nic společného s tím, jak se hrají storygames.GM k tomu přistupuje jako ke storygame stylem: „Nic jsem si nepřipravil, to nějak vymyslíme společně, ne?
Vlastně ani nemá nic společného s improvizací u RPG.
A dokonce ani s GMy, co vaří z vody.
- Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
- Pieta
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
Taky jsem úplně nepochopil ty storygames a souvislost s hraním nepřipravených dobrodružství.
hraju: Ω Projekt Omega
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21017
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
- MarkyParky
- Příspěvky: 16477
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
Seřazeno podle IMHO míry storygameovistosti:
EDIT: Doplňuji nějaké další nápady
Spíš čisté storygames:
- Montsegur 1244
- Alice is Missing
- Polaris (Lehmanova)
- Chuubo
- Fiasco
- Prime time Adventures
- Střepy snů
- Apocalypse World
A z druhého konce - tohle už nemá s RPG společného vůbec nic, je to spíš vyprávěcí karetka ... ale dává představu, jak by to vypadalo, kdyby storygamey prvky totálně převálcovaly RP prvky.
- Once upon a Time
EDIT: Zapracovány poznámky od Boubaque.
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 19. 12. 2021, 17:23, celkem upraveno 5 x.
- Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
- Selhan
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6652
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
Asi si pod storygame představujeme každý něco jiného. Ale uznávám, že u mě je to hodně vágní škatulka (související s The Forge a fórem story-games.com*).
_____________________
* ...které je smazané?!
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
- MarkyParky
- Příspěvky: 16477
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
Je to možné, nahoď alternativní seznam , případně alternativní definici (a rovnou ji bouchnu do termínové DB, až na to o svátcích bude čas).
Já znám tenhle význam (narychlo vycucaná definice z prstu, nic oficiálního):
Storygames jsou hry, které (skrze své mechaniky a procedury) hráče vedou k odehrávání odvíjejícího se příběhu (předepsaného nebo emergentně vznikajícího za hry z příběhových mechanik), přičemž nezřídka potlačují imerzi/rozhodování v postavách.
Srovnej s:
"Pravé"* roleplaying games jsou hry, které (skrze své mechaniky a procedury) po hráče vedou k odehrávání výhradně v postavách a herní mechaniky konstruují tak, aby podpořili imerzi. Příběh pak typicky vzniká až jako důsledek odehraného, jestli vůbec.
"Pravé" je v uvozovkách, protože v debatách se nezřídka setkáš s tím, že nálepka storygame se používá jako dehonestující označení pro ty, co nehrají stejný styl hry, jako má rád pisatel, který tu nálepku použije.
Samozřejmě tohle jsou nějaké dva extrémní póly souvislé škály, nikoliv disjunktní škatulky.
Já znám tenhle význam (narychlo vycucaná definice z prstu, nic oficiálního):
Storygames jsou hry, které (skrze své mechaniky a procedury) hráče vedou k odehrávání odvíjejícího se příběhu (předepsaného nebo emergentně vznikajícího za hry z příběhových mechanik), přičemž nezřídka potlačují imerzi/rozhodování v postavách.
Srovnej s:
"Pravé"* roleplaying games jsou hry, které (skrze své mechaniky a procedury) po hráče vedou k odehrávání výhradně v postavách a herní mechaniky konstruují tak, aby podpořili imerzi. Příběh pak typicky vzniká až jako důsledek odehraného, jestli vůbec.
"Pravé" je v uvozovkách, protože v debatách se nezřídka setkáš s tím, že nálepka storygame se používá jako dehonestující označení pro ty, co nehrají stejný styl hry, jako má rád pisatel, který tu nálepku použije.
Samozřejmě tohle jsou nějaké dva extrémní póly souvislé škály, nikoliv disjunktní škatulky.
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6652
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
Zkusím se nad tím zamyslet (jestli dokážu nějakou trochu konzistentní definici storygames, a možná i RPG vymyslet), ale i když jen vezmu tvoje definice, pak Primetime Adventures jsou storygame/pravá RPG stejně co Polaris a Fiasco (pokud chceš být v těchhle hrách imerzivní, musíš se hodně snažit – ve skutečnosti si to nejlíp dovedu představit u Fiasca). V zásadě i Chuubo můžeš hrát dost "v postavě". U Střepů snů bych si to musel připomenout, ale co si pamatuju, tak nějakou velkou imerzi taky neumožňují, natož aby ji podpořily (i když předpokládají, že jednáš z úhlu pohledu postavy). AW je nešťastný případ, protože imho imerzi zároveň podporuje, a zároveň znevýhodňuje.
Tvůj seznam bych nejspíš sloučil do jednoho (storygames), jen se hodně zamýšlel u AW, jestli tam patří (tím prostředím vzniku ale právě dost) a Once upon a Time (česky Bylo nebylo) bych asi spíš vyhodil.
Tvůj seznam bych nejspíš sloučil do jednoho (storygames), jen se hodně zamýšlel u AW, jestli tam patří (tím prostředím vzniku ale právě dost) a Once upon a Time (česky Bylo nebylo) bych asi spíš vyhodil.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Re: Váš názor na {insert problem here}
Me prijde, ze hra co GM jede jen z pripravy musi budto mit hodne kratka sezeni, nebo nemuze byt moc dobra (pokud to neni railroadovaci/iluzionisticky/bagrovaci scenar a vsichni jsou s tim ok) protoze gm co jenom predcita nemuze dynamicky reagovat na pribeho vstupy hracu.
Jakoze, markusuv skryty predpoklad je, ze pointou rpg je prolezani dungeonu a ostatni veci jako roleplay nebo pribeh tomu jsou v zasade na prekazku. Pak dava neimprovizovat dokonaly smysl.
Jakoze, markusuv skryty predpoklad je, ze pointou rpg je prolezani dungeonu a ostatni veci jako roleplay nebo pribeh tomu jsou v zasade na prekazku. Pak dava neimprovizovat dokonaly smysl.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21017
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
Sosáčku, moje předpoklady nejsou skryté, ale zcela otevřené a zachycené v zápisech – čti třeba tohle – a fakt to nevyhovuje tvrzení „roleplay a příběh jsou na překážku“. U mně nemusíš tipovat, jak hraju. Všechno, co jsem v posledních dvou letech odehrál, je veřejně zdokumentované. Já chápu, žes to nečetl, ale tak aspoň nestřílej od boku nesmysly.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů