Co lidi na tom OSR vidí?

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 15. 3. 2023, 16:25 Vitus: A co je „beacon of civilization“? Myslíš „points of light?“ :) V OSR settinzích právěže moc civilizace – ve smyslu silná centralizovaná státní moc – nebývá, bývá to spíš takové divoké pohraničí. V tom dávají dobrodruzi celkem smysl.
Ano, "beacon of civilization" myslím ty "points of light". Dobrodruzi v tom dávají smysl, ale nikoliv jako "vyvrhelové" (tedy ona jejich původní společnost je odvrhla, oni to akceptovali a tím k ní ztratili jakýkoliv statutární vztah), ale spíše jako "průzkumníci" (tedy nezřekli se své společnosti a, hlavně, ta společnost se nezřekla jich), a to klidně i v poloze "průzkumníci z donucení" (v tomto směru mi přijdou velmi inspirativní knihy od J.F.Coopera - jeho postavy hraničářů si přesně myslím odpovídají této poloze a to včetně situací, kdy pro jednu stranu "divočiny", jsou hrdiny a pro druhou jsou padouchy, kdy jednou stranou jsou Indiáni a druhou evropští kolonisté/Američané - ale v podstatě nemají šanci přežít, když se stanou padouchy pro všechny).
MarkyParky píše: 15. 3. 2023, 22:39 Jednoznačným (93%) společným jmenovatelem je tedy absence připraveného příběhu a emergentní vznik interakcí různých částí hry.
Tohle přesně asi taky je důvod, proč jsem si v rámci Sirotčince chtěl nějaké OSR zkusit zahrát (navíc je to vlastně to, co jsme přesně hráli v první půlce 90. let v dračáku, takže vlastně šlo o to si osvěžit, zda něco takového u mne může stále pozitivně fungovat a asi může, pokud na to jsem připraven, že to tak bude alias "charter RPG" nebo-li předherní dohoda rámcových pravidel je v mém případě určitě důležitá). $lol$
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Selhan »

Hm, mně přijde, že to vyvrhelství není zase tak binární záležitost. Společnost klidně může čile využívat skupiny lidí, na které se dívá shora.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 490
Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Jocho »

Toto ma dneska naštartovalo, ale neviem, kde sa na to opýtať, tak to švacnem sem:

Čo ľudia na tých OSR klonoch vidia?

Ide o niektorý alebo o kombináciu viacerých dôvodov ako napr.:
- Túžba rozrastať zbierku?
- Hľadanie toho jediného systému?
- Tvorba fyzickej knižnice nápadov pre inšpirácie?
- Vidina budúcnosti, že s týmto systémom si ten oldskúl už ľudia so mnou fakt zahrajú?
- Opätovné utekanie do spomienok plných bezstarostného hrania (tzn. nejaký pasívny sentimentalizmus)?

Lebo ak je za tým nejaký vyšší cieľ, tak ja už fakt neviem. Alebo to funguje len tak, že vždy, keď vyjde nové OSR-related RPG, sa hodí d20, či z neho bude propagovaný hit?

Nesnažím sa haniť tvorcov, nech si píšu, čo chcú a v čo veria. Len mi príde zvláštne vydávať toľko oldschool systémov, písať ich kompatibilné s D&D (hocijakej edície) kvôli existencii množstva obsahu a pritom by im stačilo založiť si Patreon a publikovať svoje nápady na kompatibilné a najsammeganajvác mechaniky do existujúcich hier (s ktorými majú beztak na 80 % rovnaké jadro) ako jednoduché blog-posty. Peniaze by mali, roboty je to 100× menej a ešte keby v tom vytrvali dlhú dobu, meno by sa dostalo do povedomia a boli by to tí, čo majú popiči nápady, to budú nejakí vizionári alebo čo.
DNGN - vstupný d6 systém so sandboxovým freeform svetom
moloth - sólo kartové RPG o živote na tvorovi veľkom ako okres
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Markus »

Reaguješ na ten Shadowdark Kickstater?

Já trochu cítím údiv jako ty. Sám jsem teda koupil několik OSR her a rád koupím další, když budou dělat něco nového, zpracovávat nové prostředí nebo přicházet s novými nápady. Mám třeba DCC, Mörk Borg, Helvéczi nebo Mothership, to jsou všechno unikátní hry. A vidím prostor pro spoustu dalších.

Ale nevidím prostor pro to, že budu kupovat další klon D&D, který bude dělat generický dungeoncrawl, ale s trochu jinými pravidly.

Odpověď na to, proč to lidi kupují, je podle mě prostá: to nekupují hráči OSR. Zavedení hráči OSR už nějaký hack D&D hrajou, případně si zbastlili vlastní verzi, a nebudou kupovat nové hacky. To kupujou lidi, co OSR nehrajou, ale něco o ní slyšeli, přijde jim to zajímavé, ale do starého D&Dčka se pouštět nechtějí. Ale když přijde nějaká „moderní hra“ s pěkným vizuálem a dobrou propagací, která se trefuje do podobného ladění, tak si řeknou: „Tak já teda ten old school zkusím!“

Je to podle mě tak jednoduché.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Bifi »

Jocho píše: 30. 3. 2023, 06:53
Čo ľudia na tých OSR klonoch vidia?

Ide o niektorý alebo o kombináciu viacerých dôvodov ako napr.:
- Túžba rozrastať zbierku?
- Hľadanie toho jediného systému?
- Tvorba fyzickej knižnice nápadov pre inšpirácie?
- Vidina budúcnosti, že s týmto systémom si ten oldskúl už ľudia so mnou fakt zahrajú?
- Opätovné utekanie do spomienok plných bezstarostného hrania (tzn. nejaký pasívny sentimentalizmus)?
Tak asi neexistuje jedna odpoveď, identická pre všetkých backerov... či?
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 30. 3. 2023, 08:50Reaguješ na ten Shadowdark Kickstater?
Zrovna jsem na to včera koukal a přijde mi, že pokud se smíříš s crazy* randomizací postav (nebo to nějak zmírníš), tak je to docela clean OSR systém.

Jak říkáš; dovedu si představit, že pro někoho, komu dochází trpělivost s 5e, to může být velmi lákavý jump-off point.

*3d6 in order, ale s 5e-like modifierama.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 490
Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Jocho »

Markus píše: 30. 3. 2023, 08:50 Reaguješ na ten Shadowdark Kickstater?
On to naštartoval, ale nie je to jediný príklad. Pomaly každý mesiac na mňa vyskočí nejaký projekt, ktorý je nejaké PbtA, ale vo svete jednobunkovcov, alebo OSR, ale bez attribute bonusov k damage rollu.

Kompatibilita s existujúcim obsahom je dobrá vec, pretože človek nemusí kupovať nové príručky. Ale keď chcem hrať PbtA ako jednobunkovec, načo mi budú všetky moduly, kde sa riešia vzťahy na strednej škole, nedajbože čarodejníckej, alebo odoláva nevidenému zlu Prastarých?

Jasné, druhý možný krok ku kompatibilite sú konverzné tabuľky. Akurát, že mnoho potvor, ktoré nepoužívajú iba základné akcie (pohni sa, udri), tak majú aj custom featy a skilly, ktoré sú potom v konvertovaných systémoch aj tak broken, lebo napr. pracujú s pojmami, ktoré nový systém nemá, alebo rovno používajú mechaniky, ktoré nový systém potlačil, aby docielil iný efekt. A tak človek opäť skončí v DODO režime.

Ja neviem, asi som len presýtený informáciami. Rovnako to mám vlastne aj v knižnom a filmovom svete - proste priveľa produktov.
DNGN - vstupný d6 systém so sandboxovým freeform svetom
moloth - sólo kartové RPG o živote na tvorovi veľkom ako okres
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Markus »

PbtA hry bych do OSR diskuze radši nemíchal. Tam je přece pointa v tom, že máš na každé téma úplně samostatnou hru, ne? O to jde.
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 490
Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Jocho »

Markus píše: 30. 3. 2023, 10:23 PbtA hry bych do OSR diskuze radši nemíchal. Tam je přece pointa v tom, že máš na každé téma úplně samostatnou hru, ne? O to jde.
Hej, tu som zašiel mimo.

Anyway, rozčarovanie z nutnosti vydávať nové a nové OSR pravidlá, kompatibilné s pôvodným D&D obsahom, u mňa ešte nejaký ten čas pretrvá.
DNGN - vstupný d6 systém so sandboxovým freeform svetom
moloth - sólo kartové RPG o živote na tvorovi veľkom ako okres
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Passingby »

Shadowdark je od Kelsey Dionne (Arcane Library) a nějakou dobu zpátky tu byla docela divoká debata o jednom jejím dobrodružství (The Horror Within/Poslední opona), který si přeložili borci z Kostky pro nějaký věřejný hraní. Nejpřesnější asi bude zařazení do kategorie "Youtuber s komunitou si může dovolit pro tu komunitu vydat svůj vlastní DnD-like."

Má to docela obsáhlý free quickstart, takže si každý může udělat obrázek, jestli to pro něj je, nebo není (já třeba DnD-like tabulky se zkušenostma podle úrovní apod. až na občasnou hru v OSE fakt nepotřebuju). Jestli jsem to pobral správně, tak jako dost výrazný prvek prezentuje navázanost na reálný čas (třeba výdrž pochodní, nebo jiné herní timery), ale to není nic, co by se nedalo přebrat jinam (a už jsem tak i něco hrál). Ale má tam docela pěkný lineartový ilustrace.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od York »

Jocho: To je stejný jak se starym Dračím doupětem. Máš systém, kterej vyloženě svádí k hackování a předělávání, není tudíž divu, že ho lidi hackujou a předělávaj. Odtud už je jen krok k nápadu to vydat.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Passingby píše: 30. 3. 2023, 10:45 Youtuber s komunitou
A v v v vo tom to je.
Když si prvně vytvoříš dost velkou komunitu, která Ti zobe z ruky, tak můžeš dělat takovýhle kickstartery. $D Si pamatuju, jak ten jeden týpek vybral na slovy jeden suplement k DnD 5e a nějaký streamování desítky milionů. $::lol:

Taky jsem viděl různý velký DnD/OSR kanály, jak Shadowdark hypovali do neskutečných rozměrů jako něco, co vám úplně vyrazí dech, přestože je to prostě jen další, a ne moc bůhvíjakej, ODnD klon... Marketingový tahy ""známých celebrit" zřejmě fungují všude. $D

Ten nápad s realtime časováním je zajímavej, ale věci jako kouzlení přes random fail jsou totální srágorovina, ať se na mě nikdo nezlobí. To už je zlatej i ten old Vancian.
"Roll-to-cast spells — magic is exciting and risky" ...ne, je to čistej vopruz $lol$

Jsou DnD klony, co mi fakt vyrazily dech, když jsem je prvně četl, tenhle k nim, přestože udělal na kickstarteru $1M, fakt nepatří. Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Quentin »

eerieBaatezu píše: 30. 3. 2023, 11:01 Ten nápad s realtime časováním je zajímavej, ale věci jako kouzlení přes random fail jsou totální srágorovina, ať se na mě nikdo nezlobí. To už je zlatej i ten old Vancian.
"Roll-to-cast spells — magic is exciting and risky" ...ne, je to čistej vopruz $lol$
Ta magie v Shadowdarku bude možná pro lidi stravitelnější, protože máš potenciál na hodně kouzel denně.

Už na prvním lvlu máš načtená 3 kouzla na den a k tomu můžeš ten cast opakovat, dokud ti to padá.

Výstřižek.JPG
Výstřižek.JPG (21.58 KiB) Zobrazeno 327 x

Vyměňuješ jistotu jednoho kouzla za nejistá tři kouzla (nebo i víc), která jsou ale o chlup slabší než třeba v OSE.

Doslova nejčastější stížnost, co slýchám při hraní odnd je, že wizard je nudnej, protože nemá co dělat / má málo kouzel. Tohle je vlastně docela dobrá iluze, kterou se tenhle dojem zmírní.

Dokonce magic missile dělá jen 1k4 damage, ale hází se s výhodou, takže ti pravděpodobně vydrží na několik seslání. Jsem si jistej, že je to takhle napsané specificky kvůli téhle stížnosti.

IMHO je to ideální systém pro lidi přicházející z pozdějších edic.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Hned od stolu dokážu vymyslet zábavnější systém, co umí dát kouzelníkovi víc kouzel bez toho, aniž by mu to selhalo v situaci, kdy to kouzlo potřebuje a navíc v tom byla náhoda a bylo to "exciting and risky". ¯\_(ツ)_/¯
Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Markus »

eerieBaatezu píše: 30. 3. 2023, 11:01přestože je to prostě jen další, a ne moc bůhvíjakej, ODnD klon...
Není to klon ( =kopie), je to přinejlepším hack (= předělávka), ale spíš úplně jiná hra, která se starým D&D nesouvisí jinak než velmi vágní „společnou estetikou“.

Pozor na termíny. :)

Navíc podle toho, co píše Passingby, to pochází spíš od D&D 5e komunity a s OSR to nemá nic moc společnýho. (Kdybych chtěl být jízlivý, tak řeknu, že je to snaha se na OSR přiživit – ale tu hru jsem nečetl, tak co já vím.)
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů