[svět] Dragonlance

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[svět] Dragonlance

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace světa Dragonlance
Dragonlance patří k nejznámějším světům pro hry na hrdiny – i světům literárním. Jde o svět epické fantasy, velkých ideálů, věčného zápasu dobra se zlem. Vznikl z nápadu vytvořit kampaň dobrodružných modulů pro D&D, která bude vyprávět epický příběh. Ta byla odstartována dobrodružstvím Dragons of Despair (1984) a pokračovala jedenácti dalšími. Souběžně s dobrodružstvími začaly vycházet jejich beletrizace, které sklidily ohromný úspěch, a brzy vznikla multimediální značka, dlouhá léta rozvíjená dalšími RPG produkty, beletrií, videohrami atd.

Příběhy Dragonlace se odehrávají na planetě Krynn, na které se (v závislosti na historické epoše) vyskytují draci v hojném počtu, přičemž ústřední je konflikt mezi dobrými „kovovými“ draky a zlými „chromatickými“ draky. Dominantní rasou jsou lidé, ale žijí tu i elfové, trpaslíci, gnómové, kendeři (šotkové) a minotauři. V příbězích často vystupují i armády dračích služebníků „drakoninánů“, kteří vznikají, když se dračí vejce pokazí působením zla.
:arrow? Dragonlance: Fifth Age (1996) - Samostatné RPG ze světa Dragonlance, nezaložené na D&D

Zajímavé odkazy:
:arrow? Archivovaná sekce Dragonlance, dodnes obsahuje spoustu informací.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Dragonlance

Příspěvek od sirien »

Stejná čísílka nenesou nutně stejný význam.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Dragonlance

Příspěvek od Rillae »

sirien píše: 16. 12. 2022, 23:04 ...takže sága která končí Raistlinem co sám rozhoduje o osudech celého světa a navazuje legendami ve kterých se staví na roveň bohům...

...dostala 5e adaptaci do 11. úrovně.

Well.
Problém číslo jedna: power level postav na stejný úrovni je někde jinde. Problém číslo dva: 5e moduly se dělaj míň náročný/smrtelný, aby náhodou někomu nezařvala jeho postava. A to neplatí jenom pro remaky a adaptace TSR věcí pro 1e, ale pro nový verze starejch záležitostí obecně. Srovnej si třeba Necropolis, která ve 3.5 byla pro levely 10-18, a krásně gygaxovsky smrtící, a 5e, která je pro levely 7-9. WTF?

Necropolis 3e

Necropolis 5e
(A i S&W verze která vznikla spolu s 5e byla dost velký zklamání)
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Dragonlance

Příspěvek od sirien »

Rillae píše: 17. 12. 2022, 21:02
Jistě - to taky píšu Yorkovi. Jenže podle toho co píše Markus (?), "staré" levely byly mocnější (tj. původní 10 level > současný 10. level).

K tomu co píšeš o tom jak se dělají moduly dneska "měkčí" než byly dřív... To je zajímavé téma samo o sobě a: Ano, ale. To "ale" je, že to je velmi podobné jako s počítačovými hrami - tak je hromada gamerů co nadávaj, že se obtížnost snižuje (nebo jí hra dokonce dynamicky mění a snižuje, když hráči něco nejde... což je zajímavá problematika s paralelou k GM cheatingu, což je tady ale dost OT) a že dřív nešlo saveovat v průběhu levelu atd. a je to pravda. Jenže to ještě neznamená, že to je špatně.

Povrchní vysvětlení by bylo, že dnešní hráči sou fucking normies co se rozbrečej když něco nezvládnou a tak je potřeba jim to změkčit. Což je tak nějak obvious bullshit.
Jednoduché vysvětlení je, že dnešní hráčské publikum se liší od dřívějšího a lidi prostě baví "nižší obtížnost". A v tom je kus pravdy - samozřejmě ne v tom že by "neměli na víc", ale v preferencích toho co od hry čekají.
Což nás dovádí k hlubšímu vysvětlení a to, že se ty hry dneska prostě hrají úplně jinak - nejen jiným stylem, ale i za jiným účelem a v jiném kontextu. Co dřív byla challenge pro úzkou a poměrně specifickou výseč lidí co měli dost volnýho času je dneska relaxační escapistická hlavu čistící zábava pro široké publikum, které ale nemá tolik času a které v průběhu hraní může často vyrušit něco, co nemůžou jen tak ignorovat.

S těmi RPG moduly to je stejné - RPGčka se dřív hrály s ohromným důrazem na to G - resp. přesněji se hrály jako Gds. Dneska je ten preferenční mix větší a hrají se jako GDS. (Obrazně řečno, plus mínus...) Dřívější smrtelnost modulů by dneska nebyla fun, protože by kazila složky hry, které dřív neexistovaly, nebo existovaly v mnohem menší míře.

Publikum samozřejmě není homogenní a jsou i hráči co by stáli o ty původní obtížnosti a hry bez saveování atp. a v ideálním světě bys měla nabídku, která pokrývá poptávku, popř. hry které mají různá nastavení (místo série rostoucích obtížností "I can live" "bring it on" "hardcore" a "nightmare" třeba "i wanna blow some steam", "I'm here for the story" a "hit me as hard as you can"...) jenže svět není ideální. Tvořit hry v různých stylech je dost náročné, vyžaduje to jinou mentalitu, filozfii, přístup, tzn. efektivně úplně jiný tvůrčí tým (...a úplně jiný marketing atd.) a mít týmy co tvoří něco takhle podobného takhle jinak je dost těžké udržet pod jednou střechou - zvlášť když jeden z nich dělá věci co mají širší publikum a tudíž to je výnosnější... Z čehož ti pak ale zase vznikají různá hipst... pardon, retro hnutí jako je OSR, která generují jiný typ obsahu než mainstream.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: Dragonlance

Příspěvek od Jiron »

Hrál jsem Advanced Dungeons and Dragons 2nd Edition v Dragonlance. Dotáhli jsme to strašně daleko, na nějaký 9-10 level a už to tam dost lítá! Ten power level mi přišel obrovskej. To, že Raistlin otevírá bránu do Propasti a jde si to rozdat s Královnou Temnot na levelu 14.-15. mi přijde uvěřitelné.

Ale je to už mnoho, mnoho let. Jakože fakt hodně let.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dragonlance

Příspěvek od Markus »

A jaké jsou vzpomínky na tu původní kampaň? Povídej, přeháněj, zajímá mě to. Já o tom vím jen to, že by to měl být děsný railroad. Zajímalo by mě, jak to cítili hráči, kteří byly „uvnitř“.
Uživatelský avatar
mrakomrak
Příspěvky: 122
Registrován: 24. 10. 2020, 10:12

Re: Dragonlance

Příspěvek od mrakomrak »

Markus píše: 16. 12. 2022, 22:57 Možná je načase provést nekro téhle diskuze, protože vyšla kampaň Dragonlance pro pátou edici...

Obrázek

:arrow? Dragonlance: Shadow of the Dragon Queen
Do světa Krynn se vrátila dračí královna Takhisis. Po celé zemi vedou armády jejích fanatických drakonianů brutální dobývačnou válku. Při pochodu na nepřipravenou zemi Solamnie jim v cestě stojí jen obránci města Kalaman. Ovšem dračí armáda chce víc než jen rozdrtit nepřátele. Jisté prastaré zlo ve službách dračí královny pátrá po magické zbrani, která by dokázala ovládnout Krynn navždy.

Dragonlance: Shadow of the Dragon Queen je adaptace legendárního světa Dragonlace do D&D 5e. Jde o kampaň, která provede dobrodruhy od 1. do 11. úrovně a zapojí je do legendární „války o kopí“, ve které stanou proti dračím armádám. Dobrodružství je doprovázeno obecnými informacemi o světě Dragonlance, včetně pravidel pro tvorbu postav kenderů (šotků), nových původů a kouzelnických subpovolání.
Máte někdo reference? Dost mě to jako fandu DL zaujalo...
"Simplicity is the key to freeing the imagination!" Scotty ‘DM SCOTTY’ McFarland
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: Dragonlance

Příspěvek od Jiron »

Markus píše: 19. 12. 2022, 14:18 A jaké jsou vzpomínky na tu původní kampaň? Povídej, přeháněj, zajímá mě to. Já o tom vím jen to, že by to měl být děsný railroad. Zajímalo by mě, jak to cítili hráči, kteří byly „uvnitř“.
Tu jsme nehráli, sorry.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Dragonlance

Příspěvek od Rillae »

sirien píše: 17. 12. 2022, 23:26
Rillae píše: 17. 12. 2022, 21:02
Jistě - to taky píšu Yorkovi. Jenže podle toho co píše Markus (?), "staré" levely byly mocnější (tj. původní 10 level > současný 10. level).

Jo, to asi v některejch ohledech byly, respektive byly slabší monstra, v některejch případech výrazně (usmaží dneska skupina na cca 6 levelu starýho draka? Asi ne, v 1e tu šanci měli... když měli na svý straně štěstí, překvapení, vyhranou iniciativu a dva kouzelníky s namemorovanejma fireballoma). Na druhou stranu byly postavy výraznějc limitovaný, mimo jiný i v tom, kdo co múže používat (AFAIR magickej meč nemoh vzít do ruky každej, byl jenom pro fightery například) A prostředí bylo smrtelnější, takovej šikovně navrženej dungeon.... ty klece s kanárkama nebyly v ceníku jen tak :-)=
A co si vybavuju (ale motá se mi teď v hlavě dohromady ODnD, B/X a BECMI, 1e, a pár retroklonů... moc vína dneska večer :D) spousta efektů se vyhodnocovala: save or death



Ale postav proti sobě 1e a 3e postavu stejný classy a levelu, a ta 3e nakope tý 1e pozadí v drtivý většině případů.

A z 3e si pamatuju spoustu případů, kdy se díky naakumulovanejm bonusům prakticky nemuselo házet, ten hod byl jenom pro to, aby se vidělo jestli náhodou nebude crit succes/fail, jinej vliv kostka neměla. V 1e sem takový situace neznala


EDIT: no jo, když už sem zmínila BECMI, tam byl ten power level na vysokejch levelech nechutnej. Jak ses dostal na Immortals úrovně, tak si byl bůh... doslova. A snad jedinnou vážnou hrozbou pto tebe byl zas jenom jinej Immortal. Ale to už je fakt moc velký odbočení od DL.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Dragonlance

Příspěvek od Rillae »

sirien píše: 17. 12. 2022, 12:59
Fakt? Já myslel že tam se šlo do třicítky, zatimco 5e de jen do dvacítky...
"Čistá" 1e AFAIK žádnej hard limit levelů nemá, jednotlivý settingy už ho mít můžou. A zrovna DL ho má
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Dragonlance

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 17. 12. 2022, 16:00
Těch 10. až 14. je taky vrchní rozsah toho, pro co vůbec existují nějaké moduly.
Bloodstone sérii jsi viděl? H1 je pro levely 15+, H4 pro 18 až 100 :-o
Markus píše: 17. 12. 2022, 16:00 Elminstera bych do toho netahal, .
Elminstera bych do toho tahala, zrovna FR měl snad sloužit mimojiné i jako "odkladiště" až moc mocnejch postav z jinejch settingů
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Dragonlance

Příspěvek od Rillae »

sirien píše: 17. 12. 2022, 16:09
Markus píše: 17. 12. 2022, 16:00vraždit bohy, co já vím
Well, actually... LOL.

Anyway, v tom případě jsme dlouhým obloukem tam kde jsem začal, protože v 5e by to co popisuješ mělo odpovídat cca tomu 16-20. (Ostatně v DL jsou postavy které sešlou Wish, což je v 5e 17. úroveň minimálně.)
Jestli v ton DL nemá nějaký pro setting specifický změny, tak limited wish a wish jsou v 1e levely 7 a 9, takže level kouzelníka 14 a 18
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dragonlance

Příspěvek od MarkyParky »

Měl bych jeden praktický postřeh k debatám o obtížnosti a srovnávání starých a nových modulů.

Když se podíváte na ODnD doporučená náhodná setkání pro různé úrovně a srovnáte je s tím, co postavy potkávají v DnD5E modulech, tak je tam taky znát značný posun.

Moduly pro level 1-3 ODnD mají podobný obsah fikční obsah setkání jako DnD5E staví pro cca pátou úroveň. Neznamená to nutně, že jsou stejně obtížná (v DnD5E je mnohem větší inflace HPček i schopností na obou stranách), ale prostě vzít DnD5E modul pro 5. úroveň a pustit do něj ODnD postavy na 1-3. úrovni je obsahem ekvivalentní tomu, co se normálně na té 1.-3. úrovni hrávalo. Tohle zjištění vlastně bylo jedním z důvodů, proč jsem se rozhodl vést ty KŠM.
Uživatelský avatar
TheLacrot
Příspěvky: 94
Registrován: 27. 12. 2020, 02:25

Re: Dragonlance

Příspěvek od TheLacrot »

Já teď budu vést Dragonlance. Z toho 5e dobrodružství jsem si vytáhl nějaké motivy a základní zápletku, ale ten děsnej railroad a rychlé levelování téměř zadarmo nemůžu úplně překousnout. Oblast působení hráčů trochu rozšířím na severní Solamnii, Východní divočinu (Estwilde) a kus Nordmaaru. Malá oblast Kalamanu v knize mi asi nebude stačit. Z zběžného čtení mě potěšilo, že se hráči můžou setkat s vedlejšími postavami klasické ságy ve Válce kopí. Mám v plánu z toho udělat nějaký hybrid West Marches a multikampaně. Mám tam už 12 kamarádů, tak uvidíme, co z toho vyjde.
Za tento příspěvek děkují uživateli TheLacrot:
Selhan
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dragonlance

Příspěvek od Markus »

Já jsem shodou okolností začal procházet a zadávat do databáze tu původní kampaň Dragonlance, kdyby to někoho zajímalo.

Svět Dragonlance vznikl primárně jako kampaň – epický naskriptovaný příběh, čemuž bysme dnes řekli „railroad“, ale tehdy to zejména na poli D&D byla velká „inovace“. Původní kampaň má 12 dobrodružství rozdělených do třech „knih“. Hráči si rozeberou předem připravené postavy a pak zažívají takové věci, jako že vysvobodí spoustu otroků ze spárů zlounů, pak vedou karavanu otroků ke svobodě, zatímco je pronásleduje dračí armáda, pak musejí projít tajným trpasličím městem v horách, pak musejí tohle, pak udělají tamto...

Je to celé předem dané a naskriptované do takových detailů, jako že v jednom díle se dvě hráčské postavy navzájem vezmou (!), případně jiné mají v konkrétních dílech naskriptovanou smrt (a jinde umřít nemůžou). Prostě hraní podle skriptu.

Podle toho pak vznikly knihy. Ta první je velice přesným přepisem dobrodružství, prý je na tom krásně vidět, že je to přepis D&D do knížky. Pak se začli autoři trochu odvazovat a odpoutávat, psali ty knihy volněji. A nakonec romány předběhly tvorbu dobrodužství a vycházely dřív než dobrodružství, takže tam už jsou podobnosti spíš volné – pořád to psal tentýž tým, takže autor románu věděl, na čem dělají autoři dobrodružství, ale už to není tak doslovné.

Tohle je první díl. Jestli chcete, otevřete si anotaci a proklikejte si to k dalším.

Obrázek

:arrow? Dragons of Despair (1984)
Svět Krynn už není, jaký býval. Z nejsevernějších lidských zemí se valí uprchlíci a vyprávějí hrozivé historky. Invazní armáda jim vypálila vesnice a sťala jejich rodiny a přátele. Mezi těmito příběhy zashlechnete ještě zlověstnější zvěsti o starších zlech, o samotných dracích, kteří se vrátili do světa za novými a hrozivějšími cíli.

DL1: Dragons of Despair je první dobrodružství z šestnáctidílné epické kampaně DL – Dragonlance pro AD&D první edice, která postupně vypráví předem daný příběh hráčských postav. Série dramaticky proměnila RPG scénu zpopularizováním naskriptovaného způsobu vyprávění, který byl později pojmenován „railroad“. Poprvé taky představila svět Dragonlance a její příběh byl zpracován do veleúspěšné knižní série.

Tento díl je určený pro postavy na 4. až 6. úrovni a točí se okolo černého draka žijícího ve městě v bažinách. Dobrodruzi musejí z jeho doupěte přinést důležitý předmět, při té příležitosti zjistí, že do světa se vrátili draci, a setkají se s rasou zlých drakoniánů. První část dobrodružství je menší hexcrawl, druhá je dungeon (dračí doupě) o 70 popsaných lokacích. Tento díl je ještě relativně volný a používá jen lehké prvky „railroadingu“ – předem daný příběh je vyprávěn na pozadí a dobrodružství musí skončit konkrétním způsobem. Jinak se hráči věnují pořád ještě celkem běžnému dungeoncrawlu.

Děj pokračuje dílem DL2: Dragons of Flame (1984).

Příběh tohoto dobrodružství byl později začleněn do románu Dragons of Autumn Twilight (1987).
Zajímavé je, že ten svět neměl žádnou settingovou knížku, začínalo to fakt jako kampaň. Settingové knížky vycházely až zpětně po kampani, jako snaha představit jednotlivé lokace z kampaně v nějaké samostatně hratelné podobě.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Dragonlance

Příspěvek od Passingby »

Markus píše: 5. 3. 2023, 11:51 Podle toho pak vznikly knihy. Ta první je velice přesným přepisem dobrodružství, prý je na tom krásně vidět, že je to přepis D&D do knížky.
Jo, přesně to s z toho pamatuju, a to v tom horším (ale je to už fakt hodně dávno). Jednání a uvažování postav zredukovaný na docela jasně čitelný dvouosý přesvědčení, ad absurdum fyzicky neschopnej, ale vlastně hrozně mocnej kouzelník (Raistlin; projevovalo se to myslím nejvíc tak, že pořád hodně kašlal), šroubovaný vysvětlování nesmyslnýho memorování kouzel... To všchno zarámovaný rádoby tolkienovsky rozmáchlou epickou cestou za záchranu světa. Brblybrblybrblybrbly :D A četl jsem to, když jsem ležel v posteli v horečkách, takže mě pak v noci pronásledovali drakoniáni na drezíně. $D

Ty další díly jsem už pak ani nečetl. Ale mělo to hezkou obálku (Larry Elmore). Skeny těch jeho maleb k DragonLance se tehdy (90ky) dokonce ještě před tím, než nás vyšla knížka, šířily na CDčkách v různejch sbírkách obrázků postahovaných z BBSek a FTPek, ale málokdo asi věděl, že jsou z DragonLance.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů