Hranie podľa starej školy

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Hranie podľa starej školy

Příspěvek od RPG Fórum »

Bifi píše:Hranie podľa starej školy je veľmi konzistentný, zmysluplný a, trúfam si tvrdiť, aj zábavný herný štýl, ktorý vďaka starým hráčom prežil až dodnes. Mnohí z nich v priebehu 80. rokov prestali hrať a ich záujem sa obnovil po vydaní tretej edície Dungeons & Dragons (2000), avšak neuspokojení sa vracali k tomu, čo ich na RPG bavilo najviac. V ostatných dvoch rokoch sa tak zaslúžili o renesanciu starej školy, o čom svedčí vydávanie klonov starých hier (Swords & Wizardry, Labyrinth Lord a ďalšie) a nových variácií (napr. Red Box Hack), prudko rastúci počet fanzinov, blogov, publikovaných dobrodružstiev a pozitívnych hráčskych ohlasov. A napriek tomu, že stará škola je fenomén takmer rýdzo americký, mnohé jej prvky presiakli do hrania aj u nás (ostatne prvá verzia Dračího doupěte intenzívne, aj keď neúspešne, stavala zrejme na Holmesovej edícii pôvodného Dungeons & Dragons).
Článek
:arrow? 1. část článku k nalezení zde
:arrow? 2. část článku k nalezení zde

Odkazy:
:arrow? Rýchly sprievodca oldschool hraním (přeložil alef0)

Retroklony ke stazeni:
Swords and Wizardry
Osric (ten uz je trochu rozsahlejsi)
Labyrinth Lord (ktery je taky free, ale free verze je bez ilustraci).
Staci si jen vybrat :-)
Rozdíly mezi Swords and Wizardry a Labyrinth Lord
Naposledy upravil(a) Lemmy dne 6. 8. 2009, 13:05, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2666
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 20. 5. 2022, 13:06 Jinak, Gygax měl občas zajímavé citáty a byl dost nekompromisní v tom, jak se hrát má a nemá. Podle Wired:
"Role-playing isn't storytelling," he says, "If the dungeon master is directing it, it's not a game."
Hm, tohle implikuje zajímavý výklad slova "game", kdy se tím nemyslí "hra" jako "zábava", ale "hra" jako "sada pravidel". :think:
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21028
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus »

Myslí hra jako game, ne hra jako play. Čeština v tom má trochu bordel.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16480
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od MarkyParky »

Markus píše: 20. 5. 2022, 17:02 Myslí hra jako game, ne hra jako play. Čeština v tom má trochu bordel.
Jo.

A proto v tom má angličtina hezky čisto a jasno tím, jak rozlišuje na roleplaying a storygames.

:-)=
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6953
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Antharon »

Karlohry...
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Jezus
Příspěvky: 2648
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Jezus »

Ve skutečnosti i v češtině je "hra" (pokud není zrovna divadelní) sada pravidel. Kdo je porušuje hraje možná tu roli, možná vypráví, možná se baví, ale nehraje hru :-)=

Ostatně i proto funguje původně anglické:
"Je to hra, nikdo neříkal, že to bude taky zábava." :-D
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2666
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vitus »

Takže OSR se pozná podle toho, že to je hra a ne zábava ? :think:

Alias "hrajte, nejste tu od toho, abyste se bavili!" $lol$
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7506
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi »

MarkyParky píše: 20. 5. 2022, 17:05
Markus píše: 20. 5. 2022, 17:02 Myslí hra jako game, ne hra jako play. Čeština v tom má trochu bordel.
Jo.

A proto v tom má angličtina hezky čisto a jasno tím, jak rozlišuje na roleplaying a storygames.

:-)=
Toto je mimo. Roleplaying je aktivita (hranie roly), ktorá sa môže vyskytovať v rozličných kontextoch - napr. sexuálne hrátky, performance alebo vzdelávanie. Ak si si to doteraz nevšimol, náš koníček sa volá roleplaying games, teda presnejšie "hry na hranie rolí" alebo "hry s hraním rolí".
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16480
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od MarkyParky »

Ale fuj, takhle kazit vtipy.
Jezus
Příspěvky: 2648
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Jezus »

Vitus: Přemýšlím, že zrovna OSR mívá rulings místo rules, takže je to hra jen na půl :D
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2666
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vitus »

Jezus píše: 20. 5. 2022, 22:13 Vitus: Přemýšlím, že zrovna OSR mívá rulings místo rules, takže je to hra jen na půl :D
Jenže ty citáty od Gygaxe jdou jaksi proti tady tomu. Takže buď neplatí toto pravidlo nebo Gygax není old-school. $lol$
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9352
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Quentin »

Vitus píše: 21. 5. 2022, 07:29Jenže ty citáty od Gygaxe jdou jaksi proti tady tomu. Takže buď neplatí toto pravidlo nebo Gygax není old-school. $lol$
Myslím, že tvoje teze "Hra = striktní pravidla" je špatně. Je to spíš něco jako "Hra = série (významných) rozhodnutí."

Jestli se ta rozhodnutí vyhodnocují podle striktních pravidel, konsensu u stolu nebo soudcem, nehraje roli.
(pun not intended)

Gygax píše:"Role-playing isn't storytelling," he says, "If the dungeon master is directing it, it's not a game."
Pokud hru vede DM podle svého scénáře, tak hráčská rozhodnutí nemohou být významná.

Takže tady asi souhlas s Gygaxem (jen nesouhlasím s jeho řešením nacpat tam víc striktních pravidel)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6953
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Antharon »

Game: play - v zmysle hry a hrania sa
Play: act - v zmysle divadelnej hry a herectva

Navyse rpg ako ich pozname obvykle ani nie su podla teorie game designu plnohodnotne hry (games) ale hracky (toys), alebo herne systemy (game engine)

Hra je totiz kompletny produkt s hermetickym systemom, ktory definuje ako ho pouzivat pravidla a ako sa hra skonci, kto je vitaz a kto porazeny.

Hracky na druhu stranu su nejaky produkt, ktory nema pevne specifikovane, akym sposobom sa ma pouzivat a je na hracoch aby si nasli pravidla (typicky rozne pribehovo orientovane rpg progukty)

Najblizsie su v tomto pripade asi herne systemy, ktore sice specifikuju sadu pravidiel na zaklade ktorych sa ma rpg pouzivat ale uz nespecifikuju nic dalsie, obvykle ani setting ci pribeh.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“