Dalcorovy bitvy

Figurky, žeton, mapy, battleplány... Pojďme si povídat o wargames veškerého ražení.
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Dalcorovy bitvy

Příspěvek od Dalcor »

V tomto tématu budu zvěřejňovat rychlé příspěvky k bitvám, které jsem letos odehrál spolu s poznatky a když to půjde tak i s nějakou tou fotkou

16.5.2023 Muskets and Tomahawks2: Shakos and Bayonets
600pts
Rusové (já) vs Angličané

Obrázek

Jako demohru pro známého jsme se rozhodli odehrát "what if" střet anglického námořnictva s ruskými vojáky. K podobnému scénáři mohlo dojít mezi roky 1809-1812, tedy od přijetí režimu kontinentální blokády Ruským impériem po počátek Vlastenecké války.

Ruská armáda je v pravidlech pořádně bita, ale na to jsem dlouhodobě zvyklej. Proto jsem se rozhodl vzít a otestovat elitní jednotky
Měl jsem tři důstojníky (gardového, lehkého a jízdního), 12 dragounů, dvě osmičky elitních gardových střelců a 10 gardových pěšáků dle pravidel. Ve skutečnosti jsem měl dvě ostrostřelecké jednotky mysliveckého pluku a pavlovské granátníky a finské dragouny (ruský Finský dragounský pluk).

Cílem hry bylo zabrat a udržet 3 z 5 sudů s vodkou. Bohužel, malá elitní armáda zrovna není dobrý nápad na tento scénář.

Na začátku jsem změnil rozhodnutí, což se ukázalo jako chyba, rozhodl jsem se vysunout jízdu (a taky vyzkoušet jak si povedou dragouni v CC proti hulánům) místo myslivců. Bohužel, jsou dragouni pravidlově vybaveni mušketami, se kterými nemohou střílet, tak jsem se připravil o 12 výstřelů (což jsem si nezkontroloval na listu když jsem vybíral armádu). Které mi proti Sharpovi, britské námořní pěchotě a houfu abstinujících námořníků nemohlo stačit.

Nicméně jízda obsadila sud uprostřed bojiště a čekala až do jejího dosahu vejde pěchota, moji myslivci se vypořádali s námořním výsadkem ozbrojeným zbraněmi na blízko a granátníci drželi druhý sud, čekajíc až se k nim přidají myslivci.

Bohužel více kostek na střelbu udělal své a moje jednotky se zmenšovali model po modelu. Když pak zapomeneš při útoku jízdy vystřelit s pistolí a failneš hod na 1+, tak tvoje jízda zmizí rychle ze stolu.

Výsledek, zbalily jsme dva sudy a šly. Angličané měli tři a k tomu anglický flegmatický velitel laškoval s místní vesničankou

Závěr, elitní ostrostřelce to chce hrát s něčím levnějším. Neudělat elite spam a když ho udělat, tak tomu přizpůsobit některé rozhodnutí týkající se resource managementu command pointů.
Jízda je na houby, je dobrá na některé specifické scénáře a velice situační. Ale v boji je k ničemu.

Stav her od 05/2023 W0-L1-D0
Za tento příspěvek děkují uživateli Dalcor tito uživatelé (celkem 2):
Antharon, Ecthelion
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalcorovy bitvy

Příspěvek od Dalcor »

Příště: SAGA Age of Crusades a Lacquered Coffins (WW2 letecké boje). Stay tuned
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalcorovy bitvy

Příspěvek od Dalcor »

Místo SAGA Age of Crusades, jsme hráli Lion Rampant the Crusader States
Lion Rampant je historický large skirmish zaměřený na boje menších feudálních družin okolo 50 modelů
The Crusader States je doplněk od History and Game Lab Production, což jsou lidé z katedry historie university v Edinburgu a upravuje Lion Rampant pro boje v zámoří během (především prvních) křížových výprav

Obrázek

Hrál jsem Nizárské ismailíty na standardních 24bodů, brácha měl křižáky
Měl jsem:
Dā'ī s Rafīq -- 6 modelů Elite Infantry
Fidā'ī - 12 modelů Warriors s vylepšenou zbrojí
Askari - 12 modelů Heavy Infantry
a 2x 6 skirmisherů
Samozřejmě abilita Assassination umožnující mi před bitvou zabít nepřátelského vůdce.

Ve scénáři se rozdělí 6 zájmových předmětů, jako jsou zásoby a pod, které jsme poté náhodně posunuli (pomocí staré GW Artillery Dice, ještě jsem neviděl lepší způsob randomizování pohybu).
Hrálo se na délku stolu.

Obrázek

Hned na začátku vyrazili moji harcovníci kupředu zabrat bednu s kořistí za půlkou stolu. Zatímco zbytek armády se modlil, především pak fedajíni byli zabráni do motliteb velmi zaníceně (rozuměj tři kola nehodili aktivaci), postupovali harcovníci kupředu. Fedajíni se asi snažili nahradit to, že jeden z jejich řad, byl tak zaujat mocným knírem franckého vojvody (rozuměj Jindra hodil 2 na náhodnou vlastnost vůdce, což je tedy jen mocný knír), že ho nezabil (rozuměj, nehodil jsem 5+ na D6 aby nepřátelský vůdce zemřel).

Nicméně se nám povedlo postupně pochodovat kupředu tak rychle, že asasíni zabrali dva zájmové předměty. Zbytek armády postupoval pomalu, ale jistě, za nimi. Ale to už se kupředu valily i po zuby ozbrojení nevěřící rytíři.

Povedlo se mi rychle zabrat dvě bedny se zásobami, třetí zabrali fedajíni, kteří pochodovali za harcovníky, aby přehradili cestu franckým těžkooděncům.

V kruté řeži způsobené disputací nad jemnými rozdíly v definici boží syn a svatý muž se sice povedlo argumenty jako jsou obouruční sekery (které popsal u osobní stráže Starce z hory Marco Polo, nehledě na to, že bral velké množství drog a tak psal nesmysly), šamšíry a palcáty přesvědčit křesťanské rytíře, že Muhammad je víc než Ježíš. V zápětí ale zbytek asasínských dervišů v náboženské extázi nevěřícně zírající, rozjela nevěřící jízda.

To Dā'īovi stačilo aby zavelel k ústupu se zásobami co měl, přemýšleje jak vysvětlí Rašídovi ad-Din Sinan, že přišel o 12 elitních válečníků.

Posbíral jsem 3 zájmové body s hodnotou 4vítězné body. Jiron posbíral také 3, ale s hodnotou 7. Čímž vyhrál. Pobily se mezi sebou přesně tři jednotky ve třech kolech boje. Za mě super hra. Bohužel jelikož nebyl 100% tak fotek je velmi omezeně.

Fotky z našich bitev v zámoří zde: https://wargamingasp.rajce.idnes.cz/Gaming_at_Outremer/
Lion Rampant a Crusader States více zde: http://wargamingasp.blogspot.com/search ... %20Rampant

Příště slibované Lakované rakve a dogfight nad St.Omer ;-)

Stav her od 05/2023 W0-L2-D0
Za tento příspěvek děkují uživateli Dalcor:
Pieta
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalcorovy bitvy

Příspěvek od Dalcor »

Dneska jsme konečně odehráli dogfight ve hře Lacquered Coffins (Lakované rakve). Odkojen Bigglesem a knihami pánů Fajtla, Pokryškina, Clostermana i Skomorochova a nově i biografiemi Nowotnyho, Hartmanna, nebo Schucka jsem se na hru velmi těšil.
Vzhledem k tomu, že jsme hráli testovací scénář, tak jsme proti sobě postavili 4* Supermarine Spitfire LF Mk.IXe a 4* Focke Wulf FW-190A-5 (i když na fotkách jou trochu jiné verze). Odvěcí nepřátelé 2/JG-26 a 310.stíhací letka RAF (nicméně moje FW-190 jsou z JG-26 Schlagetter a Sturmboky z JG-3 Udet) Bodově i pilotně a vlastně i schopnostmi letadel jsme hráli mirror.
Trochu nás zaskočilo, že díky povinným pohybům a počateční výšce a rychlosti 3 jsou modely už v druhém kole na dostřel, a to i přes minimální 36 palcový rozestup po deployi. na přípravné fázy je třeba pracovat, protože výška a rychlost jdou klíčový přátelé pilota.
Modely se hýbou poviným pohybem dvojnásobné rychlosti a dostřel je až 16". Po pohybu přichází manévrovací fáze a střelba. V manévrovací fázi vlastně jen pracujete s rychlostí a výškou, případně můžete zatočit nebo otočit letadlo na místě podle typu manévru.

Obrázek
Dvojice Sturmboků Fw-190A-8/R2
Gruppenkomandeur Willhem Moritz IV(Sturm) JG3 Udet a jeho Kaczmarek Willi Maximowitz

Já jsem svůj roj rozdělil do dvou dvojic, snažil jsem se sevřít československé piloty do křížové palby. Bohužel jsem ve druhém kole nehodil hned u třech pilotů kontrolu nad náročnými figurami vysoké pilotáže. Zatímco zatočit jde jednoduše, zatočit letadlo, vykopnout směrovku a střílet už chce hod. A když nehodíte ztrácíte výšku a rychlost a nemůžete pálit. Protože jste mamlas a né pilot.

Vynahradil mi to ostrostřelec z posledního wurgeru, který na útok hodil 2*6 ze dvou možných. První protektorátní pilot bohužel neopustil stroj (házeli jsme pilot check zda vyskočí). Do Spitfirů jako když střelí (ehm). Letadla se pustila do dogfightu a během dalších dvou kol boje RAF oplatila Luftwaffe stejnou mincí a dva Focke-Wulfy se na domovské letiště nevrátí. Jeden se dokonce rozpadl přimo ve vzduchu, zatímco druhý byl poškozen, aby ho dorazil druhý spitfire. Přestože pilot spitu brejkoval, pilot fokkeru na jeho šesté se nenechal vyvézt z klidu a dávkou z kulometů a kanónů ho sestřelil. Druhý brit poškozený šťastným zásahem se propadl při pokusu o zvrat a bohužel zavadil o vlny. Naštěstí se zachránil na člunu. Poslední spitfire byl sevřen mezi letadla s balkenkreuzem, při prudkých manévrech do sebe bohužel oba piloti narazili, obě letadla srážku odnesla poškozením. Zatímco němec se pokoušel vyvázat z boje, otřesený brit byl zasažen palbou z posledního wurgeru a přistál na hladinu.
Záchraná služba bude mít dost práce.

Hra byla zábavná. Odletěno jsme měli za cca hodinu. Pravidla by asi chtěla trochu streamlinovat a v některých bodech by mohla být explicitnější. Ale celkem jsme neměli problém porozumět, a logikou jsme si pomohli tam kde by mohl být problém (například oprava za rozdíl v rychlostech se počítá před, nebo po brejkování cíle?)

Za mě to dělá co má. Jasně není to superdetailní lítání a pozicování letadel jako v X-Wingu (a ostatních Wings of Glory derivátech). Ale měl jsem ze hry pocit jako kdybych četl autory zminované na začátku. Tím že letadla nemění pozice, se může ztrácet aspekt lítání, ale pokud víte co je výkrut, překrut, zvrat a souvrat, tak to pro fantazii stačí. A kdo ne, tak na QRS chystám vizualizaci manévrů. Na druhou stranu, že zatáčite podle úhloměru naopak buduje atmosféru.

Asi největší problém jsme měli s tím, jak často házíte pilot checky a s jakým výsledkem, na druhou stranu, čtete li memoáry, sami narazíte na to, že narozdíl od Mavericka, je zvládnoutí všech manévrů, přetížení, orientace v prostoru a čase kurwa těžké a na samotnou střelbu zbývaly zlomky vteřiny, a bůh ví jak byla přesná.
Navíc hra je komplexní, není to stíhačkanproti stíhačce, máme tu útoky na pozemní cíle, útok na Bismarck, doprovody bombardérů a naopak zoufalé útoky proti boxům B-24.

Zábavná, stylová, atmosférická jednohubka.

Stav W1-L2-D0
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalcorovy bitvy

Příspěvek od Dalcor »

Stihnul jsem tři nové bitvy: Space Station Zero, Xenos Rampant: Mechcommander a teď naposledy Sword Weirdo. Již brzy na vašich obrazovkách
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalcorovy bitvy

Příspěvek od Dalcor »

Rychlé shrnutí třech posledních her
V posledních týdnech jsem vynechal několik shrnutí bitev, které jsme absolvovali ve Space Station Zero. Nicméně připomenu poslední scénář. Hra funguje systémem gamebooku, vaše posádky ukončí scénář a odejdu východem který si vybere. My jsme uzavřeným větracím systémem vstoupili do místnosti, ve které bylo sebedestrukční zařízení a spousta mutantů.

Bohužel, nebudeme spoilerovat, takže ani bitvy nebudu prozrazovat, poněvadž celé je to postavené, že neznáte hrozby, pokud si tedy nečtete celé scénáře.
Takže se podíváme jen na dvě poslední hry kde drobný zápis sdílet můžu
Test Xenos Rampant: Mechcommander
Hry postavené na Rampant systému jsou si celkém podobné, vybočují jen The Men Who Would be King, specializující se na koloniální války a Xenos Rampant, které sice vychází ze základního konceptu, ale dost ho rozbíjí.
Protože od dob Rokliny hromu a následne Mechcommandera s Mechwarriorem 4 Mercenaries mám slabost pro mechy, bez potřeby hrát granulární deskovku, rozhodli jsme se zahrát si Battletech v Xenos Rampant. S Jironem jsme si udělali Players Agreement jak XR uchopíme, tak aby nám evokoval zákonitosti herního prostředí Battletechu (viz článek na našem webu). Jelikož nemáme FP nemáme ani fotky. Nicméně nastoupil jsem s Incubem, Hellspawnem, Templarem, Mad Catem a Marauderem. Kdy jsme hráli Single Model Units. Dalo by se hrát samozřejmě že jednotka je lance/star, ale tolik modelů barvit nechci. Jiron měl Catapult, Fafnir, Raven, Sentinel a Summoner.
Moje „jednotka“ je o kooperaci mezi Azami Brotherhood a Clan Sea Fox spolu se žoldnéři vedenými Dalcorem D’Semanem :-D.
Jako test jsme si dali vyvražďovačku. Na osahání systému a aplikace pravidel je to nejjednoduší. Rozdělil jsem svoji lance, Marauder a Hellspawn měli zadržet lehčí mechy, zatímco Incubus, Mad Cat a Templar si měl poradit s Catapultem, Summonerem a Fafnirem.
Zatímco se mi dařilo vyřadit lehčí mechy nepřítele díky PPC na Marauderovi, moje mechy nedělali Fafnirovi vůbec nic a brutální ničivá síla LRM z Catapulta postupně způsobovala težké poškození Temparu, hned poté co vyřadil Incubus. Dalcor v Templarovi bojoval s narůstající teplotou (rozumněj čím dál horší hody na morálku) i poškozením. V kombinaci s palbou Gaussových děl z Fanfira byly moje těžké kusy trhány na kusy, což nakonec znamenal ústup z bojiště.
Test Sword Weirdos
Obrázek
Sword Weirdos je bratránek Space Weirdos, což je taková nenáročná generická man2man skirmish hra určená k tomu, abyste vytáhly modely co už dlouho leží zapomenuté v rohu, nebo 40K Kill Teamy, co nechcete hrát ve 40K.
Sword Weirdos je totéž se spoustou DND Feelingu. Postavy jsou definovány výzbrojí, dávající manévry umožňující speciální akce a reakce, povoláním s jednou speciální dovedností a základními vlastnostmi. Hráli jsme na 75 bodů což je doporučené pro úvodní hry, já dal dohromady 4 modely, Jiron tuším 5. Nejlevnější model byl za 7 bodů (což je mám pocit minimum) a nejdraží asi za 24 body.
Hráli jsme na 2x2 terén heavy stolu, moji rytíři ze Solamnie, Dalcor Mar-Seman (Knight Healer), dále jsem měl rytířku Koruny (Knight) a Katlanu Mar-Seman (Ranger) a jejího animal companiona (Beast).
Jiron měl tuším 6 goblinů Rudé dračí armády.
Opět jsem rozdělil modely, Katlana s jejím pejskem se schovala do lesa, zatímco rytíři postupovali středem směrem ke troskám solamnijské tvrze na mírném kopci shlížející se na obilnici Solamnie.
Proti Katlaně vyrazil vlčí jezdec, za ním, kryt šamanovým mlžným kouzlem postupoval gobliní poručík. Dalcor šel na pomoc své ženě, ta si sice poradila s vlčím jezdcem několik zásahy z jejícho silvanestského luku, ale masivní náčelník by mohl totéž udělat s ní. Dalcor se mu postavil do cesty, oba vůdci si pak vyměňovali smrtící rány, Dalcor měl výhodu v těžké zbroji.
Mezitím se rytířka Koruny postavila trojici goblinů, ale brzy jí přišel na pomoc věrný společník Katlany. Spolu zabili jednoho z goblinů, další dva pak srazili k zemi rytířku, kdyby nebylo loveckého psa, mohlo to dopadnout všelijak.
Šaman poté skryl gobliní válečníky do dalšího mlžného oparu a goblini vyklidili bojiště.
Sword Weirdo bylo fakt rychlé, příjemný akční systém ve kterém se pořád něco děje. Co mi opravdu hodně vadilo bylo množství hodů, kdy pokud jsem dobře počítal může jeden model v kole házet až 6 a možná víc ověření. Vtipné, že i unopposed roll (tedy normálně hod proti cílovému číslu) je vlastně opposed roll. Vyloženě mi do mého vnímání nezapadl také systém zranění. Na druhou stranu, je to pořád příjemná hra a pro mě číslo 4 ve fantasy Man2Man Skirmish. U Jirona si určítě stojí výše.
Stav W2-L3-D0
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Odpovědět

Zpět na „Wargaming“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů