[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v Databázi
:arrow? Domovská stránka Old School Essentials na Mytagu

Retroklon pravidel Basic/Expert D&D. V roce 2022 vyšel v češtině.
Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách. Classic Fantasy je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z Basic D&D. Advanced Fantasy je r ozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu převzatého z Advanced D&D.
Herní pomůcky:
:arrow? Deníky, zástěna, různé pomůcky, varianty pravidel
:arrow? SRD - online verze pravidel na Mytagu

Varianty pravidel:
:arrow? Položkové zatížení – inventář založený na řádcích; stáhněte si na Mytagu speciální deníky
:arrow? Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
:arrow? Posuzování zlodějských dovedností - jak vyhodnocovat zlodějské dovednosti
:arrow? Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
:arrow? Pokročilý kouzelník
- volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
:arrow? Morálka a muži – podrobnější systém pro verbování družiníků a práci s nimi

Nová povolání:
:arrow? Mág, Lesní elf, Pán šelem, Chodec, Houbník, Mystický bard

Česky dostupná dobrodružství: (přehled i těch anglických najdete v Databázi)
Oficiální pro OSE: K. O. S. – knihovnička old schoolu: Česká komunita: Dobrodružství pro D&D 5e opatřená konverzí pro OSE: :?: S drobnými úpravami jsou s OSE kompatibilní všechny moduly vyšlé pro jakékoli jiné retroklony a varianty starého D&D. Viz seznam.

Další materiály:
:arrow? Bestiář AD&D 2e – Český překlad bestiáře pro AD&D 2e. Je sice pro jinou hru, ale kompatibilní. Skoro 400 stran materiálů!

Zajímavé odkazy a informace (budu doplňovat):
:arrow? Principia Apocrypha - knížečka zenových rad pro hraní oldschoolových her
:arrow? Markusův blog Zpátky do dungeonu – spousta článků o old-schoolu, vč. zápisů z her a rad, jak na to (viz přehled článků)
:arrow? Epizoda podcastu Dinosaurium obskurních světů o OSE
:arrow? Původní organizační diskuze k překladu OSE (teď zamčená)

Materiály pro tvůrce a překladatele:
:arrow? Český překladový klíč (glosář)

Errata:
:arrow? str. 30 – Půlčíkovy hlavní vlastnosti jsou obratnost a síla. Později v textu je zmíněna „inteligence“ - má být „obratnost“.
:arrow? str. 56 - Konkurence: „Družiník může souhlasit s nižší mzdou, když se o práci uchází víc zájemců, naopak může žádat nižší mzdu, když nemá konkurenci.“ Místo druhého „nižší“ má být „vyšší“. :roll:
:arrow? str. 131, rámeček vpravo nahoře, poslední bod: „Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ,
útok zasáhne.“ Má být vyšší.
:arrow? str. 135, tabulka útoků, nahoře vlevo: „TZ nestvůry“ má být „KŽ nestvůry“. (Na předsádce vzadu knihy je to správně.)
Přílohy
Old School Essentials - glosář.xlsx
(22.58 KiB) Staženo 70 x
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
HeadShot
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od ShadoWWW »

Bomba. Vydávaná dobrodružství jsou životabudičem OSR.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
strucky
Příspěvky: 276
Registrován: 3. 5. 2018, 19:12
Bydliště: Osada vrabců

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od strucky »

Jen houšť! Sice to asi hrát nebudu, ale moje hrabivé prsty sběratele už svrbí. :D
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Sběratelé nám stačí. :lol:
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Pan Bača
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Na webu Mytago jsme zveřejnili trojici šikovných variantních pravidel:

:arrow? Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy

:arrow? Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc

:arrow? Pokročilý kouzelník
- volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)


A brzo bude vycházet dobrodružství Síně Krvavého krále. Už se dá předobjednat.

Síně Krvavého krále.jpg
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 3):
Muzzug, Bifi, smrq
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Tak Síně Krvavého krále se už dají koupit i jako ebook „zaplať kolik chceš“.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Ota
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 642
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Ota »

Markus píše: 23. 1. 2023, 16:40 Tak Síně Krvavého krále se už dají koupit i jako ebook „zaplať kolik chceš“.
Vhodný studijní materiál :).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Hartmi přeložil povolání Mystický bard. To je bard, akorát místo kněžské magie používá kouzelnickou.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

OSE má teď i českou zástěnu pro sudího.

Obrázek
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Jocho
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

První praktické dopady kontroverze ohledně OGL pro OSE.

:arrow? Dolmenwood vyjde jako samostatná hra.

Nebude to tedy doplněk pro OSE podle původního plánu, ale hra postavená na OSE, ale zbavená vazeb na OGL. Rozsah knih se tím trochu rozšiřuje a vydání oddaluje, protože je nutné implementovat do nich všechna pravidla, povolání, poklady, nestvůry... samozřejmě musejí být původní, jiné než D&Dčkové.

:arrow? Jak budou pravidla Dolmenwoodu vypadat

Zní to jen jako drobná revize OSE, Gavin to chce mít obojí vzájemně kompatibilní, takže to technicky vzato pořád bude produkt kompatibilní s OSE a hratelný s OSE, akorát v sobě už bude mít zakomponovanou vlastní variantu pravidel.

Zároveň Gavin plánuje po vydání Dolmenwoodu (asi 2024) vydat novou verzi OSE, ale zbavenou vazeb na OGL a postavenou na SRD pravidlech D&D 5e. Což teda bude zajímavé sledovat, co z toho vyleze, ale bude to určitě trochu jiná hra.
Just to reiterate from yesterday's post: our intent with OSE is as follows:

1. Continue reprinting and publishing the game in its current form.

2. At some point in the future (perhaps 2024?) start work on a revised, non-OGL version. (Despite WOTC's current stance on the OGL v1.0a remaining in place, we feel the best approach in the long run is to move away from it, to avoid potential future rug-pulling attempts.)

3. Whether any of the changes listed above for Dolmenwood may appear in a future revised OSE is as yet undecided.
Nedokážu se rozhodnout, co si o tom myslím. Ty změny asi nepotřebuju, na druhou stranu OSE jako hra už existuje a neexistuje žádný důvod ji nějak měnit (protože je to klon), takže je vlastně uzavřená vývoji. Pokud Gavin chce vydávat nějaké nové verze, o svoje staré verze tím nepřijdu, tak proč ne.

Pokud ty změny udrží na nějaké drobné úrovni, neudělá z toho „oldschoolovou pátou edici“ a udrží kompatibilitu, tak to ve výsledku možná bude dobře. Vznikne „učesaný“ retroklon, ne doslovná kopie D&Dčka, ale něco hodně blízkého s optimalizovaným systémem – možná jako Lamentations, které fungují moc pěkně.

Jsem ale rozpačitý z toho odklonu od OGL a postavení hry na D&D 5e. Ne kvůli pravidlům (myslím, že na pětce klidně může postavit i hru s pravidly stejnými jako Basic), ale kvůli "obsahu" – kouzla, nestvůry, seznamy pokladů, to podle mě už bude muset být pětkové. Což mě tolik neláká.

Uvidíme, jak to bude vypadat, jestli ten přechod na 5e SRD pojme jen jako právní záštitu a příležitost obrousit ostré hrany, nebo jako vznik úplně jiné hry inspirované starými edicemi, ale v jádru jiné.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Jak čtu reakce, tak je docela backlash kvůli rozhodnutí zrušit koncept "rasa je povolání" a přejít výhradně na kombinace rasa +povolání. Celkově nejsou ohlasy na tohle oznámení moc nadšené, části lidí je to jedno, část chce Dolmenwood jako prostředí pro OSE, ne jako hru, menší část změny vítá. Očekával bych ještě nějaké drobné úpravy, minimálně zrušení toho přechodu na "rasa + povolání".
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od York »

Markus píše: 22. 2. 2023, 11:01 2. At some point in the future (perhaps 2024?) start work on a revised, non-OGL version. (Despite WOTC's current stance on the OGL v1.0a remaining in place, we feel the best approach in the long run is to move away from it, to avoid potential future rug-pulling attempts.)
Tohle moc nedává smysl. Wizardi obsah, kterej byl původně podl OGL, vydali pod CC licencí, takže prostě stačí v novym vydání přejít na CC.

Spíš mi přijde, že má autor chuť vytvořit novej klon svýho DnD klonu, akorát to kdo ví proč nechce říct na rovinu ;)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

York píše: 22. 2. 2023, 14:04Wizardi obsah, kterej byl původně podl OGL, vydali pod CC licencí, takže prostě stačí v novym vydání přejít na CC.
Celé OSR stojí právně na třetí edici, ne na páté. Pod CC je momentálně vydaná pátá. Šířily se nějaké náznaky, že vydají pod CC i třetí, ale jsou to furt jen náznaky.

Plus pak je tady ještě problém toho, že samotné systémové SRD zdaleka neobsahuje veškerý "open game content" a odchodem z licence OGL k němu ztratíš přístup. Konkrétně tohle je open game content, který cituje OSE:
Castles & Crusades: Players Handbook, © 2004,
Troll Lord Games; Authors Davis Chenault and Mac
Golden.
Cave Cricket from the Tome of Horrors, © 2002,
Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and
Clark Peterson, based on original material by Gary
Gygax.
Crab, Monstrous from the Tome of Horrors, © 2002,
Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene,
based on original material by Gary Gygax.
Fly, Giant from the Tome of Horrors, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on
original material by Gary Gygax.
Golem, Wood from the Tome of Horrors, © 2002,
Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and
Patrick Lawinger.
Kamadan from the Tome of Horrors, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on
original material by Nick Louth.
Rot Grub from the Tome of Horrors, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Clark
Peterson, based on original material by Gary Gygax.
Labyrinth Lord™ © 2007­2009, Daniel Proctor.
Author Daniel Proctor
Přechod pod jinou licenci, a navíc pod pátou edici, znamená především velmi důsledně pročesat hru a vyhodit z ní všechno, co v SRD 5e edice není + všechno, co převzal z citovaných zdrojů. Nemám teď představu, jak velká část věcí (nestvůr, kouzel, předmětů) obsažená v B/X je a není zmíněná v SRD páté edice, ale určitě ten překryv nebude kompletní.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od York »

Markus píše: 22. 2. 2023, 14:08
York píše: 22. 2. 2023, 14:04Wizardi obsah, kterej byl původně podl OGL, vydali pod CC licencí, takže prostě stačí v novym vydání přejít na CC.
Pod CC je momentálně vydaná pátá. Šířili se nějaké náznaky, že vydají pod CC i třetí, ale jsou to furt jen náznaky.
Aha, v tom případě to smysl dává.
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 642
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Ota »

Jak byste, prosím, vyhodnocovali skupinovou snahu postav v následujících situacích?

A. Dvě postavy se spolu rozbíhají proti velkým zaseklým dveřím. Každá z nich má šanci na vyražení dveří 3z6.

B. Skupina se snaží zvednout těžký kamenný poklop, který má v každém rohu železný kruh na uchopení, takže poklop mohou zvedat až čtyři postavy. Každá ze čtyř postav má sílu 10.

Napadá mě několik možných přístupů, ale rád si poslechnu i vaše názory. Díky.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

A. Vzal bych šanci nejlepší z postav a zvýšil ji za to, že ostatní pomáhají, třeba na 4 z 6.

(Je teda otázka, jestli si při vyrážení dveří ramenem můžete navzájem pomáhat, nebo jestli je vlastně vyráží každý sám, ale to nechám na filozofech :))

B. Zvedání poklopu je totéž, co vyrážení dveří, ne? Stejně jako zvedání mříží a tak. Stejná mechanika.

Taky jsem někde viděl řešení typu „brána je těžká, k otevření je zapotřebí kolektivní síla 40“
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti