Hranie podľa starej školy
-
- Příspěvky: 106
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Hranie podľa starej školy
ČlánekBifi píše:Hranie podľa starej školy je veľmi konzistentný, zmysluplný a, trúfam si tvrdiť, aj zábavný herný štýl, ktorý vďaka starým hráčom prežil až dodnes. Mnohí z nich v priebehu 80. rokov prestali hrať a ich záujem sa obnovil po vydaní tretej edície Dungeons & Dragons (2000), avšak neuspokojení sa vracali k tomu, čo ich na RPG bavilo najviac. V ostatných dvoch rokoch sa tak zaslúžili o renesanciu starej školy, o čom svedčí vydávanie klonov starých hier (Swords & Wizardry, Labyrinth Lord a ďalšie) a nových variácií (napr. Red Box Hack), prudko rastúci počet fanzinov, blogov, publikovaných dobrodružstiev a pozitívnych hráčskych ohlasov. A napriek tomu, že stará škola je fenomén takmer rýdzo americký, mnohé jej prvky presiakli do hrania aj u nás (ostatne prvá verzia Dračího doupěte intenzívne, aj keď neúspešne, stavala zrejme na Holmesovej edícii pôvodného Dungeons & Dragons).
1. část článku k nalezení zde
2. část článku k nalezení zde
Odkazy:
Rýchly sprievodca oldschool hraním (přeložil alef0)
Retroklony ke stazeni:
Swords and Wizardry
Osric (ten uz je trochu rozsahlejsi)
Labyrinth Lord (ktery je taky free, ale free verze je bez ilustraci).
Staci si jen vybrat
Rozdíly mezi Swords and Wizardry a Labyrinth Lord
Naposledy upravil(a) Lemmy dne 6. 8. 2009, 13:05, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 2666
- Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
- Bydliště: Kladno
Re: Hranie podľa starej školy
Hm, tohle implikuje zajímavý výklad slova "game", kdy se tím nemyslí "hra" jako "zábava", ale "hra" jako "sada pravidel".
-
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21028
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Re: Hranie podľa starej školy
Myslí hra jako game, ne hra jako play. Čeština v tom má trochu bordel.
-
- Příspěvky: 16480
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Hranie podľa starej školy
Jo.
A proto v tom má angličtina hezky čisto a jasno tím, jak rozlišuje na roleplaying a storygames.
-
- Příspěvky: 6953
- Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
- Bydliště: Šenkvice
Re: Hranie podľa starej školy
Karlohry...
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
-
- Příspěvky: 2648
- Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
- Bydliště: Brno
Re: Hranie podľa starej školy
Ve skutečnosti i v češtině je "hra" (pokud není zrovna divadelní) sada pravidel. Kdo je porušuje hraje možná tu roli, možná vypráví, možná se baví, ale nehraje hru
Ostatně i proto funguje původně anglické:
"Je to hra, nikdo neříkal, že to bude taky zábava."
Ostatně i proto funguje původně anglické:
"Je to hra, nikdo neříkal, že to bude taky zábava."
-
- Příspěvky: 2666
- Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
- Bydliště: Kladno
Re: Hranie podľa starej školy
Takže OSR se pozná podle toho, že to je hra a ne zábava ?
Alias "hrajte, nejste tu od toho, abyste se bavili!"
Alias "hrajte, nejste tu od toho, abyste se bavili!"
-
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Hranie podľa starej školy
Toto je mimo. Roleplaying je aktivita (hranie roly), ktorá sa môže vyskytovať v rozličných kontextoch - napr. sexuálne hrátky, performance alebo vzdelávanie. Ak si si to doteraz nevšimol, náš koníček sa volá roleplaying games, teda presnejšie "hry na hranie rolí" alebo "hry s hraním rolí".MarkyParky píše: ↑20. 5. 2022, 17:05Jo.
A proto v tom má angličtina hezky čisto a jasno tím, jak rozlišuje na roleplaying a storygames.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
-
- Příspěvky: 16480
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
-
- Příspěvky: 2648
- Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
- Bydliště: Brno
Re: Hranie podľa starej školy
Vitus: Přemýšlím, že zrovna OSR mívá rulings místo rules, takže je to hra jen na půl
-
- Příspěvky: 2666
- Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
- Bydliště: Kladno
Re: Hranie podľa starej školy
Jenže ty citáty od Gygaxe jdou jaksi proti tady tomu. Takže buď neplatí toto pravidlo nebo Gygax není old-school.
-
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
Re: Hranie podľa starej školy
Myslím, že tvoje teze "Hra = striktní pravidla" je špatně. Je to spíš něco jako "Hra = série (významných) rozhodnutí."
Jestli se ta rozhodnutí vyhodnocují podle striktních pravidel, konsensu u stolu nebo soudcem, nehraje roli.
(pun not intended)
Pokud hru vede DM podle svého scénáře, tak hráčská rozhodnutí nemohou být významná.Gygax píše:"Role-playing isn't storytelling," he says, "If the dungeon master is directing it, it's not a game."
Takže tady asi souhlas s Gygaxem (jen nesouhlasím s jeho řešením nacpat tam víc striktních pravidel)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
-
- Příspěvky: 6953
- Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
- Bydliště: Šenkvice
Re: Hranie podľa starej školy
Game: play - v zmysle hry a hrania sa
Play: act - v zmysle divadelnej hry a herectva
Navyse rpg ako ich pozname obvykle ani nie su podla teorie game designu plnohodnotne hry (games) ale hracky (toys), alebo herne systemy (game engine)
Hra je totiz kompletny produkt s hermetickym systemom, ktory definuje ako ho pouzivat pravidla a ako sa hra skonci, kto je vitaz a kto porazeny.
Hracky na druhu stranu su nejaky produkt, ktory nema pevne specifikovane, akym sposobom sa ma pouzivat a je na hracoch aby si nasli pravidla (typicky rozne pribehovo orientovane rpg progukty)
Najblizsie su v tomto pripade asi herne systemy, ktore sice specifikuju sadu pravidiel na zaklade ktorych sa ma rpg pouzivat ale uz nespecifikuju nic dalsie, obvykle ani setting ci pribeh.
Play: act - v zmysle divadelnej hry a herectva
Navyse rpg ako ich pozname obvykle ani nie su podla teorie game designu plnohodnotne hry (games) ale hracky (toys), alebo herne systemy (game engine)
Hra je totiz kompletny produkt s hermetickym systemom, ktory definuje ako ho pouzivat pravidla a ako sa hra skonci, kto je vitaz a kto porazeny.
Hracky na druhu stranu su nejaky produkt, ktory nema pevne specifikovane, akym sposobom sa ma pouzivat a je na hracoch aby si nasli pravidla (typicky rozne pribehovo orientovane rpg progukty)
Najblizsie su v tomto pripade asi herne systemy, ktore sice specifikuju sadu pravidiel na zaklade ktorych sa ma rpg pouzivat ale uz nespecifikuju nic dalsie, obvykle ani setting ci pribeh.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.