[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Anotace v Databázi
Domovská stránka Old School Essentials na Mytagu
Retroklon pravidel Basic/Expert D&D. V roce 2022 vyšel v češtině.
Herní pomůcky:Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách. Classic Fantasy je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z Basic D&D. Advanced Fantasy je r ozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu převzatého z Advanced D&D.
Deníky, zástěna, různé pomůcky, varianty pravidel
SRD - online verze pravidel na Mytagu
Varianty pravidel:
Položkové zatížení – inventář založený na řádcích; stáhněte si na Mytagu speciální deníky
Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
Posuzování zlodějských dovedností - jak vyhodnocovat zlodějské dovednosti
Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
Pokročilý kouzelník - volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
Morálka a muži – podrobnější systém pro verbování družiníků a práci s nimi
Nová povolání:
Mág, Lesní elf, Pán šelem, Chodec, Houbník, Mystický bard
Česky dostupná dobrodružství: (přehled i těch anglických najdete v Databázi)
Oficiální pro OSE:
- Díra v dubu – mýtické podsvětí pro 1. až 2. úroveň (viz taky samostatná diskuze)
- Síně Krvavého krále – upírské dobrodružství pro 3. až 5. úroveň
- Volokarnovy katakomby – poctivé úvodní dobrodružství tak, jak má podle standardních pravidel vypadat (samostatná diskuze)
- Gornatův hvozd – pointcrawl v lese plném záhad
- Ve stínu Božského města – městské dobrodružství s menšími dungeony + pointcrawl ve ztraceném údolí
- Chrám padlé hvězdy - sci-fantasy minidungeon pro 1. až 3. úroveň, vyšlo v Drakkaru
Další materiály:
Bestiář AD&D 2e – Český překlad bestiáře pro AD&D 2e. Je sice pro jinou hru, ale kompatibilní. Skoro 400 stran materiálů!
Zajímavé odkazy a informace (budu doplňovat):
Principia Apocrypha - knížečka zenových rad pro hraní oldschoolových her
Markusův blog Zpátky do dungeonu – spousta článků o old-schoolu, vč. zápisů z her a rad, jak na to (viz přehled článků)
Epizoda podcastu Dinosaurium obskurních světů o OSE
Původní organizační diskuze k překladu OSE (teď zamčená)
Materiály pro tvůrce a překladatele:
Český překladový klíč (glosář)
Errata:
str. 30 – Půlčíkovy hlavní vlastnosti jsou obratnost a síla. Později v textu je zmíněna „inteligence“ - má být „obratnost“.
str. 56 - Konkurence: „Družiník může souhlasit s nižší mzdou, když se o práci uchází víc zájemců, naopak může žádat nižší mzdu, když nemá konkurenci.“ Místo druhého „nižší“ má být „vyšší“.
str. 131, rámeček vpravo nahoře, poslední bod: „Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ,
útok zasáhne.“ Má být vyšší.
str. 135, tabulka útoků, nahoře vlevo: „TZ nestvůry“ má být „KŽ nestvůry“. (Na předsádce vzadu knihy je to správně.)
- Přílohy
-
- Old School Essentials - glosář.xlsx
- (22.58 KiB) Staženo 70 x
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Tak u příležitosti blížícího se vydání českého překladu zakládám OSE samostatnou diskuzi, ať máme kde schraňovat informace a odkazy na různá dobrodružství a doplňující materiály.
Jo a překlad už je v předprodeji.
Jo a překlad už je v předprodeji.
[překlad] Old-school Essentials
OK, vim že mám pár měsíců zpoždění, ale i tak. Stejně jako u mýho oblíbenýho S&W ani u OSE není žádný "hrát správně". Teda je, ale to "správně" tady znamená: "jak chci, jak se mi líbí, a jak mi vyhovuje".MarkyParky píše: ↑14. 9. 2021, 23:48
Když si ten produkt koupím, dozvím se někde jako zákazník, jak se to má správně hrát?
Já začínala na AD&D 2e, a pak dlouho hrála 3.x a jeho různý mainstreamový deriváty (pathfinder, true20). A víš co? Ze začátku se mi líbilo, co všechno můžu, protože pro to někde je pravidlo. Než mi to, zrovna u pathfinderu začalo vadit. Jo, čteš dobře, začalo mi vadit, že je pravidlo úplně na všechno, že je někde pravidlo co můžu nebo nemůžu. A začalo mi vyhovovat S&W, začalo mi vyhovovat co všechno můžu právě pro to, že pro to nikde žádný pravidlo není
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [překlad] Old-school Essentials
Já se ale neptal na hard rules. Já se ptal na návod, jak hrát, vést hru, řešit situace.
Re: [překlad] Old-school Essentials
Mě by teda zajímalo, co si Marky představuje pod slovem "správně". Mě kdyby se někdo jako autora zeptal, jak má hrát mojí hru správně, tak mu odpovim, že tak, aby ho to s kamarádama co nejvíc bavilo.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: [překlad] Old-school Essentials
Pořád platí první odstavec mýho předchozího postu. Tak jak tobě a tvojí skupině vyhovuje a jak se vám to líbíMarkyParky píše: ↑31. 5. 2022, 22:51 Já se ale neptal na hard rules. Já se ptal na návod, jak hrát, vést hru, řešit situace.
A na to si musíte přijít sami, protože každej potřebuje něco jinýho, každýmu se líbí něco jinýho, a každýmu vyhovuje něco jinýho.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [překlad] Old-school Essentials
Už se to tu řešilo, ale ten dotaz se míjí dobou. Teoretické rozbory her a jejich přesné strukturování ála PbTA (což je hádám to, kam Marky dotazem míří) - různé tahy, řidící principy, iniciativy hráče ve GMa a jiné strukturování hry na metaúrovni - jsou věc 21. století. V 80. letech jsme v mentalitě “tady máš pravidla na vyhodnocování akcí, vezmi je a dělej s nimi, co tě baví”.
Edit: Jinak OSE obsahuje texty o tom, jak si mas nakreslit vesnicku, za ni umístit dungeon a ten třeba pomoci tabulek zaplnit priserami a poklady, takže vlastně na otázku “jak to hrát” odpovídá, asi jenom jinak, než to Marky myslel
Edit: Jinak OSE obsahuje texty o tom, jak si mas nakreslit vesnicku, za ni umístit dungeon a ten třeba pomoci tabulek zaplnit priserami a poklady, takže vlastně na otázku “jak to hrát” odpovídá, asi jenom jinak, než to Marky myslel
Re: Old School Essentials (OSE)
Thumbs up. OSE sice není to, po čem bych sáhla já, ale všechno, co podporuje rozšíření mezi hráče, a to překlady čehokoliv určitě jsou, se cení
Re: [překlad] Old-school Essentials
oh, please - že AW* ** není nijak extra strukturované, natož "přesně", jsme si už (poměrně plameně) vyjasnili. Potvrzeno Vincentem osobně, klidně Tě na ten Barf forth thread odkážu znovu pokud si ho minul. Marky vidí věci, co nejsou.
* a PbtA už vůbec... jen počkej na mojí recenzi PbtA AtlA...
** a totéž platí i pro všechny jiné "moderní" hry (s výjimkou Forge craps ala MlwM...) - některé z nich jsou "struturované" na mechanicky-procedurální úrovni odlišně než "klasické" hry, ale v tomto odlišném rámci ve skutečnosti nejsou o nic rigidnější (a ani volnější) než ty "klasické" - Blades mají jiné procesy vyhodnocování a odlišnou související proceduru než ADnD, ale skupina skutečných nováčků bez pre-bias seznámenosti s jedním nebo druhým by v jejich sktrukturovanosti neviděli žádný zvláštní rozdíl - procedury akcí a pozic nejsou nijak strukturovanější než procedury tahů v AW, které nejsou nijak strukturovanější než procedura Tahů, Akcí a Reakcí v DnD (ADnD included).
EDIT: dalo by se říct, že tahle místní posedlost některých nějakou rigidní "as intended" strukturou a snaha jí vůbec vidět je, nedá mi to, disociovaná - nikoliv s fikcí, ale s realitou.
* a PbtA už vůbec... jen počkej na mojí recenzi PbtA AtlA...
** a totéž platí i pro všechny jiné "moderní" hry (s výjimkou Forge craps ala MlwM...) - některé z nich jsou "struturované" na mechanicky-procedurální úrovni odlišně než "klasické" hry, ale v tomto odlišném rámci ve skutečnosti nejsou o nic rigidnější (a ani volnější) než ty "klasické" - Blades mají jiné procesy vyhodnocování a odlišnou související proceduru než ADnD, ale skupina skutečných nováčků bez pre-bias seznámenosti s jedním nebo druhým by v jejich sktrukturovanosti neviděli žádný zvláštní rozdíl - procedury akcí a pozic nejsou nijak strukturovanější než procedury tahů v AW, které nejsou nijak strukturovanější než procedura Tahů, Akcí a Reakcí v DnD (ADnD included).
EDIT: dalo by se říct, že tahle místní posedlost některých nějakou rigidní "as intended" strukturou a snaha jí vůbec vidět je, nedá mi to, disociovaná - nikoliv s fikcí, ale s realitou.
Naposledy upravil(a) sirien dne 1. 6. 2022, 00:08, celkem upraveno 1 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: [překlad] Old-school Essentials
This. Ale to je snad defaultní část GM části pravidel u každýho rulesetu.Markus píše: ↑31. 5. 2022, 23:22 Už se to tu řešilo, ale ten dotaz se míjí dobou. Teoretické rozbory her a jejich přesné strukturování ála PbTA (což je hádám to, kam Marky dotazem míří) - různé tahy, řidící principy, iniciativy hráče ve GMa a jiné strukturování hry na metaúrovni - jsou věc 21. století. V 80. letech jsme v mentalitě “tady máš pravidla na vyhodnocování akcí, vezmi je a dělej s nimi, co tě baví”.
Edit: Jinak OSE obsahuje texty o tom, jak si mas nakreslit vesnicku, za ni umístit dungeon a ten třeba pomoci tabulek zaplnit priserami a poklady, takže vlastně na otázku “jak to hrát” odpovídá, asi jenom jinak, než to Marky myslel
Já to teď vemu z jinýho úhlu pohledu. Mám setting, o kterým si myslím, že by mu slušela jistá míra warhammerizace (ve smyslu přiblížit ho whfr 1e) a cthulhuizace. Mám S&W. A mám hráče, co chtěj hrát sanity, korupci, mutace a podobný legrácky. S&W pro nic z toho pravidla nemá, a ani mi nikde neříká co s tim mám sakra dělat. Fajn, takže začneme u Sanity. Podivam se na to, co S&W má. A S&W má dvě možnosti pro save, jedna z nich je univerzální save na všechno, druhá je klasická save vs. Fajn, bude se hrát univerzální save. Něco spustí sanity check, hoď si save, fail a házíš tabulku mentálních poruch. Ale tohle je můj přístup, někdo jinej si třeba zavede nějakou mentální obdobu HP, další zas mísro save použije ability check...
Fajn, tohle ale je něco, co si připravuju předem. Ale co když mě něco překvapí během hry? Řekněme, postava mi řekne že chce chytit na ní vystřelenej šíp... a co s tim? Nemam na tohle žádnej skill, žádnej feat... tohle vůbec nemá featy. Může se o to postava vůbec pokusit? Jo, a zas je na tobě jako na GM jak k tomu přistoupíš. A přímo se nabízí buď save, nebo zavíst ability check. Ale je důležitý abys byl konzistentní, a postup použitej jednou používal pořád. Pokud ti hráči neřeknou, že tohle není to pravý, poďme to zkusit jinak
(Jo i GMing je skill, a pro dobrou a zábavnou hru pro všechny je stejně důležitej jako player skill. Ale to se učíš praxí, k tomu ti nikdo žádnej návod nedá)
Re: Old School Essentials (OSE)
Markusi, ty jsi pokud vim bud hral, nebo minimalne nejak jinak zazil LotFP - myslis, ze pro hrace neznale anglictiny je lepsi treba zacit s OSE, a pak do toho "hacknout" a prelozit ty divnejsi casti LotFP? Je to kompatibilni, jak ma byt? LotFP mam nahrano do aleluja, ale OSE jsem nemel tu cest. Na papire by to melo jit ale ty mas asi vic praxe...
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Ahoj Martine, vítej na Fóru!
LotFP považuju za lepší hru – v tom smyslu, že má trochu líp vyladěné to jádro a sjednocené vyhodnocování (včetně jednoduchého dovednostního systému), ale obojí jsou to ve výsledku odlišné hry. OSE je klasické generické D&Dčko pro hrdinskou akci, Lamentations jdou víc do hororu a divnosti – což se začne projevovat, hlavně až kouzelníci začnou sesílat kouzla (ta jsou v Lamentations jiná a drsnější). Ale v zásadě ty hry jsou celkem podobné, takže jestli máš hráče neangličtináře, myslím, že sáhnout po OSE ti výrazně zjednoduší práci.
Ty hry jsou obě hackem stejné hry (Basic/Expert D&D), takže by měly teoreticky být plně kompatibilní – v tom smyslu, že můžeš vykrást kouzla z Lamentations a hrát je v OSE. Prakticky jsou to ale jiné hry a mají odlišnost. Namátkou z hlavy například Lamentations mají výchozí třídu zbroje 12, v OSE je to 10, takže kdybys chtěl používat dobrodružství, budeš to muset konvertovat. Povolání mají trochu jiné schopnosti atd...
Nicméně přístup "vyzobu z Lamentations, co se mi líbí" by obecně fungovat měl. Já třeba vždychy chtěl vyzobat ten systém dovedností, co tam mají, a použít ho na veškeré vyhodnocování v OSE, jen jsem se k tomu ještě nedokopal. Lamentations mají podle mě propracovanější seznam vybavení a ceník, takže používám ten. Co se týče různých "pravidel dobrodruhování", to je asi prašť jak uhoď.
Snad jsem aspoň nějak poradil, kdyžtak se doptej.
LotFP považuju za lepší hru – v tom smyslu, že má trochu líp vyladěné to jádro a sjednocené vyhodnocování (včetně jednoduchého dovednostního systému), ale obojí jsou to ve výsledku odlišné hry. OSE je klasické generické D&Dčko pro hrdinskou akci, Lamentations jdou víc do hororu a divnosti – což se začne projevovat, hlavně až kouzelníci začnou sesílat kouzla (ta jsou v Lamentations jiná a drsnější). Ale v zásadě ty hry jsou celkem podobné, takže jestli máš hráče neangličtináře, myslím, že sáhnout po OSE ti výrazně zjednoduší práci.
Ty hry jsou obě hackem stejné hry (Basic/Expert D&D), takže by měly teoreticky být plně kompatibilní – v tom smyslu, že můžeš vykrást kouzla z Lamentations a hrát je v OSE. Prakticky jsou to ale jiné hry a mají odlišnost. Namátkou z hlavy například Lamentations mají výchozí třídu zbroje 12, v OSE je to 10, takže kdybys chtěl používat dobrodružství, budeš to muset konvertovat. Povolání mají trochu jiné schopnosti atd...
Nicméně přístup "vyzobu z Lamentations, co se mi líbí" by obecně fungovat měl. Já třeba vždychy chtěl vyzobat ten systém dovedností, co tam mají, a použít ho na veškeré vyhodnocování v OSE, jen jsem se k tomu ještě nedokopal. Lamentations mají podle mě propracovanější seznam vybavení a ceník, takže používám ten. Co se týče různých "pravidel dobrodruhování", to je asi prašť jak uhoď.
Snad jsem aspoň nějak poradil, kdyžtak se doptej.
Re: Old School Essentials (OSE)
Este by som pridal, ze ak pouzivas svoju hru a nechces zabit roky tvorbou kuziel, lamentations maju fakt dobry a pouzitelny zoznam kuziel
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Old School Essentials (OSE)
S tým súhlasím, ale je tam zopár špecifík, ako spomína Markus vyššie. Niektoré LotFP kúzla sú viac "swingy" alebo úplne strange (hlavne z rôznych ďalších modulov) a tematicky nie úplne vhodné. Navyše mal Raggi prístup, že mágia má byť menej vypočítateľná a nebezpečná, čomu napríklad nasvedčuje aj to, že Summon je už prvolevelové kúzlo - teoreticky už na prvej úrovni vieš vyvolať relatívne silného démona, nezvládnuť binding a máš TPK - alebo úplný overkill proti protivníkom, ak binding zvládneš.
Nedávno som takto zistil, že spell list (dostupné kúzla a ich distribúcia do levelov) výrazne ovplyvňuje flavour hry. Napríklad v OD&D neexistujú nízkoúrovňové damagovacie kúzla (Magic Missile je až v Basic). Alebo či máš nekromanciu a už prvolevelový magic user robí raise undead a nasleduje ho partička kostier. Alebo ten spomenutý summon.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Flame o měrných jednotkách jsem si dovolil přesunout o pracovní diskuze k překladu, kterou za tímto účelem dočasně odemykám. Nechci tuhle diskuzi, která má být primárně support k vydané hře, zaspamovat už ze začátku mnohastránkovým flejmem.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 3 hosti