OGL licence, Wizardí snaha ji zahubit a nástup ORCa

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od Jezus »

Vážně Wizardi zkoušeli odvolat licenci, kterou mezi sebou uzavřeli jiné dvě strany? Vážně to chtějí udělat nebo si to internet jen "logicky odvodil"? Kdy něco takového zkoušeli? To jako poslali dopis držitelům licence Travellera, že musí změnit licenci, kterou umožňuje sdílet svůj autorský obsah?

Já žiju v přesvědčení, že zkoušeli odvolat licenci, která umožňuje lidem používat jejich Wizardí věci. I Markusem citovaný Appleclin zjevně mluví o deautorizování licence ve vztahu k Wizardím produktům. Ne ke třetím a čtvrtým stranám, kteří použili stejný text.
York píše: 20. 1. 2023, 17:02 No tady je právě zakopanej Beholder - oni se snaží OGL 1.0a deautorizovat. Podle nich už to není autorizovaná licence, tudíž ji nemůžeš použít. Přímo v textu OGL 1.0a je napsaný, že platná je jen její autorizovaná verze.
Bohové moji - snaží se ji odvolat (deautorizovat) u svých produktů! Je platná kterákoli autorizovaná verze. U Wizardů to bude 1.2, u cizích věcí to bude ta, kterou autorizuje autor produktu.

Jsou Wizardi autorem Markusova Dinosouria? Nejsou. Mohou Wizardi autorizovat licenci, kterou Markus někomu poskytne? Nemohou.

Jako... ano, jsou to Kozelníci... ale jak říkával už Masaryk: "Nesmíte věřit všemu, co čtete na internetu." :-)
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od Jezus »

boubaque píše: 20. 1. 2023, 17:09 To nepochopení je myslím v tom, že Jezus vnímá text licence jako právní dokument (na který se z logiky věci nevztahuje autorské právo), nikoli jako autorské dílo. Kdokoli teda může tu licenci použít na zpřístupnění svého autorského obsahu a tím, že při poskytnutí téhle (instance) licence není v daném vztahu nijak přítomno WotC, tak do toho nemá co mluvit a na platnost téhle (instance) licence nemá vliv.

Ostatní mu říkáte, že WotC se na OGL dívá jako na své autorské dílo a může (resp. snaží se) ji zneplatnit ve všech instancích, tedy i tam, kde v licenčním vztahu nefiguruje jako jedna ze stran.

To je mi taky divné, ale v Americe bych se přece jen divil máločemu.
Ano, přesně!

Ještě k tomu dodám - Proč by něco takového WotC vůbec dělal?* Proč by se montoval mezi cizí autory? On chce pochopitelně sebrat maximum svého obsahu pro sebe a co nejvíce vydělat. Ale montovat se mezi cizí smluvní (licenční) subjekty nejen že není možné ani v Americe, ale není to možné zejména v Americe. Do smluvních ujednání cizích stran je ti v USA totiž mnohem míň než u nás.

*Kromě vrozeného či získaného ZLA vlastního všem korporacím, samozřejmě :smiling_imp:
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od Markus »

Jezus píše: 20. 1. 2023, 17:19 Vážně Wizardi zkoušeli odvolat licenci, kterou mezi sebou uzavřeli jiné dvě strany?
Ne, tu smlouvu uzavírá každý s Wizardy, ne lidi bez Wizardů mezi sebou. Ta licence je copyright Wizardů, jenom Wizardi ji můžou měnit a teď tvrdí, že můžou deautorizovat její staré verze.

EDIT:
kterou autorizuje autor produktu.
Tohle sis vymyslel. V té smlouvě není nic, co by autorům dávalo jakékoli právo cokoli autorizovat. Není v tom ani slovo o tom, jak probíhá autorizace. Wizardi teď tvrdí, že to můžou dělat jenom oni a můžou autorizaci zpětně odebrat. Proto je takový pozdvižení.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
ShadoWWW
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od boubaque »

Je fakt, ze se v fe licenci hned na zacatku pise:
OPEN GAME LICENSE, verze 1.0a Následující text je vlastnictvím společnosti Wizards of the Coast, Inc. a je © 2000 Wizards of the Coast, Inc (dále „Wizards“). Všechna práva vyhrazena.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od Passingby »

WotC v původním OGL 1.1 leaku udělali bububu ze stínů v šedé zóně a spoléhali se na to, že si na ně nikdo neposvítí baterkou, ne? Ale i když se na ně svítí, pořád jsou nebezpeční, jenom trochu jinak. Myslím, že zmatek pramení z toho, že záměrně zamlžili dvě různý věci a tváří se, že je to věc jedna a nedá se rozdělit:
  • Pod jakou licencí budou do budoucna licencovat DnD SRD, jestli vůbec? A který verze (3e, 5e, ONEe) budou licencovat?
  • Co udělají se stávající OGL 1.0a a můžou to vůbec udělat? (Odpověď WotC zatím je "BUBUBU, můžeme a vůbec se v tom nevrtejte, do toho vám nic není!")
A pak jsou tu odvozené otázky...
  • Můžou změnou licence pro DnD SRD najednou (retrospektivně) zlikvidovat celý řetězec produktů, který z nich byl přes OGL 1.0a odvozený?
  • Můžou ostatní dál používat OGL 1.0a v dílech, který nepoužívají OGC z Wizardích SRD?
A nad tímhle jsem tu už meditoval, ale žádný právník se k tomu nevyjádřil (a asi se jim ani moc nedivím).
Markus píše: 20. 1. 2023, 17:23 Ne, tu smlouvu uzavírá každý s Wizardy, ne lidi bez Wizardů mezi sebou. Ta licence je copyright Wizardů, jenom Wizardi ji můžou měnit a teď tvrdí, že můžou deautorizovat její staré verze.
Jsi si tím jistý? Je to virální licence (něco jako GPL nebo CC), takže může být formulovaná divně a neintuitivně. A opravdu platí, že vlastník copyrightu na smlouvu (jestli je vůbec něco takovýho právně možný) = smluvní strana???
(EDIT I když to s tím copyrightem jsi asi myslel jenom na změny a deautorizaci... :think: )
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od York »

Iwas Passingby píše: 20. 1. 2023, 17:48A nad tímhle jsem tu už meditoval, ale žádný právník se k tomu nevyjádřil (a asi se jim ani moc nedivím).
Vyjádřil se k tomu právník, kterej je jedním z autorů OGL 1.0a. Vysvětloval, jak to bylo zamýšleno, proč je tam ta klauzule o autorizaci a spoustu dalších věcí. Tady, kdyby sis to chtěl poslechnout.

Pak se ještě k tomuhle tématu obecně vyjadřoval autor dizertačky o OGL. Mluvil hodně opatrně a v zásadě řekl jen dvě věci jasně - to, že v USA nejsou chránitelný postupy a algoritmy a to, že naopak jsou chráněný obchodní známky. Cokoliv mimo toho je podle něj šedá zóna, kde záleží čistě na rozhodnutí soudu a není ho možný předem s jistotou odhadnout.
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od Jezus »

boubaque píše: 20. 1. 2023, 17:47 Je fakt, ze se v fe licenci hned na zacatku pise:
OPEN GAME LICENSE, verze 1.0a Následující text je vlastnictvím společnosti Wizards of the Coast, Inc. a je © 2000 Wizards of the Coast, Inc (dále „Wizards“). Všechna práva vyhrazena.
Ano, to je fakt. A znamená to přesně to, co se tam píše. Že následující text je vlastnictvím společnosti WotC.

To znamená, že nikdo se nemůže vydávat za autora toho textu, že práva k němu drží WotC. Že když napíšeš OGL 1.0, myslíš tím text, který napsali Wizardi a nepředstíráš nic jiného.

Tečka.

Nic jiného to neznamená. Proč by u všech bohů mělo?
Markus píše: 20. 1. 2023, 17:23 Ne, tu smlouvu uzavírá každý s Wizardy, ne lidi bez Wizardů mezi sebou. Ta licence je copyright Wizardů, jenom Wizardi ji můžou měnit a teď tvrdí, že můžou deautorizovat její staré verze.
Proč by ji uzavíral s Wizardy nějakou smlouvu? To sis teď vymyslel, to jsi snad ani nemohl nikde číst (v té licenci rozhodně ne). Samozřejmě, že lidi uzavírají smlouvu mezi sebou... nechci zpochybňovat, že zrovna ty nevíš, co je to licenční ujednání, ale... možná si to nechej vysvětlit od někoho, pro koho píšeš překlady.

Licence je copyright Wizardů, ano. KDE Wizardi tvrdí, že mohou deautorizovat její starší verzi někomu jinému?
Markus píše: 20. 1. 2023, 17:23 Tohle sis vymyslel. V té smlouvě není nic, co by autorům dávalo jakékoli právo cokoli autorizovat. Není v tom ani slovo o tom, jak probíhá autorizace.
Cože? :8oO
V prvním odstavci se jasně píše, kdo je "Přispěvatel" tedy vlastník autorských práv. Že autorizaci provádí poskytovatel licence - ten, který postupuje autorská práva k dalšímu užití - snad vyplývá z autorského zákona. To nemusí být v každé smlouvě.

Naopak to otočím. Kde se tam píše, že někdo uzavírá smlouvu s Wizardy, nebo že jsou Wizardi poskytovatelé licence. To sis zase vymyslel ty.
Markus píše: 20. 1. 2023, 17:23 Wizardi teď tvrdí, že to můžou dělat jenom oni a můžou autorizaci zpětně odebrat. Proto je takový pozdvižení.
Tvrdí to ve vztahu ke svým produktům.

Za celou dobu jsi nepředložil jediný důkaz toho, že by se Wizardi snažili zrušit licenci pro třetí strany. Prosím učiň tak (vyzývám tě k tomu opakovaně - a protože ty tvrdíš, že Wizardi něco dělají a že něco hrozí, měl bys to doložit. Já těžko prokážu, že Wizardi něco nedělají. Snažím se samozřejmě ukázat, že ani nemohou, ale to se zjevně dost míjíme).
Iwas Passingby píše: 20. 1. 2023, 17:48 Můžou ostatní dál používat OGL 1.0a v dílech, který nepoužívají OGC z Wizardích SRD?
Jako... teoreticky by ti mohli zakázat dál užívat svůj autorský text jako podklad pro smluvní ujednání. Teoreticky by tak budoucí smlouvy nemohly obsahovat text licence, na nějž mají Wizardi výhradní právo, tedy bys nemohl pro nové věci používat starou licenci.

Říkám teoreticky, protože ten text byl dlouhou dobu užíván volně a nevím jak je to s texty, jejichž volné užití si autor rozmyslí.

Možná i proto vzniká ORC, aby měli všichni větší jistotu.

Nicméně to pořád neznamená, že Wizardi opradu zkouší něco rušit třetím stranám (s už uzavřenými dohodami).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od Markus »

Jak funguje OGL, Markusovo převyprávění.

Existuje nádoba zvaná Open Game Licence. Nádoba se řídí určitými pravidla, která vlastní a spravují Wizardi (což, mimochodem, nikdo nerozporuje). Ta pravidla říkají, že veškerý „obsah“ uložený v nádobě může kdokoli použít ve svých dílech, pokud pravidla přijme a zkopíruje je do svého produktu. Zároveň může kdokoli do nádoby cokoli vložit. Wizardi do nádoby pro začátek vložili d20 SRD, ale za těch 23 let se toho v ní nastřádalo fakt hodně. A je to všechno pořád v té jedné nádobě patřící Wizardům – ano, všechno od d20 až po toho Travellera20 je ve stejné nádobě.

Jezus si myslí, že žádná společná nádoba neexistuje a že vznikají dílčí nádobičky mezi každou dvojicí příspěvatelů, ale tak OGL rozhodně nefunguje. Je to jedna nádoba pod kontrolou Wizardů a tak to bylo vždycky a všichni to věděli.

Logický je strach toho, co se stane s obsahem v nádobě, když Wizardi změní její pravidla. Proto je tam ta krásná klauzule, která ti umožňuje používat jakoukoli autorizovanou verzi pravidel. Ta dosud byla jedna jediná, a sice 1.0a. V různých FAQ bylo potvrzeno, že kdyby Wizardi někdy vytvořili novou verzi pravidel, například 1.1, lidi by mohli dál používat 1.0a. Reálně by to fungovalo tak, že by vznikla nová nádoba a najednou by byly nádoby dvě: nádoba 1.0a a nádoba 1.1, každá s jiným obsahem. (Ale zároveň s pravidlem, že můžeš obsah používat napříč nádobami. Sám se řídíš pravidly, která zkopíruješ do svojí knížky, a to ti dá přístup ke všem autorizovaným nádobám.)

To všechny uchlácholilo a lidi si mysleli, že se to nedá rozbít.

Omyl. Teď přišli Wizardi s tím, že aktualizují pravidla nádoby (na 1.1 nebo 1.2) a zároveň a deautorizují ta stará pravidla. Což je nový termín, se kterým se dosud nikde neoperovalo. Ale chtějí tím říct (a opakovaně to potvrzují), že původní nádoba 1.0a s se tím za původních podmínek stává nedostupnou.

Což znamená, že veškerý obsah v nádobě 1.0a se najednou ocitá ve vzduchoprázdnu. Věci, které vyšly s těmihle pravidly, můžou existovat a prodávat se dál, ale pro další produkty není možné brát jakýkoli obsah z nádoby 1.0a pod pravidly 1.0a, protože ta pravidla už se používat nesmějí. Byla deautorizována, nádoba 1.0a tím de facto zmizela. Sice technicky vzato furt existuje a ten obsah v ní je, ale zaniknul mechanismus, který ti umožnoval ten obsah z ní vyndat a použít ho.

(Teda ono to ještě nenabylo platnosti, takže bych měl psát v budoucím čase.)

EDIT:
Jsou dvě možnosti, co dál:
- Kdokoli může svůj obsah, který vložil do dnes už neexistující nádoby 1.0a, znovu vložit do jiné nádoby (jiné licence) a tím ho znovu zpřístupnit. Což ale neudělají mrtví a neaktivní lidi, takže jejich doposud volně dostupný obsah se for all intents and purposes stává legálně nedostupným.
- Kdokoli může přejít na pravidla 1.2... což je vtipné, protože ti to umožňuje brát obsah z dříve existující nádoby 1.0a. Takže pokud přistoupíš na pravidla 1.2, je ti ten obsah se zaniklé nádoby 1.0a znovu dostupný. Akorát na ta pravidla 1.2 nikdo přestupovat nechce, protože jsou svinská.

EDIT: Drobné reformulace, 18:19

EDIT3: Když to po sobě čtu, šlo by to napsat ještě líp, ale nechci to přepisovat celé. Lepší by bylo: existuje jenom jedna nádoba OGL. Máš ale různé možnosti přístupu do téhle nádoby, což jsou ta pravidla 1.0a, 1.1, 1.2... Lidi si mysleli, že jim pravidla napsaná v 1.0a zaručují, že vždycky a navěky budou moct do nádoby přistupovat s pravidly 1.0a. Wizardi je teď deautorizovali a nechávají v platnosti jen 1.2, čímž říkají, že jestli se chceš do nádoby dostat, musíš přistoupit na 1.2. A je fakt úplně jedno, jestli potřebuješ použít třeba Travellera20 nebo cokoli jiného, co do nádoby vložil kdokoli jiný. Problém je v tom, že jediný přístup do nádoby kontrolují Wizardi, a ti tvrdí, že odteď dál už jedině 1.2.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
ShadoWWW
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od York »

Jezus: V tomhle případě jde o to, co neříkají. Mohli napsat, že odebírají povolení používat konkrétní SRD (třeba to pro 3e a pro 5e). To ale neudělali, místo toho prohlásili, že deautorizujou OGL 1.0a jako takovou. I kdyby to tak nakrásně nemysleli, nikdo na to teď nemůže spoléhat. Efektivně se tudíž snažej potopit celou tu licenci a pro všechny.

edit: A navíc jak říká Markus: OGL nejsou jednotlivý smlouvy mezi dvojcema stran. Kdokoliv, kdo se ji rozhodne použít, dává svůj obsah k použití všem, kdo jedou na OGL.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od Passingby »

Markus píše: 20. 1. 2023, 18:10 A je to všechno pořád v té jedné nádobě patřící Wizardům – ano, všechno od d20 až po toho Travellera20 je ve stejné nádobě.
No, a to je právě otázka, kterou podle všeho nemůžou zodpovědět WotC, ale jenom a jenom soud, ne? WotC dělají bububu a spoléhají se na to, že se s nimi nikdo soudit nebude.

Jestli jsou WotC oprávnění rozhodovat o použití všeho obsahu v té "OGL nádobě," tak museli být smluvní strana a autor/držitel práv jim musel dát souhlas s použitím svého OGC včetně sublicencí 3. stranám, ne?

Ale v čl. 4 se píše, že "přispěvatelé" dávají souhlas s použitím svého díla "vám."
píše: (a)"Contributors" means the copyright and/or trademark owners who have contributed Open Game Content;

(d)"Open Game Content" means the game mechanic and includes the methods, procedures, processes and routines to the extent such content does not embody the Product Identity and is an enhancement over the prior art and any additional content clearly identified as Open Game Content by the Contributor, and means any work covered by this License, including translations and derivative works under copyright law, but specifically excludes Product Identity.

4. Grant and Consideration:
In consideration for agreeing to use this License, the Contributors grant You a perpetual, worldwide, royalty-free, non-exclusive license with the exact terms of this License to Use, the Open Game Content.

6.Notice of License Copyright: You must update the COPYRIGHT NOTICE portion of this License to include the exact text of the COPYRIGHT NOTICE of any Open Game Content You are copying, modifying or distributing, and You must add the title, the copyright date, and the copyright holder's name to the COPYRIGHT NOTICE of any original Open Game Content you Distribute.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Open Game Licence – a Wizardí snaha ji zahubit

Příspěvek od sirien »

PŘEČETL SEM SI ZA VÁS TU NON-OGL LICENCI

Ongoing dojmy z jejího čtení ve full detailu tady.

TLDR verze je tohle:


Ta non-OGL 1.2, TLDR:

Kdyby neexistovala skutečná OGL, tak by to byla relativně fér licence - plus mínus. ("fér" neznamená "dobrá" a to "plus mínus" skrývá několik důležitých háčků, viz níže) S tím předchozím shitem to nemá nic společnýho, Wizardi totálně vycouvali z nějakejch pokusů o vynucení reportingu nebo dokonce poplatky atp. Efektivně to na pohled působí vemi podobně skutečné OGL (na pohled - reálně to je něco dost jiného)

Stále se pokouší zrušit skutečnou OGL a to je deal-breaker. Bohužel to nejspíš projde čistě z titulu znechucení a nechuti pod DnD (OGL) cokoliv dál tvořit, leda by Wizardy v tomhle challengenul nějakej velkej hráč co by unesl žalobu, což se ale spíš nestane.

Chávstání se "core mechanikami pod CC" je fake bluff, pod CC je obrazně řečeno zveřejněné jen házení dvacetistěnkou (žádné rasy, classy...) - tzn. věci které Wizardi nevlastní a vlastnit nemůžou, snaží se prodat vodu a dostat z toho aspoň referenci.

Celkově jazyk a styl toho dokumentu už je naprosto normální (a vcelku laicky věcný), ne něco za co byste autora chtěli vytáhnout před hospodu a rozbít mu tam tu jeho arogantně prořízlou držku. Wizardi očividně cítí že sou v průseru, nějakej frajírek šel od válu a věc převzal někdo kompetentnější kdo začal damage-controlovat jak o život - v podstatě s ochotou udělat skoro cokoliv za účelem splnění skutečného zadání (tj. zrušení OGL plus omezení licence jen na textový obsah za účelem ochrany čehokoliv PC/online). Za tímto účelem jsou ochotní vzdát se dortíku (poplatků ze zisků) i třešniček (hlášení tvorby).


Co umožňuje a je to ok: textovou tvorbu, včetně komerčního užití.

Kde má shit-háčky a pasti:
- je zrušitelná pro jednotlivce za naprosto nečitelnejch důvodů ("hateful" is the new Child porn) (a zamozřejmě nežalovatelné etc.) - tohle je deakbreaker
- podmínky pro vymáhání náhrady za Wizardy "obšlehnutý" obsah jsou přehnané do efektivní nevymahatelnosti (princip je ok, specifické nastavení je shit)
- zapomeňte na web obsah (SRD kostky) nebo appky atp. (nejde o "statický text")
- restrikce VTTček se vám nemusí líbit, ale je kinda legit (...again, kdyby už neexistovalo OGL), osobně mám nastavené hranice za poněkud přehnané

Co není "shit", ale je dobré to vědět
- licence je explicitně vázaná na Wizardí obsah, do jejího "obsahového poolu" nelze dál přispět (tj. nevytváří stále se rozšířující portfolio licencovaného obsahu).
Naposledy upravil(a) sirien dne 20. 1. 2023, 18:31, celkem upraveno 1 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli sirien:
Markus
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od Markus »

Iwas Passingby píše: 20. 1. 2023, 18:28 Jestli jsou WotC oprávnění rozhodovat o použití všeho obsahu v té "OGL nádobě," tak museli být smluvní strana a autor/držitel práv jim musel dát souhlas s použitím svého OGC včetně sublicencí 3. stranám, ne?
Wizardi nijak nerozhodujou o použití jakéhokoli obsahu v nádobě. Jakmile v ní jednou je, nemůžou o něm rozhodovat. Respektive...

Rozhodujou o tom, jakými pravidly se do nádoby dostaneš a jaké podmínky musíš přijmout, aby sis z ní třeba toho Travellera20 nebo „Markusův otevřený obsah“ mohl vyndat. Tak to bylo od začátku.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od Passingby »

Markus píše: 20. 1. 2023, 18:31 Wizardi nijak nerozhodujou o použití jakéhokoli obsahu v nádobě. Jakmile v ní jednou je, nemůžou o něm rozhodovat. Respektive...

Rozhodujou o tom, jakými pravidly se do nádoby dostaneš a jaké podmínky musíš přijmout, aby sis z ní třeba toho Travellera20 nebo „Markusův otevřený obsah“ mohl vyndat. Tak to bylo od začátku.
brainmelt.jpg
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Open Game Licence – a Wizardí údajná snaha ji zahubit

Příspěvek od Markus »

Je to jednoduché, drahý Watsone.
Iwas Passingby píše: 20. 1. 2023, 18:28 Ale v čl. 4 se píše, že "přispěvatelé" dávají souhlas s použitím svého díla "vám."
No samozřejmě, tohle je pravda. A “použít” dílo znamená připojit k němu libovolnou autorizovanou verzi OGL. Ta bude po deautorizaci 1.0a jen jedna: 1.2.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Open Game Licence – a Wizardí snaha ji zahubit

Příspěvek od sirien »

A dohnání diskuse...


Bifi: Teoreticky bys mechaniku jakožto algoritmus patentovat mohl, v praxi to bude krutě problematický protože a) budeš mít hodně problém dokázat unikátní přínos (triviální neodvoditelnost) a b) většina relevantních mechanik je v existenci už příliš dlouho. Zároveň to je extrémně nepraktická cesta z cost/benefit hlediska.


Pieta: ne, tahle licence je fakt hodně jiná - viz výše. Jádrovej shit zůstal, ale všechny ostatní shity byly odstraněné (prodat jádro je očividně tak důležité že to má prioritu nad vším ostatním).


York: Tahle licence ve skutečnosti obsahuje všechna důležitá "magická slovíčka" společenské demenc... pardon, licenčního právního systému. ("irrevocable", "perpetual", "cannot be altered" atd.) Tj. fakt to není na dobré slovo (za předpokladu, že tam tato slovíčka nejsou daná teď na ukidnění komunity s tím, že se z finální verze vyhodí).


Jerson: ad patentovatelnost mechanik - musíš mít unikátní přínos a nesmí to být nic triviálně odvoditelného ze současných znalostí. Takových věcí je v RPG děsivě málo a i ty co mě napadají že by to být mohly by mohl být dost problém doložit. (Samozřejmě, historicky se povedlo patentovat i píčoviny, když na úřadu zrovna úřadoval nějakej ňouma co neměl šajnu nebo měl blbej den...)


Jezus: Patenty mají trvání a patentovatelnost má zpětný limit. DnD šestice atributů je jednoznačně za tímto limitem. (a mimochodem to rozmezí vlastností je 3-18 resp. 1 až 30.)

Owlbeaři jsou samozřejmě to nejdůležitější, protože bez owlbearů si chudáci OSRkaři nebudou moct u OSR připadat že hrajou to hipsta původní DnDčko ;)

Jinak ta nová licence neupravuje jen budoucí věci, ale budoucí publikace. Kde je hranice možností navazovat na vlastní dříve vydané věci a jak moc budeš u nových publikací muset ctít novou licenci je nejasné - tj. můžeš taky skončit s tím že sice máš owlbeary v tom cos dřív vydal, ale v novém dobrodružství je stejně nebudeš moct zmínit.

A ano, Wizardi skutečně zkusili odvolat licenci kterou mezi sebou uzavřeli dvě jiné strany, což copyrightový právníci komentovali slovy od "nejde, nesymsl" po "vůbec netušim co to vůbec má znamenat".
Pointa samozřejmě je že se z věci snaží zpětně vyjmout svůj SRD obsah, jenže to je prakticky nemožný, takže jediná "možnost" je znegovat smlouvu jakotakovou - což právně taky nejde, ale stjeně to zkoušej, protože se jim to může povést protlačit na sílu) . A reálně tím zruší OGL i pro všechny ostatní, protože pointa OGL byla že licencovanej obsah od všech šel všechen do stejnýho poolu kde se promíchal - pokud Wizardi zruší "svoje" OGL tak si už nikdy nikde nemůžeš bejt jistej tim že jiná věc pod OGL neobsahuje Wizardí obsah, takže to stejně nebudeš moct použít - efektivně tím otráví celou studnu takříkajíc
A jakože sorry zopakuju to znovu, fakt by sis to mohl nejdřív nastudovat než začneš zkoušet hrát nějakého Ďáblova advokáta, protože vyslovit podobný "údiv" nad věcí která je od začátku základem problému po deseti stránkách diskuse je lehce chucpe a snaha bránit někoho aniž bys zjevně vůbec chápal co provedl je... well, jistě víš co ti toužim říct a co by se Markusovi nelíbilo kdybych napsal na plnou hubu, protože nejsme ve Zbytečnym, že.

Podobně zjevně absolutně nechápeš celý problém slova "autorizace", i když toto je jádro problému a nejdiskutovanější věc od samého začátku, a v podstatě všechno cos tu k tomu napsal sou nesmysly. Autorizace OGL znamenala "výběr verze která byla nakonec závazně použita", zatímco Wziardi dneska se snaží to překroutit do "průběžné a odvolatelné potvrzení platnosti". Což jak vidíš s tím cos psal nemá zbla společnýho.


Markus: U OGL byl vždycky problém s mechanikami - OGL se tváří že jsou Wizardy nárokovatelné (i když spíš nejsou), ale zároveň slibuje, že to Wizardi nikdy nezkusí vymáhat (což TSR dělalo, byť ten nárok neměli, tak hrozba žaloby samotná byla dostačující).

A prosimtě zedituj si zpětně ty posty na straně 13, protože ta správá OGL je OGL 1.0a.
OGL 1.1 je ta sračka kterou Wizardi rozeslali tenhle rok a která tenhle shitstorm spustila.
Máš to tam blbě hned v několika postech a v některých několikrát a je to fakt zmatečný.
Za tento příspěvek děkují uživateli sirien:
Bifi
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů