[svět] Planescape - úžasný mnohovesmír

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[svět] Planescape - úžasný mnohovesmír

Příspěvek od RPG Fórum »

Obrázek
( :arrow? Anotace v databázi RPG)
Planescape je punkové herní prostředí zabývající se cestováním mezi sférami existence a životní filozofií. Představuje mnohovesmír spousty různých světů uspořádaných do hierarchie podle své podstaty živelné i metafyzické. Jsou tu světy „základní“ (běžné herní světy), ale i atrál a éter, sféry živlů a energií a především sféry záhrobní, uspořádané podle různých náboženství a filozofií, do nichž putují duše zemřelých, aby tu dál žily posmrtným životem. Nad tím vším se vznáší Sigil, město portálů. V Planescapu se tak míchají živí a mrtví a svět silně pracuje s prvkem životní filozofie, která ovlivňuje, co člověk dělá a kam patří. Filozofie jsou tu reprezentované organizacemi, které mezi sebou svádějí mocenský boj.
:arrow? Český překlad tady

Odkazy – Průlety sférami
Vlasákova série článků, ve kterých podrobněji představuje jednotlivé sféry a jejich obyvatele. Český výtah z oficiálních příruček a rozšíření.
:arrow? 0. část: Sféry – Úvodní článek pro zasvěcení do principů sfér tak, jak je nadnáší Planescape. Určený je zejména hráče her z Forgotten Realms zvyklé na pohled z jejich pevné půdy pod nohama, kteří se chtějí o sférách dozvědět něco více.
:arrow? 1. část: Fiendi – V úvodní části je hledáček zaměřen na stručný popis fiendstva, démonstva, pekelnictva, nebo jak tomu kdo ráčíte říkat
:arrow? 2. část: Anti-fiendi – V návaznosti na předchozí část je tento text zaměřen na bytosti, které fiendům představují ve sférách přímou protiváhu.
:arrow? 3. část: Válka krve – Část věnovaná Válce krve, která jednak uvádí do kontextu poznatky z první dvou dílů a dále se zabývá problematikou zmíněného konfliktu řádu a chaosu ve sférách jako takových.
:arrow? 4. část: Astrální sféra – Astrální sféra se často jeví jako nezajímavé a prázdné místo, která slouží pouze jako dopravní médium mezi jednotlivými sférami. Zdání klame - a to často fatálně.
Naposledy upravil(a) Balthas dne 4. 12. 2003, 18:13, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Revan
Příspěvky: 50
Registrován: 23. 6. 2006, 22:30
Bydliště: Martin

Příspěvek od Revan »

O tom som niečo videl na http://www.planewalker.com/downloads/pr ... leased.php, chapter 6, história, tuším.
Balance in all things.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

No, to na co odkazuješ, jsou materiály sepsané fandy Planescapu, nikoliv samotnými autory. Nic proti fandům, ale kdybys všechno, co nějaký fanda napsal, bral jako fakt, tak ti teď v Planescapu bojujou temné sexy drowky s blasterama proti gangsterům z Chicaga :-)=

Tím chci říct: fanouškovské materiály mohou posloužit jako pěkný zdroj inspirace. Ale "oficiální" Planescape to není. A v oficiálním Planescapu by Vecna nikdy nemohl dobývat a už vůbec ne skoro dobýt Sigil.

Mimochodem, zajímalo by mě, jak se dobývá takové město, které visí ve vzduchu tisíce metrů nad zemí a ze kterého vedou milióny portálů 8)
Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3686
Registrován: 22. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Markus píše:No, to na co odkazuješ, jsou materiály sepsané fandy Planescapu, nikoliv samotnými autory.
No... nechci ti jako brát radost, ale ta stránka je oficiální stránkou PS 3e. Je to napsané hned v záhlaví. Posvěceno od WotC. Autoři, kteří na ní přispívají jsou (překvapivě) mnohdy i někteří z tvůrců PS.
Markus píše:Ale "oficiální" Planescape to není.
No víš... je to oficiální Planescape. Může se ti nelíbit. Ale už je to tak.
Markus píše:A v oficiálním Planescapu by Vecna nikdy nemohl dobývat a už vůbec ne skoro dobýt Sigil.
A víš co. Právě tahle část o Vecnovy pochází z oficiálního TSR dobrodrodružství. Konkrétně dobrodružství Die Vecna! Die!, které by nemělo uniknout tvé pozornosti.
Markus píše:Mimochodem, zajímalo by mě, jak se dobývá takové město, které visí ve vzduchu tisíce metrů nad zemí a ze kterého vedou milióny portálů 8)
No víš. Možná, že nějací fiendi, kteří nacvičují jeho dobývání by ti to vysvětlili lépe. Ale řekl bych, že se dobývá asi stejně snadno, jako se těch milión portálů brání.
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Alnag: Díky za krásnou dávku moralizování. Odpověděl jsi nejen na mé, ale sám na své dotazy:
Alnag píše:Vecna dobýval Sigil? Cože? :eyecrazy:
Alnag píše:A víš co. Právě tahle část o Vecnovy pochází z oficiálního TSR dobrodrodružství. Konkrétně dobrodružství Die Vecna! Die!, které by nemělo uniknout tvé pozornosti.
Gratuluju, tohle se ti fakt povedlo $D
Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3686
Registrován: 22. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

No já jsem si mezitím udělal (coby správný žurnalista) průzkum, abych si ověřil ty fakta, které Revan (a před ním monodron) odkazoval. Nevědomost není hřích. Nic moralizujícího na tom nevidím. Pouze jsem pro poučení dalších vyvrátil několik tvých omylů. Já jsem totiž nic netvrdil. Byl jsem tím pouze překvapen. Teď to tvrdím z oveřených zdrojů. Ty sis svoje informace nějak ověřil?

EDIT: Co třeba jednou prostě jít s pravdou ven a říct: "Ano, unáhlil jsem se. Alnag má pravdu." )
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

No já za "oficiální" Planescape považuju to, co vyšlo v papírových příručkách pro druhou edici. Nic jiného papírově nevyšlo. Nějaký netbook, který konvertuje PS do třetí edice a mění některé reálie, mi je upřímně řečeno ukradený a je mi jedno, jestli stránka, na které byl vydán, byla posvědecena Wizardy.

Asi jsem tedy měl upřesnit:
Za ten "správný" Planescape považuju ten Planescape, co višel papírově pro druhou edici, nikoliv nějaké netbooky. A v tomhle papírovém Planescapu by prostě Vecna nemohl dobývat Sigil.

Co se dobývání Sigilu týče:
Teď jsem se na to díval, a v knize Die Vecna Die je o tom skutečně psáno. Prý se nějak dostal do Sigilu a obsadil tam Zbrojírnu. Nevím, jak to dopadlo, tak už jsem to nezkoumal...
Nevěděl jsem o tom, protože tahle knížka vůbec není součástí série Planescape. Je to nějaké ADnD dobrdsružství, vůbec nepatří do Planescapu... nevím, jestli to brát jako ten "skutečný" Planescape. Např. kniha "Manual of the Planes" také zmiňuje mnoho Planescapovských míst, ale většinu úplně jinak než knihy ze série Planescape.

Mám-li mluvit za sebe: "Die Vecna Die" není součástí série Planescape, a proto to za Planescape nepovažuju. Vecna v ní dobýval Sigil, to ano. Ale dívám se na to zpatra a do "svého" Planescapu to rozhodně nezasadím.

Doufám ale, že tahle odpověď Monodrona uspokojí :wink:

Alnag: Co třeba jednou prostě jít s pravdou ven a říct: "Udělám cokoliv proto, abych Markuse co nejvíc ztrapnil a znemožnill?" )
A to rejpnutí "coby správný žurnalista" by sis taky mohl pro příště odpustit. Díky.
(hint pro nezasvěcené - Markus studuje žurnalistiku)
Naposledy upravil(a) Markus dne 11. 8. 2006, 22:53, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3686
Registrován: 22. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Markus píše:No já za "oficiální" Planescape považuju to, co vyšlo v papírových příručkách pro druhou edici. Nic jiného papírově nevyšlo. Nějaký netbook, který konvertuje PS do třetí edice a mění některé reálie, mi je upřímně řečeno ukradený a je mi jedno, jestli stránka, na které byl vydán, byla posvědecena Wizardy.
To je samozřejmě tvůj názor. Který je možno v tomto smyslu plně respektovat. Nicméně v onom obecném smyslu se jako oficiální rozumí materiály vydané společností držící autorská práva na Planescape (WotC) nebo touto společností jako oficiální prohlášené. Rozumíme si?
Markus píše:Teď jsem se na to díval, a v knize Die Vecna Die je o tom skutečně psáno. Prý se nějak dostal do Sigilu a obsadil tam Zbrojírnu. Nevím, jak to dopadlo, tak už jsem to nezkoumal...
Dopadlo to tak, že ho odtamtud skupina prašivých dobrodruhů ze základu za pomoci Vecnových artefaktů (ruky a oka) a s nějakým přispěním Paní bolesti zase rychle vypráskala.
Markus píše:Nevěděl jsem o tom, protože tahle knížka vůbec není součástí série Planescape. Je to nějaké ADnD dobrdsružství, vůbec nepatří do Planescapu... nevím, jestli to brát jako ten "skutečný" Planescape.
Není značená jako PS, neboť se v ní putuje nejen v PS. Je to takové cross. Přesto, je to oficiální, tištěná knížka pro ADnD 2e.
Markus píše:Např. kniha "Manual of the Planes" také zmiňuje mnoho Planescapovských míst, ale většinu úplně jinak než knihy ze série Planescape.
No ano. 3e všeobecně různé settingy upravila. 2e Forgotten Realms nejsou stejné jako 3e Forgotten Realms. Například z mapy byly docela fikaně některé části prostě ufiknuty. A jsou proto méně oficiální? Přestávají být Forgotten Realms?
Markus píše:Mám-li mluvit za sebe: "Die Vecna Die" není součástí série Planescape, a proto to za Planescape nepovažuju. Vecna v ní dobýval Sigil, to ano. Ale dívám se na to zpatra a do "svého" Planescapu to rozhodně nezasadím.
Však k tomu tě snad nikdo nenutí. Nebo jo? :eyecrazy:
Markus píše:Doufám ale, že tahle odpověď Monodrona uspokojí :wink:
Obávám se, že monodron se neptal na to, co ty zahrnuješ do svého Planescapu. Nicméně myslím si, že tak jak je to popsáno v té historii v Revanově odkazuje to poměrně vyčerpávající (v dobrodružství Die Vecna! Die!) samozřejmě figuruje ona varianta s dobrodruhy z materiální sféry. A z toho evidentně vyplývá, že ve sférách čas plyne. Sféry se mění. Nicméně někdy se mění jen dočasně a pak se zase vrací do normálu.
Markus píše:Alnag: Co třeba jednou prostě jít s pravdou ven a říct: "Udělám cokoliv proto, abych Markuse co nejvíc ztrapnil a znemožnill?" )
A to rejpnutí "coby správný žurnalista" by sis taky mohl pro příště odpustit. Díky.
To je nějaký druh projekce? A víš co, bylo by hezké kdyby ses držel své rady a svoje osobní výhrady vůči mně mi posílal v podobě PM. Tohle téma je o Planescapu. Pokud máš k věcnému obsahu mých příspěvků námitky vyjádři je. O osobních pocitech si můžeme popovídat jinde.
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

Dřív neý začnete jeden druhého zase osočovat dejte si pauzu - Markusi ty si zvykni na to že Alnag píše agresivně, Alnagu ty zkus použít trochu mílně ironické argumentace.

Prosím!!!!

K tomu co píše Alnag. markusi Sigil je město mezi sférami a proto se dá předpoládat že i mezi sféry zavítají různé dobrodružství které nebudou přímo v Planescape sérii. To se snad ani nedá předpokládat.

Vlastně teď mě napadlo že jsem také fanouškem Planescapu. Vždyť to je setting nad světy a zahrnuje i Dragonlance.

Když to tak vezmu i DL má novely tzv crossgendery z jiných světů. Dvě FR a dvě Ravenloft (Z logem Ravenloftu).

Stejně tak Nexus je oficiálně schválená stránka DL - jako společný projekt Dragonlance.com a DL Nexus byly na indexu wizardl jako oficiální stránky světů a nyní je oficiální herní stránkou Sovereogn Pressu. Řada myšlenek a produktů si našla cestu do nových produktů a lidi jako Sean Mac Donald, Trampas Whiteham, James O Rance či Cam Banks jsou nyní zaměstnanci vydavatele.

Protě ač s enám to líbí nebo ne, naše oblíbené settingy se nám vyvíjí a je potřeba se s tím smířit. I když nemusíme.

$P
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Tak abychom nějak shrnuli ty odpovědi, které tu trochu zapadly:

Jak je to s plynutím času? Jak je to s kalendářem? Mění se vůbec nějak sféry?
- Čas plyne normálně. Existuje i kalendář, akorát na každý sféře úplně jiný $D V Sigilu se roky počítají - tuším (ale fakt si nejsem jist) - podle vlády fraktora Guvnerů. Např. tedy "ve třetím roce vlády fraktora Remeška".
- Sféry se mění. Mění se zřídka, ale když už se změní, tak to stojí za to. Např. přepadne město z jedné sféry (Mimozemě) do jiné (třeba Baator)
- Změny zůstávají, tj. věci se nevrací do normálu - pokud je někdo aktivně nevrátí. (město se bude v Baatoru smažit navěky, leda že by se opět něco změnilo, a to ho vytáhlo ven).

Vecna v dobrodružství "Die, Vecna, Die!" utekl z Ravenloftu a skoro dobyl Sigil. Jak utekl a hlavně jaktože ho ze Sigilu Paní bolesti hned nevyhodila?
- Alnag: Nějaká skupina dobrodruhů Vecnu vypráskala ven ze Sigilu pomocí artefaktů.
- Markus: Paní bolesti ho hned nevyhodila, protože to dobrodružství nepatří do Planescape série a jeho autory očividně netrápily planescapovské reálie :>;o)

Skoro dobyl Sigil? Jak jako?
- Dostal se tam osobně. A jak se mu to povedlo, když bohové do Sigilu nesmí?
- dlouhá odpověď: Tuším, že pomocí nějakého temného rituálu(TM) napsal přímo pomocí ulic Sigilu nějaké hypermocné zaklínadlo. A taky neprošel portálem (protože ty má Paní bolesti pod palcem). Místo toho přetvořil Ravenloft mocnou magií na jakýsi průchod, který obešel všechny portály a plivnul ho do Sigilu přímo
- stručná odpověď: Může za to magie.
- Markusův názor: Autoři dobrodružství jsou ignorantni a vůbec je netankuje, že do Sigilu bohové nesmí a že Paní bolesti je hypermocná.

---
(EDIT: Abych to nějak uvedl na pravou míru - celý ten incident s Vecnou a dobýváním Sigilu je skutečně "oficiální" ve smyslu, že ho vydali WOtC. Já jsem o tom ale nevěděl, protože nevyšel jako součást řady Planescape. No ale "oficiální" to asi fakt je...
... což nic nemění na tom, že si myslím, že je to kravina a totální nerespektování veškerých Planescape zákonitostí :-)= )
Uživatelský avatar
monodron
Příspěvky: 51
Registrován: 8. 6. 2006, 07:36

Příspěvek od monodron »

1. Modroni se občas vydají na cestu kolem sfér. Jak ale dokážou překonat Acheron? Portály do Baatoru a do Mechanu snad nemůžou být na jedné kostce. Nebo snad jo?
2 Jak přišla Paní bolesti ke svému jménu?
3. Kterým rokem sféry začaly existovat? Jasně, že to je blbá otázka, ale přece musí být aspoň na Mechanu někdo, kdo by se historií zabýval.
4. Kdesi v překladech Planescape jsem narazil u jedné sféry (tuším, že to byl Baator) zmínku, že to kdysi byla úrodná země (nebo něco v tom smyslu). To tam dřív fiendi nebyli?
5. Paní bolesti. Může před ní člověk utéct? Údajně je velká jako obr, takže kdyby se někdo schoval do některé z pidiuliček například v úlu, přežil by? Nebo by pod ním udělala portál vedoucí do bludiště?
6. Pokud lze věřit Planescape: Torment, vidí spalovači cíl života ve smrti (hodně zjednodušeno). Jak se dívají na nemrtvé, kteří si věčný "život" vybrali dobrovolně (třeba na kostěje)?

Předem dík za odpovědi.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

dobré otázky!

Nemám teď u sebe Planescape, takže pojedu z hlavy. Jenom to, co si vzpomenu, zbytek třeba doplní někdo jiný.

3. Kterým rokem sféry začaly existovat? Jasně, že to je blbá otázka, ale přece musí být aspoň na Mechanu někdo, kdo by se historií zabýval.

Kdy začalo existovat Nebe? Kdy Peklo? V kterém roce vznikla Valhala?
Já bych řekl, že ani modroni to nepočítají $D

4. Kdesi v překladech Planescape jsem narazil u jedné sféry (tuším, že to byl Baator) zmínku, že to kdysi byla úrodná země (nebo něco v tom smyslu). To tam dřív fiendi nebyli?

Nebral bych to tak doslova, je to mytologie. Fiendi tam byli pořád, odjakživa. Battor nikdy nebyl bez fiendů. Ale než tam fiendi přišli, byla to úrodná země. Nedává to smysl, porušuje to tvé představy o časové chronologii? No a co, tohle je Planescape. A tohle je především taky mýtus... když se podíváš do pozemské mytologie, najdeš tam podobných blbin taky dost. Já bych to neřešil. To je, jako kdyby ses snažil odhalit, ve které z dnešních zemí bývala zahrada Edenu. :roll:

5. Paní bolesti. Může před ní člověk utéct? Údajně je velká jako obr, takže kdyby se někdo schoval do některé z pidiuliček například v úlu, přežil by? Nebo by pod ním udělala portál vedoucí do bludiště?

Řekl bych, že Paní tě vůbec nemusí chytnou fyzicky. Sigil je její město a celé město jí poslouchá. Ona JE město. Stačí ji pomyslet a nejbližší průchod, kterým projdeš, se změní na portál. Smůla, kamaráde... :wink:

6. Pokud lze věřit Planescape: Torment, vidí spalovači cíl života ve smrti (hodně zjednodušeno). Jak se dívají na nemrtvé, kteří si věčný "život" vybrali dobrovolně (třeba na kostěje)?

Spalovači vidí cíl v tom, že Skutečně umřeš a navždy opustíš tento nedokonalý svět (jo, je to něco jako Platón). Nemrtví sice umřeli, ale přesto tenhle svět neopustili, nedosáhli svého cíle.
Ke klasickým nemrtvým chovají Spalovači úctu, protože jsou k Pravé smrti blíž než my lidé. A co k nemrtvím, kteří chtějí zůstat nemrtvými? Nevím, budou to asi smíšené pocity...
Něco jako budhistický guru, který vedl svého žáka pocestě k osvícení, a zhruba ve třech čtvrtinách cesty, když už tam skoro byl, žák prohlásil: "Mě to stačí, mistře, já už jsem osvícený dost. Zůstanu tady a dále nejdu."
Uživatelský avatar
monodron
Příspěvky: 51
Registrován: 8. 6. 2006, 07:36

Příspěvek od monodron »

Aoskar přišel do Sigilu, nebo ho Paní zabila jenom kvůli tomu, že měl v jejím městě mnoho příznivců? A pod kolik věřících musí mít mocnost, aby zemřela?
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs »

monodron: Myslím, že prochází několik mezikostkových portálů... nicméně na jedné kostce sou portály do všech nižších sfér, takže to můžou vzít i oklikou...
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Quasit
Vysloužilý démon
Příspěvky: 1452
Registrován: 28. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Praha, Vršovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quasit »

monodron píše:Aoskar přišel do Sigilu, nebo ho Paní zabila jenom kvůli tomu, že měl v jejím městě mnoho příznivců? A pod kolik věřících musí mít mocnost, aby zemřela?
Řekl bych, že dokud má bůh aspoň jednoho věřícího, tak neumře.
Uživatelský avatar
monodron
Příspěvky: 51
Registrován: 8. 6. 2006, 07:36

Příspěvek od monodron »

Aoskar má minimálně ještě Fella. Kde ale v tom případě je? A neví se, kdy (alespoň zhruba) si ho vzala paní do parády?
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů