[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v Databázi
:arrow? Domovská stránka Old School Essentials na Mytagu

Retroklon pravidel Basic/Expert D&D. V roce 2022 vyšel v češtině.
Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách. Classic Fantasy je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z Basic D&D. Advanced Fantasy je r ozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu převzatého z Advanced D&D.
Herní pomůcky:
:arrow? Deníky, zástěna, různé pomůcky, varianty pravidel
:arrow? SRD - online verze pravidel na Mytagu

Varianty pravidel:
:arrow? Položkové zatížení – inventář založený na řádcích; stáhněte si na Mytagu speciální deníky
:arrow? Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
:arrow? Posuzování zlodějských dovedností - jak vyhodnocovat zlodějské dovednosti
:arrow? Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
:arrow? Pokročilý kouzelník
- volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
:arrow? Morálka a muži – podrobnější systém pro verbování družiníků a práci s nimi

Nová povolání:
:arrow? Mág, Lesní elf, Pán šelem, Chodec, Houbník, Mystický bard

Česky dostupná dobrodružství: (přehled i těch anglických najdete v Databázi)
Oficiální pro OSE: K. O. S. – knihovnička old schoolu: Česká komunita: Dobrodružství pro D&D 5e opatřená konverzí pro OSE: :?: S drobnými úpravami jsou s OSE kompatibilní všechny moduly vyšlé pro jakékoli jiné retroklony a varianty starého D&D. Viz seznam.

Další materiály:
:arrow? Bestiář AD&D 2e – Český překlad bestiáře pro AD&D 2e. Je sice pro jinou hru, ale kompatibilní. Skoro 400 stran materiálů!

Zajímavé odkazy a informace (budu doplňovat):
:arrow? Principia Apocrypha - knížečka zenových rad pro hraní oldschoolových her
:arrow? Markusův blog Zpátky do dungeonu – spousta článků o old-schoolu, vč. zápisů z her a rad, jak na to (viz přehled článků)
:arrow? Epizoda podcastu Dinosaurium obskurních světů o OSE
:arrow? Původní organizační diskuze k překladu OSE (teď zamčená)

Materiály pro tvůrce a překladatele:
:arrow? Český překladový klíč (glosář)

Errata:
:arrow? str. 30 – Půlčíkovy hlavní vlastnosti jsou obratnost a síla. Později v textu je zmíněna „inteligence“ - má být „obratnost“.
:arrow? str. 56 - Konkurence: „Družiník může souhlasit s nižší mzdou, když se o práci uchází víc zájemců, naopak může žádat nižší mzdu, když nemá konkurenci.“ Místo druhého „nižší“ má být „vyšší“. :roll:
:arrow? str. 131, rámeček vpravo nahoře, poslední bod: „Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ,
útok zasáhne.“ Má být vyšší.
:arrow? str. 135, tabulka útoků, nahoře vlevo: „TZ nestvůry“ má být „KŽ nestvůry“. (Na předsádce vzadu knihy je to správně.)
Přílohy
Old School Essentials - glosář.xlsx
(22.58 KiB) Staženo 70 x
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
HeadShot
Uživatelský avatar
Muzzug
Příspěvky: 372
Registrován: 28. 10. 2009, 10:23
Bydliště: Brno

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Muzzug »

OSE.png
Za tento příspěvek děkují uživateli Muzzug:
Markus
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od ShadoWWW »

Pěkné. Ještě by tam chtělo pod BECMI -> (Heavy Inspiration) -> DrD 1.0. :-) a možná i z DrD 1.0 -> (Heavy Inspiration) -> OSE CZ 2022 :)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Tak opět střihám diskuzi, tentokrát jsem oddělil téma Vhodnost OSE (a OSR her) pro děti.
Uživatelský avatar
fenikso
Příspěvky: 792
Registrován: 11. 10. 2009, 10:58
Bydliště: Brno

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od fenikso »

Teď jsem se konečně díval trochu více na mechaniky a mám dotaz.

Kromě útoku jsou všechny mechaniky podhazovací. Ability check, x-in-6, zlodějské dovednosti (pominu-li, že jsou v rozlišení po 5% a šly by hodit dvacetistěnkou), morale/loyalty. Není mi jasné, proč save throws jsou jako jediné (?) přehazovací, když by šly snadno upravit na podhazovací? Dokonce by i intuitivně větší hodnoty byly lepší.

Jakože když by se přepočítaly hodnoty jako "Nová hodnota = 21 − Stará hodnota", tak to vyjde stejně, ne?
Stará hodnota 14: Přehodit 35%.
Nová hodnota 7: Podhodit 35%

Něco mi uniká? Prozatím jsem pro každou divnou výjimku našel nějaký důvod (ať už jakkoli obskurní), pro tohle mě nic nenapadá.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Rillae »

Save je AFAIK mechanika převzatá z wargamingu, a nejspíš autoři DnD (wargamisti) neviděli důvod ji měnit, jim vyhovovala.

A jestli chceš save podhazovat, klidně si to jako house rules zaveď
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Jestli to zjistíš, taky by mě to zajímalo. To, že se savy přehazují, mě nepřestává mást. Určitě to má nějaký vývoj, ale neznám ho.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Quentin »

Semi-OT houserule suggestion

Osobně jsem velkým fanouškem jednoho save rollu na všechno jako to má Swords&Wizardy. A pro domácí použití jsem to převedl z přehazování s úrovněmi se snižující hodnoty na "d20+lvl vs 15" pro všechny.

IMHO tahle změna hru příliš neovlivní a můžeš najednou úplně vyhodit tenhle řádek "Saving Throws: D14 W15 P16 B17 S18 (NH)" ze všech stat-blocků a character sheetů, protože je to nahrazeno úrovní.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Jerson »

Kdybys podhazoval lvl+5, vypadne ti z každého hodu sčítání a bude to elegantnější.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Quentin »

Jerson píše: 14. 6. 2022, 09:30 Kdybys podhazoval lvl+5, vypadne ti z každého hodu sčítání a bude to elegantnější.
Já to nechci psát do stat blocků, takže sčítat musíš tak jako tak těsně před hodem. Ve tvém případě lvl+5 v mém d20+lvl. Ale přehazování je intuitivnější a konzistentní s hodem na útok. Proto tahle varianta. Tvoji jsme dokonce čas používali (a více méně odpovídá S&W), ale je to pomalejší, mám to odžkoušeno.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Jerson »

Kdyby to nebylo tak nešikovné číslo, mohl bys podhazovat rovnou úroveň.
Přehazování je "intuitivnější" jen pro hráče RPG, kteří jsou zvyklí na přehazování.
A když bys měl napsané číslo, které máš podhodit, tak žádné sčítání kvůli přehazování nebude rychlejší. Ale ty to nechceš psát, i když je to na každé úrovni konstanta, tak si to sám komplikuješ a zpomaluješ, a s tím ti nemůžu pomoct :-)
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6887
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Antharon »

Jerson píše: 14. 6. 2022, 10:38 Kdyby to nebylo tak nešikovné číslo, mohl bys podhazovat rovnou úroveň.
Přehazování je "intuitivnější" jen pro hráče RPG, kteří jsou zvyklí na přehazování.
A když bys měl napsané číslo, které máš podhodit, tak žádné sčítání kvůli přehazování nebude rychlejší. Ale ty to nechceš psát, i když je to na každé úrovni konstanta, tak si to sám komplikuješ a zpomaluješ, a s tím ti nemůžu pomoct :-)
Problem podhadzovania urovne (co by bolo na d20 pri 20 urovniach velmi prijemne) je, ze postavy by na prvej urovni prezili iba jeden problem z 20...
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Jerson »

To byl jen komentář, nikoliv návrh na úpravu.
Uživatelský avatar
fenikso
Příspěvky: 792
Registrován: 11. 10. 2009, 10:58
Bydliště: Brno

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od fenikso »

Quentin píše: 14. 6. 2022, 09:06 Osobně jsem velkým fanouškem jednoho save rollu na všechno jako to má Swords&Wizardy. A pro domácí použití jsem to převedl z přehazování s úrovněmi se snižující hodnoty na "d20+lvl vs 15" pro všechny.
Tak hlavní problém bych viděl v tom, že některé classy mají lepší save jako výrazný bonus. Fighter na lvl1 má Ø14, dwarf Ø10. To mi přijde jako poměrně zásadní, vzhledem k celkově malému počtu odlišností.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Quentin »

fenikso píše: 14. 6. 2022, 13:21Tak hlavní problém bych viděl v tom, že některé classy mají lepší save jako výrazný bonus. Fighter na lvl1 má Ø14, dwarf Ø10. To mi přijde jako poměrně zásadní, vzhledem k celkově malému počtu odlišností.
Jasně, jen sdílím svoje oblíbené houserule.

(I tak by to asi šlo použít, trpaslík má prostě +X bonus k záchranným hodům.)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Vandalicus »

S&W to resi tim, ze dava ruznym povolanim specificky bonusy k urcitym savum. Treba kouzelnik ma bonus +2 na saves proti magii, klerik proti paralyze a jedum.
Za tento příspěvek děkují uživateli Vandalicus tito uživatelé (celkem 2):
Quentin, Bifi
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů