[článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20872
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Markus »

Název říká vše. Štvalo mě, jak mám poličky plné herních materiálů, které nepoužívám. Vymyslel jsem, co s tím dělat.

Obrázek

:arrow? Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?
Jestli jste si někdy oblíbili nějakou „tradiční hru“, nejspíš se vám doma nakupily doma různé rozšiřující příručky – stejně jako se to stalo mně třeba s Warhammerem. Jak velké procento materiálů z nich jste kdy použili ve hře? Vsadím se, že je to jen zanedbatelný zlomek. Neštve vás to? Mě jo! Mám tu hromady zápletek, zajímavých tabulek, nehráčských postav, dílčích pravidlových subsystémů, popsaných lokací… a většina toho se do hry nikdy nedostane.

Ale já se nevzdám! Hodlám vymyslet nějaký způsob, nějaký „systém“, který mi pomůže tyhle materiály postupně odehrávat. Protože od toho přece herní příručky jsou – aby se s nimi hrálo, ne?

Opověď zní: „Ach ty bláhový, samozřejmě že ne! Rozšiřující příručky se píšou především pro sběratele, kteří si je koupí, přečtou, pak uloží do poličky a sní o tom, jak je jednou použijou, což se nikdy nestane. Děláš to tak i ty, Markusi.“ Já vím, já vím, ale tohle přesně musí skončit! Materiály si zaslouží být hrány! Jenomže jak na to?
Pokud vás to někoho inspiruje a třeba to využijete, budu mít radost!

Přijde vám to jako použitelná věc? Přidá se někdo k mému hnutí náhodného využívání náhodných materiálů z náhodných knížek? :)
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 3):
Vaarsuvis, smrq, Quentin
Mag
Příspěvky: 60
Registrován: 24. 8. 2022, 19:51
Bydliště: Plzeň

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Mag »

Dost se mi to líbí, zní to jednoduše, docela zábavně a mohl bych to stíhat tu hodinu před hrou co si na přípravu většinou nechávám. Velice rád vyzkouším a pak se podělím o zkušenosti.
„Každý, s kým se v životě potkám, mě v něčem předstihuje. Tak se od něho učím.“
Pravidelně vedu: Svitky Hrdinů
Zápisky z hraní: UVG
Pravidelně hraju: Zapovězené země
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20872
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Markus »

Ha, tak to je mnohem nadšenější první reakce, než jsem čekal. :) Díky!

Jestli to skutečně použiješ, hoď sem příklad toho, cos vygeneroval. Zajímalo by mě, jak publikované materiály vytěžují ostatní – kor když se jedná o něco, co není „přímo hratelné“ (popis organizace, lore, nějaký divný subsystém). Zajímají mě příklady toho, co se z toho dá vykřesat.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20872
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Markus »

No tak zrovna dobrodružství používat umím – to je tak jediné. Moje frustrace je z toho, jak málo obecných rozšiřujících příruček využiju. Z dobrodružství se vždycky využije násobně větší část obsahu než z rozšiřující příručky.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od KDolecek »

Mně to příjde dobré, díky za sdílení

Spíš pro zajímavost, rozumím tomu tak, že dělení napojeného a nenapojoneného obsahu v tvém pojetí není statické a mění se například na základě vývoje hry nebo výběru postav? Protože píšeš, že napojený postav je to, co do hry přináší hráči nebo to spouští procedura a zároveň, že bylinkářství je nenapojený obsah. Ale pokud bychom se léčení ran rozhodli začít řešit bylinami nebo by se někdo z nás stal bylinkářem, tak v tu chvíli je z toho napojený obsah. V tu chvíli je asi docela dost obsahu, který je "potenciálně napojený" a může se stát napojeným na základě rozhodnutí v rámci jedné session.

Osobně mi dost neladí ta úvaha o tom, že vícestránkové věci mají v tabulce víc prostoru, protože jsem za ně víc zaplatil. Pro mne to je divná past, obzvlášť skrze to, že vícestránkový obsah vůbec nemusí být kvalitní nebo zajímavý, ale já si ho do hry dostávám častěji. To už bych to spíš odůvodnil tím, že vícestránkový obsah v sobě pravděpodobně skrývá i více nápadů na využití a pokud to chci prozkoumat, dává smysl si to tam napsat víckrát.

Já sice žádnou tradiční hru s x příručkami nesbírám, ale umím si představit, že něco skoro stejného udělám i s jednou základní příručkou, která má popis settingu (Blades in the Dark, City of Mist, Legend of the Five Rings...), protože i ty v sobě mají často obsahu na několik kampaní, a používám to na výběr obsahu pro jednotlivé sessions v kampani nebo oneshoty.

Na hádající se hobity se těším.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20872
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Markus »

KDolecek píše: 18. 3. 2023, 23:43Spíš pro zajímavost, rozumím tomu tak, že dělení napojeného a nenapojoneného obsahu v tvém pojetí není statické a mění se například na základě vývoje hry nebo výběru postav? Protože píšeš, že napojený postav je to, co do hry přináší hráči nebo to spouští procedura a zároveň, že bylinkářství je nenapojený obsah. Ale pokud bychom se léčení ran rozhodli začít řešit bylinami nebo by se někdo z nás stal bylinkářem, tak v tu chvíli je z toho napojený obsah. V tu chvíli je asi docela dost obsahu, který je "potenciálně napojený" a může se stát napojeným na základě rozhodnutí v rámci jedné session.
No ona ta úvaha zas není tak vycizelovaná. :) Ale v zásadě je to, jak píšeš. Šlo mi primárně o to identifikovat obsah, který se mi do hry nedostane sám a musím to udělat já. Takže kdybysme měli v družině bylinkáře, který by tohle chtěl používat, považoval bych to za „využité“ a do generátoru bych si to nedával. (Možná? Třeba bychom využívali jen část a já bych tam dal tu zbylou.)

Mně se ta excelová tabulka vyvíjí pod rukama. Každou chvíli do ní něco přidám, časem začnu asi i odmazávat to, co už jsme využili a znovu se tomu věnovat nechci.
KDolecek píše: 18. 3. 2023, 23:43 Osobně mi dost neladí ta úvaha o tom, že vícestránkové věci mají v tabulce víc prostoru, protože jsem za ně víc zaplatil.
Ono mi to možná taky začne osobně neladit, až mi ty bylinky padnou potřetí.

Ale povím ti jedno takové tajemství... hod se dá ignorovat a hodit místo něj něco jiného. $D

EDIT:
V tu chvíli je asi docela dost obsahu, který je "potenciálně napojený" a může se stát napojeným na základě rozhodnutí v rámci jedné session.
Tohle spíš ne, ta "potenciální napojenost" IMHO nefunguje. Když mi v rámci sezení řekneš, že vyrážíš na bylinky, tak nebudu otevírat rozšiřující příručku a číst devítistránkové pojednání o bylinách. Prostě to vyřeším nějak improvizovaně. Což je i jeden z důvodů, proč jsem tohle měl potřebu řešit – běžné hraní nevede k tomu, že se využívají materiály z příruček. V běžném hraní řeším věci improvizovaně a na příručky kašlu, protože kdo to má studovat.

A ty jako hráč ty bylinky sám od sebe nejspíš taky do hry nevneseš, už jenom proto, že tu příručku na 95 % nemáš koupenou, nečetl si ji a nevíš, že ten subsystém existuje.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Jerson »

Příručky sice nesbírám, ale různé zajímavosti z reálného světa ano, takže to vyjde dost podobně. A vzhledem k tomu, že používám karty, tak už jsem si před časem řekl, že bych tyhle zajímavosti - osoby, události, organizace, jevy, atd. - umístil na kartičky, během přípravy kampaně vybral relevantní podle místa a času, ve kterém se skupina pohybuje, udělal si náhodný balíček "setkání" a z něj karty tahal.
Je to tedy víc práce než tabulka v excelu, ale zase většina prvků by byla s vizualizací.

Nezkoušel někdo udělat takové náhodné věci ve formě balíčku karet? Pro snazší rozlišení by určitě bylo vhodné mít nějaké symboly na okraji karet pro rychlou orientaci a třídění, a mně se to nechce vymýšlet a testovat od začátku, tak bych se nechal inspirovat.
Možná by to nemuselo být ani z RPG, ale třeba z karetní deskovky typu Arkham nebo Gloomhaven.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20872
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Markus »

Jerson: Tak to děláš něco podobného co já!

Akorát teda pokud to píšeš na kartičky, tak na nich asi moc textu nebude, takže to nejspíš musí znamenat, že všechny ty věci z kartiček už máš nastudované a pamatuješ si je. A pokud jsi schopný vylosovat během sezení kteroukoli z nich a okamžitě ji zapojit do hry, tak jsi frajer s encyklopedickou pamětí.

Já si tím náhodným generováním naopak určuju, co si teprve mám přečíst a připravit. A pak mi nějaký čas trvá to zpracovat a vymyslet z toho hratelnou situaci. Rovnou během hry bych to jednak nezvládal číst, jednak bych si ve většině případů nevěděl rady, co s tím. (Jak využiješ „Mýta a zdymadla“ v náhodné herní situaci?) Výstupem je pak v zásadě něco jako jedna tvoje kartička – prostě připravená herní situace.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1598
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Passingby »

Podobně jsem kdysi dávno používal Magic: The Gathering (pro pamětníky: Fallen Empires, Ice Age, Homelands, Mirage, Tempest $D ). Ale to bylo spíš jako volná inspirace pro "oldschoolový" worldbuilding a přípravu (místa, frakce, události, předměty, náměty na dobrodružství atd.) před hrou, ne během hry.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Jiron »

Naše parta na Pathfinder společně nahromadila docela dost příruček, za ty roky. Skvělý na tom je, že nám skvěle zafungovalo, že když herně nastala nějaká neobvyklá situace (například obléhání pevnosti) tak někdo zvolal: "Hej, to jsem četl, na to jsou pravidla v Ultimate Combat" a odběhl pro příručku. Paradoxně se nám do hry tímhle způsobem dostávalo fakt hodně věcí z našich nasbíraných knih.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jiron:
Kasai
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 19. 3. 2023, 12:13 Akorát teda pokud to píšeš na kartičky, tak na nich asi moc textu nebude, takže to nejspíš musí znamenat, že všechny ty věci z kartiček už máš nastudované a pamatuješ si je. A pokud jsi schopný vylosovat během sezení kteroukoli z nich a okamžitě ji zapojit do hry, tak jsi frajer s encyklopedickou pamětí.

Já si tím náhodným generováním naopak určuju, co si teprve mám přečíst a připravit. A pak mi nějaký čas trvá to zpracovat a vymyslet z toho hratelnou situaci. Rovnou během hry bych to jednak nezvládal číst, jednak bych si ve většině případů nevěděl rady, co s tím. (Jak využiješ „Mýta a zdymadla“ v náhodné herní situaci?) Výstupem je pak v zásadě něco jako jedna tvoje kartička – prostě připravená herní situace.
Zatím to ještě nepíšu, ale nepřijde mi to tak složité.
Mám třeba tuhle tabulku náhodných setkání. Musel bych si dohledat třeba jména slavných herců té doby, ale většinu setkání bych dal z hlavy. S hráči mají na losovacích kartách takové věci jako „Komunismus“ nebo „duch ve stroji“, ke kterým víc než jednu tuhle poznámku nepotřebuju. Zdymadla bych v základu dal z hlavy, i když jejich rozmístění na reálné nebo fiktivní mapě bych nedokázal určit dost dobře. A výši mýta bych si musel napsat na kartičku, zejména pokud by tam bylo víc hodnot pro různá plavidla a hrálo to roli.

Stejně tak téma „vzducholoď“ pro mě znamenalo hledání fungování a hlavně plánků a fotek kajut, ale teď bych dal téměř z hlavy fungování osádky USS Los Angeles, která obsahuje ve třech směnách 48 lidí. Ne úplně detailně, ale myslím že dost dobře na to, aby to hráčům stačilo. A abych věděl, že jedna skupina o osmi lidech takovou vzducholoď nedokáže ukrást 😊

Nicméně vymyslet, jak do hry dostat vzducholoď by mi trvalo … chtěl jsem napsat dvacet minut, ale během psaní první věty mi vytanula scéna „Nad vámi se v tichosti vznáší vzducholoď, a člověk megafonem křičí, že vám shodí lana, ať první pevně uvážete ke stromu a zadní k autu. A někdo ať se hned vydá do blízkého městečka pro třicet chlapů, kteří budou potřeba pro nouzové přistání, tedy stažení k zemi.“

Ale věřím, že když bych takovou situaci popsal do příručky včetně dalších potřebných podrobností, tak už se to všechno na kartu nevejde.

Nicméně to je výhoda reálného světa ve hře – prostě ty znalosti můžu využít, protože jsem si je přečetl už dřív, a pamatuju si je, protože jsou realistické a proto logické.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2665
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Vitus »

Jerson má výhodu, že pro existující reálie si napíše na kartičku jen heslo a technické podrobnosti pak může dohledat třeba na anglické wiki na internetu :).

Tím samozřejmě nechci nijak shazovat Jersonovu metodu, jenom, že ty kartičky jsou vlastně přesně to, co používali knihovny pro orientaci v různých publikacích a wiki engine se dá taky takhle používat :).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Jerson »

Markusovi šlo nejspíše o to, že napřed má informace v příručce, které si přečte, a říká si, jak by je dostal do hry. Napíše si odkaz do náhodné tabulky, a když mu tahle řádka padne, tak si musí odkazovanou informaci přečíst a vymyslet, jak ji do hry zapojit. Což nemůže dělat během hry, protože to by nestíhal přečíst a vymyslet, navíc by těžko v nějaké náhodné situaci do hry dokázal dostat specifickou scénu, takže to dělá v rámci přípravy.

Já sice taky nedokážu do jakékoliv situace dostat libovolný prvek, ale když bych vybral jen vhodné prvky pro danou situaci (třeba "co můžete potkat na cestě"), a náhodný výběr by mi hodil nějakou obskurnost, třeba "obrovské uzavřené auto zabírající celou silnici"
Screenshot_20230320_103911_Opera.jpg
- tak mě stačí pár jmen a informací, které se vejdou na tu kartičku, protože zbytek věcí si pamatuju už z toho prvního čtení článku. Takže bych takové scény mohl hráčům dávat i bez přípravy během hry.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20872
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Jak mám sakra využít všechny ty materiály z rozšiřujících příruček?

Příspěvek od Markus »

No jo, Jersone, ale jedna věc je říct "obrovské uzavřené auto zabírající celou silnici" a druhá věc je vymyslet nějakou situaci, kdy hráči neudělají „hmm, tak to objedeme“, ale budou s tím nějak interagovat. :) A to se právě za běhu dělá blbě (aspoň mně).
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů