[OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

OSEnauti jsou společné (převážně) online hraní OSE, ve kterém s jednou postavou přecházíte mezi hrami různých sudí a bavíte se chaosem, který vzniká.

Moderátor: MarkyParky

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21018
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Chcete si vyzkoušet OSE? Markusovo oldschoolové dódžó je série kratších, nenavazujících dobrodružství koncipovaná tak, aby pro nové hráče sloužila jako seznámení s OSE a oldschoolovým hraním. Vytvořte si postavu v OSE a přijďte si zahrát na jedno dvě sezení, ať si vyzkoušíte, jak vás hra baví. S co nejmenší vstupní bariérou a bez dlouhodobého závazku. Hraje se online, obvykle přes videohovor na Discordu.
===

Dódžó je součástí sdílené kampaně OSEnautů, což znamená, že pokud se vám hra zalíbí, můžete se svojí postavou přecházet do her vedených jinými sudími – nebo si naopak do dódža přinést postavu z jiné hry.

V tuhle chvíli v OSEnautech běží především dva delší megadungeony (Xyntillan a Kobky šíleného mága), které už nastřádaly celkem dost historie, příběhových linek, vztahů, domácích pravidel atd., takže může být docela odstrašující naskakovat do nich za jízdy. Proto chci příležitostně pořádat menší hry, do kterých se dá snadno vstoupit. Pro ty z vás, co chtějí s OSEnauty začít nějak jednodušeji.

Každé dobrodružství z dódža bude zcela samostatné, spíš jednodušší a kratší, cca 2–3 sezení. Přihlašujete se vždy na jedno sezení a nemáte povinnost hru dohrávat. Může se stát (vlastně se to skoro jistě stane), že druhé a třetí sezení bude dohrávat trochu jiná parta, než která na prvním sezení začala, ale díky jednoduchým dobrodružstvím a jasným cílům by mělo být snadné naskočit i bez čtení zápisů. To podstatné vždy shrnu na začátku sezení.

Vítáni jsou všichni, včetně OSEnautských veteránů, ale jelikož tohle je určené primárně pro zelenáče, budu jim dávat přednost.

Aktuální dobrodružství:
:arrow? Vykradači hrobek z Krystalického pohraničí (videozáznam 1. část, 2. část)
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1646
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Passingby »

Hmmm, nebylo by lepší říkat tomu Okultit? :think: Anyways, just passin' by... :D

(A proč mi to muselo vyjít na další stránku, takže se k tomu Markusovu textu budete muset proklikat nadvakrát????)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21018
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Markus »

Měl jsem pár dotazů, jestli bych někdy nemohl nějaké hraní nahrát. Tak jsem udělal záznam z prvních Vykradačů.

:arrow? 1. část
:arrow? 2. část

Je to technicky prasecké, prostě jsem jen pustil nahrávání obrazovky a v průběhu hry mi z toho začal lagovat počítač a zamrzávat obraz, takže ke konci už kluci na kamerách nejsou vidět. Ale snad nějakou představu, jak takové hraní OSEnautů se mnou vypadá, si z toho udělat můžete.

Bude zajímat Angriho.
Angri píše: 2. 9. 2022, 10:59 Ahoj, budou nějaké videa , alespoň do budoucna?? Zápisy jsou fajn , ale když by chtěl člověk gamemasterovat v OSE - tak mu ty videa dají nejlepší návod jak takovou hru vézt. Díky za info.
Angri
Příspěvky: 104
Registrován: 6. 2. 2021, 01:40

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Angri »

Díky moc už se těším až se na to podívám. Určitě pomůže nejen mě, ale možná i dalším kteří jednou budou chtít vidět jak se OSE hraje.
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Jiron »

Zorax Zmijozub i Prasobijec Joe už jsou nahraní.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21018
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Markus »

Třetí sezení je za námi
Třetí sezení.jpg

Epilog

Spící zůstávala dlouho zavřená ve stanu spolu s Mab. Obě ženy si povídaly, zatímco osobní strážci Kotto a Carrow hlídali, aby se nikdo z greenhornů nepřibližoval. Nakonec zřejmě dospěly k nějaké dohodě, protože Mab přikázala, aby greenhorni vrátili Spící její korunu, a prohlásila, že je odteď pod její ochranou.

Dolů ještě téhož dne sestoupila poslední skupina greenhornů, kteří dočistili to, co se ještě dalo. Vyloupali zlato ze spár, rozbalili dětské sarkofágy. Dál ale byli vyplašeni – jednak narazili na zbloudilou skupinku Murkveyho mužů, respektive krystalických běsů, které z nich dnes zbyly. Zjevně nejsou ještě objeveny všechny prostory! A pak je celou dobu znepokojivě pozoroval planoucí pár Vezírových očí. Nakonec se smířili s tím, co měli, a mulí karavana se pod vedením Adiposy Mab vrátila do Šarlatového města.

V Šarlatovém Městě bylo dezintegrováno několik rádoby drsňáků, než se rozneslo, že se s „hubenou zelenou paní“ si není radno zahrávat. Empyreánka se rychle etablovala. Je nejmocnější čarodějkou na Pohraničí a její služby jsou vysoce žádané. Je zpupná, nikomu neslouží, a pomalu spřádá sítě vlastních plánů.

A co naši greenhorni?

Ti nejschopnější greenhorni dostali za svoje věrné služby mapu k další hrobce.

Common Grave.jpg

Zároveň se proslýchá, že Spící hledá odvážlivce, kteří budou ochotní se do Murkveyho skály vrátit a vykonat pro ni, co ještě nebylo dokonáno. Mágům nabízí znalost empyreánských kouzel. Ostatním bohatství.

Anebo se tam greenhorni vrátí sami, bez cizích příkazů a závazků, jen s vlastními cíli?

Králova hrobka zůstává stále neobjevena.


Budou další sezení Krystalického pohraničí, ale asi až v dubnu. Možnosti jsou: úplně nové dobrodružství, návrat do Murkveyho skály v pověření od Spící, nebo návrat do Murkveyho skály na vlastní pěst. V posledním případě bych chtěl, aby výpravu organizoval někdo jiný než já, zformuloval plán a namotal do něj ochotné spoluhráče. Já dám k dispozici termín.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21018
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Markus »

Pro pobavení přeposílám zprávu, kterou mi hned po sezení poslal Antharon. Mám to dovolené, ale řekl mi, že se teďcítí jako při odposlechu. :)
Antharon píše:Dnes som tak rozmyslal nad vcerajsim ose a mam pocit ze to bolo docela fiasko vlastne.

Lebo to ze sme odhalili vacsinu bezne dostupnych miestnosti sa mi zda ze nebol ani tak zaciatok toho hrania ale skor zaciatok hladania skutocneho ciela a podataty celeho modulu

Teraz vlastne prisiel cas na otazky ako to funguje, kde je hrobka, ake su vztahy medzi postavami a ako prekonat nastrahy

Hlavne sme neodhalili nic z pribehu

Vieme, ze sa tam nachadzaju rozne artefakty ale nepozname podstatu

Kto je konkubina a preco ma konflikt s architektom? Preco su obaja pochovani s kralom? Aby nevyzradili tajomstvo hrobky? Kto je blob a co strazi? Kto je pochovany v detskych rakvickach? Co je v stredovej geode a preco je pocet zombii 512 (mocnina dvojky)
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6953
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Antharon »

Ja skúsim trochu znormalizovať svoje myšlienky. V podstate mi išlo o to, že z týchto oneshotov alebo xshotov mám vždy pocit, že sme to s počtom sedení neodhadli, že odchádzame z dungeonu v polke roboty.

Iste niekomu by sa to mohlo zdať v poriadku. Utratili sme svoj limitovaný čas, prešli sme väčšinu miestností, nasali atmosféru miesta, vyrabovali kopec pokladov.

Ale ono to je iba veľmi povrchné, čo sa týka prieskumu, horko-ťažko tušíme, kde sú bežne dostupné miestnosti a iba teraz sme odhalili zadný vchod. Až na konci posledného sedenia sa objavili skutočné frakcie, ktoré budú chcieť hýbať miskami váh. Netušíme nič o hrobke ktorá padla z neba, aké sú vzťahy medzi postavami, aký je príbeh pochovaného kráľa a či bola na jeho strane konkubína alebo architekt. Čo ho zabilo?

Teraz už vlastne máme prvotný prieskum za sebou a tu by mali prísť na radu agendy jednotlivých hráčov. Vieme aké máme miestnosti a až vďaka tomu vieme povedať aká činnosť nás v dungeone zaujíma. Niekto chce nájsť spôsob ako sa zbaviť nemŕtvych, niekto chce spracovať mŕtvolu sověda, niekoho zaujíma kto sú zvyšné štyri postavy, kto ich otrávil a prečo konkubína nezomrie. Tiež sa môžeme pokúsiť vyhejnávať s architektom, možno sa tu skrýva celá ďalšia sekcia za tajným vchodom ktorý pozná iba on.

Prvé výpravy boli čisto mapovacieho charakteru, netušili sme, aké featury vieme nájsť v dungeone a nemohli sme sa vďaka tomu zamerať na žiadne ciele, v krátkych hrách sa však väčšinou cez tento milestone hra nepresunie a je to škoda.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21018
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Markus »

Dík, žes to napsal, protože jsi podle mě dobře pojmenoval úskalí jednak otevřeného hraní, jednak oldschoolového stylu. Old school je prostě „pomalé hraní“, jak v rámci sezení, tak v rámci kampaně. Ten herní styl, ale i dobrodružství, počítají ze souvislým hraním.

My za sebou máme tři sezení a to je zhruba ten bod, kdy se nabalí dost zajímavých dějových prvků na to, aby hráči mohli začít být proaktivní. Je to tak vždycky v každém old schoolu, co jsem kdy hrál. Ale teď už jste dospěli přesně do toho bodu, kdy se to láme. Navíc jste poznali frakce a ty teď vstupují do širšího prostředí. Dokážu si představit, jak se teď vracíte do Scarlet Town, poprvé ve hře poznáme město - tam bude několik organizací, několik dalších dějových háčků. Vysvobozená Spící do toho vstupuje a začíná se něco dít. Vezír v hrobce začne kout vlastní plány a třeba z ní taky vyleze... Najednou se kampaň už neomezuje jenom na dungeon, ale rozrůstá se do okolí. Místo čištění místností máš i různé pletichy a akce ve městě, cestování pouští, poznáváš dílčí lokace...

Tak by to zhruba fungovalo při souvislém hraní naživo. U nás to tak fungovat nebude jednak proto, že se to blbě dělá ve formátu otevřeného hraní, kdy se ti střídají hráči. A hlavně se snažím, aby každé sezení vyprodukovalo aspoň nějakou akci a „uzavřený“ děj, což chtě nechtě vede k tomu, že se začíná v dungonu a končí v dungeonu. Nevím, jak by se hráči tvářili, kdyby se půl sezení věnovalo politikaření ve městě – kor když se skupina obměňuje, takže by hráči nemuseli vědět, proč a s kým vůbec politikaří. A nepoznali by důsledky svých akcí, protože příště už by hrál někdo jiný.

Druhý důvod, proč takovéhle Pohraničí mít nebudeme, že tohle „dódžó“ je série dobrodružství schválně dělaná tak, aby měla co nejnižší vstupní nároky. A rozvíjení dlouhodobých vztahů a dějů je přesný opak. Dlouhodobé děje a setrvačnost prostředí se snažím rozvíjet v Xyntillanu – a hledám způsoby, jak to zvládat i ve formátu s obměňujícími se hráči. Ale Xyntillan je výrazně náročnější na mě i na hráče. Je tam velký objem informací.

Dódžo je zamýšlené fakt na vyblbnutí, spíš jako ukázka nebo ochutnávka old schoolu. Dokážeš si asi představit, jak by ta hra mohla pokračovat a rozvíjet se. Ale nebude. :)
Kolumbus
Příspěvky: 923
Registrován: 4. 2. 2023, 10:32

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Kolumbus »

Ahoj, já proti všemu výše uvedenému souhlasím. Ono to naráží ještě na jeden limit, a to minimálně v naší první skupince bylo to, že to byli až na jednoho klerika bojové postavy s nízkým IQ, pro které slovo mocnina by bylo sprosté slovo. Samozřejmě mě jako hráče třeba těch 512 jako mocnina 2 napadne, postavu paladinky s IQ 8 ne :-( A v rámci poslední výpravy jsme hrnuli, abychom stihli objevit tu hrobku, což samozřejmě selhalo velmi brzy :-) Některé věci jsme IMHO už vydedukovali, ale možná ne správně (třeba to, že ty ostatní 4 konkubíny otrávila ta Spící a nejspíš stála i za smrtí krále), ale určitě je tam co objevovat.

Ale určitě si dovedu představit se do té hrobky vrátit z pověření té spící a informacemi od ní anebo na vlastní pěst. Ale to už je na Markusovi a jeho časových možnostech a chuti tomu věnovat ještě 1 až 2 sezení. Pokud by to šlo, tak se klidně zorganizování výpravy paladinka Gwendolyna ujme, případně pověří svoji chystřejší a v těchto věcech zkušenější sestru zlodějku Darlanu.

Ale jinak díky moc za hru, resp. hry. Mě možná takto uzavřenější modul baví o něco více než třeba Kobky šíleného mága, kde už je to na mě dost rozsáhlé a je tam moc cílů i načíst si to je trochu náročnější - byť má to zase svoje s možnostmi se spojovat s různými frakcemi a plnit úkoly různým způsobem (to mi připomíná moji skupinku z ADnD, která byla schopná se domluvit na nějaké spolupáci s fakticky s kýmkoliv včetně nějakého démona z pekla - jim pak někdo říkal "No vy byste se snad i s peklem spojili" ... jejich vyjednavač kouknul do seznamu a říká "Už se stalo" :-)
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6953
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Antharon »

Kolumbus píše: 1. 3. 2023, 08:00 třeba to, že ty ostatní 4 konkubíny otrávila ta Spící a nejspíš stála i za smrtí krále
Jedine, ze by ich otravil vezir a Spici by to prezila vdaka magii...

Kazdopadne sucastou hrania v style west marches je aj schopnost vybrat vhodne postavy na to ktore sedenie podla hracskej agendy. Ak hraci objavia miestnost s 500 kostlivcami a vyberu sa ich pobit, tak hraci postav zameranych na prieskum a odpastovanie sa budu cele sedenie nudit. Naopak prvotny prieskum dungeonu znesie takych postav aj viac, samozrejme aj nejakeho tazkoodenca a diplomata a podobne. V osr hrani sa treba odosobnit od postavy a hrat taku, ktora prospeje skupine.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21018
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Markus »

Mně by se nejvíc líbilo, kdyby teď ta hrobka ležela nějakou chvíli ladem, než by někdo vymyslel dobrý plán, jak se dostat přes tu komnatu zombií. Třeba by si z jiného světa přinesl nějaký magický předmět (plášť neviditelnosti?) nebo získal pár levelů a naučil se nějaké lepší kouzla/schopnosti.

Ono je to samozřejmě řešitelné bez jakékoli externí pomoci, jen se mi prostě líbí ta představa hrobky, kterou dobrodruzi kdysi dávno nedokázali vyřešit a teď se do ní vracejí zkušenější a nabušenější po čase stráveném v mnohovesmíru. :)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16477
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od MarkyParky »

Kolumbus píše:než třeba Kobky šíleného mága, kde už je to na mě dost rozsáhlé a je tam moc cílů i načíst si to je trochu náročnější
Čistě do záznamu:
- Kobky mají sice tu a tam nějakou vazbu napříč patry
- každé patro je ale jinak hratelné samostatně (či nanejvýš přesahuje o patro vedle) a obsahuje samostatné zápletky, téma i lokace k objevení = je samostatný dungeon.
- myslím, že každé patro se dá odehrát za 3-5 sezení, podle velikosti.
- a nenechte se zmást tím, že do Kobek půjde 18. výprava. Ono se nám většinou stane, že se za jedno sezení odehrají 2-3 výpravy, protože jsou takové hit'n'run.

Tzn. ony vypadají rozsáhlejší než jsou. Třeba Xyntilan je určitě větší a komplexnější než průměrné patro Kobek, Volokarnovy katakomby jsou tak srovnatelné a tady ty krystalické hrobky jsou srovnatlené s některými menšími patry Kobek.

Asi bych tohle měl trochu někde líp komunikovat, aby lidi neměli dojem, že je to souvislý hypermegadungeon. Ono je to fakt spíš 23 normálních dungeonů nastackovaných vertikálně na sebe.
Jezus
Příspěvky: 2647
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Jezus »

Já teda v dodžu nebyl (bo v něm stačí jeden sensei v podobě Markuse :-) ), ale na většinu těch otázek, co máte, se stačí zeptat té Snící a vezíra. Obě ta NPC jsou relativně normálně přístupná, u té první nemusíte ani do hrobky...

Jinak 512 je absurdně přečíčené množství, které nemá cenu řešit hrubou silou (byť skupina několika plechovek na vyšších levelech a dvakrát tolik žoldnéřů už něco udělá). To je úkol pro nějaký nápad ve stylu zombie apokalypsy, kdy se dav zombii naláká někam do pasti... (druhá možnost je pak samozřejmě je nějak by-passovat, jak zmínil Markus s neviditelným pláštěm).
Markus píše: 1. 3. 2023, 08:57 Třeba by si z jiného světa přinesl nějaký magický předmět (plášť neviditelnosti?) nebo získal pár levelů a naučil se nějaké lepší kouzla/schopnosti.
Pamatujete si někdo ještě tu divokou diskusi před pár lety, kdy jsem vyvracel silácké řeči zastánců old-schoolu, že "řešení není na vašem character-sheetu"? :-D Že se věci neřeší pomocí magie a zvláštních schopností hráčů, ale fištrónem? :>;o)
Angri
Příspěvky: 104
Registrován: 6. 2. 2021, 01:40

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Angri »

Díky moc Markusi, shlédnul jsem hned potom co jsi to zveřejnil.
Je to super , samozřejmě v okamžiku kdy jsme na to koukal mi vyvstávalo hromada dotazů jako např.: zmiňoval jsi tam nějaké úpravy v soubojáku (že nehraješ as written) , kde by se tyto podněty pro zlepšení dali najít?
Samotné dobrodružství je velice zajímavé - nebo jeslti jsou všechna OSE dobrodružství takovéhle perly ?
A kupa dalšího na což se te´d po dlouhé době nevzpomenu.
Každopádně díky, díky , díky.
Kdyby zase něco bylo , tak určitě bych to přivítal. (Odhodlávám se totiž, teď něco povedu v naší deskovkářské skupině. Jen nevím v jakém systému - zkusím na to nadhodit nějakou novou diskusi.)
Markus píše: 12. 2. 2023, 10:39 Měl jsem pár dotazů, jestli bych někdy nemohl nějaké hraní nahrát. Tak jsem udělal záznam z prvních Vykradačů.

:arrow? 1. část
:arrow? 2. část

Je to technicky prasecké, prostě jsem jen pustil nahrávání obrazovky a v průběhu hry mi z toho začal lagovat počítač a zamrzávat obraz, takže ke konci už kluci na kamerách nejsou vidět. Ale snad nějakou představu, jak takové hraní OSEnautů se mnou vypadá, si z toho udělat můžete.

Bude zajímat Angriho.
Angri píše: 2. 9. 2022, 10:59 Ahoj, budou nějaké videa , alespoň do budoucna?? Zápisy jsou fajn , ale když by chtěl člověk gamemasterovat v OSE - tak mu ty videa dají nejlepší návod jak takovou hru vézt. Díky za info.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21018
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSEnauti] Markusovo oldschoolové dódžó

Příspěvek od Markus »

Díky, Angri. Mě nepřestává udivovat, že se na to někdo opravdu podíval, ale nejsi jediný, kdo se mi ozval. Tak mě těší, že to k něčemu bylo.

Moje úpravy ceníku a inventáře jsou tady.

Další úpravy, například ten soubojový systém, najdeš v domácích pravidlech ke Xyntillanu. Je to teda promíchané s adaptací pravidel na novověkou Evropu, ale jinou, „generickou“ verzi nemám. Zrovna tu bojovou sekvenci bych ale i jinde používal tak, jak je popsaná v Xyntillanu.
Samotné dobrodružství je velice zajímavé - nebo jeslti jsou všechna OSE dobrodružství takovéhle perly ?
Na to asi není překvapivá odpověď: je zajímavé, protože jsem si vybral zajímavé dobrodružství. :) Jinak samozřejmě i na OSR scéně najdeš díla průměrná i příšerná, tak to prostě chodí u veškeré tvorby. Já většinou vybírám na základě recenzí lidí, jejichž úsudku věřím.

Nechceš se taky někdy na nějakou výpravu připojit? :wink:
Odpovědět

Zpět na „OSEnauti – otevřené hraní OSE“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů