Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Hlavní anotace v databázi:RuneQuest patří k nejstarším a nejvlivnějším RPG hrám. Vyšel jen nedlouho po Dungeons & Dragons a na dlouhou dobu byl druhou nejoblíbenější fantasy hrou. Představoval alternativní pojetí fantasy roleplayingu a jako jeden z prvních herních produktů představil propracovaný a uvěřitelný herní svět – k tomuto účelu převzal a začal rozvíjet svět Glorantha, zasazený do doby odpovídající zhruba naší době bronzové, s velikým důrazem na náboženství a mytologii.
RuneQuest drží v historii RPG několik prvenství. Jde o první příklad skutečného dovednostního systému – systémové jádro nazvané Basic Roleplaying pak posloužilo jako základ mnoha dalších her od vydavatelství Chaosium. Je to taky první hra, která se vážněji zabývala tématikou víry, náboženství a mytologie a brala ji jako důležitou součást hry.
První edice vyšla v roce 1978, následovaná jen lehce revidovanou druhou edicí v roce 1978. Vydavatel potom licenci prodal nakladatelství Avalon a to v roce 1984 vydalo třetí edici, která opustila svět Glorantha a zasadila hru do středověké Evropy. Linie RuneQuest potom pokračovala několika dalšími edicemi, zatímco původní autoři, nespokojení s jejím ubíráním, založili vlastní herní linii Hero Wars / HeroQuest.
Svět Glorantha
Rodina RuneQuest
Rodina Hero Wars / HeroQuest / QuestWorlds
Dílčí herní řady:
13th Age Glorantha (2018) – Doplněk pro hru 13th Age adaptující ji do světa Glorantha
Další odkazy:
Samostatná diskuze s Bifiho tipy a triky pro vedení RQG
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Existuje Měsíční Říše, ne?
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Existuje, ale o té jsem popravdě ještě nic nečetl. Vězím v Dragon Passu.
Měl bych chuť posílat sem náhodné útržky z čtení, ale to bych dost spamoval. Ale třeba:
- Co vám o hře řekne skutečnost, že ve statblocku každého člověka je uvedeno jeho výkupné.
Měl bych chuť posílat sem náhodné útržky z čtení, ale to bych dost spamoval. Ale třeba:
- Co vám o hře řekne skutečnost, že ve statblocku každého člověka je uvedeno jeho výkupné.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16478
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Že autoři nechtěli, aby hráči byli murderhobos. A je to fakt hezký nápad, jak motivovat k zajímání postav.Markus píše: - Co vám o hře řekne skutečnost, že ve statblocku každého člověka je uvedeno jeho výkupné.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Taky to říká, že každý někam patří a má nějakou rodinu, obec, církev atd., kterým na něm záleží a kteří jsou za něj ochotní zaplatit.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
„Chrám Ulerie, bohyně lásky. Časté veřejné obřady. Soukromé obřady na vyžádání. Součástí jsou i lázně pro věřící. Doporučená výše daru za návštěvu u chrámového novice/novicky nebo kněžky činí 5 zlatých Lunarů nebo víc, v závislosti na povaze obřadu.“
Are you thinking what I'm thinking?
Are you thinking what I'm thinking?
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
HeroQuest má taky exp for gold???
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Ty to nechápeš, tohle je ve skutečnosti velmi duchovní záležitost, která je jen reprezentována. Podobně, jako do protestantského kostela nechodíš pít víno a do rastafariánského se zhulit.
...
Nebo bys alespoň neměl chodit.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Sem myslel, že 3 otazníky budou jako nápověda stačit...
A neplánujete pak nějaký přehled pro Dinosaurium? (Pro jistotu EDIT: Tím myslím RuneQuest/Gloranthu jako celek, ne rituály Ulerie...)
Zkušenost za zlato???
A neplánujete pak nějaký přehled pro Dinosaurium? (Pro jistotu EDIT: Tím myslím RuneQuest/Gloranthu jako celek, ne rituály Ulerie...)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Jóóó... zkušenost!!!
Ha!
Dlouhý vedení.
(Dinosaurium... možná. Jestli k tomu Vandla donutím. )
Ha!
Dlouhý vedení.
(Dinosaurium... možná. Jestli k tomu Vandla donutím. )
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Jinak jestli budeš mít náladu sem spamovat věci ze čtení, můžeš klidně sepsat něco k magii a nebo stručně k pravidlům (i když to jsou myslim dovednosti a procenta).
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Zkušenosti tuším fungují tak, že kroužkuješ skilly na které sis hodil, jednou za období hodíš check a když uspěješ tak si skill zvýšíš o 1d6.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Hele, a nejsou ty lunáry náhodou stříbrný (jakože luna ~ stříbro)? (Dělám chytrýho, ale jenom proto, že jsem něco takovýho zaslechl v recenzi na YT...)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Jsou, máš pravdu. Ještě v tom sám plavu. Lunáry jsou stříbrné, pak jsou zlatá kola. Pak ještě měděné klaky. A nakonec ještě existuje trollí měna zvaná bolg, ta je z olova a je dost bezcenná – ale má tu výhodu, že trollové ty mince můžou sežvýkat a používat je jako kule do praku.
Možná někdy v nějaké recenzi, jestli se k tomu dokopu. Ale systémy mě obecně moc nezajímají, takže jim nevěnuju moc pozornost.Iwas Passingby píše: ↑23. 12. 2021, 14:15 Jinak jestli budeš mít náladu sem spamovat věci ze čtení, můžeš klidně sepsat něco k magii a nebo stručně k pravidlům (i když to jsou myslim dovednosti a procenta).
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...
Asi pred dvoma týždňami mi domov dorazil práve vydaný Starter Set do novej edície RuneQuestu (Chaosium, 2018). Glorantha bolo prostredie, ktorého existenciu som síce vždy vnímal, ale nikdy som do neho neprenikol podrobnejšie. Odrádzalo ma to, že má povesť najprepracovanejšieho (a najstaršieho) herného prostredia, a nikdy som ani nebol fanúšikom systému Basic Roleplaying (BRP), ktorý používa aj Call of Cthulhu. O Gloranthe som vedel len to, že v nej sú antropomorfné kačice (aj ako hráčske postavy), má zhruba starovekú technologickú úroveň a má čosi s animizmom či mytológiou. V druhej polovici 90. rokov som hral asi 2-3 sedenia nemeckého prekladu Runequestu (najskôr 3. edícia), avšak pamätám si len to, že som nerozumel polovici vecí a schopností na mojom denníku a že sme šli k nejakej poborenej veži, kde sme stretli kačacích banditov s oštepmi a krátkymi mečmi. Môj opatrný záujem o RuneQuest sa periodicky vracal, naposledy som si asi pred štyrmi rokmi na mobile nainštaloval King of the Dragon Pass. Avšak pri pohľade na základnú obrazovku som vôbec nevedel, čo mám robiť, tak som len trochu poklikal, povedal si „na toto teraz nemám čas“ a nikdy sa k tomu nevrátil.
Keď som Starter Set otvoril, prekvapilo ma, že je úplne napechovaný materiálmi – 4 zošitové príručky, asi 13 predpripravených postáv, niekoľko máp, sada kociek… Oslovilo ma, koľko je v tom produkte toľko lásky k prostrediu, a ako to vyzerá použiteľne. Aj vzhľadom na to, že sa blížili sviatky a plánoval som sa menej venovať práci, rozhodol som sa do RuneQuestu s otvorenou mysľou zahĺbiť. A keďže táto moja cesta vo mne vyvoláva veľa emócií a pozitívnych aj negatívnych reakcií, napadlo mi, že to zdokumentujem ako proces. Využijem preto toto vlákno kvázi ako blog na bezprostredné úvahy a myšlienky. Možno to nakopne zaujímavé diskusie - ale mojou prvoradou prioritou je čítať RuneQuest, druhoradou sem reflektovať a až treťoradou tu diskutovať. Diskutujúcich poprosím o zhovievavosť a opatrnosť, nesnažte sa prosím všetko strhať a zlikvidovať moje zatiaľ ešte krehké, ale úžasné nadšenie.
Takže ideme na to.
Prenikanie do RuneQuest a Gloranthy
Štádium 1: Nulové porozumenie
Ako prvé som chytil do ruky predpripravené postavy. Príde mi to ako veľmi dôležitý artefakt, ktorý začínajúci hráč uchopí ako prvý, pre veľa hráčov to bude úplne prvý kontakt s hrou. Aj preto má tento artefakt úlohu hráčov „zaháčkovať“. Graficky príjemne spracované, ale preplnené štatistikami. Na chrbte denníka je obrovská farebná ilustrácia, vnútri je menšia, čiernobiela a často výrazne odlišná. Ale tá úplne základná skúsenosť: čítam popis postáv a nerozumiem zhola ničomu. Dám príklad:
HARMAST, BARANTHOS’ SON
Noble farmer-warrior of the Ernaldori clan of the Colymar Tribe. Male, age 21. Initiate of Issaries.
Harmast is from a noble lineage of the Colymar tribe. His father is the chieftain of the Ernaldori clan, and his grandfather and great-uncle were kings of that tribe. His family are famed for their loyalty to Sartar and for their caution: Harmast’s family survived the Lunar Occupation with their lives (and wealth) intact, whereas others of their clan perished.
Harmast was initiated into the cult of Issaries, and tried to avoid the growing conflict in Dragon Pass, preferring talk and negotiation to warfare. However, following the Great Winter, Harmast fought a duel with a thane from the Grey Dog clan and killed him; the thane’s kin have sworn vengeance upon Harmast. Harmast fought at the Battle of Pennel Ford, alongside his kinfolk, Vasana and Yanioth. He witnessed the Dragonrise and fought for Starbrow during the Liberation of Sartar, acclaiming her as Prince.
Alebo:
VISHI DUNN
Initiate of Waha. Male, age 21. Assistant shaman of the High Llama Tribe.
Vishi Dunn is a tribesman of the High Llama Riders from the Blue Llama clan. He is wiry, with the shaved head and queue traditional of the High Llama Tribe. His body is tattooed with decorative and spiritual patterns, and he wears a brilliantly colored yak-wool robe with ornate designs upon it, open in the front, and rough sandals, preferring to go barefoot when possible. His skin is darker than most, testament to long years of exposure to the sun.
His grandfather fought for the High King at Grizzly Peak and was killed by Lunar spirits, his father was killed by the Lunar Empire at the First Battle of Moonbroth.
During his adulthood initiation, Vishi was almost killed by spirits. He was apprenticed to a shaman, Sabera Spiritrider, and taught how to interact with the Spirit World. When word came that the White Bull was going to summon the demigod Jaldon Goldentooth, Vishi came to Jaldongrave to witness the event. Jaldon returned, and Vishi Dunn swore loyalty to the White Bull. When one of his own kinsmen opposed allying with Argrath, Vishi Dunn killed his kinsman; as a result, he is widely known as Vishi Kinslayer, a nickname he is neither proud or ashamed of.
Vishi followed Argrath and Jaldon to liberate Pavis, where he befriended Vasana and accompanied her back to Dragon Pass. Vishi is intensely loyal to Argrath (almost to a fault), reaching a point of near-zealotry. Despite this, he is surprisingly worldly, enjoying the material comforts of drink and revelry as much as any other.
Že čo prosím?! Takýto stupeň nepochopenia a stratenia som v RPG produkte snáď ešte nikdy nezažil. Akoby som otvoril učebnicu pokročilej mikrobiológie, neviem nič priradiť, nemám žiadnu poznatkovú kostru. Čo je „initiate“ a čo je Waha alebo Issaries? Neviem posúdiť, akú majú jednotlivé informácie váhu. Nerozumiem tomu dôrazu na výzor (to je vlastne jediné, čo je jazykovo ako-tak zrozumiteľné), ale hovorím si, že asi tento dôraz nejaký význam má – ale aj špecificky štýl, farby či materiály? Prečo sa jeden kmeň volá vážne Colymar (pôsobí to možno keltsky?) a druhý Modrá Lama, ako z nejakej farebnej Jodorowského fantazmagórie? Čo znamená „interakcia so Spirit World“ (je to nejaká schopnosť?) a aký má význam oproti napríklad prisahaniu lojality? Ktoré z tej záplavy mien sú vôbec podstatné? Čo je Dragonrise, čo je Great Winter? Tieto informácie navyše nepôsobia ako nejaký konečný výpočet, číha za nimi neodhadnuteľné množstvo ďalších a ďalších pojmov a kategórií. To ma zneisťuje.
Hovorím si, ako začiatočnú postavu dokáže vôbec uchopiť hráč, ak ja ako skúsený GM sa vôbec nechytám? Navyše to signalizuje ďalší problém. Ak by som bol hráč, aké encyklopedické znalosti prostredia musí mať môj GM, aby ma týmito informáciami vedel previesť a bližšie mi ich vysvetliť? A ako a kedy sa to udeje, ak je hráčov a postáv niekoľko? Do akej pozície ma to ako hráča postaví, keď mi GM musí na začiatku hry dať masívny infodump? Ako sa potom budem cítiť (ako žiačik?) a ako budem do prostredia vstupovať? Nebudem sa cítiť ako slon v porceláne, že niečo nepochopím a pokazím? Nakoľko budem môcť prvky prostredia dotvárať sám, je napríklad môj klan v prostredí nejako zavedený?
Bifi – RuneQuest 0:1
Keď som Starter Set otvoril, prekvapilo ma, že je úplne napechovaný materiálmi – 4 zošitové príručky, asi 13 predpripravených postáv, niekoľko máp, sada kociek… Oslovilo ma, koľko je v tom produkte toľko lásky k prostrediu, a ako to vyzerá použiteľne. Aj vzhľadom na to, že sa blížili sviatky a plánoval som sa menej venovať práci, rozhodol som sa do RuneQuestu s otvorenou mysľou zahĺbiť. A keďže táto moja cesta vo mne vyvoláva veľa emócií a pozitívnych aj negatívnych reakcií, napadlo mi, že to zdokumentujem ako proces. Využijem preto toto vlákno kvázi ako blog na bezprostredné úvahy a myšlienky. Možno to nakopne zaujímavé diskusie - ale mojou prvoradou prioritou je čítať RuneQuest, druhoradou sem reflektovať a až treťoradou tu diskutovať. Diskutujúcich poprosím o zhovievavosť a opatrnosť, nesnažte sa prosím všetko strhať a zlikvidovať moje zatiaľ ešte krehké, ale úžasné nadšenie.
Takže ideme na to.
Prenikanie do RuneQuest a Gloranthy
Štádium 1: Nulové porozumenie
Ako prvé som chytil do ruky predpripravené postavy. Príde mi to ako veľmi dôležitý artefakt, ktorý začínajúci hráč uchopí ako prvý, pre veľa hráčov to bude úplne prvý kontakt s hrou. Aj preto má tento artefakt úlohu hráčov „zaháčkovať“. Graficky príjemne spracované, ale preplnené štatistikami. Na chrbte denníka je obrovská farebná ilustrácia, vnútri je menšia, čiernobiela a často výrazne odlišná. Ale tá úplne základná skúsenosť: čítam popis postáv a nerozumiem zhola ničomu. Dám príklad:
HARMAST, BARANTHOS’ SON
Noble farmer-warrior of the Ernaldori clan of the Colymar Tribe. Male, age 21. Initiate of Issaries.
Harmast is from a noble lineage of the Colymar tribe. His father is the chieftain of the Ernaldori clan, and his grandfather and great-uncle were kings of that tribe. His family are famed for their loyalty to Sartar and for their caution: Harmast’s family survived the Lunar Occupation with their lives (and wealth) intact, whereas others of their clan perished.
Harmast was initiated into the cult of Issaries, and tried to avoid the growing conflict in Dragon Pass, preferring talk and negotiation to warfare. However, following the Great Winter, Harmast fought a duel with a thane from the Grey Dog clan and killed him; the thane’s kin have sworn vengeance upon Harmast. Harmast fought at the Battle of Pennel Ford, alongside his kinfolk, Vasana and Yanioth. He witnessed the Dragonrise and fought for Starbrow during the Liberation of Sartar, acclaiming her as Prince.
Alebo:
VISHI DUNN
Initiate of Waha. Male, age 21. Assistant shaman of the High Llama Tribe.
Vishi Dunn is a tribesman of the High Llama Riders from the Blue Llama clan. He is wiry, with the shaved head and queue traditional of the High Llama Tribe. His body is tattooed with decorative and spiritual patterns, and he wears a brilliantly colored yak-wool robe with ornate designs upon it, open in the front, and rough sandals, preferring to go barefoot when possible. His skin is darker than most, testament to long years of exposure to the sun.
His grandfather fought for the High King at Grizzly Peak and was killed by Lunar spirits, his father was killed by the Lunar Empire at the First Battle of Moonbroth.
During his adulthood initiation, Vishi was almost killed by spirits. He was apprenticed to a shaman, Sabera Spiritrider, and taught how to interact with the Spirit World. When word came that the White Bull was going to summon the demigod Jaldon Goldentooth, Vishi came to Jaldongrave to witness the event. Jaldon returned, and Vishi Dunn swore loyalty to the White Bull. When one of his own kinsmen opposed allying with Argrath, Vishi Dunn killed his kinsman; as a result, he is widely known as Vishi Kinslayer, a nickname he is neither proud or ashamed of.
Vishi followed Argrath and Jaldon to liberate Pavis, where he befriended Vasana and accompanied her back to Dragon Pass. Vishi is intensely loyal to Argrath (almost to a fault), reaching a point of near-zealotry. Despite this, he is surprisingly worldly, enjoying the material comforts of drink and revelry as much as any other.
Že čo prosím?! Takýto stupeň nepochopenia a stratenia som v RPG produkte snáď ešte nikdy nezažil. Akoby som otvoril učebnicu pokročilej mikrobiológie, neviem nič priradiť, nemám žiadnu poznatkovú kostru. Čo je „initiate“ a čo je Waha alebo Issaries? Neviem posúdiť, akú majú jednotlivé informácie váhu. Nerozumiem tomu dôrazu na výzor (to je vlastne jediné, čo je jazykovo ako-tak zrozumiteľné), ale hovorím si, že asi tento dôraz nejaký význam má – ale aj špecificky štýl, farby či materiály? Prečo sa jeden kmeň volá vážne Colymar (pôsobí to možno keltsky?) a druhý Modrá Lama, ako z nejakej farebnej Jodorowského fantazmagórie? Čo znamená „interakcia so Spirit World“ (je to nejaká schopnosť?) a aký má význam oproti napríklad prisahaniu lojality? Ktoré z tej záplavy mien sú vôbec podstatné? Čo je Dragonrise, čo je Great Winter? Tieto informácie navyše nepôsobia ako nejaký konečný výpočet, číha za nimi neodhadnuteľné množstvo ďalších a ďalších pojmov a kategórií. To ma zneisťuje.
Hovorím si, ako začiatočnú postavu dokáže vôbec uchopiť hráč, ak ja ako skúsený GM sa vôbec nechytám? Navyše to signalizuje ďalší problém. Ak by som bol hráč, aké encyklopedické znalosti prostredia musí mať môj GM, aby ma týmito informáciami vedel previesť a bližšie mi ich vysvetliť? A ako a kedy sa to udeje, ak je hráčov a postáv niekoľko? Do akej pozície ma to ako hráča postaví, keď mi GM musí na začiatku hry dať masívny infodump? Ako sa potom budem cítiť (ako žiačik?) a ako budem do prostredia vstupovať? Nebudem sa cítiť ako slon v porceláne, že niečo nepochopím a pokazím? Nakoľko budem môcť prvky prostredia dotvárať sám, je napríklad môj klan v prostredí nejako zavedený?
Bifi – RuneQuest 0:1
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů