[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21017
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Anotace v Databázi
Domovská stránka Old School Essentials na Mytagu
Retroklon pravidel Basic/Expert D&D. V roce 2022 vyšel v češtině.
Herní pomůcky:Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách. Classic Fantasy je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z Basic D&D. Advanced Fantasy je r ozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu převzatého z Advanced D&D.
Deníky, zástěna, různé pomůcky, varianty pravidel
SRD - online verze pravidel na Mytagu
Varianty pravidel:
Položkové zatížení – inventář založený na řádcích; stáhněte si na Mytagu speciální deníky
Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
Posuzování zlodějských dovedností - jak vyhodnocovat zlodějské dovednosti
Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
Pokročilý kouzelník - volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
Morálka a muži – podrobnější systém pro verbování družiníků a práci s nimi
Nová povolání:
Mág, Lesní elf, Pán šelem, Chodec, Houbník, Mystický bard
Česky dostupná dobrodružství: (přehled i těch anglických najdete v Databázi)
Oficiální pro OSE:
- Díra v dubu – mýtické podsvětí pro 1. až 2. úroveň (viz taky samostatná diskuze)
- Síně Krvavého krále – upírské dobrodružství pro 3. až 5. úroveň
- Volokarnovy katakomby – poctivé úvodní dobrodružství tak, jak má podle standardních pravidel vypadat (samostatná diskuze)
- Gornatův hvozd – pointcrawl v lese plném záhad
- Ve stínu Božského města – městské dobrodružství s menšími dungeony + pointcrawl ve ztraceném údolí
- Chrám padlé hvězdy - sci-fantasy minidungeon pro 1. až 3. úroveň, vyšlo v Drakkaru
Další materiály:
Bestiář AD&D 2e – Český překlad bestiáře pro AD&D 2e. Je sice pro jinou hru, ale kompatibilní. Skoro 400 stran materiálů!
Zajímavé odkazy a informace (budu doplňovat):
Principia Apocrypha - knížečka zenových rad pro hraní oldschoolových her
Markusův blog Zpátky do dungeonu – spousta článků o old-schoolu, vč. zápisů z her a rad, jak na to (viz přehled článků)
Epizoda podcastu Dinosaurium obskurních světů o OSE
Původní organizační diskuze k překladu OSE (teď zamčená)
Materiály pro tvůrce a překladatele:
Český překladový klíč (glosář)
Errata:
str. 30 – Půlčíkovy hlavní vlastnosti jsou obratnost a síla. Později v textu je zmíněna „inteligence“ - má být „obratnost“.
str. 56 - Konkurence: „Družiník může souhlasit s nižší mzdou, když se o práci uchází víc zájemců, naopak může žádat nižší mzdu, když nemá konkurenci.“ Místo druhého „nižší“ má být „vyšší“.
str. 131, rámeček vpravo nahoře, poslední bod: „Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ,
útok zasáhne.“ Má být vyšší.
str. 135, tabulka útoků, nahoře vlevo: „TZ nestvůry“ má být „KŽ nestvůry“. (Na předsádce vzadu knihy je to správně.)
- Přílohy
-
- Old School Essentials - glosář.xlsx
- (22.58 KiB) Staženo 71 x
Re: Old School Essentials (OSE)
Nemůžu se zbavit pochyb o promyšlenosti a dotaženosti hry, kterou hráči začnou opravovat ještě dřív, než ji začnou hrát
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9351
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Mám pocit, že když Markus mluví o promyšlenosti, tak má na mysli funkční a smysluplný gameplay loop (dungeon-crawling, xp for gold, resource management, encounter checks, morale checks, yadayada...). Že to není dokonale elegantní design na všech frontách tu netvrdí snad nikdo.
I když teda je klidně možné, že když houseruluju ty savey, tak zahazuju něco smysluplného, co mi uniká
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Re: Old School Essentials (OSE)
Tak to si zase nebudeme nalhávat, že nekonzistence mechanik, o které snad není pochyb, je nějaká super feature. Já se pouze ptal, jestli někdo vidí důvod, proč třeba když je ve hře optional AAC tam není nějaká optional rule na podhazování pro save. To že ostatní nabídli své poznatky a house-rules ze svých zkušeností jak hru hrají oni si nemyslím, že je na škodu diskuzi.
Nehledal bych za tím nic jiného, jde mi jen o zamyšlení nad tím, co vidím. Já jsem oD&D ani OSE nehrál a chtěl bych si to zkusit co nejvíce RAW, než do toho začnu rýpat.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21017
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Hraní RAW bych doporučil na vyzkoušení, je to překvapivě v pohodě. Já začal hrát kampaň s tím, že začneme RAW a postupem času budu houserulovat věci, co mi začnou vadit. Seznam mých house rules (která jsem bez výjimky zavedl už před hraním, čímž jsem popřel sám sebe ):
- Zatížení počítáme po řádcích/slotech (je na to už i oficiální varianta přímo od autora, v Carcass Crawler 2, česky bude na webu)
- Upravil jsem si ceny předmětů a rozšířil ceník
- Mám jiné ceny žoldáků (viz předchozí) a trochu jiný systém jejich najímání (tj. mám nějaké tabulky, které mi generují dostupnost, to v OSE vůbec není).
- Mám trochu jiný systém cestování krajinou (v zásadě zbytečné house rule, jenom se mi to líbilo a převzal jsem to, není to moc rozdíl)
- Když postavám klesnou životy na 0, neumírají automaticky, hážou na tabulku trvalých zranění a můžou přežít
- Zkušenosti se nedostávají za vynesení pokladů, ale až za jejich prohýření (efekt estetický, plus postavy nejsou bohaté)
Myslel jsem, že vyhodnocovací systém budu měnit a nějak ho standardizuju, ale nakonec mi to ani po 12 sezeních vlastně nevadí a necítím potřebu. Zrovna ty záchranné hody vnímám jako něco z ranku „příliš snahy za málo přínosu“. Čísílka jsou všude napsaná, konvertovat se mi je nechce, jen musíš pamatovat, že se to přehazuje.
- Zatížení počítáme po řádcích/slotech (je na to už i oficiální varianta přímo od autora, v Carcass Crawler 2, česky bude na webu)
- Upravil jsem si ceny předmětů a rozšířil ceník
- Mám jiné ceny žoldáků (viz předchozí) a trochu jiný systém jejich najímání (tj. mám nějaké tabulky, které mi generují dostupnost, to v OSE vůbec není).
- Mám trochu jiný systém cestování krajinou (v zásadě zbytečné house rule, jenom se mi to líbilo a převzal jsem to, není to moc rozdíl)
- Když postavám klesnou životy na 0, neumírají automaticky, hážou na tabulku trvalých zranění a můžou přežít
- Zkušenosti se nedostávají za vynesení pokladů, ale až za jejich prohýření (efekt estetický, plus postavy nejsou bohaté)
Myslel jsem, že vyhodnocovací systém budu měnit a nějak ho standardizuju, ale nakonec mi to ani po 12 sezeních vlastně nevadí a necítím potřebu. Zrovna ty záchranné hody vnímám jako něco z ranku „příliš snahy za málo přínosu“. Čísílka jsou všude napsaná, konvertovat se mi je nechce, jen musíš pamatovat, že se to přehazuje.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Old School Essentials (OSE)
V LBB mal dwarf sejvy ako fighting man o 4 úrovne vyššie.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: Old School Essentials (OSE)
Stoupající AC je přiblížení se novějším edicím (a dost usnadňuje hraní pro ně psanejch modulů, odpadá ti jeden problém s konverzí). Save jako roll under se, pokud vím, nikde v oficiálním DnD neobjevil... a jestli se objevil v nějakym obskurním 3rd party sourcebooku, tak sem na něj nikdy nenarazila
Naposledy upravil(a) Rillae dne 14. 6. 2022, 15:34, celkem upraveno 1 x.
Re: Old School Essentials (OSE)
Fenikso: Nemyslel jsem to jako rejpnutí do tebe, ale do Markuse, kterej tvrdil, jak je oDnD promyšlená a dotažená hra. Ty jsi jen názorně ukázal, že to jeho tvrzení dost pokulhává
Dokonce bych se nebál říct, že v rámci OSR platí, že čím věrnější jsou pravidla oDnD, tím jsou horší (samozřejmě určitě existujou výjimky), protože novější hry celkem logicky adresují problémy těch starších.
To, že oDnD mělo funkční koncept, asi nikdo nerozporuje. Provedení ale odpovídá době, kdy vzniklo.
Dokonce bych se nebál říct, že v rámci OSR platí, že čím věrnější jsou pravidla oDnD, tím jsou horší (samozřejmě určitě existujou výjimky), protože novější hry celkem logicky adresují problémy těch starších.
To, že oDnD mělo funkční koncept, asi nikdo nerozporuje. Provedení ale odpovídá době, kdy vzniklo.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21017
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Mám něco podobnýho, převzato od Billa Webba. akorát prohýření (a.k.a. děvky a chlast) platí akorát pro válečníky, barbary, a trpaslíky. Pro kleriky a paladiny je to charita, pro zloděje to, co opravdu ukradne/vylootí, pro kouzelníky výbava laboratoře, starý grimoáry, výzkum...
A k tomu používám Finchovo když loot nejsou mince ale předmět, tak ho musej napřed prodat. Když maj štěstí, tak za víc, než je tabulková cena, když maj smůlu, tak holt za míň
Re: Old School Essentials (OSE)
ja mam nieco podobne, postavy vlastne mozu peniaze minat na rozne veciRillae píše: ↑14. 6. 2022, 15:46
Mám něco podobnýho, převzato od Billa Webba. akorát prohýření (a.k.a. děvky a chlast) platí akorát pro válečníky, barbary, a trpaslíky. Pro kleriky a paladiny je to charita, pro zloděje to, co opravdu ukradne/vylootí, pro kouzelníky výbava laboratoře, starý grimoáry, výzkum...
A k tomu používám Finchovo když loot nejsou mince ale předmět, tak ho musej napřed prodat. Když maj štěstí, tak za víc, než je tabulková cena, když maj smůlu, tak holt za míň
ak ich investuju do seba, cestuju, bavia sa, ziskavaju nove zazitky a vysledkom je bojaschopnejsi charakter
ak ich investuju do inych a minaju ich doslova na hluposti, paci sa to bohom a ziskavaju za to vyssie save rolly
ak ich investuju do armady, tak si zlepsuju schopnost verbovat vojakov a velit
ak ich investuju do svojho mestskeho statu, zvysuje sa ich status, maju vplyv na vyvoj celeho regionu
alebo ich mozu investovat do nejakeho obskurneho kultu, ci cechu kvoli magii a podobnym vyhodam
cena vsak vyrazne stupa, ale nemusi to nutne znamenat ze postava tam donesie pytle zlata. Ak sa vrati z vypravy s hromadou otrokov, alebo dobyje pre svoj stat region v malej azii, da sa to lahko skonvertovat
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Re: Old School Essentials (OSE)
Tak som si to teda predobjednal, no od toho momentu mi v hlave neustále hlodá otázka, že prečo ste sa rozhodli preložiť práve OSE, a nie trebárs Swords & Wizardry, či DCC? Celkom by ma zaujímalo to biznisové rozhodovanie. A druhá otázka: plánuje sa aj zástena?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21017
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Já jsem k tomu překladu přišel později, zahajovali ho tuším Bajo a Vandal. Pohnutky by líp vysvětlili oni. Podle mě jde o to, že chtěli zpřístupnit nějakou verzi starého D&D a tohle je ta nejpřístupnější – nejpřehledněji sepsaná, líbivá, nejvíc user-friendly, stručný přehledný text, prostě „moderní prezentace“. Swords & Wizardry, OSRIC, Labyrinth Lord a podobně jsou oproti tomu „tradiční prezentace“ s dlouhými odstavci rozvláčného textu. (Teď pomíjím, že každá klonuje jinou edici D&D a má trochu jiná pravidla.)
Je to ale jenom můj odhad, možná odpoví Bajo nebo Vandal. Každopádně mě OSE zkazilo schopnost číst jiná pravidla, protože jakmile jsem jednou viděl, že to jde napsat takhle elegantně a přehledně, mám problém skousnout tu tradiční rozvláčnou formu.
DCC už se překládá.
Samostatná věc je, že dlouhé mnohasetstránkové knihy jsou z komerčního hlediska pro překlad dost problém – např. DCC v zásadě není možné přeložit a vydat profesionálně, to by se nemělo šanci zaplatit.
OSE je divý případ. Samotný překlad vznikl v amatérském režimu, pak jsem ho převzal já a revidoval jsem ho do „profesionální podoby“ (vyložte si to, jak chcete), Skaven vyjednal licenci. Ale je to trochu haluz – když už to bylo skoro hotové, zkusili jsme se zeptat na licenci a dostali jsme ji. Ale naše práce byla dobrovolnická víceméně za symbolickou cenu. OSE by nikdy nevzniklo jako komerční projekt, na který by si mě Skaven najal za standardní sazby. Prostě by se to nemohlo zaplatit.
TLDR: Nebylo za tím žádné extra plánování. Začali to překládal kluci fanouškovsky a nějak se to nabalilo.
Je to ale jenom můj odhad, možná odpoví Bajo nebo Vandal. Každopádně mě OSE zkazilo schopnost číst jiná pravidla, protože jakmile jsem jednou viděl, že to jde napsat takhle elegantně a přehledně, mám problém skousnout tu tradiční rozvláčnou formu.
DCC už se překládá.
Samostatná věc je, že dlouhé mnohasetstránkové knihy jsou z komerčního hlediska pro překlad dost problém – např. DCC v zásadě není možné přeložit a vydat profesionálně, to by se nemělo šanci zaplatit.
OSE je divý případ. Samotný překlad vznikl v amatérském režimu, pak jsem ho převzal já a revidoval jsem ho do „profesionální podoby“ (vyložte si to, jak chcete), Skaven vyjednal licenci. Ale je to trochu haluz – když už to bylo skoro hotové, zkusili jsme se zeptat na licenci a dostali jsme ji. Ale naše práce byla dobrovolnická víceméně za symbolickou cenu. OSE by nikdy nevzniklo jako komerční projekt, na který by si mě Skaven najal za standardní sazby. Prostě by se to nemohlo zaplatit.
TLDR: Nebylo za tím žádné extra plánování. Začali to překládal kluci fanouškovsky a nějak se to nabalilo.
Re: Old School Essentials (OSE)
Tak mě se S&W četlo nádherně, neřekla bych že má problém s "dlouhými odstavci rozvláčného textu". Aspoň v Complete verzi, Core a White Box jsem neviděla.Markus píše: ↑27. 6. 2022, 14:06 Podle mě jde o to, že chtěli zpřístupnit nějakou verzi starého D&D a tohle je ta nejpřístupnější – nejpřehledněji sepsaná, líbivá, nejvíc user-friendly, stručný přehledný text, prostě „moderní prezentace“. Swords & Wizardry, OSRIC, Labyrinth Lord a podobně jsou oproti tomu „tradiční prezentace“ s dlouhými odstavci rozvláčného textu. (Teď pomíjím, že každá klonuje jinou edici D&D a má trochu jiná pravidla.)
Re: Old School Essentials (OSE)
Myslíš libůstky jako vypíchaný oči, usekaný prsty, zpřerážený žebra, rozdrcený kolena? Tak to mam jako následek crit hitu. S tím, že na crit hit nehrozí jenom trvalý zranění, ale i insta kill, vykradla sem na to hezkou tabulku pro 1e WFRP
- Vandalicus
- Příspěvky: 737
- Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
- Bydliště: Brno
Re: Old School Essentials (OSE)
Core ma 32 stran pravidel s velkymi obrazky, nic jako dlouhe odstavce v nich neni spis je tam problem, ze spousta veci je proste v oDnD trochu krypticka
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů