Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od York »

Selhan píše: 1. 7. 2022, 14:14 York: Mě by ta mixtura zajímala.
Tady si můžeš přečíst, jak to funguje. Není to přímo o hraní detektivky, ale principy jsou stejný.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od Jerson »

York píše: 1. 7. 2022, 14:10 Krčím rameny.

Máte tak 8 let zpoždění, tehdy jsem se vás ještě pokoušel přesvědčit, abyste si to aspoň vyzkoušeli. Dneska už tu potřebu nemám.
Nebyla příležitost, viděli jsme se až loni.

A na výhrady jsi moc neodpověděl.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od York »

Jerson píše: 1. 7. 2022, 14:49A na výhrady jsi moc neodpověděl.
Co ti na to mám říct? "Beru na vědomí, že jsi to zkoušel, a nefungovalo ti to"? Detaily z konkrétních her si po tolika letech nepamatuju.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od Selhan »

York: Tu jsem četl. $::) Zajímalo by mě vyloženě to jak se držíš krok před vyšetřovateli. Přijde mi to jako docela těžký úkol.
Za tento příspěvek děkují uživateli Selhan:
Jerson
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od York »

Selhan píše: 1. 7. 2022, 15:44Zajímalo by mě vyloženě to jak se držíš krok před vyšetřovateli.
O kus vejš o tom psal Marky. Většinu práce za tebe udělaj hráči, všechno to promýšlení, jaký vysvětlení nedávaj smysl a kam by stopy mohly vést. To "bejt o krok před nima" neznamená vědět víc, než oni, ale určit, která z jimi navrženejch hypotéz je ta správná a dál se toho držet. Když třeba hráči vydedukujou, že vrah by mohl bejt řidič, kuchař nebo zahradník, já určím, že to byl řidič a při další hře to beru v úvahu, jako kdybych to měl od začátku připravený. Většinou se do toho ale snažím přidat něco, co hráče přímo nenapadlo, třeba že vrahem je sice řidič, ale snaží se to hodit na zahradníka a narafičil několik stop, který to maj potvrzovat.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od Jerson »

Takže se ti nikdy nestalo, že jsi takhle udělal vrahem řidiče na zakládě nápad hráčů, a o několik scén později řekl jeden z hráčů "Víte, vrtá mi hlavou, jak by to mohl být řidič, když musel řídit auto, které je na fotce, protože zahradník ho řídit nemohl, jak jsme zjistili později."

A hlavně mě zajímalo, zda hráči ví, že nemáš vraha připraveného, a přesto mají dojem, že odhalují nějaký zločin, který se objektivně stal.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4137
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od Sparkle »

Jerson: usmát se na hráče a nonšalantně prohlásit něco jako "tyjo už nevím, asi bych se v tom tak nepitval"? Zakecat logické díry je skill :)
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od York »

Jerson píše: 1. 7. 2022, 16:25 Takže se ti nikdy nestalo, že jsi takhle udělal vrahem řidiče na zakládě nápad hráčů, a o několik scén později řekl jeden z hráčů "Víte, vrtá mi hlavou, jak by to mohl být řidič, když musel řídit auto, které je na fotce, protože zahradník ho řídit nemohl, jak jsme zjistili později."
Jasně, to je pointa pátrání. V tý chvíli už ale vim, že to řidič byl, takže něco musí bejt jinak, než si hráči myslej. Třeba to bylo jiný auto. Nebo ho řídil někdo úplně jinej. Nebo se vražda stala jindy. Něco z toho si vyberu a následně využiju první vhodný příležitosti, abych to dostal do hry.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od Jerson »

Takže hráči ví, že jsi z řidiče udělal vraha až na základě jejich nápadů, nebo to neví?
A pokud ve vyšetřovací hře GM zakecává logické díry ve vyšetřování, aby neodhalil, že o žádné vyšetřování nejde, tak mi to přijde jako dost velká manipulace s hráči.
Dvojnásob, když jsme se k tomu tématu dostali přes téma falešných stop.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od York »

Jerson píše: 1. 7. 2022, 17:11 Takže hráči ví, že jsi z řidiče udělal vraha až na základě jejich nápadů, nebo to neví?
Už jsem ti na podobnou otázku odpověděl a ani tehdy mi nedávalo smysl, proč se ptáš. Je to Hra bez přípravy a herní obsah, včetně NPCček, vymýšlí a do hry vkládají hráči. Řidiče vymyslel hráč o scénu před tím. Jak bych asi mohl dopředu vědět, že to je vrah, když jsem ani nevěděl, že budeme hrát detektivku, natož že tam bude nějakej řidič?
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od MarkyParky »

A budou ti hráči mít u toho pocit, že řeší skutečnou záhadu, nebo ti to prokouknou a začnou řešit, jak se domlouvat tak, aby je GM neslyšel a nemohl upravovat fikci podle jejich úvah?
Falešné dilema.

Existuje bambilión poloh téhle techniky od "mám připravenou objektivní danou zápletku, ale během hráčských úvah, které poslouchám, zjistím, že v ní mám díru a musím to upravit" přes "mám to nějak nahrubo vymyšlené, ale pomáhám si hráčskými nápady, aby to bylo lepší/víc to sedlo" až po "je to jen iluze detektivky" nebo "otevřeně hrajeme kooperativní improvizačku".

Když chceš hrát True detektivku, tak je to samozřejmě zapovězená věc.

A jinak? V některých to hráčům otevřené přiznáš, jindy se s nimi domluvíš, že k tomu může občas dojít, ale pak držíš poker face, aby nevěděli kdy a někdy uděláš natajňačku hotfix zápletky, prostě padesát odstínů šedi, žádná černobílá věc.
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky tito uživatelé (celkem 2):
Vandalicus, Winnie
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od sirien »

Selhan píše: 1. 7. 2022, 08:03 Zajímavé odkazy:
Známý zásadní článek "three clue rule": https://thealexandrian.net/wordpress/11 ... -clue-rule
Když ho považujete za tak zásadní, tak tady máte jeho překlad. ;)
Za tento příspěvek děkují uživateli sirien tito uživatelé (celkem 2):
Wolfus, Vallun
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Detektivky a vyšetřovačky v RPG

Příspěvek od sirien »

Protože tu má Justin a jeho přístup k tvorbě dobrodružství zjevně mnoho fanoušků, tak tady přidávám odkaz na další související článek - v podstatě zpracování opačné logiky k pravidlu tří stop

Používání seznamu ukazatelů
Za tento příspěvek děkují uživateli sirien:
smrq
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Pan Bača a 5 hostů