Seznam Virtual Talbetops

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 226
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od Stařec »

Napadlo mě, že nám chybí nějaký velký seznam VTT a diskuse k nim. Pokusím se je vyjmenovat s nějakým komentářem, ale nemám teď kapacitu vytvořit si systematická kritéria popisu a hodnocení, takže to bude poněkud nahodilé. Větší vhled mám jen do několika málo VTT, o mnoha nevím prakticky nic než to, že existují.

Roll20
https://roll20.net/
Cloud, browser based. Free + subscription plan. Kontroverzní mobile support. Nejrozsáhlejší kolekce různých RPG systémů.

Foundry VTT
https://foundryvtt.com/
Jednorázový poplatek cca 50 eur, stačí jedna licence pro celý "stůl". Aplikace pro GM, browser-based connection pro hráče. Neoficiální support pro mobile devices, oficiální je součástí roadmapy. Vyžaduje port-forwarding pro peer to peer connection, nebo je třeba hostovat na vlastním serveru. Vyskytují se služby nabízející cloud hosting za cca 50 eur ročně (Forge). Podpora rozsáhlého množství RPG systémů v ceně vstupního poplatku bez nutnosti dalších nákupů. SRD různých systémů je poskytováno zdarma. Postupně se rozvíjí premium moduly - vesměs kampaně či grafické poomůcky (animované mapy či tokeny). Placené rulesety mívají svou free verzi.

Fantasy Grounds
https://www.fantasygrounds.com/
Vlastní aplikace, bez browser nebo mobile supportu. UI, seznam featur a přístup vývojářů ustrnuly někde v 90. letech. FG poskytuje oficiální licencovaný content k DnD5e (který je poskytován prakticky pouze pro Roll20 a FG, žádné jiné platformy toto myslím nemají). Neuvěřitelné a neobhajitelné ceny - základní aplikace vyžaduje buď 40 eur per player, nebo je možno koupit ultimate license za 120 eur pro celý stůl. To ovšem zpřístupní jen minimum obsahu (na rozdíl od Foundry) a je třeba kupovat licencovaný obsah - například DnD5e Player Handbook stojí dalších 30 eur. Minimální podpora SRD. Mnohé RPG systémy adaptované pro FG nemají free verzi, pouze placenou.

Alchemy RPG
https://alchemyrpg.com/
Rising star of VTTs. K dispozici zdarma early access verze, jinak probíhá právě Kickstarter campaign: https://www.kickstarter.com/projects/al ... escription
Browser based, cloud hosting, plánovaný mobile support (pokud už nějaká early verze není k dispozici, nejsem si jistý). Základní pitch Alchemy RPG je ten, že se zaměřuje víc na Theater of Mind namísto tactical combatu, kolem kterého se točí řada jiných VTT. To mě osobně přijde jako kontroverzní a ne zcela správné tvrzení, ale Alchemy se zaměřuje především na co nejlepší user experience, na co nejepší a nejintuitivnější UI, čímž je v tomto seznamu zcela unikátní.

Role
https://www.playrole.com/
VTT zaměřující se primárně na podporu videochatu. Browser based. Mobile support. UI se točí kolem soustředění na video uživatelů, s herními prvky, které lze pohodlně minimalizovat nebo zase přivolat. Technická podpora jednotlivých systémů je minimální, prakticky bez automatizací, hodí se spíš na indie RPG. Funkce mapy a tokenů jsou natolik omezené, že se prakticky nehodí pro tactical combat. Nabízí licencovaný obsah (čili za peníze) pro různé hry a dokonce má pár her, které byly vytvořeny speciálně pro tuto platformu - například "cyber-noir" hra Chrome (zcela svůj vlastní systém, ačkoliv by se možná dalo najít pár designových odkazů na PBTA): https://chrome.playrole.com/

Owlbear Rodeo
v1: https://www.owlbear.rodeo/
v2: https://www.owlbear.app/
Everybody's favourite simple VTT. Support pro mapy a tokeny, system agnostic, bez jakýchkoliv character sheetů, automatizací atd. Browser based. Nevím, jak je na tom mobile support.
Stará verze bude brzo smazána a nahrazena novou. Nová verze se liší především supportem animovaným map a šablon. Změny v UI ve verzi 2 jsou možná lehce diskutabilní (tj. verze 1 byla uživatelsky o něco vstřícnější), ale pořád je to asi nejintuitivnější, nejjednodušší VTT (a pro mnohé nejpraktičtější) platforma tam venku.

ICVTT (dříve Runehammer VTT)
https://icvtt.net/
Alternativa k Owlbearovi, princip je ale vesměs zcela totožný. Zacházení s některými prvky je příjemnější (například s tokeny, s texty, s kostkami), ale chybí pár funkcí, které owlbear má (například fog of war). Designový záměr byl vytvořit jednoduchou platformu především pro Index Card RPG (kde se například vzhledem k stylu hry fog of war prakticky používat nebude), ale je to system agnostic, žádný support pro character sheets nebo konkrétní systémy
Browser based, nevím, jak je na tom mobile support (myslím, že žádný).

Above VTT
https://chrome.google.com/webstore/deta ... hibomadlei
Chrome extension, která přidává VTT funkce pro DnD beyond (sdílené mapy a tokeny)

MapTool
https://www.rptools.net/toolbox/maptool/
Grandfather of VTTs. Free, open source app, ale bez UI pro hraní jednotlivých systémů, operuje zcela na bázi sestavování různých "macros". Mnohé systémy a s nimi spojená makra jsou vytvořená komunitou, ale obecně vyžaduje uživatele s pokročilejší technickou zdatností.

Let's Role
https://lets-role.com/
Browser based francouzské VTT, které chtělo sesadit Roll20, ale po úspěšném a hype-vzbuzujícím Kickstarteru to prakticky umřelo. To, co nabízí, je obecně lepší než Roll20, ale Roll20 zkrátka nabízí mnohem více funkcí (už jenom díky své senioritě). Dokonce ani překlad do angličtiny není řadu let hotov a spoustá prvků UI zůstává ve francouzštině. Podpora animovaných map, hudby, minimální funkce pro taktický boj, minimální automatizace, vcelku rozsáhlá kolekce specializovaných character sheetů.

Tabletop Simulator
https://store.steampowered.com/app/2861 ... Simulator/
Software pro hraní deskovek online, komunita nakonec vytvořila řadu doplňků pro hraní TTRPG. Osobně s tím nemám zkušenost, ale Tabletop Simulator je slavný pro své nepříliš dobré ovládání.

TaleSpire
https://talespire.com/
Software pro hraní v 3D prostředí s 3D miniaturami. System agnostic, poskytuje prakticky jen mapy, figurky, animace kouzel atd., kostky. Neustále ve vývoji, v současné chvíli nevím, jestli podporuje nějaké character sheets, automatizace atd. Co jsem se díval naposledy, tak veškeré texty, deníky atd. bylo nutné mít mimo platformu. Dlouho se mluví o integraci s HeroForge, online toolem na vytváření vlastních miniatur. Každý hráč si musí koupit svou vlastní licenci, cca 20 eur na osobu.

Menyr
https://menyr.nogstudio.com/
Podobný princip jako Talespire - software pro vytváření 3D prostředí a miniatur a následné online hraní. Snaha o ještě větší propojení formátu PC hry a VTT, abychom tak řekli. Momentálně ve vývoji, nevím, jeslti už existuje nějaká veřejná verze.

Tavern Tales
https://taverntalesgame.com/
Low-poly VR VTT. Prakticky o tom nic nevím.

Quest Haven
https://www.playquesthaven.com/
První pokus o VR VTT. Taky o tom prakticky nic nevím.

Arkane Forge
https://arkenforge.com/
Jedna z mála skutečně výjimečných platforem v tomto seznamu, protože vytváří VTT nástroje pro hraní osobně u stolu - napřílkad pro hraní s digitálními mapami na touchscreenu s miniaturami.

Další browser based VTTs
- tyto mi připadají již poněkud redundantní, nenabízí nic zvláštního oproti předchozím browser-based VTT

Tableplop: https://new.tableplop.com/
Shard: https://www.shardtabletop.com/ DnD only
Astral - další snaha o nástupce Roll20. Získali dokonce oficiální partnerství s DTRPG (nebo to dokonce byl projekt vytvořený DTRPG?), ale měli poměrně velkou "learning curve". Nyní již oficiálně ukončili činnost, doména zanikla.
Mythic Table: https://www.mythictable.com/ VTT bohatě propagováno na d20pfsrd (SRD Pathfindera 1. edice. Vývoj probíhá již dlouhodobě, ale bez viditelných úspěchů. Roadmap je pořád na stránkách, nevypadá to mrtvě, ale nic se neděje. V současné chvíli je to svými funkcemi asi trochu horší Owlbear.
Beyond Tabletop: https://www.beyondtabletop.com/ Snaha vytvořit něco jako owlbera s custom jednoduchými character sheety, ale ve výsledku to moc nefunguje (svým designem a nižším počtem funkcí, funkční a bez bugů to ale je)

Existuje ještě celá řada dalších a dalších VTT, které jsou dneska třeba překonané, nezískaly popularitu, byly výjimečné v době vývoje, ale rychle se objevil někdo, kdo udělal to samé, akorát lépe - např. Epic Table, D20Pro, Battlegrounds atd. O těch už prakticky nic nevím.

Objevují se stále nové a nové projekty na Kickstarteru, které ovšem k počínající přehlcenosti problematiky a trhu začíná být těžké rozlišovat, resp. začíná být těžké rozlišovat, čím vynikají a jak se mají lišit od konkurence. Posledním výstřelkem je třeba krásně vyhlížející Realm Architect, který propojuje VTT a "campaign manager" - čili nástroje pro organizaci poznámek designované speciálně pro RPG tvorbu:
Realm Manager
https://www.kickstarter.com/projects/re ... escription

Ještě by to chtělo pokrýt VTT designované speciálně pro mobilní platformy (EncounterPlus, RPG Plus, ...) a podpůrné digitální nástroje, kam se řadí třeba DnD Beyond nebo Demiplane (Demiplane používá PF2e, Avatar Legends, Year Zero Engine hry, Vampires, ...), HeroLab, PCgen, ... A třeba taky udělat nějaký přehled, co všechno se dá používat pro online hraní - populární Patreony pro battlemapy, scény (ilustrační obrázky nebo netaktické mapy) a tokeny, aplikace a kolekce pro hudbu a ambient jako tabletopaudio.com, Syrinscape nebo RPG Sounds atd. atd. Ale to třeba někdy příště.
Naposledy upravil(a) Stařec dne 31. 5. 2023, 23:30, celkem upraveno 1 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli Stařec tito uživatelé (celkem 9):
Markus, Selhan, Korhul, Wolfus, Antharon, Mizy, smrq, strucky, kin
Verba vana aut risui apta non loqui!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od Markus »

:8oO

Je jich dost. Pěkná variabilita. Díky moc za souhrn!
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od ShadoWWW »

Fantasy Grounds (...) seznam featur a přístup vývojářů ustrnuly někde v 90. letech.
To už není úplně pravda. Nová verze Fantasy Grounds Unity (FGU) jede na moderním Unity enginu.

Osobně mám nejraději FoundryVTT a FG(U), protože si hostujete všechno lokálně, takže se vám nemůže stát, že byste o své herní propriety přišli, tak jako třeba na Roll20, a můžete frčet i bez internetu jen na lokální síti nebo jako pomocník PJ zcela offline.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 226
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od Stařec »

ShadoWWW: historie FG si jsem vědom a hanlivý komentář bohužel přisuzuju i Unity verzi, hlavně proto, že možnosti Unity prakticky nevyužívá.

S dovolením vyjmenuji poněkud trpký (a nekompletní) seznam základních problémů s FG a kterak program vůbec nedbá na základy user experience
  • do obrázků nelze přidávat texty (napsat si komentář do místnosti v mapě dungeonu nejde), přitom obrázky lze editovat pomocí různých drawing tools - texty ale mezi nimi nejsou
  • do textových oken nelze vkládat obrázky (do textu je nutné vložit link na obrázek)
  • všechno je totální clickfest - otevři menu, otevři položku v menu, right click pro zobrazení radial menu, z radial menu vyber kategorii možností, to otevře radial pod menu, kde si vybereš, co chceš dělat
  • minimální možnosti formátování textu, včetně nemožnosti zvětšovat velikost fontu, a bez funkčních klávesových zkratek
    položky v character sheetu se vždy zobrazují jen názvem, který je třeba rozkliknout, objeví se nové okno s popisem předmětu či schopnosti
  • bez podpory audia (pro přehrávání hudby a ambient zvuků nutno používat další software)
  • bez podpory animovaných map či dalších druhů animací (což nabízí Roll20, Foundry, Alchemy, ...)
  • tvorba či vlastního dobrodružství je pracnější než v jiných VTT
  • řada možností automatizace je využívána až komunitními doplňky, nejsou součástí placených produktů (například efekty buffovacích kouzel)
  • autoři odmítají publikovat jakoukoliv roadmapu, odkazují se neustále na to, že uživatelé mohou o vývoji dalších funkcích hlasovat ve veřejné anketě, ale přitom sami tvrdí, že výsledky ankety nereflektují ve vývoji (tj. pokud v anketě "jaká funkce vám ve FG nejvíc chybí" vyhraje třeba "podpora animovaných map", tak se může stát, že podpora animovaných map jednak nebude prvním následujícím krokem vývoje, ale do vývoje se ke všemu nemusí vůbec dostat)
    a takhle bych mohl pokračovat popravdě do aleluja
Verba vana aut risui apta non loqui!
Uživatelský avatar
strucky
Příspěvky: 276
Registrován: 3. 5. 2018, 19:12
Bydliště: Osada vrabců

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od strucky »

Dokud to tu bylo čerstvý, chtěl jsem zmínit, že se skrz browserový doplněk Beyond the Spire dá spojit TaleSpire s DnD Beyond, vést si postavu na Beyondu a rolly to dokáže posílat do TaleSpire, ale nějak jsem na to tenkrát zapomněl. :)

Hodně podobný doplněk je i pro DnD Beyond -> Foundry.

PS. Nepoužívám to, na víc se mě neptejte. :D
Za tento příspěvek děkují uživateli strucky:
Stařec
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 226
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od Stařec »

strucky píše: 26. 5. 2023, 21:46 Dokud to tu bylo čerstvý, chtěl jsem zmínit, že se skrz browserový doplněk Beyond the Spire dá spojit TaleSpire s DnD Beyond, vést si postavu na Beyondu a rolly to dokáže posílat do TaleSpire, ale nějak jsem na to tenkrát zapomněl. :)
O Foundry jsem věděl, o TaleSpire propojení s Beyond ale ne. Super, díky za doplnění!
Verba vana aut risui apta non loqui!
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16382
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od MarkyParky »

Owlbear rodeo definitivně přešlo na verzi 2.

Kdo nezaznamenal, hlavní změnou je uložení dat na serveru, takže se už nestreamují z GMova počítače (a není nutné, aby GM měl mapu otevřenou v prohlížeči). Další výraznou změnou je předělání prácer s objekty, které na první pohled vypadá složitěji než ve V1, ale když si na něj zvyknete, zjistíte, že je mnohem flexibilnější a robustnější.

Owlbear taky nově podporuje 3rd party pluginy (a některé věci, na které jste byli z V1 zvyklí, jako kolečka na označování nebo házení kostkami jsou implementovány formou volitelných pluginů), které se utěšeně rozrůstají (a hodně zajímavý příspěvek do nabídky je nedávno přidaný dynamický FoW).

A pak jsou tam i nějaké kosmetické změny, jako že zvládá animované objekty (s limitem velikosti, stačí to na ikonku hořícího ohně nebo efekt kouzla, není to na to vrazit tam animovanou celou mapu na pozadí).
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
Markus
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od Markus »

Nevymyslel jsi Marky, jak v Owlbearu dvojce znárodnit pochodně? Představoval jsem si, ze by vrhali krásně názorné kroužky světla a kazdy by tak viděl, co kazdy vidí. Zkoušel jsem to, když byla dvojka nová, a šlo to jen nějak extra složitě přes různé importovane součásti. Nevím, jestli to v novych aktualizacich nezjednodusili.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16382
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od MarkyParky »

Zkoušel jsem ve dvojce je dát jako mounty. To celkem fungovalo až na jeden problém - že si kradly myš.

EDIT: Přesněji řečeno - mounti fungují tak, že musíš tahat za mounty a ne za postavu, jinak si jí vytáhneš ze světla - což je kontraintuitivní.
A magické efekty fungují tak, že kradou myš úplně, i jiným ikonám co jsou ve světle, ty jsou úplně nepoužitelné

Ale už jsem koukal na SDK a mám v plánu buďto si udělat hack těch označovacích kroužků nebo - když bude víc času - požádat ChatGPT ať mi je naprogramuje pořádně (zkusím oprásknout systém 2D světla z Godotu).
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 30. 7. 2023, 12:37, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16382
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od MarkyParky »

Hmm, jsi mě nahlodal a zkusil jsem ještě jeden nápad a ten funguje dobře.
Světlo.JPG
Je to teda jen tupý kruh, ale myslím, že to nevadí ... a tím pádem se to dá použít i na nějaké hranice infravizí a podobně, kde se to třeba udělá nějakou průhlednou fialovou či něco takového.


Postup:
  1. Založíš nový drawing - kružnici
  2. Nastavíš jí hranice a výplň světlou barvou, hodně průhledné (hranice míň, výplň téměř úplně)
  3. Attrachneš ten drawing k postavě pomocí linku (ne naopak).
  4. Přesuneš drawing kolem postavy, aby byla v jeho středu (ne naopak, resp. naopak to ani nejde, jak jsou linkované)
  5. Zamkneš drawing, čímž vypneš jeho chytání myši
Po tomhle postupu by mělo fungovat, že taháš za postavičku a ta s sebou tahá světlo.
Když potřebuješ světlo dočasně rychle zhasnout, tak doubleclick a hide (to může dělat myslím jen GM).
Když smazat/přesunout jinam (třeba hodit pochodeň na zem), tak doubleclick a delete nebo detach.
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
Markus
Uživatelský avatar
strucky
Příspěvky: 276
Registrován: 3. 5. 2018, 19:12
Bydliště: Osada vrabců

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od strucky »

To je tak strašně kostrbatý, že i ta Foundry by za to stála stokrát víc. Jo, dokáže být složitá, ale jen tak, jak si jí člověk udělá. Furt lze mít JENOM mapu a na ní hráčův token a tokenu lze nastavit jak rádius vidění, tak rádius jím vyzařovaného světla (aka pochodeň, light spell atp), jímž vržený světlo pak odhalí okolí pro všechny ostatní. A nic víc.
Ale jo no, není to zadarmo. A člověk dost pravděpodobně nakonec spadne do králičí nory a taky začne vymejšlet složitosti.
Nicméně do 'složitostí' spadá už i vymýšlení louče v Owlbearu, takže... :shrug: :)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16382
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od MarkyParky »

Markus: Dneska prcek usnul překvapivě brzo, takže jsem letmo prolistoval SDK a tutoriály od pluginů do Owlbeara 2 a zkusil si pár pokusů.

Udělat plugin, co ke každé postavě či objektu v místnosti přidá kontextové tlačítko "světlo", které se po zapnutí zeptá na poloměr a pak si ho zapamatuje a nakreslí příslušnou kružnici, a ikonka ho bude tahat s sebou, by měla být fakt hračka.

Když by bylo víc času, asi bych si dovedl představit i mít nějaké podmenu, kde se případně vybere jiná barva (infravize, permanent light vs pochodeň) nebo kde budou nějaké presety.

Takže jde jen o to, mít čas to nakódit... :)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od Markus »

Já myslel, že už si o to umíš říct ChatGPT :)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16382
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od MarkyParky »

On je teď vypnutý ten modul, který si uměl sám tahat data z internetu, takže bych ji musel krmit tím SDK nějak postupně ručně. A to už jsem si řekl že je jednodušší když hacknu ten mód na ty barevný kolečka a prostě ho jen místo autodetekce poloměru upravím na zadávaný poloměr + přidám fill.
Uživatelský avatar
Mizy
Příspěvky: 348
Registrován: 27. 1. 2021, 10:22

Re: Seznam Virtual Talbetops

Příspěvek od Mizy »

Jen to čtu a říkám si, zlatý Foundry. 😁
Za tento příspěvek děkují uživateli Mizy:
strucky
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů