Co lidi na tom OSR vidí?

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Jojo, hodně těch youtuberů kolísá mezi 5e a OSR. V podstatě na 5e udělali hafo sledovatelů a teď je OSR the next best thing, kterou musíte mít. $D
Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Markus »

Quentin píše: 30. 3. 2023, 11:26 Doslova nejčastější stížnost, co slýchám při hraní odnd je, že wizard je nudnej, protože nemá co dělat / má málo kouzel.
To je artefakt toho, že lidi hrajou D&D na nízkých úrovních, což není ideální a ani zamýšlené. Nízké úrovně jsou funnel, kterej máš rychle profrčet, ne hrát dlouhodobě. Zvyk hrát soustavně na nízkých úrovních je ve skutečnosti celkem moderní vynález. Souvisí mimo jiné s tím, že lidi hry nehrajou dlouhodobě, ale jen v kratších kampaních, než jdou zase hrát něco jiného – což je fajn, ale v takovém případě by měli začínat aspoň tak na třetí úrovni, ať z té rychlé ochutnávky něco mají, ne poctivě na první.

První oficiálně publikované dobrodružství pro (A)D&D je pro 8. a vyšší úroveň.

EDIT: Naprostý offtopic: V souvislosti s tím je zajímavé sledovat, jak se některé novější hry při dlouhodobém hraní sypou a hra začíná být over-powered skoro k nehratelnosti (zdravíme Zapovězené země), protože prostě není na dlouhodobou kampaň stavěná. Průměrná moderní kampaň má kolik sezení – tak deset? To v D&D teprve začínáš.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 30. 3. 2023, 11:38
eerieBaatezu píše: 30. 3. 2023, 11:01přestože je to prostě jen další, a ne moc bůhvíjakej, ODnD klon...
Není to klon ( =kopie), je to přinejlepším hack (= předělávka), ale spíš úplně jiná hra, která se starým D&D nesouvisí jinak než velmi vágní „společnou estetikou“.

Pozor na termíny. :)

Navíc podle toho, co píše Passingby, to pochází spíš od D&D 5e komunity a s OSR to nemá nic moc společnýho. (Kdybych chtěl být jízlivý, tak řeknu, že je to snaha se na OSR přiživit – ale tu hru jsem nečetl, tak co já vím.)
Tady to Ben prolistuje. Je to docela hezké.
https://www.youtube.com/watch?v=fqO68ZjkNgA
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Passingby »

(A jinak Ben Milton, Kelsey Dionne, DungeonCraft/Prof. DM, TheDMsCraft/DM Scotty a Runehammer/Brandish Gilhelm jsou taková jedna velká rodina a občas spolupracují, takže se nedivte, že si navzájem hypujou produkty :wink: )
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Passingby píše: 30. 3. 2023, 11:53 (A jinak Ben Milton, Kelsey Dionne, DungeonCraft/Prof. DM, TheDMsCraft/DM Scotty a Runehammer/Brandish Gilhelm jsou taková jedna velká rodina a občas spolupracují, takže se nedivte, že si navzájem hypujou produkty :wink: )
Recenze Bena Miltona byla v pohodě, normálně to projel, řekl názory. Recenze DungeonCraft/Prof. DMa byla totální podomní prodávání vysavačů.
Obrázek
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 30. 3. 2023, 11:42 První oficiálně publikované dobrodružství pro (A)D&D je pro 8. a vyšší úroveň.

EDIT: Naprostý offtopic: V souvislosti s tím je zajímavé sledovat, jak se některé novější hry při dlouhodobém hraní sypou a hra začíná být over-powered skoro k nehratelnosti (zdravíme Zapovězené země), protože prostě není na dlouhodobou kampaň stavěná. Průměrná moderní kampaň má kolik sezení – tak deset? To v D&D teprve začínáš.
Wait. Není to v OSE stejně? Každý čtvrtý fighter s +1 con má na osmé úrovni 49 hp. To je over-powered k nehratelnosti, není? To jsme s teritoriu "má v hrudi tucet šípů a nic mu není."
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Markus »

Tak toho fightera nažeň do toho Gygaxova dobrodružství, co jsem postoval, a uvidíš, jak rychle umře.

EDIT: Já jsem konkrétně zmiňoval Zapovězené země (a ne třeba D&D 5e, které AFAIK tenhle problém nemá), protože ze zdejších diskuzí mi vyplynulo, že po relativně krátké době hraní už hráčské postavy v zásadě nedokáže nic ohrozit. To není problém v jakékoli edici D&D. Některé hry prostě umožňují celkem rychlý růst moci postav, aniž by zároveň poskytovaly adekvátní dlouhodobou výzvu.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 30. 3. 2023, 12:04Tak toho fightera nažeň do toho Gygaxova dobrodružství, co jsem postoval, a uvidíš, jak rychle umře.
Dobrodružství jsem nečetl, ale fakt, že ho v dungeonu může zabít nějaký save vs death efekt nic nemění na tom, že až se v over-worldu střetne s bandou banditů, tak bude po bojišti běhat s tuctem šípů v hrudi.

My immersion is broken! :D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Markus »

Ale to je základní princip D&D, ne?

Na začátku bojuješ s koboldy a bandity, pak zabíjíš trolly, později si to rozdáváš na férovku s obry a nakonec svrháváš pavoučí bohyně nebo podnikáš trestné výpravy do pekla. Tak to v D&D vždycky bylo a je to tak správně. :)

Že tě po dvaceti sezeních kampaně neohrozí banditi (a hra už není o bojích s bandity), je zamýšlený efekt.

EDIT: V tom dobrodružství tě nezabije záchrana na jed, ale nejspíš jeden z 30 obrů balistou nebo tak něco. 8)
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od sirien »

Quentin: Tak to je tvoje chyba že si tu imerzi rozbíjíš protože interpretuješ HP jako MeatPointy a každym zásahem zarážíš šíp do hrudníku. Že víc levelovou postavu budou ty šípy míjet nebo jen škrábat je v pořádku - taky se už na tom bojišti umí o dost líp hejbat.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Passingby »

sirien píše: 30. 3. 2023, 13:54 Quentin: Tak to je tvoje chyba že si tu imerzi rozbíjíš protože interpretuješ HP jako MeatPointy a každym zásahem zarážíš šíp do hrudníku. Že víc levelovou postavu budou ty šípy míjet nebo jen škrábat je v pořádku - taky se už na tom bojišti umí o dost líp hejbat.
Určitě se to probíralo už 100x, takže stačí kdyžtak jenom stručně a odkaz, ale jak se potom řeší situace jako při kterým zásahu účinkuje kontaktní jed na zbrani nebo kdy se projeví účinek kouzelné zbraně? To je totiž při té interpretaci HPček jako částečně luck/exp pointů taková trochu schizofrenie - v herní mechanice byla postava zasažená, takže by se tyhle účinky projevit měly, ale (moderní?) interpretace je, že vlastně zasažená nebyla, takže by se projevit neměly.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Quentin »

sirien píše: 30. 3. 2023, 13:54Quentin: Tak to je tvoje chyba že si tu imerzi rozbíjíš protože interpretuješ HP jako MeatPointy a každym zásahem zarážíš šíp do hrudníku. Že víc levelovou postavu budou ty šípy míjet nebo jen škrábat je v pořádku - taky se už na tom bojišti umí o dost líp hejbat.
Je mi to jasné, tohle je odvěká debata :D Taky to tak odjakživa hraju. Předpokládám, že přesně proto se to v JaD jmenuje výdrž.

Ale stejně mě to irituje, když mají hit i miss ve fikci (skoro) stejnou interpretaci (dokud někomu nezačnou hpčka opravdu docházet)

Passingby píše: 30. 3. 2023, 14:07Určitě se to probíralo už 100x, takže stačí kdyžtak jenom stručně a odkaz, ale jak se potom řeší situace jako při kterým zásahu účinkuje kontaktní jed na zbrani nebo kdy se projeví účinek kouzelné zbraně? To je totiž při té interpretaci HPček jako částečně luck/exp pointů taková trochu schizofrenie - v herní mechanice byla postava zasažená, takže by se tyhle účinky projevit měly, ale (moderní?) interpretace je, že vlastně zasažená nebyla, takže by se projevit neměly.
To se vždycky nějak zaonačí. On ten popis nepůsobí ve fikci špatně, když tě dva šípy minou a pak třetí otráví (přestože všechny byly hity do hp).
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od sirien »

Quentin: předpokládáš správně a playtesty ukázaly že dodržování terminologie má až nečekaný vliv na podobu hry. A interpretce "jasně, vyblokovals to na pohodu" a "tyvole tak tak si uskočil z nejhoršího, možná sis tim cuknutim skříp nerv v zádech a i tak ti to udělalo hezkej škrábanec na zbroji" dost rozdílný.

Passingby: šíp do hrudníku žádnej jed moc nepotřebuje, pneumotorax s vnitřnim krvácenim do plic nebo probodená aorta udělaj svoje samy o sobě. Na druhou stranu šíp co ti probodne sval na ruce neni kritickej - dokud neni otrávenej. (Nebo šíp co tě škrábne na boku, nebo šíp co se zarazí do zbroje a do hrudníku se ti zabodne jen půl cenťáku hrotu - bohužel otrávenýho...) Nebo jak píše quentin, schytáš tři hity, popíše se jeden (protože koho zajímá kterej ten skřet se nakonec trefil jak dobře když to do tebe kosili všichni naráz).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od eerieBaatezu »

Jo jo, není nad v pohodě definované DnD životy. Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Co lidi na tom OSR vidí?

Příspěvek od Markus »

Tyhle blbosti byste nemuseli řešit, kdybyste normálně říkali „máš to za 5 hitpointů“ bez jakéhokoli dalšího popisu. O-)
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
MarkyParky, Bifi
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host