Traveller

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Traveller

Příspěvek od Peekay »

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace rodiny Traveller v Databázi RPG
První sci-fi RPG, které si získalo rozsáhlý ohlas. Představuje budoucnost lidstva, ve které je cestování po vesmíru je běžné, ale neexistují sítě ani okamžitá komunikace a informace se šíří jenom tak rychle, jak létají lodě – přičemž cesty trvají týdny, měsíce, někdy i roky. Výsledný dojem připomíná éru mořeplavby a zámořských objevů. Jste vy, vaše loď a širý vesmír.
Všechny edice:
:arrow? Traveller (Classic) (1977)
:arrow? MegaTraveller (1987)
:arrow? Traveller: The New Era (1993)
:arrow? Marc Miller's Traveller (T4) (1996)
:arrow? GURPS Traveller (1998), adaptace pro 3. edici GURPS
:arrow? Traveller20 (T20) (2002), varianta v d20
:arrow? GURPS Traveller: Interstellar Wars (2006), adaptace pro 4. edici GURPS
:arrow? Traveller Hero (2007), adaptace pro Hero System 5e
:arrow? Traveller (Mongoose, 1e) (2008)
:arrow? Traveller5 (2013)
:arrow? Traveller (Mongoose, 2e) (2016)

Hry vycházející z Travelleru:
:arrow? Worlds Apart (2012) – Traveller jako fantasy hra v období zámořských objevů
:arrow? Cepheus Engine – retroklon Travelleru–
:arrow? The Sword of Cepheus (2020) –fantasy hack Cepheus Enginu

Zajímavé informace o Travelleru:
:arrow? Traveller Overview – playlist na YouTube
:arrow? Voyagers of the Jump – actual play podcast
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22624
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Jerson »

Spacecrawl bude hra ve chvíli, kdy se v ní nebude létat přímo, ale po křivkách mezi jednotlivými planetami i systémy. Protože to že nějaká vzdálenost mezi dvěma objekty ve vesmíru je malá ještě vůbec neznamená, že se k nim letí krátkou dobu, zejména když na daném objektu chceš přistát.
Což by také znamenalo mít dynamickou mapu hvězdných soustav o celých systémů. A k hraní by byl potřeba počítač, protože na papíru se to spočítat nedá (tedy dá, ale je to strašně náročné).
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Traveller

Příspěvek od Vandalicus »

Kdyz jsem pred skoro rokem a pul zkousel Stars without Number, tak jsem chvilku premyslel, jestli tuhle cestovatelskou cast neoffloadovat na pocitac - konkretne nehrat Spore :D Neni to sice uplne simulator, ale je to tak akorat zjednoduseni pro moje ucely (prave 3d galaxie, variabilni systemy, stavis si tam lode a automaticky to dela poptavku/nabidku...) a mimo to bysme se prepinali do hrani RPG. Vzhledem k tomu, ze tehdy zacinal lockdown a hrali jsme online, tak by to technicky nebylo az tak slozite.

Takze proc vlastne nezapojit pocitac? Ja jsem obycejne zastance "analogoveho" hrani, ale hlavne proto, ze me to rusi u fantasy. U sci-fi me naopak vyuziti techniky prijde naprosto prirozene.
LokiB
Příspěvky: 12
Registrován: 20. 7. 2020, 20:39

Re: Traveller

Příspěvek od LokiB »

Jerson píše: 2. 10. 2021, 07:28 Spacecrawl bude hra ve chvíli, kdy se v ní nebude létat přímo, ale po křivkách mezi jednotlivými planetami i systémy.
Tak při používání hyperprostorových skoků, zejména v situaci, kdy můžeš skočit až "k planetě", je létání po křivkách irelevantní.
Létání po křivkách mezi systémy je poměrně "časově náročné", takže budeš potřebovat hodně generací účastníků, aby se někam doletělo.

A bez ironie - brát v potaz naše současné možnosti cestování po Sluneční soustavě není moc významným znakem spececrawlu ... jakože vůbec.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22624
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Jerson »

Co jsem pochopil, tak skoky jsou relativně náročné a nedají se provádět v rámci jedné soustavy, ale možná jsem něco minul.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21001
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Markus »

Ve starém Travelleru se nepracuje s mapami vnitřku slunečních soustav. Mapy jsou hexové v měřítku galaxie, kdy 1 hex = 1 parsek. Uvnitř hexu už žádná struktura není.

Mezi hexy skáčeš napřímo, tam nedává smysl uvažovat o křivkách.

Skákat můžeš jen v určité "bezpečné" vzdálenosti od planet. Je tam tabulka, co vypočítává minimální vzdálenost, do jaké se před skokem musíš dostat.

Uvnitř soustavy se pohyb moc neřeší. Respektive máš tam vzorec a tabulku na výpočet času letu podle vzdálenosti (statické), ale jelikož soustavy nemají žádnou vnitřní strukturu, tak vesměs cokoli v rámci soustavy je vyabstrahováno. Rozhodně se nepočítají orbity planet ani proměnlivé vzdálenosti, pracuje se zřejmě s nějakou průměrnou vzdáleností a basta.

traveller cestování.jpg

Prostě Traveller řeší hlavně cestování mezi hvězdnými soustavami, ne uvnitř nich. I když má hvězdná soustava různé součásti (hlavní kolonie, hvězdný přístav, základna námořnictva), tak se s nimi nepracuje jako se samostatnými lokacemi. Celá hvězdná soustava je jedna "lokace".

I když ti asi nic nebrání nakreslit si vnitřní mapku soustavy a potom podle té tabulky vypočítat časy letu. Popravdě, v tomhle je Traveller nejasný. Myslím, že to prostě moc neřeší, je to pod jeho rozlišovací schopnost.

Cestování si představuju takhle: začínáš na planetě; podle její gravitace a tvojí akcelerace si vypočítáš počet dní do "bezpečné vzdálenosti"; potom skočíš; skok trvá týden; vypočítáš si počet dní od místa, kde se vynoříš ze skoku, na cílovou planetu; hotovo.

Aspoň teda v původním Travelleru. Jak to mají nové edice, nevím.

EDIT: Na druhou stranu je nutné říct, že soubojový systém pracuje s vektory. Tj. tvoje loď má nějaký vektor a ty ho ve své pohybové fázi zážehem postupně měníš...
Fionor
Příspěvky: 4
Registrován: 23. 4. 2018, 00:53

Re: Traveller

Příspěvek od Fionor »

Jerson píše: 2. 10. 2021, 14:51 Co jsem pochopil, tak skoky jsou relativně náročné a nedají se provádět v rámci jedné soustavy, ale možná jsem něco minul.
Dají, ale je to neefektivní, protože skok trvá vždy 148 +6D hodin, čili obvykle posádka neušetří žádný čas a ještě spálí spoustu paliva, které pak musí buď načerpat (a vyčistit) nebo koupit.

Doslova:
Jumps of less than one parsec (less than three light years or one hex on a sector map) are possible and count as jump-1 for the purposes of Astrogation checks and fuel expenditure.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21001
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Markus »

Poslední dobou pomalu procházím a mapuju ediční řadu klasického Travelleru. Z anotace se tak můžete proklikat na nejvýraznější tituly, které pro hru vyšly. Ještě nejsem u konce... a pak budu pokračovat novějšími edicemi.

Passingby mezitím upozornil na to, že existuje otevřený "retroklon" Travelleru:

Obrázek

:arrow? Cepheus Engine
Cepheus Engine je otevřený a bezplatný retroklon hard sci-fi hry Traveller, která je zpětně kompatibilní s dříve vydanými doplňky a příručkami. Konkrétně vychází z pravidel 1. edice nakladatelství Moongoose, která byla uvolněna pod licencí OGL, ale některá pravidla a tabulky přebírá i z jiných edic (např. dovednosti z MegaTravelleru nebo kariéry z Classic Travelleru).

Hra je k dispozici jednak jako strohý SRD dokument, jednak jako běžné příručky (Cepheus Engine Core Rules, Cepheus Engine Vehicle Design Guide, Cepheus Engine Spacecraft Design Guide).
Popravdě ale moc nechápu jeho appeal. Na Travelleru je zajímavá ta úžasná hloubka Třetího Impéria popsaného ve spoustě různých doplňků a rozšíření. Momentálně je tuším nejoblíbenější Mongoose Traveller (teď ve druhé edici), který tu starou ediční řadu postupně restauruje a přináší její aktualizované verze.

Ten Cepheus působí dojmem, že jsou to jen pravidla bez settingu - tak k čemu je to dobré? Možná se předpokládá, že to vezmete vyloženě jen kvůli těm pravidlům (budou hádám jednodušší než oficiální) a budete v tom hrát materiály z Třetího Impéria?
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1639
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Traveller

Příspěvek od Passingby »

Markus píše: 15. 10. 2022, 10:05 Ten Cepheus působí dojmem, že jsou to jen pravidla bez settingu - tak k čemu je to dobré? Možná se předpokládá, že to vezmete vyloženě jen kvůli těm pravidlům (budou hádám jednodušší než oficiální) a budete v tom hrát materiály z Třetího Impéria?
Plus mínus co jsem tak běžně zahlídl:
  • Moongoose sice vydali 1e pod OGL, ale pro 2e licenci změnili na přísnější, takže 3rd parties radši publikují pro 1e.
  • "Dost" lidí (v TTRPG měřítku :D ) hraje (nebo hrálo) sice podle pravidel Travelleru, ale buď ve vlastním světě, nebo v nějakém jiném publikovaném (Clement Sector od Gypsy Knights Games, platinum variace na Aliena nazvaná Hostile od Zozer Games..., samotní Moongoose pro 1e vydali i svět komiksového Judge Dredda).
  • Těžko říct, jestli to má i nějakou souvislost s dalšími hrami od GDW, které měly podobná 2D6 pravidla jako Traveller (2300 AD, původní Twilight: 2000).
  • Pak jsou asi travellerovští grognardi, kteří v tom hrají i fantasy nebo něco (pseudo)historického :)
  • Jsou i nějaké další "retroklony," ale to už jsem fakt nezkoumal...
Na DTRPG je několik verzí (obyčejná, deluxe, přesázená s ilustracema...) a jsou Platinum (1k) až Mithral (2.5k), takže se to asi prodává (a pay-what-you-want jsou jenom některé z nich). Autor tam má i zdroják ve Wordu, který se dá použít pro základ vlastní hry, zjednodušenou verzi Cepheus Light a fantasy verzi Sword of Cepheus, která je taky Platinum. (Other Settings for Traveller?, What are the best settings...?)
Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby:
Markus
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1639
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Traveller

Příspěvek od Passingby »

MarkyParky píše: 1. 10. 2021, 23:46 Zároveň si ale říkám, jestli by vlastně pro stejný pocit nestačilo místo hexcrawlu ten vesmír hrát v Point-crawlu s tím, že budeš mít někde třeba tabulku vzájemných vzdáleností, která bude předpočítaná. Nebo ani to ne, jen mít nějaké 2.5D znázornění s "výškovou" odchylku od té pomyslné roviny galaxie.
(Lehké nekro :wink:) Univerzální odpověď na všechno je samozřejmě GURPS :-D V tomhle případě GURPS Space (asi to bylo už v 1. edici z 1988, já měl 2., co poprvé vyšla 1990). Z pravoúhlé sítě se vzdálenosti počítají líp, jak z hexmapy.
gurps-space-3d.png
Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby:
MarkyParky
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21001
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Markus »

Takže Tor je od Primusu ve skutečnosti dál než Karlsworld?

Jako chápu, ale ta mapa pak přestává být tak úplně názorná. :)
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1639
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Traveller

Příspěvek od Passingby »

Markus píše: 15. 10. 2022, 12:52 Takže Tor je od Primusu ve skutečnosti dál než Karlsworld?
Jo (8^2+1^2=65), a Karlsworld (3^2+3^2+(-2)^2=22) je i blíž jak Sabetu (3^2+2^2+(-4)^2=29).
Markus píše: 15. 10. 2022, 12:52 Jako chápu, ale ta mapa pak přestává být tak úplně názorná. :)
Třeba počítali s tím, že GM ovládá deskriptivní geometrii a před hrou připraví pohled na mapu v Mongeově promítání... :D Tohle asi stejně nějaký univerzální vizuální řešení nemá. Leda tabulku s předpočítanými vzájemnými vzdálenostmi.

+ zajímavý střípek k historii RPG... (rozhovor ve White Dwarf č. 23, 1981, zdroj)
mm1.jpg
+ a doplnění z čerstvějšího rozhovoru... (2017, zdroj)
Stargazer píše: Stargazer: Let’s start at the beginning. Could you please tell us about how you got into roleplaying games in general? What was the first game you played and what made you want to write your own?

Marc Miller: When Dungeons & Dragons came out, I was a wargame designer. In a sense, the fantasy role-playing idea was new, but in another sense, it was a familiar concept. I had done political role-playing exercises in college: model UN and model Organization of American States, and some campaign simulations.

What struck me (and everyone else) about D&D was the application of numbers to the individual character and role. Gary Gygax’s conversion of role-playing from a touchy-feely analog system to an easy-to-use digital character system was brilliant, even if we couldn’t quite put it into words. D&D literally took over everyone at Game Designers’ Workshop, and after a couple of weeks, we (the designers and owners) had to make an important rule: no D&D during work hours. Nothing else was getting done.

So we played in the evenings. Based on our experiences, Frank Chadwick designed his Three Musketeers game En Garde! as he digested the idea of fantasy role-playing, and I started working on a science-fiction role-playing game concept that became Traveller.
Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby tito uživatelé (celkem 2):
Markus, kin
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21001
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Markus »

Taaaaak, konečně máme zmapovanou celou šílenou historii Travelleru a jeho 11 různých edic/variant.

Verzi s aktivními odkazy najdete v Databázi, tady je jen copy&paste bez odkazů:
Traveller je rodina vycházející z jedné z nejstarších sci-fi her. Představuje budoucnost lidstva, ve které je cestování po vesmíru je běžné, ale neexistují sítě ani okamžitá komunikace a informace se šíří jenom tak rychle, jak létají lodě – přičemž cesty trvají týdny, měsíce, někdy i roky. Výsledný dojem připomíná éru mořeplavby a zámořských objevů. Jste vy, vaše loď a širý vesmír.

Původní nakladatel, Game Designers' Workshop (GDW), vydal tři edice hry:

Klasický Traveller (1977) poprvé představil prostředí Třetího Impéria, ve kterém lidstvo kolonizovalo velkou část galaxie a dobrodružství se odehrává v pohraničí, kde se lidé potkávají s jinými civilizacemi.
MegaTraveller (1987) posunul reálie dopředu a rozvrátil svět občanskou válkou, kterou chtěli autoři průběžně rozvíjet v sérii rozšíření. Edice ovšem nebyla dobře přijata (i kvůli spoustě chyb v pravidlech) a měla jen krátkou životnost.
Traveller: The New Era (1993) posouvá hru dál do budoucna, v zásadě ignoruje předchozí občanskou válku (nijak nedopadla) a restartuje svět pomocí apokalypsy způsobené počítačovým virem. Zároveň nahrazuje původní systém systémem převzatým ze hry Twilight: 2000 (1984). I tahle edice byla přijata rozporuplně.
Po krachu původního vydavatele už další edice vycházely v licenci.

Čtvrtou edici, Marc Miller's Traveller (T4) (1996) vydalo nakladatelství Imperium Games založené vyloženě za účelem rebootování Travelleru. Pravidla se vrátila ke klasickému Travelleru a reálie dokonce víc než tisíc let do minulosti, kdy lidské impérium teprve začínalo expandovat. I tahle edice ovšem byla uspěchaná, plná chyb a po pár letech skončila.

Následně vyšly adaptace pro GURPS. Nejedná se o samostatně hratelné hry, ale jen o doplňky určené pro použití s pravidly GURPS. Obě verze nicméně mají svoji vlastní ediční řadu:

GURPS Traveller (1998) je určený pro 3. edici GURPS a odehrává se opět v klasickém prostředí Třetího Impéria, ve kterém ovšem nikdy nedojde k občanské válce z MegaTravelleru.
GURPS Traveller: Interstellar Wars (2006) je určený pro 4. edici GURPS. Ze všech verzí Travelleru se tento odehrává v nejhlubší minulosti, kdy je lidké impérium ještě malé a vede války se svými sousedy.
V éře bubliny d20 vyšel Traveller20 (T20) (2002), varianta Travelleru postavená na systému d20 s povoláními a úrovněmi. Je zasazená zhruba sto let před tradičním prostředím Třetího Impéria, ale atmosférou ho připomíná.

Osmá verze Travelleru opět nevyšla jako samostatná hra, ale jako doplněk pro hru existující. Traveller Hero (2007) je série rozšíření, která adaptují generickou univerzální hru Hero System (5e) (2002) pro hraní v libovolné z popsaných ér Travelleru. Vyžadují použití pravidel Hero Systemu.

Velký návrat k tradici představuje Mongoose Traveller, licencovaná varianta hry, která se cíleně snaží oživit původní podobu hry jak z hlediska systému, tak z hlediska světa – včetně toho, že pro ni vycházejí remaky původních rozšíření.

1. edice Mongoose Travelleru (2008) si získala značnou popularitu a početnou ediční řadu. Jako jediná verze Travelleru vyšla pod otevřenou licencí OGL včetně volně dostupného SRD dokumentu. Z něho vychází například otevřený bezplatný retroklon Cepheus Engine (2016).
2. edice Mongoose Travelleru (2016) navazuje na její tradici a předkládá lehce aktualizovaná pravidla bez dramatických změn.
Souběžně s tím vyšel Traveller5 (2013), varianta připravená prapůvodním autorem Marcem W. Millerem. Tato verze hry je velice konzervativní, designově věrná tradici 70. let. Klade velký důraz na podrobná simulační pravidla. Nevycházejí pro ni žádná oficiální rozříšení, jen fanouškovské doplňky.
TLDR:

Otázka: Co mám hrát, když mě Traveller zajímá?

Odpověď: Mongoose Traveller. Asi není důvod nepoužít druhou edici, ale je to vesměs jedno. Druhá je jen trochu učesanější. Doplňky by měly být vesměs kompatibilní.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Joe
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2666
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Traveller

Příspěvek od Vitus »

Já teda mám z Drivethroughrpg verzi od Mongoose, co má v tiráži 2020, ale určitě jsem si ho původně kupoval někdy kolem roku 2016 a na Drivethroughrpg se mi sama zaktualizovala v knihovně na tu 2020, takže předpokládám, že to asi bude ta 2. edice Mongoose a nějaká sub-edice (zapracovaná errate či tak něco) ? :think:
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21001
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Markus »

Jo, to bude zřejmě příručka z roku 2016, akorát s aktualizovaným datem kvůli zavedení nějakých errat.

I když koukám, že mají i regulérní novou příručku nazvanou The Traveller Core Rulebook Update 2022. Na DriveThru mají obě separátně, takže hádám, že na tuhle už se ti to neaktualizovalo, protože to považujou za jiný produkt.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Vitus
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1639
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Traveller

Příspěvek od Passingby »

Mongoose Traveller 1e, Main Rulebook (2008)

(1e má takovou oldschoolovou jednoduchou černo-bílou sazbu, 2e moderní naleštěnou barevnou s pozadíma stránek, ozdobnýma rámečkama atd.)

+ nekompletní useless trivia fix...
Markus píše: 25. 10. 2022, 09:39 Traveller: The New Era (1993) posouvá hru dál do budoucna, v zásadě ignoruje předchozí občanskou válku (nijak nedopadla) a restartuje svět pomocí apokalypsy způsobené počítačovým virem. Zároveň nahrazuje původní systém systémem převzatým ze hry Twilight: 2000 (1984). I tahle edice byla přijata rozporuplně.
Po krachu původního vydavatele už další edice vycházely v licenci.
TNE používá systém z Twilight: 2000 2e (1990), který ale z k10 rozšiřuje na k20, což bylo potom zpětně zapracováno do Twilight: 2000 2.2e (1993). Systém původního Twilight: 2000 1e (1984) používá k%. Základní mechanika ale ve všech funguje tak nějak stejně - hodnoty (vlastnosti nebo dovednosti, později součet vlastnosti a dovednosti) se podhazují a obtížnost hodu/činnosti se nastavuje násobením vlastnosti/dovednosti.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Semrush [Bot] a 7 hostů